Logo UAB
2020/2021

Investigació Criminal

Codi: 103551 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Moreno Oliver
Correu electrònic:
FrancescXavier.Moreno@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua del curs podrà modificar-se (del català al castellà) en el cas de que el curs sigui atès per estudiants internacionals.

Prerequisits

Cap especific.

Objectius

Objectius generals:

1. Aplicar els coneixements sobre l’ investigació criminal a la pràctica professional pública o privada
2. Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general respostes als problemes de criminalitat utilitzant els coneixements sobre l’ investigació criminal a la pràctica professional.

Objectius específics:

1.1. Conèixer els mètodes d’ anàlisis del risc en l’ àmbit de la seguretat pública i privada.

1.2. Aplicar els medis i procediments científics  orientats a la prevenció del delicte en l'àmbit de la seguretat pública i privada

2.1. Entendre les idees bàsiques dels informes d’ inspeccions tècniques – policials

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar professionalment en l'àmbit de la criminologia amb objectius de pacificació, integració social i prevenció de la delinqüència.
  2. Aplicar adequadament els recursos socials aplicables a la criminalitat.
  3. Comprendre i sintetitzar les idees bàsiques dels informes d'inspeccions tècnico-policials.
  4. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  5. Desenvolupar de manera eficaç un programa de prevenció de la delinqüència en l'àmbit comunitari.
  6. Elaborar un pla de seguretat en l'àmbit privat
  7. Interpretar els informes policials relatiu a delictes.
  8. Intervenir en l'àmbit criminològic amb finalitats pacificadores, integradores i de prevenció del delicte.
  9. Redactar un programa de prevenció de la delinqüència.
  10. Redactar un treball acadèmic.
  11. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit privat
  12. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit públic
  13. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  14. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  15. Treballar de manera autònoma.
  16. Treballar en equip i en xarxa.
  17. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.
  18. Utilitzar les metodologies d'anàlisi policial de la investigació criminal.

Continguts

 

Els continguts que presentem tenen la seva gènesi en els objectius de l´ assignatura. Trobarem tres blocs  diferenciats de continguts acadèmics: els conceptuals, els de tipus procedimental i l'actitudinals.

Una vegada presentada la taxonomia dels continguts, aquests els dividirem en dos tipus, els teòrics que desenvoluparan els conceptes bàsics de manera ordenada, per tal de què l’alumne pugui adquirir una visió global, ample i coherent de la temàtica a tractar; i els pràctics on l´ alumne pugui relacionar els continguts teòrics amb la pràctica professional de la criminalística y la seguretat pública o privada.

Els continguts de l’assignatura quedarien estructurats en dos grans bloc de coneixement interrelacionats entre ells.

a)    Bloc de Prevenció:

  1.     La investigació mitjançant mètodes d’anàlisi del risc.
  2.     Fonts d’informació obertes i tancades
  3.     Tipus de fonts: IMINT,SIGINT,HUMINT i OSINT
  4.     Anàlisis
  5.     Resultats
  6.     Conclusions i informe.
  7.     El cicle d’intel·ligència
  8.     Les agencies: publiques i privades
  9.     La tecnologia aplicada a la prevenció del delicte
  10.     La seguretat física, seguretat de persones i seguretat patrimonial.
  11.     La seguretat passiva, activa i lògica.
  12.     La seguretat patrimonial.
  13.     Anàlisis de la vulnerabilitat del risc i amenaça.
  14.     Sistemes mecànics.
  15.     Sistemes electrònics.
  16.     Auditoria de seguretat.

    b)    Bloc de criminalística forense  teòric/pràctic en els àmbits:

  1.     Antropològics
  2.     Lesions, necrològia i toxicologia
  3.     Lofoscòpia
  4.     Identificació
  5.     Profiling
  6.     Balística i armes
  7.     Documentoscòpia i grafística
  8.     Incendis i explosius
  9.     Laboratoris i tipus d’estudis criminalístics

Metodologia

La metodologia de les classes està fonamentada en el model de l’ Aprenentatge Basat en Problemes. (ABP), l’ aprenentatge cooperatiu i el mètode del cas.

Les sessions de treball podran ser  teòriques,  pràctiques o mixtes.

Les classes teòriques es fonamentaran en exposicions orals per part del professor complementats amb recursos didàctics  audiovisual (PWP, vídeos, etc.) noves tecnologies (TIC),  així com de bibliografia bàsica recomanada. En funció de l’espai on s´ imparteixin les classes (aula ordinària o aula especial) es portaran a terme activitats diferenciades de treball en grup.

Els crèdits pràctics consistiran en el seguiment casos real de delinqüència i el seu abordatge preventiu , on els alumnes hauran de concloure amb les seves propostes d’ intervenció al respecte. Es facilitarà als alumnes una guia pràctica d’aquests exercicis. De forma general i sintètica, el desenvolupament del programa incorporarà la combinació d’exposicions dels temes per part del professor i dels alumnes, aquesta última per potenciar la capacitat d' exposició oral davant d'una audiència, distribuïts en grups i/o seminaris, i l’ús de recursos varis de la tecnologia actual. La modalitat presencial permetrà els plantejaments teòrics de l’assignatura mitjançant les exposicions i l’anàlisi dels temes per part del professor i dels alumnes, així com el plantejament d’altres procediments com ara dinàmiques de grup, plenaris, grups cooperatius, etc. Les sessions pràctiques, per a les que s’utilitzaran els horaris reservats a l’assignatura, es portaran a terme mitjançant el treball individual i grupal del grup d’alumnes. Finalment, en el treball individual i de grup es requerirà la utilització de l’eina Campus Virtual.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
ABP 93,5 3,74 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Aprenentatge colaboratiu 29 1,16 10, 13, 14, 15, 16
Mètode del cas 22,5 0,9 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Avaluació

1. Sistema d'avaluació

Partirà d'un criteri basat en l'avaluació continua, fet que fa preceptiu l' assistència a classe i que ens permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l' alumne ha assolit.

