Logo UAB
2020/2021

Deglució i trastorns relacionats: valoració i intervenció

Codi: 104147 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Sauca Balart
Correu electrònic:
Andreu.Sauca@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La bibliografia pot estar també en altres llengües, com el castellà, l'anglès, francès, italià, portuguès...

Equip docent extern a la UAB

Poden intervenir empreses i/o professionals externs a petición del docent.

Prerequisits

Haver cursat l'assignatura "Neurologia del Llenguatge"

 

AQUESTA GUIA DOCENT CORRESPON TAMBÉ A LA DOCÈNCIA ALTERNATIVA PER A L'ALUMNAT MATRICULAT A L'ASSIGNATURA DEL PLA D'ESTUDIS ANTIC 101712.- Disfagia i trastorns relacionats

Objectius

En acabar l'assignatura l'alumne/a haurà de ser capaç de:

  • Avaluar i diagnosticar els trastorns de l'alimentació i la deglució en totes les edats i etiologies.
  • Saber administrar el MECV-V i altres proves com l'EAT10 i la Tècnica de Payne)
  • Conèixer les bases anatòmiques implicades en els procesos rehabilitadors de la deglució i de les restants post-cirurgia amb resultat de disfàgia.
  • Conèixer i saber aplicar les maniobres i tècniques terapèutiques per a tractar els trastorns de l'alimentació i la deglució estudiats.
  • Conèixer els productes específics per l'alimentació de pacients amb disfàgia.
  • Conèixer les eines i productes més habituals tant per a l'avaluació com pel tractament dels problemes de deglució.
  • Saber identificar els trastorns associats que comporten per tal de prendre decisions terapèutiqueseficaces.
  • Conèixer les conseqüències de les laringectomies (parcials i totals) sobre la deglució dels pacients.
  • Conèixer els mecanismes de rehabilitació de l'olfacte en laringectomitzats.
  • Conèixer les qüestions de cura personal que el logopeda necessita saber per tractar pacients amb laringectomia total.
  • Conèixer les bases per rehabilitar la parla esofàgica, protèsica i electrònica en laringectomitzats totals.

Competències

  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Demostrar que es coneixen els límits de les pròpies competències i saber identificar si és necessari fer un tractament interdisciplinari.
  • Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la comunicació i el llenguatge, i emetre'n un pronòstic d'evolució, des d'una perspectiva multidisciplinària.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Prendre decisions i assumir la responsabilitat de les decisions preses.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  2. Descriure els aspectes de la rehabilitació de les alteracions de la parla, el llenguatge i la deglució que requereixen la intervenció conjunta de professionals de diverses disciplines (neurologia, fisioteràpia, psicologia, etc.).
  3. Descriure i explicar la base teòrica de les tècniques de rehabilitació de les alteracions de la parla, el llenguatge i la deglució d'origen neurològic.
  4. Descriure les principals tècniques d'avaluació i diagnòstic de les alteracions del llenguatge, la parla i la deglució d'origen neurològic.
  5. Explicar l'origen i les característiques de les alteracions del llenguatge, la parla i la deglució causades per dany cerebral.
  6. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  7. Prendre decisions i assumir la responsabilitat de les decisions preses.
  8. Utilitzar les tècniques d'exploració més adequades per diagnosticar les alteracions del llenguatge, la parla i la deglució d'origen neurològic, i per emetre'n un pronòstic d'evolució.
  9. Valorar la utilitat de les principals tècniques d'avaluació i diagnòstic de les alteracions logopèdiques d'origen neurològic i ser capaç d'interpretar-ne els resultats.

Continguts

1. Anatomofisiologia de la deglució.

- Fisiopatologia de la deglució.

- Semiologia dels trastorns de la deglució.

