Logo UAB
2020/2021

Gèneres i Formats Audiovisuals Multimèdia

Codi: 103103 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 3 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Pedro Molina Rodriguez-Navas
Correu electrònic:
Pedro.Molina@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Oscar Coromina Rodríguez

Prerequisits

Hi haurà lectures en català, castellà i anglès. En alguns casos, la part pràctica de l'assignatura també es podrà impartir en català.

Coneixements de redacció i producció periodística multimèdia. L'assignatura no té per objectiu ensenyar l'alumnat a utilitzar aplicacions informàtiques, es centra en el treball periodístic sobre Noves Narratives i, per tant, es treballa en nous formats i plataformes. Això vol dir que l'alumnat ha de tenir coneixements a nivell usuari dels següents tipus de programes:

a)    Ofimàtica (edició, full de càlcul, gestió, presentacions) i treball al núvol

b)    Programes de retoc fotogràfic

c)     Programes d’edició d’àudio i vídeo

d)    Edició web basada en HTML5

e)     Xarxes socials

f)     Visualització de dades 

Objectius

L'assignatura s'integra dins de la matèria de "Creació i realizació audiovisual". Aquesta matèria, en el grau de Periodisme, la formen les següents assignatures:

  • Teoria i pràctica del documental: OT, 6C, 2on curs 2on semestre
  • Infografia, animació i espais virtuals: OT, 6C,
  • Gèneres i formats audiovisuals multimèdia (aquesta mateixa): OT, 6C, 2on curs 2on semestre

Dins la matèria "Creació i realizació audiovisual", aquesta asignatura de "Gèneres i formats audiovisuals multimèdia" aporta els conceptes generals i les bases teòriques per transmetre informació periodística en el llenguatge propi dels mitjans de comunicació audiovisuals i multimèdia interactius. Aquests projectes informatius es faran aplicant noves estructures narratives i posant en pràctica diferents procediments periodístics i rutines de producció multiplataforma.


Rellevància de l'assignatura

L'evolució del periodisme motivada pel procés de convergència de mitjans ha permès la creació de fòrmules innovadores, noves narratives i rutines de producció. Això també connecta amb una manera de fer periodisme més adaptada al perfil actual dels usuaris. Per això en aquesta assignatura es tractaran, especialment, els formats multimèdia innovadors, la participació en xarxes socials com a instrument del treball periodístic i les rutines de producció periodística en suports digitals, responent així al nou perfil de periodista multitasca i multiplataforma.

 

Contribució de l'assignatura a la formació del perfil professional

Com a conseqüencia de l’aplicació de les NTIC als productes de comunicació, i atès el canvi en dels hàbits de consum cultural i informatiu del públic, l'assignatura tracta que l'alumnat sigui capaç d'usar diferents plataformes digitals com a eines periodístiques multimèdia. Això suposa adaptar les narratives, formes expressives i les rutines de treball als nous suports. També han de ser capaços de gestionar projectes periodístics potenciant els valors d'emprenedoria i el coworking.

Competències

  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals o digitals, i usar tècniques informàtiques per a la representació d'informació mitjançant sistemes infogràfics i documentals.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics als processos creatius.
  2. Aplicar la deontologia professional a la producció de documentals periodístics.
  3. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  4. Aplicar la legislació i els principis ètics per a la realització de documentals periodístics multimèdia.
  5. Aplicar les tecnologies i els sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació per als nous gèneres i formats audiovisuals multimèdia.
  6. Dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans audiovisuals i digitals per a la creació de documentals periodístics i altres gèneres multimèdia.
  7. Dominar les eines tecnològiques per a la realització audiovisual.
  8. Generar productes audiovisuals de qualitat i amb una estètica innovadora.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Utilitzar el llenguatge propi de cada un dels mitjans audiovisuals de comunicació en les seves modernes formes combinades o en suports digitals per a la realització de documentals periodístics.
  11. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Continguts

