Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 3 | 0 |
Coneixement d'anglès suficient per poder llegir lectures recomanades i altres recursos.
Els objectius de l'assignatura són:
1. SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ, EDUCACIÓ I COMUNICACIÓ
1 Comunicació i educació (formal, no formal i informal).
2 El repte de l'educació al llarg de la vida. Les TICs i les noves oportunitats educatives.
3 La cultura mediàtica actual i els valors educatius. El paper de la família i el grup d'iguals.
2. LA FUNCIÓ EDUCATIVA DELS MITJANS
1 Orígens. Context teòric. Plantejaments ideològics de la funció educativa dels mitjans de comunicació: el debat actual.
2 Mitjans educatius. La televisió i l'educació. Els models de televisió educativa. Plataformes audiovisuals educatives,
3. Xarxes socials i videojocs, funció educativa?
3. L'ALFABETITZACIÓ MEDIÀTICA I INFORMACIONAL
1 El marc conceptual de l'alfabetització mediàtica i informacional.
2 El desenvolupament internacional de l'alfabetització mediàtica: el paper de la UNESCO i la Comissió Europea.
3 Polítiques i estratègies de l'educació en mitjans. La reflexió crítica i la producció audiovisual per part de l'alumne. L'ús de mitjans en contextos educatius. La participació comunicativa i la ciutadania activa.
4. L'AUDIÈNCIA INFANTIL I JUVENIL
1.Infància i mitjans: Els drets de la infància i la comunicació.
2 Prevenció de riscs i promoció d'ús crític i creatiu dels mitjans.
5. PROJECTE EDUCOMUNICATIU
1 Conceptualització i definició del projecte. Fases de realització.
2 La recerca prèvia; cerca biblioegrafia i benchmarking.
3 Disseny del projecte i implementació de pilot.
4 Planificació, producció i avaluació.
*** El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
La metodologia de l'assignatura consisteix en:
1) Sessions teòriques del temari bàsic de l'assignatura
2) Sessions seminaris de lectures i casos específics
3) Sessions pràctiques relacionades amb el projecte educomunicatiu del curs
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | 1, 5, 12, 18, 19 |
Seminari | 6 | 0,24 | 1, 8, 10, 11, 12 |
Session pràctiques | 27 | 1,08 | 5, 8, 10, 12, 15, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Examen | 3 | 0,12 | 5, 11, 12, 13 |
Presentació projecte | 3 | 0,12 | 1, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball en grup | 30 | 1,2 | 5, 10, 12, 15 |
Treball individual | 20 | 0,8 | 1, 8, 10, 12, 18, 19 |
Activitats d'avaluació
L'avaluació de l'assignatura constarà de tres activitats avaluativas:
Projecte educomunicatiu: Treball en grup, mínim 3-4 persones. Les pautes del projecte estaran disponibles al campus virtual, les sessions pràctiques estaran destinades a treballar els projectes educomunicatius des del seu inici, i les tutories grupals estaran destinadas a realitzar el seguiment tant del disseny com l'elaboració del projecte.
Entregues seminaris: cada seminari tindrà una entrega pràvia d'un comentari reflexiu sobre la lectura corresponent.
Examen: Al final de l'assigantura es realitzarà un examen teòric dels continguts apresos durant el semestre.
L'alumant té dret a la revisió de l'avaluació realitzada. Un cop publicades les notes, es convocarà a una tutoria de revisió per efectuar la mateixa.
REAVALUACIÓ
L'activitat de reavaluació consistirà en un examen teòric que inclourà tant aspectes de les sessions teòriques, seminaris, com conceptes treballats en l'elaboració del projecte educomunciatiu
NO AVALUABLE
L'alumnant que no hagi entregat cap activitat formativa no podrà ser avaluat.
SUSPENS
Un motiu de suspens directe serà el plagi tant total com parcial de qualsevol dels documents entregats en les activitats avaluatives.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregues seminari | 25% | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 18, 19 |
Examen | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13 |
Projecte educomunicatiu | 45% | 30 | 1,2 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Referències de consulta:
ALBERO ANDRÉS, MAGDALENA.(2010) Jóvenes, internet y participación política. Límites y oportunidades. Octaedro. Barcelona.
ALBERO ANDRÉS, M. (2004). The Internet and adolescents: the present and future of the information society. En Goldstein, Buckingham, Brougère. Toys, Games and Media. New Jersey/London. Lawrence Erlbaum Ass., 109-129.
BUCKINGHAM, DAVID. (2005) Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Paidós. Barcelona.
BUCKINGHAM, DAVID. y WILLET, REBEKAH. (Eds.) (2006) Digital Generations. Lawrence Erlbaum. London.
CARLSSON, ULLA.,TAYIE, SAMY. JACQUINOT, GENIÈVE., PÉREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL. (2008) Empowerment trough Media Education. An Intercultural Dialogue, Goteborg, Nordicom.
LIVINGSTONE, SONIA. y BOVIL MOIRA. (2002) Young People and New Media. Sage, London.
MASTERMAN, LEN (1993): La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid, La Torre.
MORIN, EDGAR (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO, París.
PÉREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL, y VILCHES, LORENZO. (2010) Libro Blanco de la televisión educativa y cultural en Iberoamérica, Barcelona, GEDISA
PÉREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL ET AL (2000): Comunicación y educación en la sociedad de la información,Barcelona, Paidós.
PEREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL y VARIS, TAPIO. (2012) Alfabetización mediática y nuevo humanismo, Barcelona, UOC.
PEREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL (2020). La gran mediatización I. El tsunami que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. UOC Press: Barcelona.
*** La bibliografia específica es lliurarà a l'alumnat mitjançant el campus virtual