Logo UAB
2020/2021

Teoria i Història de la Comunicació Interactiva

Codi: 103046 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Celia Andreu Sánchez
Correu electrònic:
Celia.Andreu@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

Els principals objectius d'aquesta assignatura són conèixer:

• Els principis teòrics i pràctics associats a la interactivitat.
• L'evolució històrica de la comunicació interactiva i les seves aplicacions.
• El fonament de l'arquitectura i l'organització dels sistemes interactius a partir de l'evolució conceptual i tecnològica.
• La incidència de la interactivitat a les diferents indústries culturals.
• Conèixer el llenguatge, lògiques interactives i argumentals de la comunicació en xarxa.
• Analitzar aplicacions i experiències de comunicació interactiva paradigmàtiques en el seu context històric i social.

Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Contextualitzar els mitjans audiovisuals i la seva estètica des d'una dimensió històrica.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Aplicar els principis teòrics a l'anàlisi dels processos audiovisuals.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Conèixer l'evolució històrica dels mitjans audiovisuals.
  5. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  6. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  9. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  10. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  11. Gestionar el temps de manera adequada.
  12. Identificar els fenòmens i plantejar els problemes teòrics relatius a la comunicació audiovisual.
  13. Identificar les interaccions entre la història, l'estètica i la comunicació audiovisual.

Continguts

Teoria, història, tendències i futur de la comunicació interactiva:

  • Teoria i concepte de la interactivitat
  • Les narratives interactives
  • De la televisió lineal a la televisió interactiva
  • Maneres d'interactivitat
  • Comunicació de proximitat
  • Interactivitat ciutadana amb els mitjans de comunicació
  • Tendències audiovisuals interactives

Metodologia

Es realitzaran classes de presentació de continguts i seminaris amb casos específics i projectes pràctics. L'alumnat treballarà l'anàlisi i disseny de creacions audiovisuals interactives.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 37,5 1,5 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Seminaris 15 0,6 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura de textos i preparació de treballs 82,5 3,3 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13

Avaluació

Es realitzaran classes de presentació de continguts, seminaris amb casos específics i projectes pràctics. L'alumnat realitzarà creacions audiovisuals interactives de gran pes en el desenvolupament de l'assignatura.

L’avaluació consisteix en:

  • Examen (40%)
  • Seminaris (20%)
  • Treball (40%)

És imprescindible aprovar l'examen i el treball pràctic per aprovar l'assignatura.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut dobtenir una nota mitjana de 3,5. Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són els seminaris.

Les faltes d'ortografia es penalitzaran amb -0,5 punts cadascuna.

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Seminaris 20% 1,5 0,06 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Treball 40% 3 0,12 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13

Bibliografia

Baranyi, Péter & Csapó, Ádám (2012). Definition and Synergies of Cognitive Infocommunications. Acta Polytechnica Hungarica 9 (1):67-83.

Cordray, Charles, Walker, Todd A., Armaly, Samir B. (2019). Systems and methods for episode tracking in an interactive media environment. US2019/0158914. [Patent Application date: May 23, 2019].

Oh, Jeeyun, Bellur, Saraswathi, Sundar, S. Shyam (2015). Clicking, Assessing, Immersing, and Sharing: An Empirical Model of User Engagement with Interactive Media. Communication Research, 45(5): 737-763.

Varona, David. (2014). El Botón Rojo de RTVE: Una experiencia de implantación de HbbTV en España. Doxa Comunicación, 19: 155-176.

* Al llarg de l'assignatura es donaran altres recursos complementaris.