1)      El camí cap al periodisme de darrera generació

2)      Diferents maneres d'explicar històries periodístiques

3)      Noves Narratives multimèdia interactives

4)      Com abordar la creació d'un producte periodístic multimèdia interactiu

5)      Nous perfils professionals

Metodologia

El desenvolupament de l’assignatura implica la realització de diferents tipus d’activitats formatives:

 - Activitats dirigides:

a) Sessions teoria: Explicació dels conceptes teòrics i pràctics amb suport TIC i visualització de productes.

b) Seminaris: Aprofundir alguns conceptes importants relacionats amb la teoria i amb la preparació de les pràctiques de laboratori.

c) Pràctiques de Laboratori: Metodologia APP (Aprenentatge Per Projecte). L’alumnat treballa en la creació d'un projecte periodístic innovador basat en formes narratives multimèdia interactives. D'aquesta manera es posa en pràctica tot allò que es tracta a les sessions de teoria i als seminaris.

- Activitats supervisades:

 a) Tutories presencials en petit grup. La finalitat és resoldre problemes de producció i d’aprenentatge, així com revisar els projectes periodístics en curs abans de la seva publicació definitiva. Són fonamentals per a la correcta realització de les pràctiques de laboratori.

b) Activitats d'avaluació

- Activitats autònomes:

a) Estudi: lectura i síntesi de textos de documents científics i periodístics

b) Visionat de materials audiovisuals i multimèdia

c) Realització de treballs encarregats per al desenvolupament dels seminaris

d) Preparació de les pràctiques de laboratori i dels materials per a la realització de projectes multimèdia

 

Les activitats d'avaluació són:

 a)    Examen teoria

 b)    Resultats pràctiques de laboratori

 c)     Activitats avaluables relacionades amb els qüestionaris que es fan durant la classe, les tutories i els seminaris

 

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques Laboratori 21 0,84 3, 5, 9, 11
Seminaris: lectures i debat sobre casos (produccions audiovisuals i multimèdia) 6 0,24 3, 5, 9, 11
Sessions teoria 15 0,6 3, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Activitats d'Avaluació 2 0,08 3, 5, 9, 11
Tutories Projectes (activitat presencial en petit grup orientada a resoldre problemes de producció i d'aprenentatge) 6 0,24 3, 5, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi: Lectura i síntesi de documents científics i visionat de material audiovisual i multim. 20 0,8 3, 9, 11
Preparació pràctiques laboratori (recerca, documentació i producció) 57 2,28 3, 5, 9, 11
Realització de treballs encarregats per al desenvolupament dels seminaris 5 0,2 3, 5, 9, 11

Avaluació

Per tal de realitzar una avaluació continuada i personalitzada de l'alumnat, l'assistència a les classes (teoria, seminaris i pràctiques) és obligatòria. En cas d'absència, cal justificar-ho documentalment.

Les competències d’aquesta assignatura s’avaluaran mitjançant diferents procediments:

a)    Examen teoria: 40%

b)    Resultats pràctiques de laboratori: 50%

c)    Seminaris: 10%

La nota final serà la suma de la puntuació obtinguda als apartats a), b) i c). Ara bé, és imprescindible tenir aprovat l'examen de teoria i les pràctiques de laboratori per superar l'assignatura.

Les dues darreres setmanes de curs es destinaran a tutories final de curs i a activitats de reavaluació de teoria.

CONDICIONS DE REAVALUACIÓ:

  1. Condicions per presentar-se a la reavaluació si s'ha suspès la Teoria: Nota mínima de 3,5 (sobre 10 punts)
  2. Condicions per presentar-se a la reavaluació si figura com a No Presentat (NP) de Teoria a la prova que es farà a mitjans de semestre: Tenir aprovats (5 sobre 10 punts) els Seminaris i les Pràctiques de Laboratori
  3. Condicions per presentar-se a la reavaluació si es vol pujar la nota de Teoria obtinguda a la prova que es farà a mitjans de semestre: Nota mínima de 8 (sobre 10 punts). Atenció!La prova de reavaluació pot comportar, si s'escau, una baixada de nota
  4. Condicions per presentar-se a la reavaluació si s'ha suspès la pràctica: Nota mínima de 3,5 (sobre 10 punts)

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen tipus test 40% 2 0,08 3, 9, 11
Lliuraments de treballs 50% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Seminaris 10% 6 0,24 3, 5, 9, 11

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA (Segons la temàtica, durant el curs es poden afegir noves lectures)

Tema 1: El camí cap el periodisme d'última generació

- Domínguez, Eva (2010). Microperiodismos. Aventuras digitales en tiempos de crisis. Ed. UOC. Barcelona.