2. Exploració clínica i instrumental de la deglució.

- EAT10

- MECV-V

- T. de Payne

- Altres exploracions

3. Identificació i maneig de la disfàgia en neonats prematurs.

- Desenvolupament de les funcions orals de l'alimentació

- Alimentació infantil: normalitat, reflexos i evolució

- Estimulació orofacial en les UCIN

4. Disfàgia orofaríngea d'origen neurològic i trastorns associats

- Exploració i rehabilitació de la disàrtria

5. Disfàgia d'origen orgànic i trastorns associats.

- Exploració i rehabilitació de les disglòssies

6. Disfàgia vs deglució atípica i trastorns associats

- Avaluació clínica i instrumental de la deglució atípica

- Interrelació entre deglució atípica, alteracions de parla i disfuncions orofacials associades

- Diagnòstic diferencial: disfàgia i deglució atípica

7. Objectius, programació i planificació de la rehabilitació de la deglució segons patologia de base

- Maniobres i tècniques directes i indirectes de Rehabilitació de la disfàgia

8. Laringectomia:

- Disfàgia inherent a la condició de laringectomitzat

- Cura bàsica.

- La Veu sense laringe:

- Veu protèsica

- Veu esofàgica. Procediments i condicionants. La seva producció. Diferentstipus d'injecció.

- L'electrolaringe

- Altres alternatives (comunicadors)

Metodologia

L'assignatura constarà d'un mòdul teòric de cada tema i un mòdul en el que s'entrenarà a l'alumne de forma pràctica en l'ús de les principals proves d'avaluació de la deglució i els seus trastorns.

Les activitats formatives -amb nombre d'hores aproximat de dedicació i resultats d'aprenentatge corresponents- s'especifiquen a continuació.

Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria amb suport TIC 61,5 2,46 2, 3, 5, 9
Classes pràctiques d'exploració i d'anàlisi crític i debat de casos pràctics 6 0,24 6, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories programades amb el professor per revisió d'activitats dirigides 3,5 0,14 1, 3, 7
Tipus: Autònomes      
Consultes bibliogràfiques i documentals 36 1,44 4, 5
Lectura comprensiva de materials 47,25 1,89 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9
Participació en fòrums de comunicació entre companys 23 0,92 2, 3, 7
Realització de resums, esquemes i mapes conceptuals 15 0,6 5
Realització de treballs 30 1,2 4, 5

Avaluació

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Avaluació continuada:

Evidència 1: Examen presencial tipus test. No eliminatori de matèria.
Evidència 2: Examen presencial oral de producció de veu erigmofònica.
Evidència 3: Examen presencial tipus test. Acumulatiu de tota la matèria de la part teòrica.
Evidència 4: Examen presencial de desenvolupament breu de tota la matèria vista a les pràctiques.
 
(veure pautes d'avaluació)

 

Pautes d'avaluació:

La puntuació obtinguda a l'examen de la matèria impartida a les pràctiques, sols serà computable si s'ha assistit a totes les sessions pràctiques del curs assignades.

Alumne/a no avaluable: si no ha lliurat com a mínim evidències d'aprenentatge amb un pes mínim del 40%.

Assignatura superada: aprovar amb un 5 (escala 0-10) tenint en compte els pes percentual de cada evidència abans esmentada.

Proves de Reavaluació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Només es donarà l'opció de recuperació de les evidències en que cada estudiant hagués demostrat un rendiment insatisfactori, si la nota de curs ha estat com a mínim de 3,5 (escala 0-10) i no major de  5. La reavaluació podràconstar de dues parts: una prova tipus test i la resolució oral d'un cas pràctic, o alternativament, l'alumne, en cas d'haver suspés una úna prova, podrà optar per tornar aser avaluat de la prova no superada.

El docent es reserva l'opció de complementar la nota dels alumnes avaluant aspectes com l'interés per la matèria, dedicació, entre d'altres.

