Logo UAB
2020/2021

Comunicació, Educació i Alfabetització Mediàtica

Codi: 103125 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 3 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Manuel Pérez Tornero
Correu electrònic:
JosepManuel.Perez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Cristina Pulido Rodriguez
Pilar Gomez Sanchez

Equip docent extern a la UAB

Lluis Pastor

Prerequisits

Coneixement d'anglès suficient per poder llegir lectures recomanades i altres recursos.

 

Objectius

Els objectius de l'assignatura són:

  1. Conèixer les relacions entres els àmbits de la comunicació i l'educació, així com l'alfabetització mediàtica i sensibilitzar a l'alumnat amb els problemes i oportunitats que aquesta relació suscita.
  2. Adquirir les competències necessàries per desenvolupar projectes educomunicatius com a sortida professional.

Competències

  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Concebre, planificar i executar projectes periodístics en tot tipus de suports.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar un coneixement adequat de la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol, europeu i mundial.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els processos informatius, així com dels corrents i les teories que els formalitzen en el procés de planificació de l'alfabetització mediàtica.
  2. Analitzar els processos informatius, així com dels corrents i teories que els formalitzen en el procés de planificació dels gabinets de premsa i de la comunicació institucional.
  3. Analitzar els processos informatius, així com dels corrents i teories que els formalitzen en el procés de planificació i execució de la comunicació política.
  4. Analitzar les teories sobre la publicitat, les relacions públiques i la comunicació corporativa i institucional.
  5. Aplicar la deontologia professional del periodisme a la comunicació estratègica en l'àmbit de l'alfabetització mediàtica.
  6. Aplicar la deontologia professional del periodisme a la comunicació estratègica en l'àmbit de la comunicació política.
  7. Aplicar la deontologia professional del periodisme a la comunicació estratègica en l'àmbit dels gabinets de premsa i en la comunicació institucional.
  8. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  9. Aplicar les tecnologies i els sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació en el camp de la comunicació estratègica.
  10. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  11. Demostrar que coneix com es gesten i difonen les estratègies comunicatives dels actors públics a partir dels principals debats d'actualitat.
  12. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  13. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  14. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  15. Planificar i executar projectes periodístics en l'àmbit de l'alfabetització mediàtica.
  16. Planificar i executar projectes periodístics en l'àmbit de la comunicació política.
  17. Planificar i executar projectes periodístics en l'àmbit dels gabinets de premsa i de la comunicació institucional.
  18. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  19. Valorar l'impacte de les innovacions tecnològiques en el funcionament del sistema comunicatiu català i espanyol.

Continguts

 

1. SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ, EDUCACIÓ I COMUNICACIÓ

1 Comunicació i educació (formal, no formal i informal).

2 El repte de l'educació al llarg de la vida. Les TICs i les noves oportunitats educatives.

3 La cultura mediàtica actual i els valors educatius. El paper de la família i el grup d'iguals.

 

2. LA FUNCIÓ EDUCATIVA DELS MITJANS

1 Orígens. Context teòric. Plantejaments ideològics de la funció educativa dels mitjans de comunicació: el debat actual.

2 Mitjans educatius. La televisió i l'educació. Els models de televisió educativa.  Plataformes audiovisuals educatives,

3. Xarxes socials i videojocs, funció educativa?

  

3. L'ALFABETITZACIÓ MEDIÀTICA I INFORMACIONAL

1 El marc conceptual de l'alfabetització mediàtica i informacional.

2 El desenvolupament internacional de l'alfabetització mediàtica: el paper de la UNESCO i la Comissió Europea.

3 Polítiques i estratègies de l'educació en mitjans. La reflexió crítica i la producció audiovisual per part de l'alumne. L'ús de mitjans en contextos educatius. La participació comunicativa i la ciutadania activa.

  

 4. L'AUDIÈNCIA INFANTIL I JUVENIL

1.Infància i mitjans:  Els drets de la infància i la comunicació.