- Domínguez, Eva; Pérez Conde, Jordi (2012). Microperiodismos II. Aventuras digitales en tiempos de crisis. Ed. UOC. Barcelona.

- Rico, Marta (2012). Periodista multimedia interactivo: eje de los grupos de comunicación españoles. Cuadernos de Información nº 31, diciembre 2012. Disponible a http://eprints.ucm.es/24315/1/457-922-1-PB%5B1%5D.pdf

- Cobo, Silvia (2012). Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital. Ed. UOC. Barcelona.

- Franco, Marta (2012). El camino hacia las nuevas redacciones digitales. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://martafranco.es/el-camino-hacia-las-nuevas-redacciones-digitales/

- Díaz Nosty, Bernardo (2011). La crisis en la industria de la prensa. Telos núm. 86. Fundación Telefónica. Madrid. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://telos.fundaciontelefonica.com/seccion=1268&idioma=es_ES&id=2011012509430001&activo=6.do

- Anderson, C.W.; Bell, Emily; i Shirky, Clay (2012). Post Industrial Journalism: Adapting to the Present. TOW Center for Digital Journalism. Columbia Journalism School. New York. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://towcenter.org/research/post-industrial-journalism-adapting-to-the-present-2/ (Secció 3, fins l’apartat Post-industrial Ecosystem. En PDF, pàgines 77 a 86).

- Dans, Enrique (2010). La evolución de la comunicación. Editorial Deusto. Bilbao. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.todovaacambiar.com/capitulo-4-la-evolucion-de-la-comunicacion (Capítulo 4).

- Varela, Juan (2012). ¿Cuántos diarios sobrevivirán en 2012?. Blog Periodistas 21. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://periodistas21.blogspot.com/2012/02/cuantos-diarios-sobreviviran-en-2012.html

- Dvorkin, Lewis(2013). Inside Forbes: Late Summer Reading on Journalism, The WashPost and Strartup Gurus. Web Forbes magazine. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.forbes.com/sites/lewisdvorkin/2013/08/19/inside-forbes-late-summer-reading-on-journalism-the-washpost-and-startup-gurus/

 

Tema 2: Diferentes formes d'explicar històries periodístiques

- Domínguez, Eva (2010). El Cuarto Bit. Una década de reflexiones sobre periodismo e Internet. Editorial UOC. Barcelona.

- Cuadernos de Comunicación Evoca (2012). El futuro del periodismo. Evoca, Comunicación e Imagen. Madrid. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a http://www.evocaimagen.com/cuadernos/cuadernos7.pdf

- Scolari, Carlos A. (2013). Narrativas transmedia. Editorial Deusto. Bilbao. [Capítulo 1]

- Vilches, Lorenzo (Coord.) (2013). Convergencia y transmedialidad. Gedisa Editorial, Colección Comunicación. Barcelona

- Morse Christopher (2013). The evolution of digital narratives. artNoetic, blog.[Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.darthcrimson.org/klynt-zeega-prezi-and-the-evolution-of-digital-narratives/

- The Future of Storytelling. Latitude Research. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.futureofstorytellingproject.com/

- Gaskins, Kim. 8 Predictions for the Future of Storytelling. Latitude. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://latd.com/2013/10/25/8-predictions-for-the-future-of-storytelling/

- Domínguez, Eva (2013). La narración en HTML5 encuentra su camino. El Cuarto Bit, blog. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://blogs.lavanguardia.com/elcuartobit/la-narracion-en-html5-encuentra-su-camino-24559

- Domínguez, Eva (2013). El "efecto scroll" en la información. El Cuarto Bit, blog. [Consultat el 19 dejuny de 2015]. Disponible a: http://blogs.lavanguardia.com/elcuartobit/el-efecto-scroll-en-la-informacion-27126

 

Tema 3: Noves narratives multimèdia interactives

- Campalans, Carolina; Renó, Denis; Gosciola, Vicente (Editores académicos) (2014). Narrativas transmedia: entre teorías y prácticas. Colección Atlántica de Comunicación. Editorial UOC. Barcelona || Universidad de Rosario. Barranquilla. Colombia.