Matrícula d'Honor:

En qualsevol cas, la nota màxima assolible serà un 10, tot i que es tindrà en compte la nota relativa i la implicació de l'alumne/a  a l'hora d'adjudicar possibles Matrícules d'Honor

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Examen. Tipus Test. No eliminatori. 20% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
2. Examen Oral de Veu erigmofònica 10% 0,25 0,01 1
3. Examen. Tipus Test. Acumulatiu de tota la matèria vista a les classes teòriques. 40% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
4. Examen. Tipus Desenvolupament escrit breu, de toda la matèria vista a les Pràctiques. 30% 1 0,04 1, 4, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Llibres:
S. Borras y V. Rosell. Guía para la reeducación de la deglución atípica y trastornos asociados. Nau Llibres, 2005
D. Bleeckx. Disfagia. Evaluación y reeducación trastornos de la deglución. Mc Graw Hill, 2004. (Esgotat, però hi és a la Biblioteca d'Humanitats de la UAB, inclouent-hi el CD-ROM)
P. Clavé y P. García. Guía de diagnóstico y de tratamiento nutricional y rehabilitador de la Disfagia Orofaríngea. Nestlé Nutrition. Editorial Glosa, S.L. Barcelona 2011
Glaucia del Burgo. G. de la Aleja. Rehabilitación de problemas de deglución en pacientes con daño cerebral sobrevenido. Editorial EOS, Madrid, 2004
D. Grandi i G. Donato. Terapia miofuncional. Diagnóstico y tratamiento. Ed. Lebón. Barcelona, 2008. (Inclou CD-ROM i làmines)
J.A. Logemann. Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders. Pro-ed, Austin, Texas, 1998
M. Massana. Tractament i prevenció de la dislàlia. Barcelona: Escola de Patologia del Llenguatge. Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, 2003
N. Melle. Guía de intervención logopédica en la disartria. Colección Trastornos del lenguaje, n. 4, Editorial Síntesis, Madrid, 2008
Nestlé Nutrition. EAT 10, Herramienta validada para el cribado de la disfagia. Nestlé, 2011
I. Queiroz Marchesan. Fundamentos de la Fonoaudiología. Aspectos Clínicos de la motricidad oral. Editorial Medica Panamericana, 2002
J.M. Ustrell et al. Terapéutica multidisciplinaria de las maloclusiones dentarias en el paciente infantil. Laboratorios KN, Barcelona, 2001
M. Velasco. V. Arreola, P. Clavé, C. Puiggrós. Abordaje clínico de la disfagia orofaríngea: diagnóstico y tratamiento. Nutrición Clínica en Medicina, Novembre 2007.
N. Zambrana. Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial. Tratamiento precoz y preventivo. Terapia miofuncional. Masson. Actualidades Médico Odontológicas Latinamérica. 2000
F. Le Huche. Trad. Asociación Española de Laringectomizados. La Voz sin Laringe.
F. Le Huche, A. Allali, G. Miroux. La Voz sin Laringe. Marnual de Reeducación Vocal. Ed. Médica y Técnica. 1982.
G. Heuillet-Martin, L. Conrad. Hablar sin Laringe. Rehabilitación de la voz en laringectomizados. Ed. Lebón 2003.
L. Arrazubi, L. Royo. Servei ORL de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. UAB. Guia d'ajuda per a la persona intervinguda de Laringectomia Total. 2001

Manuals ORL:
P. Abelló y M. Quer. Manual d'Oto-rino-laringologia. Manuals de la Universitat Autònoma de Barcelona, n. 8. Bellaterra, 1992.
R. Ramírez et al. Manual de Otorrinolaringología. McGraw-Hill-Interamericana. Madrid, 1998.
C.A. Rosen & C.B. Blake Simpson. Técnicas Quirúrgicas en Laringología. Amolca. Caracas. 2013.

Atles anatòmics:
J.E. Muscolino. Atlas de músculos, huesos y referencias óseas. Fijaciones, acciones y palpaciones. Paidotribo. Badalona. 2012.
A. Biel. Guía topográfica del cuerpo humano. Cómo localizar huesos, músculos y otros tejidos blandos. Paidotribo. Badalona. 2012.

Webs:
http://www.dysphagiaonline.com
http://www.e-logopedia.net
http://www.logopediamail.net
http://www.voiceandswallowing.com
http://www.fresenius.com/407.htm
http://www.nestle-nutrition.com/Public/Default.aspx
http://www.nutriciaclinico.es
http://www.myessd.org
http://www.essd2013.org
http://www.soclogopedia.org
https://sensorialitat.blogspot.com

Artícles:
Diversos articles del sector.