Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
2501928 Audiovisual Communication | OT | 4 | 0 |
Have passed the subject “History of audiovisuals stories” ( 2nd year , Annual, OB)
1. . The cinematographic critique and its prescriptive role
2. The theoreticians of cinema and their reflective role of aesthetic critique
3. The cinematic formalism
4. The cinematic realism
5. Cahiers du cinema criticism, author's cinema and cinephilia
6. The semiotics of cinema
7. American Criticism and Film Theory
8. Queer Theory
9. Contribution of the documentary
10. Cinema Going and New Cinema History
The subject of "Film Theory and Analysis" is constituted by theoretical classes, seminars and presentations and tutorials
Programation of the subject:
The calendar will be available on the first day of class. Students will find all information on the Virtual Campus: the description of the activities, teaching materials, and any necessary information for the proper follow-up of the subject. In case of a change of teaching modality for health reasons, teachers will make readjustments in the schedule and methodologies.
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Theoretical classes | 37.5 | 1.5 | 12, 1, 11, 3, 4, 5, 2, 6, 7, 10, 9, 8 |
Type: Supervised | |||
Reading, analysis and presentations | 82.5 | 3.3 | 12, 1, 11, 3, 4, 5, 2, 6, 7, 10, 9, 8 |
Seminars | 15.5 | 0.62 | 12, 1, 11, 3, 4, 5, 2, 6, 7, 10, 9, 8 |
Tutorials | 7.5 | 0.3 | 12, 1, 11, 3, 4, 5, 2, 6, 7, 10, 9, 8 |
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Theoretical test | 20% | 2 | 0.08 | 12, 1, 11, 3, 4, 5, 2, 6, 7, 10, 9, 8 |
Independent student work | 50% | 4 | 0.16 | 12, 1, 11, 3, 4, 5, 2, 6, 7, 10, 9, 8 |
Seminars | 30% | 1 | 0.04 | 12, 1, 11, 3, 4, 5, 2, 6, 7, 10, 9, 8 |
Agee, James (2001) Escritos sobre cine , Paidós, Barcelona.
Andrew, Dudley Las principales teorias cinematográficas, Ed. Rialp, Madrid, 1993
Aristarco, Guido (1996) Los gritos y los susurros: diez lecturas críticas de películas, Universidad de Valladolid, Valladolid.
Aumont, Jacques i Marie, Michel (1990) Análisis del film, Paidós, Barcelona.
Bálazs , Béla Early Film Theory, Berghahn Books, New York 2011
Bazin, André ¿Qué es el cine? Rialp, Madrid, 2008
Bordwell, David (1995) El significado del film, Paidós, Barcelona.
Bordwell, David El arte cinematográfico: una introducción, Paidós, Barcelona, 1995
Bordwell, David, Staiger Janet, Thompson, Kristin El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós, 1996
Burch, Noël El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed. Catedra, 1987
Butler, Judith Gender Trouble: Feminism and Teh Subversion of Identity, Routledge, Nueva York, 1990
Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1998) Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona.
Català, Josep Mª: Cerdán, Josetxo y Torreiro, Casimiro. Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en España, Ocho y medio. Madrid,, 2001
Català, Josep. Mª. Pasión y conocimiento: el nuevo realismo melodramático, Cátedra, Madrid, 2009
Cerdán, Josetxo, Torreiro Casimiro Torreiro, (eds) Documental y vanguardia, Madrid, Ed. Cátedra 2005
Colaizzi, Giulia La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid, 2007
De Lauretis, Teresa Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press, Bloomington, 1987
Ebert , Roger Las grandes películas, Ma Non Troppo, Barcelona, 2003
Ebert , Roger Las grandes películas 2, Ma Non Troppo, Barcelona, 2006
Ebert , Roger Las peores películas de la historia, Ma Non Troppo, Barcelona, 2008
Eisenstein, Serguei Milkailovich Hacia una teoría del montaje, Paidós, Barcelona, 2001
La forma del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid, 1999
El Sentido del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid, 1999
Reflexiones de un cineasta, Lumen, Barcleona, 1970
Farber; Many Arte termita contra Arte elefante blanco y otros escritos escritos sobre cine, Barcelona, Anagrama, 1974
Guarner, José Luis ( 1994) Autoretrato del cronista , Anagrama, Barcelona.
Gubern, Romà Historia del cine, Lumen, Barcelona, 2006
Kael, Pauline Kiss Kiss Bang Bang: el tiempo del cine, Marymar, Buenos Aires, 1974
Kracauer, Siegfried De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona, Paidós, 1995
Maltby, Richard; Biltereyst, Daniël; Meers Philippe (2011) Explorations in new cinema history: approaches and case studies. Wiley- Blackwell, Hoboken 2011
Mitry, Jean Historie du cinema, Editions Universitaries, Paris, 1967
Metz, Christian Ensayos sobre el significado del cine Paidós, Barcelona, 2002
Molina Foix, Vicente (1993) El cine estilográfico, Anagrama, Barcelona.
Mulvey, Laura Visual and other pleasures, Indina University Press, Bloomington, 1989
Nichols, Bill La representación de la realidad Barcelona, Paidós 1997
Introducción al documental, UNAM, Méixoc , 2013
Talens , Jenaro i Zunzunegi, Santos ( Eds.) ( 2007): Contracampo: ensayos sobre teoría e historia del cine, Càtedra, Madrid.