Logo UAB
2020/2021

Gestió de Continguts Digitals

Codi: 103097 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Gomez Bernal
Correu electrònic:
Gemma.Gomez.Bernal@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Tot i que el contingut de l'assignatura està en anglès, part de les explicacions es realitzaran en català.

Prerequisits

És necessari que l'alumnat tingui solvència en l'ús de plataformes socials i sistemes de gestió de continguts (CMS) web.

El contingut teòric de l'assignatura és en anglès pero part de les explicacions teòriques s'impartiran en català o castellà. Per aquest motiu és imprescindible un bon nivell d'anglès llegit, parlat i escrit.

Els seminaris i presentacions de l'alumnat poden fer-se en anglès, català o castellà.

Objectius

Adquirir coneixements bàsics i actuals en les disciplines adjacents a la creació de continguts digitals, incloent-hi disseny, usabilitat, publicació, analítica web, generació de trànsit en cercadors (SEO), xarxes socials (SMO) i oportunitats de negoci.

Adquirir un major coneixement dels aspectes tecnològics vinculats a publicació i difusió de continguts digitals.

Desenvolupar un major nivell de cultura digital, des d'una perspectiva teòrica i practica. 

Introduir-se en l’ús d’eines d’analítica web, SEO i SMO així com en les funcionalitats pròpies dels gestors de continguts professionals.

Competències

  • Aplicar el mètode científic adequadament, plantejar hipòtesis relatives a la comunicació periodística, validar i verificar les idees i els conceptes, i ressenyar correctament les fonts.
  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar de manera transversal els mètodes científics en l'anàlisi de la relació entre canvi tecnològic, el canvi social i accessibilitat als mitjans.
  2. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  3. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  4. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  5. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  6. Establir relacions entre el coneixement comunicatiu i les ciències socials, humanes i tecnològiques en procés d'implementació d'estratègies i polítiques de comunicació.
  7. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  9. Valorar els impactes socials de la mediació tecnològica en la comunicació contemporània.

Continguts

1. Continguts i Cultura Digital.

2. Tecnologies de publicació: De l’HTML als CMS.

3. Disseny, usabilitat i Arquitectura de la Informació.

4. Analítica Web.

5. Atracció de trànsit d’usuaris.

5.1 Cercadors (Search Engine Optimization)

5.2 Xarxes Socials (Social Media Optimization)

6. Continguts digitals i models de negoci.

 

El contingut de l'assignatura està creat en previsió a una modalitat de docència semipresencial, que podrà tornar-se virtual en cas que fos necessari per emergència sanitària, i serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Metodologia

Activitats dirigides

a) Classes magistrals: Explicació dels conceptes teòrics i pràctics que integren el programa. 

b) Seminaris pràctics: Durant el curs els estudiants treballaran en grup gestionant una publicació digital asumint les tasques de creació, publicació, difusió i medició de resultats. Els seminaris pràctics serviran per fer-ne seguiment i analitzar els resultats obtinguts.

 

Activitats supervisades

a) Tutories individuals o en grup. La finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge i resoldre dubtes.

 

Activitats autònomes

a) Estudi: Lectura i síntesi de textos de històrics, científics i divulgatius.

b) Gestió d'una publicació digital: Creació de continguts, publicació i difusió.

 

La metodologia exposada té en compte una modalitat de docència semipresencial que podrà passar a ser virtual en cas d'emergència sanitària. 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 34 1,36 1, 4, 6, 7, 8, 9
Seminaris pràctics 17 0,68 3, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 9 0,36 2, 3, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 1, 2, 4, 6, 9
Gestió d'una publicació digital 50 2 3, 5, 7, 8

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es basa en 3 eixos:

- Examen teòric: 50% sobre la qualificació final.

- Gestió de publicació digital: 40% sobre la qualificació final.

- Seguiment dels seminaris: 10% sobre la qualificació final.

 

Per aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en els tres eixos exposats. L'alumnat que no realitzi l'examen i/o no entregui l'exercici pràctic serà considerat no avaluable.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

Sistema de recuperació:

- L'alumnat que suspengui l'examen teòric amb una nota mínima d'un 3 sobre 10 té dret a reavaluació, que consistirà en un nou examen. 

- Els seminaris i l'exercici pràctic de gestió de publicació digital queden exclosos del procés de reavaluació. 

 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examens 50% 0 0 1, 2, 4, 6, 9
Exercici pràctic 40% 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 8
Seminaris 10% 0 0 1, 4, 6, 8, 9

Bibliografia

Anderson, Chris (2007). La Economía long tail : de los mercados de masas al triunfo de lo minoritario, Barcelona : Urano.

Barabási, Albert-László (2002). Linked: The New Science of Networks. New York: Perseus Books. 

Boyd, Danah, Ellison, Nicole (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html

Bolter, Jay David, Grusin, Richard (2000). Remediation, understanding new media. Cambridge: MIT Press.

Franquet, Rosa, Soto, Maria Teresa, Ribes, Francesc Xavier i Fernández, David (2005). Assalt a la Xarxa. La batalla decisiva dels mitjans de comunicació en català. Barcelona: Col·legi de Periodistes.

Gillmor, Dan (2004). We the Media. Grassrots Journalism by the People for the People. Massachusetts: O'reilly Media.

Himanen, Pekka (2003). L'Ètica del hacker i l'esperit de l'era de la informació. Barcelona: Pòrtic, UOC.

Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture. New York: New York University Press.

Kaushik, Avinash (2007). Web analytics: An hour a day. Indianapolis: Sybex.

Kaushik, Avinash (2010). Web analytics2.0. Indianapolis: Sybex.

Kelly, Kevin (1999). New Rules for the New Economy: 10 Radical Strategies for a Connected World. New York: Penguin Press.

Kelly, Kevin (2010). What Technology Wants. New York: Viking Press.

Krug, Steve (2005). Don’t Make Me Think, A Common Sense Approach to Web Usability. Berkeley: New Riders.

Krug, Steve (2010). Rocket Surgery Made Easy. Berkeley: New Riders.

Lessig, Lawrence (2009). El código 2.0. Madrid: Tráficantes de sueños.

Markoff, John (2005). What the Dormouse Said: How the 60s Counterculture Shaped the Personal Computer Industry. New York: Penguin Books.

Levy, Steven (2001). Hackers: heroes of the computer revolution. New York: Penguin Books.

Levy, Steven (2011). In the plex: how google thinks, works, and shapes our lives. New York: Simon & Schuster.

Manovich, Lev (2005). El lenguaje de los nuevosmedios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós. 

Pariser, Eli (2011). The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. New York: Penguin Press.

Ribes, Xavier (2007). La Web 2.0..El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva. En Revista Telos no 73, Madrid: Fundación Telefónica.

Scolari, Carlos Alberto (2017). Las leyes de la interfaz. Barcelona: Gedisa.

Surowiecki, James (2005). The wisdom of crowds. New York : Anchor.

Rogers, Richard (2013). Digital Methods. Cambridge: MIT Press.

Shifman, Limor (2014). Memes in Digital Culture. Cambridge: MIT Press.

Wiener, Norbert (1985). Cibernética o el control y comunicación en animalesy máquinas. Barcelona: Tusquets.

VV.AA. Google Search Engine Optimization Starter Guide. https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=es