Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits
En aquesta assignatura s'incidirà en l'estudi de formes organitzatives, com és la família o altres, i la seva relació amb les institucions educatives. També s'analitzaran els conceptes educatius a partir de discursos emergents en els estudis de gènere.
1.- Infàncies
1.1.- Infàncies, desigualtats i pràctiques educatives inclusives.
1.2.- Participació, grups i lideratge.
2.- Famílies
2.1.- Models parentals i de criança des d'una perspectiva interseccional i de gènere.
2.2.- Anàlisi de les (dis) continuïtats entre institucions educatives i familiars.
3.- Institucions educatives
3.1.- Cultura organitzacional educativa des de la perspectiva de gènere.
3.2.- Comunitat educativa, ciutadania crítica i relacions de gènere.
Les sessions seran teòriques però s'espera una elevada participació per part de l'estudiantat. Seguint els principis de la pedagogia feminista (Emily F Henderson- Gender and Education), l'alumnat també lliurarà "contingut" i influeix el disseny de la classe. A més d'utilitzar fonts d'informació tradicionals, com ara revistes acadèmiques i llibres, s'utilitzen les experiències pròpies de l'estudiantat i les professores com a "materials d'aprenentatge". El propòsit d'utilitzar l'experiència com a recurs és doble: en primer lloc, es debaten experiències que no s'han documentat en el treball acadèmic i, en segon lloc, els participants de la classe experimenten un aprenentatge transformador. L'Aprenentatge transformador: la pedagogia feminista té com a objectiu que els participants de la classe (estudiants i professors) no només adquireixin nous coneixements, sinó que pensin a canviar de direcció. Això pot suposar la comprensió que les interpretacions personals de l'experiència o dels fenòmens socials es poden tornar a llegir i validar de manera nova i crítica.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estudi de textos, preparació de treballs i debarts | 75 | 3 | 3, 4, 7, 9 |
Sessions en gran grup | 50 | 2 | 1, 2, 4, 5, 6 |
Treball en grup i individual. Turories | 25 | 1 | 7 |
Les activitats d'avaluació són de tres tipus:
- Un treball individual (40% de la nota global de l'assignatura)
- Un treball grupal (40% de la nota global)
- La Participació activa en les sessions (20% de la nota)
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Tant del treball individual com del treball grupal l'alumnat que hagi suspès pot accedir a la recuperació d'aquestes activitats avaluatives. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Individual | 40 | 0 | 0 | 5, 7, 8, 9 |
Participació | 20 | 0 | 0 | 1, 4, 6, 9 |
Treball en grup | 40 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 9 |
BATTLE, Juan; ASHLEY, Colin. Intersectionality, heteronormativity, and Black lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) families. Black Women, Gender & Families, 2008, vol. 2, no 1, p. 1-24.
BUTLER, J. (1997). The Psychic Life of Poer. Standford: Standford University Press.
BUTLER, J. (2004). Deshacer el genero. Barcelona: Paidós.
FAIRCLOTH, Charlotte; HOFFMAN, Diane M.; LAYNE, Linda L. (ed.). Parenting in global perspective: Negotiating ideologies of kinship, self and politics. Routledge, 2013.
HARAWAY, D. (1988). "Situated Knowledges: The Science Question in Feminism as a Site of Discourse on the Privilege of Partial Perspective". Feminist Studies Vol. 14, No. 3. pp. 575-599.
HARAWAY, D. (1991). Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York: Routledge.
HOOKS, B. (1994). Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. London: Routledge.
JORDAN, Ellen. "La construcción de la masculinidad en la temprana edad escolar." Gender and Education, 1995, vol. 7, no 1, p. 69-86.
PRECIADO, P.B. (2019). Un apartamento en Urano. Barcelona:Anagrama
ROJAS GAVIRIA, Pilar, et al. Motherhood in migration: schools as acculturation agents. Consumption Markets & Culture, 2018, p. 1-23.
SELIN, Helaine (ed.). Parenting across cultures: Childrearing, motherhood and fatherhood in Non-Western Cultures. Springer Science & Business Media, 2013.
URRACO-SOLANILLA, M. & NOGALES-BERMEJO, G. (2013). Michel Foucault: El funcionamiento de la institución escolar propio de la modernidad.