Logo UAB
2020/2021

Polítiques de Comunicació

Codi: 103095 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carmina Crusafon Baqués
Correu electrònic:
Carmina.Crusafon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Ricardo Carniel Bugs
Carmina Crusafon Baqués

Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura.

Objectius

OBJECTIUS

  1. Definir i explicar els elements fonamentals de l’estudi de les polítiques de  comunicació  i contextualitzar-los en el marc polític, social, econòmic i cultural dins de l’entorn català, espanyol, europeu i internacional.
  2. Afavorir la reflexió crítica a l’entorn de les polítiques de comunicació en la societat actual.
  3. Crear conjuntament, dins l’aula, els instruments apropiats de reflexió sobre les polítiques de comunicació i les seves realitats properes
  4. Desenvolupar una dinàmica de treball dins de l’aula que permeti a l’estudiant la generació de propostes innovadores sobre les polítiques de comunicació en l’escenari digital.

Competències

  • Aplicar el mètode científic adequadament, plantejar hipòtesis relatives a la comunicació periodística, validar i verificar les idees i els conceptes, i ressenyar correctament les fonts.
  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar un coneixement adequat de la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol, europeu i mundial.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la influència dels mitjans de comunicació segons l'opinió pública.
  2. Aplicar de manera transversal els mètodes científics en l'anàlisi de la relació entre canvi tecnològic, el canvi social i accessibilitat als mitjans.
  3. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  4. Aplicar els principis teòrics a l'anàlisi dels processos audiovisuals.
  5. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  6. Descriure la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol i europeu des del punt de vista polític.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  8. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  9. Establir relacions entre el coneixement comunicatiu i les ciències socials, humanes i tecnològiques en procés d'implementació d'estratègies i polítiques de comunicació.
  10. Fonamentar els corrents semiòtics contemporanis i aplicar-los a la comunicació i al periodisme.
  11. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  12. Identificar els fenòmens i plantejar els problemes teòrics relatius a la comunicació audiovisual.
  13. Identificar els fonaments de les teories i de la història de la comunicació.
  14. Identificar els principis teòrics de la producció i el consum audiovisual.
  15. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  16. Valorar els impactes socials de la mediació tecnològica en la comunicació contemporània.

Continguts

Tema 1: Les polítiques de comunicació

  • Evolució del concepte
  • Definició, tipologia i proposta metodològica

Tema 2 : Les polítiques de Servei Públic

  • Concepte de Servei Públic i la defensa dels valors vulnerables
  • Diferents models europeus
  • Anàlisi de casos

Tema 3: Polítiques de comunicació i Regulació

  • Tecnologia i impacte sobre les polítiques de comunicació
  • Liberalització dels mercats, plataformes i concentració
  • Autoritats reguladores

 Tema 4: Les polítiques de Continguts i Diversitat Cultural

  • Política audiovisual europea
  • La política de la Diversitat Cultural
  • El debat: Qualitat vs Comercialització
Tema 5: Polítiques de la Societat Digital
  • Agenda Digital Europea
  • Espectre radioelèctric i dividend digital
  • Internet de les coses, Intel·ligència artificial i la cultura de l'algoritme

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere. 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents  i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Metodologia

L'assignatura es desenvoluparà en sessions teorico-pràctiques. Les classes magistrals es dedicaran a l'explicació dels conceptes centrals de les polítiques de comunicació. Les sessions pràctiques tindran les següents modalitats: anàlisi de cas, exercis pràctics, debats i presentació oral de treballs.

La metodologia docent pot experimentar alguna modificació per raó de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 37,5 1,5 6, 7, 9, 16
Seminaris 15 0,6 2, 3, 6, 7, 11, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 3, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Treball personal 82,5 3,3 2, 3, 7

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura és sumativa.. És necessari presentar-se a totes les activitats d’avaluació per a obtenir la nota final.

Les activitats d’avaluació són:

  • 2 anàlisis de cas: 20 punts (10 + 10)
  • 3 pràctiques de seminari: 30 punts (10 + 10 + 10)
  • Control de continguts: 30 punts 
  • Participació activa en el grup gran: 20 punts 

L’assistència a les activitats d’avaluació és obligatòria per a tot l'alumnat. De tota manera, existeixen un conjunt de circumstàncies que puntualment poden eximir de l’assistència amb el justificant corresponent (malaltia, operació quirúrgica, defunció d’un familiar, etc.).

Quan no es pot assistir a l’activitat d’avaluació pels motius abans esmentats, l’alumne haurà d’informar al professorat a través d’un correu al Campus Virtual. Degut a la programació docent, no es pot reprogramar l’activitat un altre dia durant el semestre,però l’alumne podrà seguir amb l’avaluació continuada.

Les activitats d’avaluació que no s’hagin pogut realitzar pels motius abans esmentats es podran recuperar al juny de 2021. El primer dia de classe s'anunciarà la data reservada per aquest tipus de circumstàncies.

Cal lliurar les activitats durant la data indicada i s’hauran de seguir les indicacions formals que consten a cadascuna de les fitxes tècniques. Fora d’aquest termini no es poden acceptar treballs per poder acomplir amb els terminis de correcció i lliurament de notes.

Les notes de les activitats seran publicades a través del Campus Virtual. Per tal d’aclarir dubtes o atendre consultes, cada professor/a establirà un horari de tutoria.

El sistema d'avaluació pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.  

Durant les activitats d’aula de les sessions teòriques, es controlarà l’assistència amb una llista amb signatures amb l’objectiu de poder computar el percentatge corresponent en l’avaluació de l’assignatura.

RECUPERACIÓ: L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5. L'activitat que no es pot recuperar és la participació activa en el grup gran. La data de recuperació s'anunicarà el primer dia de classe. 

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de cas 1 10 1 0,04 7, 9, 13, 15
Anàlisi de cas 2 10 1 0,04 2, 6, 7, 9, 16
Participació activa al grup gran 20 1,5 0,06 2, 3, 5, 7
Prova de continguts 30 1 0,04 6, 7, 9, 16
Pràctica avaluable - Tema 3 10 1 0,04 2, 3, 5, 6, 7, 11, 16
Pràctica avaluable: Tema 4 10 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 14, 16
Pràctica avaluable: tema 5 10 1 0,04 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 16

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

ALBORNOZ, Luis Alberto i GARCÍA LEIVA, Mª Trinidad (eds.) (2017) Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI. México: Fondo de cultura económica. 

CRUSAFON, Carmina (2012). La nueva era mediática. Las claves de la comunicación global. Barcelona: Bosch.

DONDERS, Karen; PAUWELS, Caroline i LOISEN, Jan (eds.) (2014). The Palgrave Handbook of European Media Policy. New York: Palgrave Macmillan.

JUST, Natasha i PUPPIS, Manuel (eds.) (2012) Trends in Communication Policy Research. Bristol: Intellect.

MACBRIDE, S. (1987). Un solo mundo, voces múltiples: comunicación e información en nuestro mundo. México: Fondo de Cultura Económica, 2ª abreviada.

MANSELL, Robin i RABOY, Marc (2011). The Handbook of Global Media and Communication Policy. Londres: Blackwell.

PICARD, Robert (2020). Media and Communications Policy Making. New York: PalgraveMacmillan. 

VAN CUILENBURG, Jan and MCQUAIL, Denis (2003) “Media Policy Paradigm Shifts: towards a New Communications Policy”, European Journal of Communication, vol. 18, 181-207.

Es facilitarà bibliografia complementària pels continguts específics del temari.