2  Prevenció de riscs i promoció d'ús crític i creatiu dels mitjans.

 

5. PROJECTE EDUCOMUNICATIU

1 Conceptualització i definició del projecte. Fases de realització.

2 La recerca prèvia; cerca biblioegrafia i benchmarking.

3 Disseny del projecte i implementació de pilot.

4 Planificació, producció i avaluació.

 

*** El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

 
 

Metodologia

La metodologia de l'assignatura consisteix en:

1) Sessions teòriques del temari bàsic de l'assignatura

2) Sessions seminaris de lectures i casos específics

3) Sessions pràctiques relacionades amb el projecte educomunicatiu del curs

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 1, 5, 12, 18, 19
Seminari 6 0,24 1, 8, 10, 11, 12
Session pràctiques 27 1,08 5, 8, 10, 12, 15, 18
Tipus: Supervisades      
Examen 3 0,12 5, 11, 12, 13
Presentació projecte 3 0,12 1, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 19
Tipus: Autònomes      
Treball en grup 30 1,2 5, 10, 12, 15
Treball individual 20 0,8 1, 8, 10, 12, 18, 19

Avaluació

Activitats d'avaluació

L'avaluació de l'assignatura constarà de tres activitats avaluativas:

Projecte educomunicatiu: Treball en grup, mínim 3-4 persones. Les pautes del projecte estaran disponibles al campus virtual, les sessions pràctiques estaran destinades a treballar els projectes educomunicatius des del seu inici, i les tutories grupals estaran destinadas a realitzar el seguiment tant del disseny com l'elaboració del projecte.

Entregues seminaris: cada seminari tindrà una entrega pràvia d'un comentari reflexiu sobre la lectura corresponent.

Examen:  Al final de l'assigantura es realitzarà un examen teòric dels continguts apresos durant el semestre. 

 

L'alumant té dret a la revisió de l'avaluació realitzada. Un cop publicades les notes, es convocarà a una tutoria de revisió per efectuar la mateixa.

 

REAVALUACIÓ

L'activitat de reavaluació consistirà en un examen teòric que inclourà tant aspectes de les sessions teòriques, seminaris, com conceptes treballats en l'elaboració del projecte educomunciatiu

 

NO AVALUABLE


L'alumnant que no hagi entregat cap activitat formativa no podrà ser avaluat.

 

SUSPENS

Un motiu de suspens directe serà el plagi tant total com parcial de qualsevol dels documents entregats en les activitats avaluatives. 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entregues seminari 25% 13 0,52 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 18, 19
Examen 30% 3 0,12 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13
Projecte educomunicatiu 45% 30 1,2 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Bibliografia

Referències de consulta:

ALBERO ANDRÉS, MAGDALENA.(2010)  Jóvenes, internet y participación política.  Límites y oportunidades. Octaedro.  Barcelona.

ALBERO ANDRÉS, M. (2004).  The Internet and adolescents: the present and future of the information society.  En Goldstein, Buckingham, Brougère. Toys, Games and Media. New Jersey/London.  Lawrence Erlbaum Ass., 109-129.

BUCKINGHAM, DAVID. (2005) Educación en medios.  Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Paidós.  Barcelona.

BUCKINGHAM, DAVID. y WILLET, REBEKAH. (Eds.) (2006) Digital Generations.  Lawrence Erlbaum.  London.

CARLSSON, ULLA.,TAYIE, SAMY. JACQUINOT, GENIÈVE., PÉREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL. (2008) Empowerment trough Media Education. An Intercultural Dialogue, Goteborg, Nordicom.

LIVINGSTONE, SONIA. y BOVIL MOIRA. (2002)  Young People and New Media.  Sage, London.

MASTERMAN, LEN (1993): La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid, La Torre.

MORIN, EDGAR (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO,  París.

PÉREZ TORNERO,  JOSÉ MANUEL, y VILCHES, LORENZO. (2010) Libro Blanco de la televisión educativa y cultural en Iberoamérica, Barcelona, GEDISA

PÉREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL ET AL (2000): Comunicación y educación en la sociedad de la información,Barcelona, Paidós.

PEREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL y VARIS, TAPIO. (2012) Alfabetización mediática y nuevo humanismo, Barcelona, UOC.

PEREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL (2020). La gran mediatización I. El tsunami que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. UOC Press: Barcelona.

 

 
*** La bibliografia específica es lliurarà a l'alumnat mitjançant el campus virtual