- Renó, Denis; Campalans, Carolina; Ruiz, Sandra; Gosciola, Vicente (Editores académicos) (2014). Periodismo transmedia: miradas múltiples. Colección Atlántica de Comunicación. Editorial UOC. Barcelona || Universidad de Rosario. Barranquilla. Colombia.

- Jenkins, Henry (2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/

- Jenkins, Henry (2007). Transmedia Storytelling 101. [Consultat el 19 de juny de 2015].Disponible a: http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html

- Costa, Carmen; Piñeiro, Teresa (2012). Nuevas narrativas audiovisuales multiplataforma. Icono 14, Revista de Comunicación y Tecnologías emergentes. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3995630.pdf

- Grabowicz, Paul (2014). The Transition to Digital Journalism. kdmcBerkeley, UC Berkeley Graduate School of Journalism. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://multimedia.journalism.berkeley.edu/tutorials/digital-transform/multimedia-storytelling/

- Scolari, Carlos A. (2013). Narrativas transmedia. Editorial Deusto. Bilbao.

- Marta Lazo, Carmen (2011). Los géneros audiovisuales en el ciberespacio. Actas del IV Congreso Internacional sobre análisis fílmico. Universitat JaumeI,Castellón. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/30906/Marta_ActasIVCongreso.pdf?sequence=1

- Larrondo, Ainara (2009). Los géneros en la redacción ciberperiodística. Universidad del PaísVasco.

- Díaz Noci, Javier (2004). Los géneros ciberperiodísticos: una aproximación teórica a los cibertextos, sus elementos y su tipologia. Ponencia presentada al II Congreso Iberoamericano de Periodismo Digital. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://novosmedios.org/xornalismo/wp-content/uploads/2012/09/ciberperiodismo-generos.pdf

 

Tema 4: Com abordar la creació d'un producte periodístic multimèdia interactiu 

- Stevens, Jane (2013). Multimedia Storytelling. kdmcBerkeley, UC Berkeley Graduate School of Journalism. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://multimedia.journalism.berkeley.edu/tutorials/starttofinish/9

- Comas, Ivan; Franco, Marta (2013). Un nuevo camino para la narración multimedia. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://martafranco.es/un-nuevo-camino-para-la-narracion-multimedia/

- Grabowicz, Paul (2013). Picking the Right Media for a Story. kdmcBerkeley, UC Berkeley Graduate School of Journalism. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://multimedia.journalism.berkeley.edu/tutorials/picking-right-media-reporting-story/

- Lin, Mu (2012). 'Digital storytelling' and 'digital reporting' are not interchangeble. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.mulinblog.com/digital-storytelling-vs-news-reporting/

- Lin, Mu (2012). Sequence & variety shooting in video storytelling. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: https://storify.com/mututemple/sequence-shooting

- Lin, Mu (2012). How to shoot photos for an audio slideshow. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.mulinblog.com/how-to-shoot-photos-for-an-audio-slideshow/

- Giménez, Valentina (2011). Ocho consejos para lograr una buena cobertura multimedia, IJNET. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://ijnet.org/es/stories/ocho-consejos-para-lograr-una-buena-cobertura-multimedia

- Lin, Mu (2012). What does it take to produce a good multimedia story package? [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.mulinblog.com/what-does-it-take-to-produce-a-good-multimedia-story-package/

- Westbrook, Adam (2011). Ten Common video storytelling mistakes (and how to avoid them). [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://adamwestbrook.wordpress.com/2011/10/24/10-common-video-storytelling-mistakes-and-how-to-avoid-them-adam-westbrook-online-video/

