Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Per cursar l’assignatura de Psicopatologia d’Adults és imprescindible tenir molt al dia els coneixements impartits a l’assignatura de Psicopatologia al llarg del cicle vital. Específicament tots els conceptes relatius a la semiologia de l'adult (Consciencia, Memoria, Atenció, Pensament, Llenguatge, Psicomotricitat, Afectivitat) i a les síndromes psicopatològiques de l'edat adulta.
A l’assignatura es descriuen els diferents trastorns psicopatològics dels adults i, per tant, es imprescindible dominar la semiologia clínica. Donat que es treballa sobre l’etiologia i patogènia d’aquests trastorns es d’utilitat tenir coneixements de psicobiologia, psicogenética i psicoendocrinologia.
Contextualització
La psicopatologia es l’àrea de coneixement que estudia els trastorns mentals en el humans. Tenim coneixement de que l’aparició d’aquests tenen a veure amb la biologia dels subjectes, el seu desenvolupament i la interacció amb els factors de l’ambient.
En l’exercici professional de la psicologia, el coneixement de la Psicopatologia d’ Adults és imprescindible per aquells psicòlegs que es vulguin dedicar a la Psicologia Clínica o que vulguin optar a aquesta especialització. Per altra banda, es també un coneixement de valor en altres àmbits de la psicologia com la psicologia de la salut, educativa o de les organitzacions.
Objectius formatius de l’assignatura
T1- Demències i altres trastorns neurocognitius
T2- Esquizofrènies i altres psicosis no esquizofrèniques.
T3- Trastorns afectius: Generalitats. Depressions. Trastorn bipolar.
T4- Trastorns d’ansietat: Generalitats. Crisis d’angoixa i agorafòbia. Fòbia específica i fòbia social.
T5-TOC
T6-TEPT
T7- Trastorns Somatoformes
T8- Trastorns dissociatius i facticis.
T9-Trastorns de la personalitat.
T10-Trastorns per ús de substàncies I alcoholisme
T11-Trastorns sexuals.
Classes magistrals amb suport de TIC y debat en gran grup.
Recerca de documentació sobre un tema, presentació oral i torn de valoracions.
Sessions pràctiques. Fonamentalment mitjançant la utilització de simulacions informàtiques i estudi de casos.
Introducció de les sessions en els seminaris, presentació del text, valoració i discussió
Lectura comprensiva de texts
Treball individual o en grup sobre el conjunt de material disponible de classes, texts, revistes, videos, etc
Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.
Recensions, estudis bibliogràfics (individuals o en grup) a partir d’una guia per a la seva realització.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Classes Teoriques | 24 | 0,96 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
D2. Seminari | 12 | 0,48 | 1, 5, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Tutories | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, preparació de casos i treballs | 94 | 3,76 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
La nota final d'avaluació continuada s’obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions de les evidències (nota final= Ev1+Ev2+Ev3).
Recuperació. La recuperació és pels alumnes suspesos, no per pujar nota. Es podran presentar a la recuperació els estudiants amb una nota final compresa entre 3,5 i 4,9 i que hagin presentat evidències amb un pes que equivalgui almenys a 2/3 de la nota (és a dir, que com a mínim hagin fet Ev1 i Ev2). La recuperació tindrá format test sobre tots els temes teòrics de l'assignatura. La nota que s'obtingui es ponderará al 50% amb la nota final ponderada d'avaluació continuada.
Es considerarà com a no avaluable l'estudiant que no es presenti al 40% de les Evs d’aprenentatge. Per tant, l'estudiant que es presenti a EV1 o a EV2 serà considerat avaluable i rebrà una qualificació final.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Examen | 40 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Ev2. Examen | 40 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Ev3. Examen de Pràctiques | 20 | 1 | 0,04 | 1, 5, 10, 11 |
• Belloch, A. (2008), Manual de psicopatologia I i II. Mcgraw-hill / interamericana de España, S.A. Se considera el manual de referencia de la asignatura.
Otros manuales de referencia:
• Vallejo Ruiloba, J. (2002). Introducción a la psicopatología y psiquiatría. (5ª Ed.) Barcelona: Masson.
• Spitzer, R.L., Gibbon, M., Skodol, A.E., Williams, J.B.W., First, M.B. (2016). DSM-5 Libro de casos. Barcelona: Masson.
• American Psychiatric Association. DSM-5 Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (2016). Barcelona: Masson
• Sadock, B.J. y Sadok, V.A. (2004) Sinopsis de Psiquiatría (9ª Ed.). Madrid: Waberly Hispanica S.A.
• Barlow D. and Nathan, P. (2010) The Oxford Handbook of Clinical Psychology. Oxford University Press
• Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry. Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry, 10th Edition (2007). Lippincott Williams & Wilkins
• Caballo V.E., Salazar, IC., Carrobles J.A. (2011). Manual de psicopatología y trastornos psicológicos. Madrid: Piramide.
• Obiols, J. (Ed.) (2008). Manual de psicopatología general. Madrid: Biblioteca nueva.