Logo UAB
2020/2021

Programació en Radio i Televisió

Codi: 103070 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Garcia Muñoz
Correu electrònic:
Nuria.Garcia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per a cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió de l'anglès.

Objectius

L’objectiu general de l’assignatura és el coneixement teòric i pràctic dels models de programació audiovisual en els principals suports de difusió.

Els objectius específics són els següents:

- Conèixer el context i els factors que condicionen l'activitat de programació a la ràdio i a la televisió.

-  Entendre les lògiques amb les quals desenvolupen la seva oferta els operadors televisius i radiofònics, tant els públics com els privats.

- Identificar els principals models de programació utilitzats en l’actualitat pels mitjans audiovisuals.

- Obtenir la capacitació adequada per a desenvolupar la funció professional de programador en un mitjà audiovisual.

- Adquirir competències interpersonals vinculades a l'activitat de programar: treball en equip, lideratge d'equips, presentació i defensa oral i escrita de projectes, etc.

- Adquirir competències personals: presa de decisions, raonament crític, saber elaborar propostes creatives, tenir en compte la perspectiva de gènere en el funcionament del sistema comunicatiu audiovisual, etc...

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Gestionar les diferents modalitats de programació audiovisual en funció dels diferents gèneres audiovisuals.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Aplicar les teories apreses a l'anàlisi de la realitat mediàtica i a l'elaboració dels productes audiovisuals.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  8. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Gestionar el temps de manera adequada.
  11. Gestionar i organitzar els productes audiovisuals que intervenen en la programació.
  12. Innovar mitjançant la producció i la programació audiovisuals.
  13. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  14. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

L'assignatura s'articula al voltant d'aquests grans temes bàsics:

1. Context productiu de la programació audiovisual

2. Introducció a la programació: concepte, origen, funcions i perfils professionals

3. Els models de programació: generalista i temàtic, públic i privat, …

4. Els models de programació en diferents mercats: europeu, espanyol, nord americà i llatinoamericà,...

5. Estratègies de programació: tècniques, flux i estocs

6. Audiència i programació de continguts

7. Tendències de programació

Metodologia

La metodologia d’aquesta assignatura inclou classes teòriques a l’aula, exercicis d’anàlisi i debats a partir d’experiències concretes de seguiment de l’oferta de la ràdio i la televisió.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 37,5 1,5 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Seminaris 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball 42,5 1,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14
Estudi autònom 40 1,6 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

L'avaluació consisteix en tres parts diferenciades:

  • Prova teòrica (40%)
  • Treball en grup (40%)
  • Participació en els seminaris (20%)

Les tres parts de les que consta l'avaluació hauran de ser superades de forma independent per a poder fer la mitjana.  

Podran presentar-se a les proves de reavaluació de la prova teòrica i del treball els/les alumnes que tinguin una nota mínima de 3 i inferior a 5.  

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40 % 3 0,12 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Seminaris 20 % 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Treball en grup 40 % 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Arana, Edorta (2011): Estrategias de programación televisiva. Madrid: Síntesis.

Contreras, José María; Palacio, Manuel (2000): "La programación en televisión" Madrid: Síntesis.

Cortés, José Antonio (1999): "La estrategia de la seducción". Pamplona: Eunsa.

Eastman, Susan y Ferguson, Douglas (2013): Media programming: strategies and practices. Berlmont: Wadsworth/Cengage Learning.

García-Muñoz, Núria; Larrègola, Gemma (2010). “La TDT en Europa: modelos de programación”. Telos, Cuadernos de comunicación e innovación, v. 84, pp. 65-72. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero084/modelos-de-programacion

Martí, Josep Maria (2000): "De la idea a l'antena", Barcelona: Pòrtic.

Martí, Josep Maria (2016): "51 maneras de hacer buena radio" (2016) Barcelona. UOC.

Martínez-Costa, Maria Pilar; Moreno, Elsa. (2004): "Programación radiofónica. Arte y técnica del diálogo entrela radio y su audiencia". Barcelona: Ariel.

Perebinossoff. Philippe (2005): Programming for TV, radio, and the internet: strategy, development and evaluation. Focal Press.

Toledo, S. (2012): “Cómo crear un programa de TV” Barcelona. Laertes.

 

Al llarg de les classes es proporcionarà bibliografia complementària en funció de cada tema.