- Tech Docs, CUNY Graduate School of Journalism. Web Toolsfor Multimedia Storytelling. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://tech.journalism.cuny.edu/2013/10/24/web-tools-for-multimedia-storytelling/

- Domínguez, Eva (2014). Editores para crear narraciones interactivas y webdoc. El Cuarto Bit, blog. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://blogs.lavanguardia.com/elcuartobit/editores-para-crear-narraciones-interactivas-y-webdoc-10830

- Byrne, Simon (2014). Top 5 Storytelling Tools. Submarine Chanel. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.submarinechannel.com/top-5s/top-5-storytelling-tools/

- Mañas Carbonell, Moisés (2013).El guión interactivo. Estilo, manual para nuevos medios. FUNDEU. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.fundeu.es/escribireninternet/el-guion-interactivo/

 

Tema 5: Nous perfils professionals

- Peñarroya, Montserrat; Casas, Helena (2014). Cómo ser primeros en Google sin pagar. Posicionamiento natural en buscadores. Ed. UOC. Barcelona.

- Franco, Marta; Pellicer, Miquel (2014). Optimismo para periodistas. Claves para entender los nuevos medios de comunicación en la era digital. Ed. UOC. Barcelona.

- Aladro Vico, Eva (2013). Las teorías profesionales y las 5 crisis del periodismo. Universidad Complutense de Madrid. Una versión inicial de este texto se ha presentado como ponencia en el Congreso Internacional sobre Periodismo y Nuevas Tecnologías CONNEIC celebrado en Monterrey, México, en marzo de 2013. Disponible a: http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/viewFile/41716/39754

- Grabowicz, Paul (2014). The Transition to Digital Journalism. kdmcBerkeley, UC Berkeley Graduate School of Journalism. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://multimedia.journalism.berkeley.edu/tutorials/digital-transform/

- Rico, Marta (2012). Periodista multimèdia interactivo: eje de los grupos decomunicación espanyoles. Cuadernos de Información nº 31. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://eprints.ucm.es/24315/1/457-922-1-PB%5B1%5D.pdf

- Salaverria, Ramón; García Avilés, José Alberto (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Trípodos, número 23, Barcelona.

- Brandshaw, Paul (2007). A model for the 21st century newsroom: the news diamond. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://onlinejournalismblog.com/2007/09/17/a-model-for-the-21st-century-newsroom-pt1-the-news-diamond/

- Brandshaw, Paul (2007). Five W’s and a H that should come after every story. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://onlinejournalismblog.com/2007/11/12/five-ws-and-a-h-that-should-come-after-every-story-a-model-for-the-21st-century-newsroom-pt3/

- Brandshaw, Paul (2008). Model for the 21st century newsroom: new journalists for new information flows. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://onlinejournalismblog.com/2008/12/04/model-for-the-21st-century-newsroom-pt6-new-journalists-for-new-information-flows/

- Franco, Marta (2013). Los nuevos profesionales en el periodismo digital. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponiblea: http://martafranco.es/los-nuevos-profesionales-en-el-periodismo-digital/

- Kumar, Priya. Backpack Journalism Overseas. American Journalism Review, Washington, January 11. [Consultat el 19 de juny de 2015].Disponible a: http://ajrarchive.org/Article.asp?id=4986

- Carazo, Ander (2014). El periodismo que viene. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://info.elcorreo.com/innova-bilbao/el-periodismo-que-viene/

- Tejedor, Santiago (2007). Periodismo "mashup". Combinación de recursos dela web social con una finalidad ciberperiodística. Anàlisi, quaderns de comunicació i cultura, núm 37. Bellaterra. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n35/02112175n35p17.pdf

- Lin, Mu (2012). Mobile news reporting requires mora than smartphone andtools. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.mulinblog.com/digital-mobile-news/

- Moreno, Manuel. Cinco reglas para que los periodistas triunfen en las redes sociales. [Consultat el 19 de juny de 2015]. Disponible a: http://www.trecebits.com/2013/04/09/cinco-reglas-para-que-los-periodistas-triunfen-en-las-redes-sociales/