Logo UAB
2020/2021

Gèneres Televisius

Codi: 103071 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Matilde Delgado Reina
Correu electrònic:
Matilde.Delgado@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Seria interessant que el'alumnat hagués cursat alguna assignatura de guió.

Objectius

Aquesta assignatura s'articula al voltant de tres eixos:

1. La teoria.

2. L'anàlisi.

3. La producció.

Els principals objectius són el coneixement de les diferents aproximacions teòriques a l'estudi dels gèneres televisius, el coneixement de les convencions expressives i narratives dels diferents gèneres televisius (amb excepció dels gèneres informatius) i la introducció a la producció al disseny, ideació, producció i realització de formats televisius.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Gestionar les diferents modalitats de programació audiovisual en funció dels diferents gèneres audiovisuals.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Aplicar les teories apreses a l'anàlisi de la realitat mediàtica i a l'elaboració dels productes audiovisuals.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  8. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Gestionar el temps de manera adequada.
  11. Implementar les tècniques expositives, discursives i argumentatives per adaptar-les als gèneres audiovisuals.
  12. Innovar mitjançant la producció i la programació audiovisuals.
  13. Promoure innovacions en la construcció del producte.
  14. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  15. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

 

1. Els gèneres televisius: aproximació teòrica.

2. Ideació, producció i realització dels gèneres televisius.

3. Tipologia dels gèneres i les seves claus expressives i comunicatives (formats de no ficció).

Metodologia

Per tal d'aconseguir els objectius de l'assignatura, la metodologia docent contemplarà:

1. Sessions teòriques i seminaris, on es donaran les claus fonamentals per a l'adquisició de les competències associades a l'assignatura així com es procedirà al visionat analític de productes.

2. Sessions pràctiques i seminaris, on els alumnes hauran de planificar, discutir críticament i executar un producte televisiu en clau genèrica.

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9
Pràctiques de Laboratori 22,5 0,9 2, 3, 7, 13, 15
Seminaris 15 0,6 1, 3, 6, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 1, 4, 6, 10, 15
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos acadèmics, preparació i planificació treball pràctic 83 3,32 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13

Avaluació

L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:

1.  Ideació d'un format televisiu i producció d'un teaser, 50% sobre la qualificació final 

2. Presentació del projecte, 40% sobre la qualificació final

3. Participació i asistència, 10% sobre la qualificació final

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'activitat d'avaluació 1.

 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ideació d'un format televisiu i producció d'un teaser 50 % 1 0,04 1, 2, 4, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 15
Participació i assistència 10 % 3 0,12 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11
Presentació projecte 40% 3 0,12 1, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 14

Bibliografia

Bibliografia bàsica: 

BARROSO, Jaime (1996), La realización de los géneros televisivos, Madrid: Síntesis.

BERGER, Asa. (1992) Popular Culture Genres, Newbury Park: Sage.

CREEBER, Glen, MILLER, Toby and TULLOCH, John (2008), The television Genres Book, London: BFI.

EDGERTON, G.R. and ROSE, B.G. (eds) (2005), Thinking outside the box: a contemporary televisión genre reader, Lexington: University Press of Kentucky

GONZÁLEZ REQUENA, Jesús (1988): El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad, Madrid: Cátedra.

GORDILLO, Immaculada, (2009), Manual de narrativa televisiva, Madrid: Síntesis.

KAMINSKY, Stuart M. and MAHAN, Jeffrey H. (1988) American television genres, Chicago: Nelson-Hall.

NEWCOMB, Horace (ed) (2000), Television : the critical viewNew York, etc. : Oxford University Press.

O’DONNELL, Victoria (2007), Television Criticism, Thousand Oaks, Calif.: Sage.