Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Cap
Aquesta assignatura és prescriptiva per a la menció en Psicologia de la Salut. En ella, l’estudiant adquireix una perspectiva general i introductòria en relació a aquest àmbit del coneixement científic. Els objectius formatius són els següents:
1. Introducció a la Psicologia de la salut
• Models de salut i malaltia.
• La disciplina de la Psicologia de la Salut. Camps i disciplines afins.
• Àmbits d'actuació i desenvolupament professional.
• Fonts documentals en psicologia de la salut.
2. Estrès i Salut
• Concepte d'estrès. Aspectes cognitius, motors i fisiològics.
• Efectes de l'estrès en la salut i el benestar.
• Estils i estratègies d'afrontament.
• Tècniques de control de l'estrès.
3. Adhesió als tractaments
• Epidemiologia: L'adhesió a malalties concretes
• Concepte i models
• Factors associats.
• Intervencions.
4. Conducta i salut
• Determinants de la salut.
• Estil de vida relacionat amb la salut.
• Conductes de risc i conductes saludables.
• Models teòrics i canvi de conducta.
5. Prevenció i promoció de la salut: Models explicatius i metodologies de treball pràctic
• Models contextuals.
• Models Psicosocials.
• Integració dels models socio-cognitius.
• Aplicacions pràctiques dels models: exemples de prevenció i promoció de la salut.
6. Malalties cròniques
• Concepte, característiques i principals malatíes cròniques.
• Objectius de treball en les malaltíes cróniques
• La qualitat de vida: nivells i factors moduladors.
• Intervencions psicològiques: Nivells, formats, continguts, efectes. Aportacions des de la Psicologia Positiva.
Metodologia docent basada fonamentalment en classes magistrals amb suport de TICs i seminaris.
Als seminaris les activitats seran:
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TICs i activitats amb el grup sencer | 24 | 0,96 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11 |
Seminaris dinàmics d'anàlisi, aplicacions, simulacions/"role-playing" i debats | 12 | 0,48 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Suport a la realització dels informes | 15 | 0,6 | 3, 5, 7, 8, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
El·laboració d'informes | 22,5 | 0,9 | 3, 5, 7, 8, 11, 12, 13 |
Estudi | 50 | 2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 13 |
Lectures | 22,5 | 0,9 | 1, 3, 4, 6, 7, 12, 13 |
Es faran dos exàmens parcials, cadascun dels quals valdrà un 35% per la qualificació final. S´afagiràn les notes obtingudes en dos blocs d´informes de activitat relacionada amb les seminaris, cadascun dels quals comptarà un 15% sobre el total de la qualificació final.
La mitjana de qualificacions dels dos exàmens parcials (evidències 2 i 4) ha de ser igual o superior a 5 per aprovar l’assignatura (en escala de 0 a 10). Es a dir, s´han d´obtenir un mínim de 3,5 punts en la suma d´evidències 2 i 4.
En total s´ofereixen als estudiants 4 evidències d´aprenentatge, que sumen 10 punts:
Evidencia 1: Informe/s escrits (individuals o en grup) d´activitats relacionades amb els seminaris 1,2 i 3: 1,5 punts
Evidència 2: Prova escrita dels àmbits 1, 2 i 3 del temari: 3,5 punts
Evidencia 3: Informe/s escrits (individuals o en grup) d´activitats relacionades amb els seminaris 4, 5 i 6: 1,5 punts
Evidència 4: Prova escrita dels àmbits 4, 5 i 6 del temari: 3,5 punts.
Els informes de les evidències 1 i 3 s´entreguen/presenten per Moodle. EV1: Entrega final: Abans de l´inici del primer període avaluatiu. EV3: Entrega final: Abans de l´inici del segon període avaluatiu.
Les evidències 2 i 4 son proves escrites presencials (examens tipus Test). EV2: Durant el primer període avaluatiu. EV4: Durant el segon període avaluatiu.
La nota final és la suma de les quatre evidències. No hi ha cap prova per millorar cap nota de les evidències.
La assignatura es considera superada si s´obtenen 5 o més punts en la suma de les 4 evidències, sempre i quan s´hagin obtingut 3,4 punts o més en la suma de les evidències 2 i 4. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.9 punts
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d´aprenentage amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) obtindrà una nota a l´acta diferent a "no evaluable".
Recuperació
S´han de complir tots els següents criteris per poder anar a recuperació:
a) Haver obtingut entre 3.5 i menys de 5 punts en l'avaluació continuada
b) El pes de les evidències a les que la persona s´ha presentat al llarg del curs ha de ser del 66,7 % o més.
Característiques de la prova de recuperació:
La recuperació és final.
Consistirà en tornar a realitzar les evidències Ev2 i/o Ev4, amb les mateixes característiques i criteris de correcció inicials.
Es guardarà la nota de l’avaluació de les evidències Ev1 i Ev3, però no es podran repetir ni fer de nou, cas de no haver-les presentat per l’avaluació, donat que son evidències de seminari presencial.
La recuperació es realitzarà en el període previst per a recuperacions, el dia i hora que determini la Facultat.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
A l´enllaç https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html trobareu els criteris d´avaluació de la Facultat
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1 Informe 1 | 15 | 0 | 0 | 1, 3, 7, 9, 12, 13, 14 |
Ev2 Examen 1. Prova escrita d'elecció múltiple | 35 | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11 |
Ev3 Informe 2 | 15 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 7, 9, 12, 13, 14 |
Ev4 Examen 2. Prova escrita d'elecció múltiple | 35 | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Fundamental:
Asociación Lationamericana de Psicología de la Salud: http://www.alapsa.org/v2/web/
Perez, M. et al. (2006). Guia de tratamientos psicológicos eficaces II. Psicología de la Salud. Madrid. Pirámide.
Perfil profesional del psicólogo clínico y de la salud: http://www.cop.es/perfiles/contenido/clinica.htm
Sociedad Española de Psicología Clínica y de la Salud: http://www.sepcys.org/
TAYLOR, S. (2007). Psicología de la Salud. Madrid: McGraw-Hill
Complementaria:
Academy of Psychosomatic Medicine: http://www.apm.org/
APA Division 38 (Health Psychology): http://www.health-psych.org/
European Health Psychology Society: http://www.ehps.net/
OGDEN, J. (2007). Essential readings in health psychology. Berkshire, UK: Open University Press
Society of Behavioural Medicine: http://sbm.org/