Logo UAB
2020/2021

Redacció del Missatge Publicitari

Codi: 103141 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Mariano Castellblanque Ramiro
Correu electrònic:
Mariano.Castellblanque@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Ángel Sánchez Sanchez Sancho

Prerequisits

Cap.

Objectius

Conèixer, estudiar, reflexionar, examinar i practicar el paper de Redactor Publicitari (Copywriter) com a professional clau dins l'estructura organitzativa d'una agència de publicitat, les seves funcions i el seu desenvolupament operatiu tant en Above The Line (ATL) com en Below The Line (BTL) ideant i escrivint tot tipus de peces publicitàries.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Aplicar les tècniques creatives de la redacció d'anuncis.
  • Demostrar que coneix les característiques narratives i expressives d'un missatge publicitari creatiu.
  • Gestionar creativament la comunicació persuasiva.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis estratègics que determinen una campanya a l'elaboració del briefing creatiu.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Distingir els principis fonamentals de la relació dialèctica entre repetibilitat i originalitat-innovació.
  4. Donar respostes creatives als problemes de comunicació de l'anunciant, tenint en compte les limitacions pressupostàries que condicionen una campanya.
  5. Elaborar idees creatives de venda.
  6. Identificar els principis fonamentals de la notorietat i la diferència significativa.

Continguts

TEMARI:

Part I

1- La figura del redactor publicitari (copywriter). Grans copywriters.

2- Estratègia, idea, paraula.

3- Elements del copywriting: el titular.

4- Elements del copywriting: el body copy.

Part II

5- Redacció publicitària en ATL (premsa, revistes, ràdio, TV, cinema, exterior, internet).

Part III

6- Redacció publicitària en BTL (màrqueting directe, màrqueting directe a Internet, e-mailing, màrqueting mòbil, fullets, street marketing, publicitat a Internet, Xarxes Socials, PLV, patrocini, etc.).

Metodologia

- Teoria per a explicar els conceptes clau (classe magistral). Seminaris per aprofundir en algunnos d'aquests conceptes.
- Lectures obligatòries (llibres, articles, capítols, webs, blocs ...).
- Lectures opcionals (llibres, articles, capítols, webs, blocs ...).
- Pràctiques de redacció individuals i en grup a partir d'un briefing.
- Pràctica final d'una campanya 360 d'un client real (si és possible). Presentació a classe per part de cada grup i valoració del client després.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, seminaris i pràctiques 52,5 2,1 1, 2, 3, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutorías 7,5 0,3 1, 2, 3, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi de textos, preparació i realització de treballs 82,5 3,3 1, 3, 5, 6

Avaluació

Avaluació

Activitat A: Teoria 30% sobre la qualificació final.

Activitat B: Pràctiques específiques 50% sobre la qualificació final.

Activitat C: Pràctica transmèdia 20% sobre la qualificació final.

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Recuperació

L'alumnat que obtingui una nota menor a 1,5 (sobre 3) de teoria i una nota menor de 3,5 (sobre 7) de pràctiques haurà de presentar-se a recuperació de la part suspesa.

Requisits per a aprovar l'assignatura

Per a poder aprovar l'assignatura cal aprovar indistintament totes les activitats avaluables especificades anteriorment.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evaluación 0 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

BIBLIOGRAFÍA BÀSICA

Castellblanque, Mariano; Ronco,Víctor (2020), Manual del Redactor Publicitario Offline-Online. ESIC, Madrid
Morel, Rosa (2018). Neurocopywriting.

D&AD (2018), The Copy Book. Taschen

Escribano Hernández, Asunción (2018). La redacción publicitaria. Síntesis

Estanyol, E. Serra C. Castellblanque, M. (2015), ¿Dónde cuentan sus historias las marcas. Ed. UOC

Estanyol, E. Roca, A. Castellblanque, M. Serra C (2015) ¿Quién se esconde detrás de una campaña publicitaria?

Curto, V. Rey, J. Sabaté J. (2008), Redacción publicitaria.  Editorial UOC

Rom, Josep i Sabaté, Joan (2007): Llenguatge publicitari: Estratègia i creativitat publicitàries. UOC, Barcelona.

Sawyer, R. (2006) Kiss & Sell. Redacción Publicitaria. Index Book. Barcelona 

Fernández Cavia, José; Huertas, Asunción (2009): Redacción en relaciones públicas, Pearson-Prentice Hall, Madrid.

