Logo UAB
2020/2021

Planificació, Gestió i Realització d'una Obra Audiovisual

Codi: 103036 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Santiago Suárez Baldris
Correu electrònic:
Santiago.Suarez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió de l'anglès.

Objectius

Aquesta assignatura s'inclou dins la matèria anomenada Creació i Realització Audiovisual i té caire obligatori.

L’objectiu fonamental és que l'alumne conegui tots els procediments i les etapes que formen part del disseny, la planificació, la gestió i la realització de l'obra audiovisual i més en particular els següents:

• Identificar el marc productiu de les indústries audiovisuals i les seves particularitats.
• Estudiar les característiques dels principals productes audiovisuals.
• Identificar els perfils professionals que intervenen en els processos productius del sector de l'audiovisual.
• Conèixer els processos d'ideació dels productes audiovisuals.
• Saber els aspectes clau del disseny de les obres audiovisuals.
• Adquirir capacitat d'elaboració dels diferents tipus de projectes necessaris per tal de dur a terme una obra audiovisual.
• Adquirir coneixement i un cert domini dels instruments de planificació i control.
• Saber els principis bàsics de gestió dels equips professionals que participen en l'elaboració dels productes audiovisuals.
• Identificar els processos de resultats i de control de qualitat de les obres.

 

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Demostrar capacitat creativa en la realització audiovisual.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics als processos creatius.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Aplicar les tecnologies i els sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació per als nous gèneres i formats audiovisuals multimèdia.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  6. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  9. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  10. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  11. Dominar les eines tecnològiques per a la realització audiovisual.
  12. Generar productes audiovisuals de qualitat i amb una estètica innovadora.
  13. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  14. Gestionar el temps de manera adequada.
  15. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  16. Utilitzar el llenguatge propi de cada un dels mitjans audiovisuals de comunicació a les seves modernes formes combinades o en suports digitals per a la realització de documentals periodístics.
  17. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  18. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

 El programa de l'assignatura es desenvoluparà en sis apartats:

  1. Context actual de la producció audiovisual: característiques del sector industrial. Lògiques econòmiques: producció, finançament, distribució.
  2. L'obra audiovisual com a producte industrial: processos d'ideació. El producte com a bé de talent i d'experiència.
  3. El procés d'ideació de les obres audiovisuals: la capacitat de diferenciació dels prototips. L'aportació de capital intel·lectual, savoir faire, talent i innovació.
  4. El projecte audiovisual: característiques i funcions. Tècniques de planificació. Pressupostació. Finançament. Sistemes d'avaluació i control.
  5. La gestió dels recursos humans: els diferents rols professionals i la seva aportació a la cadena de valor. El pla de producció, rodatge i muntatge: etapes per les quals passa. Determinació de necessitats tècniques i humanes. Promoció, màrqueting i comercialització de les obres audiovisuals
  6. Els drets vinculats a l'obra audiovisual.

 

Metodologia

La metodologia d’aquesta assignatura inclou en primer lloc les classes teòriques introductòries als aspectes clau i també seminaris d’anàlisi de casos que il·lustrin les qüestions bàsiques del programa.

Tindrà una important part d’aplicació pràctica dels continguts apresos que consistirà en la realització en equip d’un projecte de producció i realització d’una obra audiovisual, així com la seva presentació i defensa pública.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 1, 4, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16
Pràctiques, seminaris i seguiment del projecte 37,5 1,5 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 1, 2, 4, 5, 9, 13, 14, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 40 1,6 1, 2, 4, 7, 8, 9, 12, 13, 14
Realització del projecte 42,5 1,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Avaluació

L'avaluació d'aquesta assignatura constarà de tres parts que hauran de ser superades de forma independent per poder fer mitjana de la qualificació final.

La relació i el seu pes són:

 -Examen dels aspectes teòrics: 30 %.

-Treballs (pitching, pressupost): 10%

-Realització del projecte: 60 %.

Durant les tres últimes setmanes del curs, es duran a terme les activitats de reavaluació. Els alumnes que hagin participat de l’avaluació continuada (realització de treballs i projecte) i suspenguin la teoria podran recuperar-la sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3 punts sobre 10 a l'examen i hagin realitzat la revisió ordinària. La nota obtinguda en la recuperació de la teoria serà la nota definitiva d’aquesta part, no la qualificació final (és a dir, es ponderarà amb la nota dels treballs i el projecte). En cas de suspendre també el projecte, caldrà fer una activitat especial que s'haurà de negociar amb els professors.

  

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen dels aspectes teòrics 30 % 3 0,12 1, 8, 9, 16
Realització del projecte 60 % 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18
Seminaris 10 % 1 0,04 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 15, 16

Bibliografia

CANCHO GARCÍA, Nuria E., GARCIA TORRES, Marco A. (2017) Planificación de proyectos audiovisuales.Tarragona. Publicaciones Altaria.

PARDO, Alejandro (ed) (2002) The Audiovisual Management Handbook. Madrid: Fundación Cultural Media - Media Business School

BUSTER, Bobette (2013) Do Story. How to tell your story so the world listens. The Do Book Company.

FERNÁNDEZ DÍEZ, Federico , MARTÍNEZ ABADIA, José (1994) La dirección de producción en cine y televisión. Barcelona: Paidós. Papeles de comunicación.

GAWLINSKI, Marc (2003) Producción de televisión interactiva. Andoain: Escuela de cine y video.

MARTÍNEZ ABADÍA, José , FERNÁNDEZ DÍEZ, Federico (2011) Manual del productor audiovisual. Barcelona: UOC

de ROSENDO, Teresa, GATELL, Josep (2015) Objetivo Writers' Room. Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood. Barcelona: Alba Editorial.

SÁINZ SÁNCHEZ, Miguel (2002) El productor audiovisual. Síntesis Comunicación Audiovisual.

SNYDER, Blake (2010) ¡Salva al gato! Barcelona: Alba Editorial.

de WINTER, Helen (2006) ...What I really want to do is produce. London: Faber and Faber.

S'aniran recomanant diferents referències documentals al llarg del curs i en funció de les necessitats específiques de cada projecte.