Logo UAB
2020/2021

Tècniques de Direcció Cinematogràfica

Codi: 103035 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Miguel Angel Martin Pascual
Correu electrònic:
MiguelAngel.Martin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Ludovico Longhi

Prerequisits

Es recomana haver cursat:

  • Narrativa Audiovisual
  • Guió de Ficció Audiovisual
  • Història del Cinema
  • Llenguatge Cinematogràfic

És necessari tenir coneixements de llenguatge audiovisual i de la història del cinema.

Aquesta assignatura té dos professors: Miguel Ángel Martín-Pascual (1er semestre) i Ludovico Longhi (2n semestre). 

Objectius

L'assignatura té per objecte introduir l'alumnat en els coneixements de les diferents tasques que el director cinematogràfic ha de complir a l'hora de dur a terme el seu projecte cinematogràfic. És a dir, es trataran alguns processos en funció de les mancances prèvies des de l'escriptura del guió fins a la postproducció, passant per la preparació del rodatge, la planificació de les seqüències, especialment la direcció d'actors, el rodatge pròpiament dit i l'edició. El segon objectiu consisteix en l'anàlisi crítica de les solucions estilístiques exemplars, emprades per reconeguts exponents de l'art cinematogràfic. Finalment, l'assignatura es proposa relacionar i aplicar les reflexions conceptuals i pragmàtiques en l'elaboració i realització d’un producte cinematogràfic concret.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Demostrar capacitat creativa en la realització audiovisual.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics als processos creatius.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  4. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  5. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  9. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  10. Dominar les eines tecnològiques per a la realització audiovisual.
  11. Generar productes audiovisuals de qualitat i amb una estètica innovadora.
  12. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  13. Gestionar el temps de manera adequada.
  14. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  15. Utilitzar el llenguatge propi de cada un dels mitjans audiovisuals de comunicació a les seves modernes formes combinades o en suports digitals per a la realització de documentals periodístics.
  16. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  17. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

1. La noció de direcció de cinema

2. La direcció d'actors 

3. El guió des de la perspectiva de la direcció

4. La preparació del rodatge o preproducció

5. El rodatge, tècniques i estratègies

6. La figura del director

Metodologia

L'assignatura s’organitza alternant classes magistrals (on es treballa amb l’alumnat les qüestions metodològiques i els coneixements teòrics) amb classes pràctiques (on s’analitzen diverses solucions estilístiques exemplars al llarg de l'evolució històrica de l'art cinematogràfic).

Els estudiants desenvolupen una sèrie de tasques, grupals i individuals. Els productes són periòdicament revisats pel professor. 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 15 0,6 4, 5, 7, 9, 12, 14, 16
Pràctica Laboratori 22,5 0,9 1, 3, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 15
Seminaris 15 0,6 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 14, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 2, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 17
Tipus: Autònomes      
Creació audiovisual 82,5 3,3 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17

Avaluació

La metodologia docent i l'avaluació propostes podran experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Examen: 25%

Treballs pràctics: 60%

Seminaris: 15%

Cal aprovar l'examen i els treballs pràctics per poder fer mitjana i superar l'assignatura. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut dobtenir una nota mitjana de 3,5. Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són els seminaris.

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 25% 3 0,12 1, 2, 7, 8, 9, 13
Pràctica audiovisual 60% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 15, 16
Seminaris 15% 2 0,08 1, 2, 7, 9, 12, 13, 14, 16, 17

Bibliografia

ARTIS, Anthony Q. (2009). Cállate y rueda. Omega.

BORDWELL, David. (2006). The way Hollywood tells it. Story and Style in modern Movies. University of California Press. Berkeley.

CATALÀ, Josep Mª. (2001). La Puesta en imágenes: conceptos de dirección cinematográfica. Barcelona: Paidós.

FELDMAN Simon.(2004). El director de cine. Técnicas y herramientas. Barcelona: Gedisa.

MAMET, David (1999). True and False: Heresy and Common Sense for the Actor. (Hay edición en español, Verdadero y falso. Herejía y sentido común para el actor, Alba Editorial, 2011).

MARCOS MILANO, Mª del Mar (2009). Elementos estéticos del cine. Manual de dirección cinematográfica, Madrid: Fragua.

MERCADO, Gustavo. (2011). The Filmmaker's eye : learning (and breaking) the rules of cinematic composition. Amsterdam; Boston : Focal Press/Elsevier. (Hay edición en español, La Visión del cineasta : [las reglas de la composición cinematográfica y cómo romperlas]. Madrid: Anaya Multimedia).

RABIGER, Michael (2009). Dirección cinematográfica: técnica y estética. Barcelona: Ediciones Omega.

STANISLAVSKI, Constantin. (1936). An Actor Prepares. London: Methuen, 1988. (Hay múltiples ediciones en todos los idiomas).