Es valoraran criteris generals com el nivell de participació de l'alumne, la capacitat de relacionar els contingut conceptuals amb els procedimentals emmarcat tot pels valors deontològics de la professió.

L'avaluació estarà constituïda per tres puntuacions avaluatives. Una primera que consisteix en la confecció telemàtica de un portfoli on quedarà recollit tot el contingut treballat a l'assignatura mitjançant l'explicació del professor, visualització de document gràfics, lectures, conclusions de treball grupal, etc. que hauran de ser complementats amb les referències bibliogràfiques obligatòries. El portfoli constituirà el 50% de la qualificació final. Una segona activitat avaluativa serà un treball final de curs  que el seu contingut serà consensuat amb el professor de l'assignatura, el treball constituirà el 30% de la qualificació final  i un ABP que valdrà un 20%.

Per superar l' assignatura caldrà haver superat satisfactòriament les tres activitats avaluatives.

2. Ponderació de les activitats:

    Treball final (estudi del cas):       30 %

    Prova teòrico-pràctica: Portfoli    50 %

   ABP:                                         20 %

3. Condicions per a ser avaluat

Participar activament en les classes i en elstreballs grupals, així com confeccionar els treballs individuals o de grup.

4. Requisits per a superar l'assignatura

Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tres activitats avaluatives que conformen l’avaluació.

5. Recuperacions

Atenent a la metodologia avaluativa utilitzada fonamentada en exposicions i continguts teòrics-pràctics, si un alumne no supera alguna de les tres activitats tindrà possibilitat de recuperar.

6. Altres aspectes a considerar:

Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si es cau.

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.

Es lliurarà als alumnes el resoltats de la correcció de les evidències avaluatives en un plaç màxim de 30 dies.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
ABP 20 1 0,04 13, 14, 15, 16
Estudi de Cas 30 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Portfoli 50 3 0,12 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18

Bibliografia

BIBLIOGRAFÍA DE CONSULTA I AMPLIACIÓ:

Anadón, M.J. (2010). Manual de Criminalística y ciencias forenses. Madrid: E. Tébar.

Angoso, A. et al. (2012) Ciencias de la investigación Criminal. Salamanca: CISE.

Antón, F. (2005). Iniciación a la dactiloscopia y otras técnicas policiales. Valencia: Tirant lo Blanch.

Barberá, A. (1998). Policía Científica. Valencia: Tirant lo Blanch.

Bosquet, S. (2015). Criminalística forense. Valencia: Tirant lo Blanch.

Buquet, A. ( 2011). Manuel de criminalistique moderne et de police scientifique.París: PUF.

Cornazo, M.P. et alt. (2017). Química Forense. Madrid: U.N.E.D.

García, N. (2003). Libertad Vigilada: El espionaje de las comunicaciones. Barcelona: Ediciones B.

Giménez-Salinas, A., González, J.L. (2015). Investigación Criminal: Principios, técnicas y aplicaciones. Madrid: LID Editorial.

Graham, I. (1996). Investigación Criminal. Barcelona: Ed. Edelvives. 

Gutiérrez, A. , Lopez, C. (2018). Monográfico de Derecho Criminológico. Valladolid: SECCIF. 

M.A.P.F.R.E. (2005). Guía para las investigaciones sobre incendios y explosiones. Madrid: M.A.P.F.R.E.

Owen, D. (2009). El libro de los forenses. Barcelona: Oceano.

Peña, A. (1970). Técnicas de la inspección ocular en el lugar del delito. Madrid: Gráficas Valencia.

Rámila, J. (2010). La ciencia contra el crimen. Madrid: Nowtilus.

Rodriguez, A  et al. (2013) La investigación policial y sus consecuencias jurídicas. Madrid: Dykinson.

Sánchez, M. (2008). Manual para el director de seguridad.  Madrid: ETSA. 

BIBLIOGRAFÍA OBLIGATORIA

Moreno, F.J. & Aznar, M. (2019). ¿Es posible contaminar con rastros biológicos la escena del crimen para inculpar un inocente? Quadernos de Criminología, 47, 30-37

Moreno, F.J. (2014). El hurtohormiga.  Revista VSXXI, 18, 18-19.

Moreno, F.J. (2014). Psicópatas. Revista VSXXI, 16, 15–19

Moreno, F.J. (2014). Cataluña, ala cabeza del femicidio. Revista VSXXI.10, 17-20. 

Moreno, F.J. (2014).Cuando los niños se convierten en un deseo sexual. Revista VSXXI, 8, 18-23. 

Moreno, F.J. (2014). El suicidio, una conducta en incremento. Revista VSXXI, 7, 20-25.

Moreno, F.J. (2014). El perfil del violador. Revista VSXXI, 6, 23-28.  

Moreno, F.J. (2014). Drogas Emergentes. Revista VSXXI, 13, 44 – 46.

Moreno, F.J (2013) Burundanga la droga de los violadores. Revista VSXXI,  1, 12-17 

Moreno, F.J. (2013). Carteristas y su modus operandi.  Revista VSXXI, 3, 34-36.

Moreno, F.J. (2010). Reorientación actual en el consumo de sustancias psicotrópicas: la etnobotánica. Revista del Colegio Oficial de Psicólogos de Cataluña. 226, 18–22.

Moreno, F.J. (2006). Perfil psicológico de los pedófilos. Revista psicología jurídica.org., 54, 16-19 

Moreno, F.J. (2003). Psicópatas infantojuveniles.  Revista del Colegio Oficial de Psicólogos de Cataluña, 184, 15 – 20.