Logo UAB
2020/2021

Teoria i Pràctica del Documental

Codi: 103031 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 0
2501933 Periodisme OT 3 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Miguel Angel Martin Pascual
Correu electrònic:
MiguelAngel.Martin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Elisabet Cabeza

Prerequisits

Coneixements d'història del cinema i de llenguatges audiovisuals. Coneixements d'anglès per a les lectures i visionats.

Objectius

Conèixer la història del documental i aprendre els llenguatges i especificitats per tal de desenvolupar la capacitat de realitzar projectes documentals crítics i imaginatius.

Competències

    Comunicació Audiovisual
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Demostrar capacitat creativa en la realització audiovisual.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.
    Periodisme
  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals o digitals, i usar tècniques informàtiques per a la representació d'informació mitjançant sistemes infogràfics i documentals.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics als processos creatius.
  2. Aplicar la deontologia professional a la producció de documentals periodístics.
  3. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  4. Aplicar la legislació i els principis ètics per a la realització de documentals periodístics multimèdia.
  5. Aplicar les tecnologies i els sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació per als nous gèneres i formats audiovisuals multimèdia.
  6. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  7. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  8. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  9. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  10. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  11. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  12. Dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans audiovisuals i digitals per a la creació de documentals periodístics i altres gèneres multimèdia.
  13. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  14. Dominar les eines tecnològiques per a la realització audiovisual.
  15. Generar productes audiovisuals de qualitat i amb una estètica innovadora.
  16. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  17. Gestionar el temps de manera adequada.
  18. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  19. Utilitzar el llenguatge propi de cada un dels mitjans audiovisuals de comunicació a les seves modernes formes combinades o en suports digitals per a la realització de documentals periodístics.
  20. Utilitzar el llenguatge propi de cada un dels mitjans audiovisuals de comunicació en les seves modernes formes combinades o en suports digitals per a la realització de documentals periodístics.
  21. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  22. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

1. El concepte de documental

2. Maneres i veus del documental a la història

3. Estil i forma

4. De la creació a la realitat

5. Nous formats i suports

Metodologia

Les sessions de l'assignatura es conduiran mitjançant diferents tipus d'activitats, agrupades en classes magistrals, seminaris i pràctiques de laboratori consistents en la elaboració d'un documental i peces complementàries, d'acord amb els paràmetres especificats a la part teòrica.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 2, 3, 4, 12, 20
Pràctiques de laboratori 22,5 0,9 2, 3, 4, 5, 12, 16, 20
Seminaris 15 0,6 6, 9, 10, 11, 14, 15, 18, 22
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 3, 12
Tipus: Autònomes      
Visionats, lectures i realització de peces documentals 82,5 3,3 2, 3, 9, 12, 16, 18, 20

Avaluació

La metodologia docent i l'avaluació propostes podran experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:

- Prova escrita (30%)

- Pràctiques (50%)

- Seminaris (20%)

Cal aprovar la prova escrita i els treballs pràctics per poder fer mitjana i superar l'assignatura. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut dobtenir una nota mitjana de 3,5. Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són els seminaris.

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 30% 3 0,12 1, 3, 16
Pràctiques 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Seminaris 20% 1,5 0,06 1, 3, 16

Bibliografia

ARTIS, Anthony Q. (2009). Cállate y rueda. Omega.

RABINGER, Michael (2004): Directing the Documentary. London: Focal Press.