Logo UAB
2020/2021

Teoria i Anàlisi del Film

Codi: 103047 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquín Puig González
Correu electrònic:
Joaquim.Puig.Gonzalez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Haver aprovat prèviament  l’assignatura “Història dels relats audiovisuals” ( 2on curs, Anual, OB).   

 

Objectius

Familiaritzar i capacitar l’alumnat amb les eines d’anàlisi d’un film.

Capacitar l’alumnat per a l’ús de les esmentades eines.

Dotar l’alumnat d’elements de reflexió teòrica sobre  qualsevol obra cinematogràfica.

Aprenentatge de l’alumnat del significat dels diferents models estètics fílmics. 

Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Contextualitzar els mitjans audiovisuals i la seva estètica des d'una dimensió històrica.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Aplicar els principis teòrics a l'anàlisi dels processos audiovisuals.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  9. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  10. Gestionar el temps de manera adequada.
  11. Identificar els fenòmens i plantejar els problemes teòrics relatius a la comunicació audiovisual.
  12. Identificar les interaccions entre la història, l'estètica i la comunicació audiovisual.

Continguts

1. La crítica cinematográfica i el seu paper prescriptor

2.  Els teórics del cinema i el seu papel reflexiu de  crítica estética

3.  El formalisme cinematogràfic

4. El realisme cinematográfic

5. La crítica cahierista, el cinema d’autor i la cinefilia

6. La semiótica del cinema

7. Crítica i teooria del film americana

8. Queer Theory

9. Aportació del documental

10. Cinema Going i New Cinema History  

Metodologia

L'assignatura de "Teoria i anàlisi del film" està constituïda per classes teòriques, seminaris i presentacions i tutories

 Programació de l'assignatura:

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe Teòrica 37,5 1,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Lectura, anàlisi i presentacions 82,5 3,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Seminaris 15,5 0,62 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tutories 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

L’ assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:

- La presentació  d’un assaig individual. Aquesta activitat suposa el 50% de la qualificació final

- La  tria i presentació en grup en un seminari  a partir d’un tema proposat i pactat prèviament amb el professor. Aquesta exposició suposa el 30% de la qualificació final. Hi haurà un control d’ assistència i cas de no haver assistit de forma reiterada a aquests hi haurà una penalització del 50% del percentatge obtingut en aquesta activitat.

- Una prova escrita amb apunts realitzada en grup o de forma individual que suposa el 20 % de la nota final. 

S'han d'aprovar les tres activitats per tal de superar l'assignatura.

Sistema de recuperació:  L'alumnat que hagi  suspès  l'assaig podrà recuperar –lo sempre i quan la nota obtinguda sigui equivalent a un 20% de la nota final. En el cas dels seminaris o de la  prova, la nota que s’ha d’obtenir per poder optar a la recuperació ha de ser un 10% de la nota final

No hi ha activitats excloses de la recuperació. Si no s’han aprovat les tres activitats l’assignatura estarà suspesa.

Irregularitats:

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que puguiconduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte

d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova teòrica 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Seminaris 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Treball Autònom 50% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

Agee, James (2001)  Escritos sobre cine , Paidós, Barcelona.

Andrew, Dudley  Las principales teorias cinematográficas,  Ed. Rialp, Madrid, 1993

Aristarco, Guido (1996)  Los gritos y los susurros: diez lecturas críticas de películas, Universidad de Valladolid, Valladolid.

Aumont, Jacques i Marie, Michel (1990) Análisis del film, Paidós, Barcelona.

Bálazs , Béla  Early Film Theory,  Berghahn Books, New York 2011

Bazin, André  ¿Qué es el cine?  Rialp, Madrid, 2008

Bordwell, David (1995) El significado del film,  Paidós, Barcelona.

Bordwell, David  El arte cinematográfico: una introducción, Paidós, Barcelona, 1995

Bordwell, David, Staiger Janet, Thompson, Kristin El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós, 1996

Burch, Noël El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed. Catedra, 1987

Butler, Judith Gender Trouble: Feminism and Teh Subversion of Identity, Routledge, Nueva York, 1990

Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1998) Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona.

Català, Josep Mª: Cerdán, Josetxo y Torreiro, Casimiro.  Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en  España, Ocho y medio. Madrid,, 2001

Català, Josep. Mª.  Pasión y conocimiento: el nuevo realismo melodramático, Cátedra, Madrid, 2009

Cerdán, Josetxo, Torreiro Casimiro Torreiro, (eds) Documental y vanguardia, Madrid, Ed. Cátedra 2005

Colaizzi, Giulia  La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid, 2007

De Lauretis, Teresa Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press, Bloomington, 1987

Ebert , Roger Las grandes películas, Ma Non Troppo, Barcelona, 2003

Ebert , Roger Las grandes películas 2, Ma Non Troppo, Barcelona, 2006

 Ebert , Roger Las peores películas de la historia, Ma Non Troppo, Barcelona, 2008

Eisenstein, Serguei Milkailovich  Hacia una teoría del montaje, Paidós, Barcelona, 2001

La forma del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid, 1999

El Sentido del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid, 1999

Reflexiones de un cineasta, Lumen, Barcleona, 1970

Farber; Many Arte termita contra Arte elefante blanco y otros escritos escritos sobre cine, Barcelona, Anagrama, 1974

Guarner, José Luis ( 1994) Autoretrato del cronista , Anagrama, Barcelona.

Gubern, Romà Historia del cine, Lumen, Barcelona, 2006

Kael, Pauline Kiss Kiss Bang Bang: el tiempo del cine, Marymar, Buenos Aires, 1974

Kracauer, Siegfried De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona, Paidós, 1995

Maltby, Richard; Biltereyst, Daniël; Meers Philippe (2011) Explorations in new cinema history: approaches and case studies. Wiley- Blackwell, Hoboken 2011

Mitry, Jean Historie du cinema, Editions Universitaries, Paris, 1967

Metz, Christian  Ensayos sobre el significado del cine Paidós, Barcelona, 2002

Molina Foix, Vicente (1993) El cine estilográfico, Anagrama, Barcelona.

Mulvey, Laura  Visual and other pleasures, Indina University Press, Bloomington, 1989

Nichols, Bill La representación de la realidad Barcelona, Paidós 1997

Introducción al documental,  UNAM, Méixoc , 2013

Talens , Jenaro i Zunzunegi, Santos ( Eds.) ( 2007): Contracampo: ensayos sobre teoría e historia del cine, Càtedra, Madrid.