Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 4 | 0 |
És necessari que l'alumnat tingui solvència en l'ús de plataformes socials i sistemes de gestió de continguts (CMS) web.
El contingut teòric de l'assignatura és en anglès pero part de les explicacions teòriques s'impartiran en català o castellà. Per aquest motiu és imprescindible un bon nivell d'anglès llegit, parlat i escrit.
Els seminaris i presentacions de l'alumnat poden fer-se en anglès, català o castellà.
Adquirir coneixements bàsics i actuals en les disciplines adjacents a la creació de continguts digitals, incloent-hi disseny, usabilitat, publicació, analítica web, generació de trànsit en cercadors (SEO), xarxes socials (SMO) i oportunitats de negoci.
Adquirir un major coneixement dels aspectes tecnològics vinculats a publicació i difusió de continguts digitals.
Desenvolupar un major nivell de cultura digital, des d'una perspectiva teòrica i practica.
Introduir-se en l’ús d’eines d’analítica web, SEO i SMO així com en les funcionalitats pròpies dels gestors de continguts professionals.
1. Continguts i Cultura Digital.
2. Tecnologies de publicació: De l’HTML als CMS.
3. Disseny, usabilitat i Arquitectura de la Informació.
4. Analítica Web.
5. Atracció de trànsit d’usuaris.
5.1 Cercadors (Search Engine Optimization)
5.2 Xarxes Socials (Social Media Optimization)
6. Continguts digitals i models de negoci.
El contingut de l'assignatura està creat en previsió a una modalitat de docència semipresencial, que podrà tornar-se virtual en cas que fos necessari per emergència sanitària, i serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
a) Classes magistrals: Explicació dels conceptes teòrics i pràctics que integren el programa.
b) Seminaris pràctics: Durant el curs els estudiants treballaran en grup gestionant una publicació digital asumint les tasques de creació, publicació, difusió i medició de resultats. Els seminaris pràctics serviran per fer-ne seguiment i analitzar els resultats obtinguts.
a) Tutories individuals o en grup. La finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge i resoldre dubtes.
a) Estudi: Lectura i síntesi de textos de històrics, científics i divulgatius.
b) Gestió d'una publicació digital: Creació de continguts, publicació i difusió.
La metodologia exposada té en compte una modalitat de docència semipresencial que podrà passar a ser virtual en cas d'emergència sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals | 34 | 1,36 | 1, 4, 6, 7, 8, 9 |
Seminaris pràctics | 17 | 0,68 | 3, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 9 | 0,36 | 2, 3, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 40 | 1,6 | 1, 2, 4, 6, 9 |
Gestió d'una publicació digital | 50 | 2 | 3, 5, 7, 8 |
L'avaluació de l'assignatura es basa en 3 eixos:
- Examen teòric: 50% sobre la qualificació final.
- Gestió de publicació digital: 40% sobre la qualificació final.
- Seguiment dels seminaris: 10% sobre la qualificació final.
Per aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en els tres eixos exposats. L'alumnat que no realitzi l'examen i/o no entregui l'exercici pràctic serà considerat no avaluable.
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Sistema de recuperació:
- L'alumnat que suspengui l'examen teòric amb una nota mínima d'un 3 sobre 10 té dret a reavaluació, que consistirà en un nou examen.
- Els seminaris i l'exercici pràctic de gestió de publicació digital queden exclosos del procés de reavaluació.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 6, 9 |
Exercici pràctic | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 8 |
Seminaris | 10% | 0 | 0 | 1, 4, 6, 8, 9 |
Anderson, Chris (2007). La Economía long tail : de los mercados de masas al triunfo de lo minoritario, Barcelona : Urano.
Barabási, Albert-László (2002). Linked: The New Science of Networks. New York: Perseus Books.
Boyd, Danah, Ellison, Nicole (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html
Bolter, Jay David, Grusin, Richard (2000). Remediation, understanding new media. Cambridge: MIT Press.
Franquet, Rosa, Soto, Maria Teresa, Ribes, Francesc Xavier i Fernández, David (2005). Assalt a la Xarxa. La batalla decisiva dels mitjans de comunicació en català. Barcelona: Col·legi de Periodistes.
Gillmor, Dan (2004). We the Media. Grassrots Journalism by the People for the People. Massachusetts: O'reilly Media.
Himanen, Pekka (2003). L'Ètica del hacker i l'esperit de l'era de la informació. Barcelona: Pòrtic, UOC.
Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture. New York: New York University Press.
Kaushik, Avinash (2007). Web analytics: An hour a day. Indianapolis: Sybex.
Kaushik, Avinash (2010). Web analytics2.0. Indianapolis: Sybex.
Kelly, Kevin (1999). New Rules for the New Economy: 10 Radical Strategies for a Connected World. New York: Penguin Press.
Kelly, Kevin (2010). What Technology Wants. New York: Viking Press.
Krug, Steve (2005). Don’t Make Me Think, A Common Sense Approach to Web Usability. Berkeley: New Riders.
Krug, Steve (2010). Rocket Surgery Made Easy. Berkeley: New Riders.
Lessig, Lawrence (2009). El código 2.0. Madrid: Tráficantes de sueños.
Markoff, John (2005). What the Dormouse Said: How the 60s Counterculture Shaped the Personal Computer Industry. New York: Penguin Books.
Levy, Steven (2001). Hackers: heroes of the computer revolution. New York: Penguin Books.
Levy, Steven (2011). In the plex: how google thinks, works, and shapes our lives. New York: Simon & Schuster.
Manovich, Lev (2005). El lenguaje de los nuevosmedios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.
Pariser, Eli (2011). The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. New York: Penguin Press.
Ribes, Xavier (2007). La Web 2.0..El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva. En Revista Telos no 73, Madrid: Fundación Telefónica.
Scolari, Carlos Alberto (2017). Las leyes de la interfaz. Barcelona: Gedisa.
Surowiecki, James (2005). The wisdom of crowds. New York : Anchor.
Rogers, Richard (2013). Digital Methods. Cambridge: MIT Press.
Shifman, Limor (2014). Memes in Digital Culture. Cambridge: MIT Press.
Wiener, Norbert (1985). Cibernética o el control y comunicación en animalesy máquinas. Barcelona: Tusquets.
VV.AA. Google Search Engine Optimization Starter Guide. https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=es