Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació Social | FB | 2 | A |
2500261 Pedagogia | FB | 2 | A |
No hi ha prerequists.
L'assignatura "Antropologia i Filosofia de l'Educació" recull els àmbits d'antropologia i filosofia de l'educació necessaris en la formació de pedagogs i educadors socials. Es tracta, en primer lloc, de pensar diferents temes bàsics de pedagogia des d'una mirada filosòfica i antropològica i, en un segon moment, d'introduir-se en els principals autors i textos contemporanis que han reflexionat i fet recerca en educació. Finalment l'assignatura també té per objectiu analitzar críticament la societat actual des de diverses perspectives filosòfiques i el coneixement antropològic, així com també una perspectiva de gènere.
ANTROPOLOGIA DE L'EDUCACIÓ
1. La transmisió cultural a les societats complexes
1.1 Antropologia i cultura
1.2 Enculturació i cicle vital
1.3 Transmisió cultural i educació
2. Aculturació i desigualtats educatives
2.1 Educació, migracions i minories
2.2 Génere i identitat en institucions educatives
2.3 Cultura d'iguals i educació
3. Etnografia i educació
3.1 La investigació etnogràfica
3.2 Etnografia per a la millora educativa
3.3 Textos etnogràfics
FILOSOFIA DE L'EDUCACIÓ
1. Metafísica i genealogia: Nietzsche i Freud
2. Educació i memòria
3. Pedagogia de la mort
4. La formació de la identitat
5. Ètica i educació
El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa que s'ha planificat la metodologia de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 12 |
Seminaris | 23 | 0,92 | 6, 7, 9, 13, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tasques supervisades | 45 | 1,8 | 2, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom (lectures, treballs) | 112 | 4,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 14, 15 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Per poder superar l'assignatura cal treure com a mínim un 5 sobre 10 en cadascuna de les dues proves escrites (Antropologia i Filosofia). Hi haurà una recuperació per a les proves escrites, però no del treball de les lectures. La nota de la recuperació no podrà ser superior a 5. El professorat farà pública les qualificacions al Moodle en un periode no superior a les tres setmanes. La còpia o plagi d'un examen o treball es considera un 0 en l'activitat.
DATES AVALUACIÓ:
GRUP 1: Prova escrita Antropologia: 21/01/2021; Prova escrita Filosofia: 06/05/2021. Recuperació prova escrita (d'Antropologia i Filosofia): 03/062021
GRUP 2: Prova escrita Antropologia: 08/01/2021; Prova escrita Filosofia: 07/05/2021. Recuperació prova escrita (d'Antropologia i Filosofia): 04/06/2021
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text d'Antropologia | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Examen de Filosofia | 50% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 10, 14, 15, 17 |
Treball sobre les lectures | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 16, 17 |
Alcalde, José Eugenio Abajo, i Silvia Carrasco Pons. "La situación escolar del alumnado de minorías étnicas: el modelo explicativo ecológico-cultural de John Ogbu." RECERCA. Revista de Pensament y Anàlisi 11 (2011): 71-92.
Adorno, Theodor W. Consignas. La educación después de Auschwitz. Buenos Aires: Amorrortu, 1988.
Baier, Annette. Moral prejudices. Essays on Ethics. Harvard University Press: Cambridge. 1993.
Beauvoir, Simone. El segundo sexo. Madrid: Cátedra, 2017.
Braidotti, Rosi. Por una política afirmativa. Itinerarios éticos. Barcelona: Gedisa, 2018.
Butler, Judith. Deshacer el género. Barcelona: Paidós, 2006.
Foucault, Michel. El orden del discurso. Barcelona: Tusquets, 1999.
Foucault, Michel. La voluntad de saber. Madrid: Siglo XXI, 1993.
Freud, Sigmund. El malestar en la cultura. Madrid: Alianza, 2005.
Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Madrid: Trotta, 2005.
Helller, Agnès. El món, el nostre món. Barcelona: Arcàdia, 2020.
Hustvedt, Siri. La mujer que mira a los hombres que miran a las mujeres. Barcelona: Seix Barral, 2017.
Jordan, Ellen. "Los niños peleones y sus fantasías lúdicas: La construcción de la masculinidad en la temprana edad escolar." Géneros prófugos: feminismo y educación. Universidad Nacional Autónoma de México, 1999.
Joyce, James. Dublineses. Los muertos. Madrid: Alianza, 2011.
Lévinas, Emmanuel. Ética e infinito. Madrid: Trotta, 2015.
Mead, Margaret. Adolescencia y cultura en Samoa. Barcelona: Paidós, 1990.
Mèlich, Joan-Carles. La sabiduría de lo incierto. Lectura y condición humana. Barcelona: Tusquets, 2019.
Nietzsche, Friedrich.Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza, 2011.
Pagès, Anna. Cenar con Diotima. Filosofía y feminidad. Barcelona: Herder, 2018.
Proust, Marcel. Por el camino de Swann. En busca del tiempo perdido 1. Madrid: Alianza, 2011.
Rockwell, Elsie. La relación entre etnografía y teoría en la investigación educativa. México: Dirección de Investigación en Educación (die), CINVESTAV,1980.
Velasco, Hononio, F. Javier García, i Ángel Díaz de Rada. Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la Antropología de la Educación y de la etnografía escolar. Madrid: Trotta, 1993.
Whiting, Beatrice B. Six cultures: studies of child rearing. Nueva York: Wiley & Sons, 1963.
Willis, Paul. Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de la clase obrera. Madrid: Akal 1977.
Woods, Peter. Género, cultura y etnia en la escuela. Informes etnográficos.Barcelona: Paidós, 1995.
Woolf, Virginia. Les ones. Sabadell: La Temerària, 2016.
Woolf, Virgina. La senyora Dalloway. Barcelona: La Magrana, 2013.
Zambrano, María. Filosofía y poesía. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1993.