Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 3 | 2 |
Per a cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió de l'anglès.
L’objectiu general de l’assignatura és el coneixement teòric i pràctic dels models de programació audiovisual en els principals suports de difusió.
Els objectius específics són els següents:
- Conèixer el context i els factors que condicionen l'activitat de programació a la ràdio i a la televisió.
- Entendre les lògiques amb les quals desenvolupen la seva oferta els operadors televisius i radiofònics, tant els públics com els privats.
- Identificar els principals models de programació utilitzats en l’actualitat pels mitjans audiovisuals.
- Obtenir la capacitació adequada per a desenvolupar la funció professional de programador en un mitjà audiovisual.
- Adquirir competències interpersonals vinculades a l'activitat de programar: treball en equip, lideratge d'equips, presentació i defensa oral i escrita de projectes, etc.
- Adquirir competències personals: presa de decisions, raonament crític, saber elaborar propostes creatives, tenir en compte la perspectiva de gènere en el funcionament del sistema comunicatiu audiovisual, etc...
L'assignatura s'articula al voltant d'aquests grans temes bàsics:
1. Context productiu de la programació audiovisual
2. Introducció a la programació: concepte, origen, funcions i perfils professionals
3. Els models de programació: generalista i temàtic, públic i privat, …
4. Els models de programació en diferents mercats: europeu, espanyol, nord americà i llatinoamericà,...
5. Estratègies de programació: tècniques, flux i estocs
6. Audiència i programació de continguts
7. Tendències de programació
La metodologia d’aquesta assignatura inclou classes teòriques a l’aula, exercicis d’anàlisi i debats a partir d’experiències concretes de seguiment de l’oferta de la ràdio i la televisió.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 37,5 | 1,5 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del treball | 42,5 | 1,7 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Estudi autònom | 40 | 1,6 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
L'avaluació consisteix en tres parts diferenciades:
Les tres parts de les que consta l'avaluació hauran de ser superades de forma independent per a poder fer la mitjana.
Podran presentar-se a les proves de reavaluació de la prova teòrica i del treball els/les alumnes que tinguin una nota mínima de 3 i inferior a 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Seminaris | 20 % | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball en grup | 40 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Arana, Edorta (2011): Estrategias de programación televisiva. Madrid: Síntesis.
Contreras, José María; Palacio, Manuel (2000): "La programación en televisión" Madrid: Síntesis.
Cortés, José Antonio (1999): "La estrategia de la seducción". Pamplona: Eunsa.
Eastman, Susan y Ferguson, Douglas (2013): Media programming: strategies and practices. Berlmont: Wadsworth/Cengage Learning.
García-Muñoz, Núria; Larrègola, Gemma (2010). “La TDT en Europa: modelos de programación”. Telos, Cuadernos de comunicación e innovación, v. 84, pp. 65-72. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero084/modelos-de-programacion
Martí, Josep Maria (2000): "De la idea a l'antena", Barcelona: Pòrtic.
Martí, Josep Maria (2016): "51 maneras de hacer buena radio" (2016) Barcelona. UOC.
Martínez-Costa, Maria Pilar; Moreno, Elsa. (2004): "Programación radiofónica. Arte y técnica del diálogo entrela radio y su audiencia". Barcelona: Ariel.
Perebinossoff. Philippe (2005): Programming for TV, radio, and the internet: strategy, development and evaluation. Focal Press.
Toledo, S. (2012): “Cómo crear un programa de TV” Barcelona. Laertes.
Al llarg de les classes es proporcionarà bibliografia complementària en funció de cada tema.