Guillén, Montse (2006), La motivación del redactor publicitario. Aproximación a un modelo de estudio

Rodero, Emma y otros(2004). La radio que convence. Manual para creativos y locutores publicitarios. Ariel

Navarro, Carlos (2006), Creatividad publicitaria eficaz. ESIC, Madrid

MITJANS DIGITALS:


Revistes professionals

Anuncios: www.anuncios.com
El Periódico de la publicidad: www.periodicopublicidad.com
El Publicista: www.elpublicista.com
IP-Mark: www.ipmark.com
Control Publicidad: www.controlpublicidad.com
Marketing directo.com: www.marketingdirecto.com
Puromarketing: www.puromarketing.com
Yorokobu: www.yorokobu.es

Webs

- www.moline-consulting.com/MMLB.htm

- www.bcnvisualsound.org/ct/index.html

- www.eiconsortium.org/members/goleman.htm

- www.adage.com/century/people.html

- www.bcnvisualsound.org/ct/index.html

- www.prnoticias.com

- www.ship.edu/~cgboeree/maslowesp.html

- www.fregona.net/

- www.nga.gov/feature/pollock/artist1.shtm

- www.usc.es/~idega/langreona.doc (noviembre 2004)

- www.abcdatos.com/tutoriales/tutorial/o222.html

- www.apple.es

- www.bestadsontv.com

- www.canalpublicidad.com

- www.comanalysis.ch/ComAnalysis/Publication50.htm

- www.heineken.es

- www.publitv.com

- www.rtve.es/tve/b/redes/semanal/prg210/entrevista.htm

- www.rtve.es/tve/b/redes/semanal/prg217/entrevista.htm

- www.ukshowreels.tv/index.php

- www.usshowreels.tv/index.php

- www.rae.es

- www.spotstv.com

- www.zafara.org/museo/entrada/

- www.cgu.edu/qlrc/mike.htm

- www.eic.es/noticies/notas/ articles/enguany/marzo/imatgeEIC.pdf

- www.srarushmore.com

- www.milmilks.org

- www.scpf.com

 

Arxiu d'imatges

ACI: www.acionline.biz

Age Fotostock: www.agefotostock.com

Alfaqui Fotografia/Photoline.com: www.photonline.com

Anna Server Agency S.L. (ASA): www.minenpictures.com

Cover: www.cover.es

Fotononstop: www.fotononstop.com

Framepool www.framepool.com

Gastromedia: www.gastrofotos.com

Getty Images: www.gettyimages.com

HighRes Press Stock: www.highres.es

Iberimages: www.iberimage.com

Illustration Stock: www.imagenytraduccion.com

Index: www.indesfototeca.es

Matton Images: www.matton.es

Mister Bild: www.misterbild.com

Quickimage Stock: www.quick-image.com

Stock Photos: www.stockprhotos.es

Vidiments: www.vidiments.com

 

Certàmens de parla hispana:

El Sol (publicidad): www.elsolfestival.com

Anuario de la Creatividad del cdc (publicidad y markteing): www.clubdecreativos.com

Premios a la Eficacia (publicidad y marketing): www.premioseficacia.com

Premios Laus (diseño y publicidad): www.adg-fad.org

Premios Ratón (publicidad interactiva): www.movierecord.com

Premios Imán (marketing directo): www.fecemd.org

Premios AEMP (marketing promocional): www.aemp.es

Premios APPE (producción): www.appe.org

FIAP (publicidad): www.fiap.com.ar

El Ojo de Iberoamérica (publicidad): www.elojodeiberoamerica.com

Festival Drac Novell: www.associaciopublicitat.com

 

Certàmens internacionals:

Clio Awards (publicidad): www.clioawards.com

Festival de Cannes (publicidad y marketing): www.canneslions.com

London Festival (publicidad): www.liaawards.com

One Show (publicidad): www.oneclub.com

Cresta Awards (publicidad): www.cresta-awards.com

New York Festivals (publicidad, marketing y diseño): www.newyorkfestivals.com

Epica (publicidad): www.epica-awards.com

Eurobest (publicidad): www.eurobest.com

Echo Awards (marketing directo): www.dma-echo.org

Caples Awards (marketing directo): www.caples.org

PMC Awards (marketing promocional): www.eaca.be

 

Associacions, federacions i clubs:

Club de Creativos (cdec): www.clubdecreativos.com

Foment de les Arts Decoratives : www.fadweb.com

Asociación Española de Anunciantes (AEA): www.anunciantes.com

Asociación Española de Agencias de Publicidad (AEAP): www.aeap.es

Federación Nacional de Empresas de Publicidad (FNEP): www.fnep.es

Asociación General de Empresas de Publicidad (AGEP): www.agep.es

Asociación de Autocontrol de la Publicidad (AAP): www.aap.es

Asociación de Agencias de Medios (AM): www.agenciasdemedios.com

Federación Española de Comercio Electrónico y Marketing Directo (FECEMD): www.fecemd.org

Asociación de Productoras Publicitarias Españolas (APPE): www.appe.org

Asociación de Agencias de Marketing Directo e Interactivo (AGEMDI): www.agemdi.org

Club de Dirigentes de Marketing: www.clubdemarketing.com

Asociación Española de Estudios de Mercado, Marketing y Opinión (AEDEMO): www.aedemo.es

Asociación Nacional de Empresas de Investigación de Mercados y Opinión Pública (ANEIMO): www.aneimo.com

Asociación para la Investigación de los Medios de Comunicación: (AIMC) www.aimc.es

Asociación de Editores de Diarios Españoles (AEDE): www.aede.es

Asociación de Revistas de Información (ARI): www.revistas-ari.com

Gremi de Publicitat de Catalunya: www.associaciopublicitat.com