Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | FB | 3 | 2 |
Aquesta assignatura és part de la matèria Processos i contextos educatius. Per aquest fet, és convenient que s’hagin realitzat i superat les tres assignatures precedents: educació i contextos educatius, teories i pràctiques contemporànies en educació i didàctica i desenvolupament curricular.
1. Planificació educativa.
1.1. Planificació a l'escola. La planificació estratègica: concepte i models.
1.2. Planificació en la zona educativa: xarxes de centres, plans educatius d'entorn, ciutats educadores.
1.3. L'educació comunitària com estratègia contra la segregació escolar.
1.4. Planificació del sistema educatiu: temes clau.
2. La investigació en educació.
2.1. Aspectes diferencials de la investigació en educació: finalitats i processos.
2.2. Metodologia i mètodes d'investigació quantitativa.
2.3. Metodologia i mètodes d'investigació qualitativa.
2.4. La investigació-acció al servei de la transformació educativa.
3. Innovar en educació.
3.1 Canvi, innovació i transformació educativa.
3.2 Tendències d'innovació educativa a Catalunya. Passat i present.
3.3. Formació i desenvolupament professional del professorat innovador.
EXPOSICIONS
Cada sessió d'exposició, l'estudiant haurà d'haver llegit prèviament una lectura relacionada amb un punt del temari. El professorat realitzarà una avaluació continuada a cada sessió del ritme de lectura de l'estudiantat, fent ús de les tècniques que consideri més convenients i que explicarà en la primera sessió de l'assignatura. L'exposició consistirà en un debat al voltant de les preguntes que l'estudiant haurà formulat sobre la lectura relacionada amb el punt del temari.
SEMINARIS
Els seminaris consistiran en debats de petit grup i estudi de casos al voltant d'un punt del temari. El professorat proporcionarà un text breu, o un cas, i l'estudiant haurà de resoldre'l fent ús del pensament crític, la capacitat analítica io la creativitat. El resultat del treball dels petits grups es compartirà amb el conjunt del grup-classe en forma de presentació de resultats i diàlegs professionals.
PRÀCTIQUES
L'estudiant haurà de resoldre, individualment o en petit grup, un conjunt de pràctiques relacionades amb els diversos punts del temari. Caldrà resoldre almenys una pràctica per cada tema que aborda l'assignatura.
AVALUACIÓ
L'avaluació de l'assignatura és continuada. L'estudiant ha d'assistir a totes les activitats d'avaluació programades, i que el professorat explicarà en la primera sessió de l'assignatura. L'avaluació es realitzarà dels continguts, de l'assoliment dels objectius i del progrés dels estudiants. Inicial, continuada i final.
TREBALL AUTÒNOM
L'estudiant haurà de realitzar lectures i reflexions pràctiques sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia i capacitat de recerca de fontsd'informació adequades per anar construint el seu coneixement i competències sobre la planificació educativa, la investigació i la innovació en educació.
CALENDARI DE LES SESSIONS
Primera sessió - grup 21: 4/3, grup 31: 3/3, grup 41: 5/3, grup 71:5/3
Exposicions:
- grup 21: 11/3, 18/3, 25/3, 8/4, 15/4, 22/4
- grup 31: 10/3, 17/3, 24/3, 7/4, 14/4, 21/4
- grup 41: 12/3, 19/3, 26/3, 9/4, 16/4, 30/4
- grup 71: 12/3, 19/3, 26/3, 9/4, 16/4, 30/4
Prova teòrica - grup 21: 29/4, grup 31: 28/4, grup 41: 14/5, grup 71: 14/5
Cal tenir en compte que la metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 0 | 0 | 38, 40 |
Exposicions | 15 | 0,6 | 2, 3, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 21, 26, 27, 36, 37, 38, 39, 40 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 4, 8, 25, 26, 34, 37, 38 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques sobre temes de planificació, investigació i innovació | 15 | 0,6 | 3, 4, 11, 14, 15, 16, 19, 21, 26, 27, 29, 31, 36, 38, 39 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 30 | 1,2 | 10, 15, 16, 17, 19, 21, 30, 38, 39, 40 |
ASPECTES GENERALS
L'assistència a les activitats dirigides (exposicions i seminaris) és obligatòria. En el cas que es produeixi una absència, caldrà que aquesta sigui justificada. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Les evidències d'aprenentatge relacionades amb les exposicions, els seminaris o les pràctiques s'han de lliurar puntualment en el format, data i hora que estableixi el professorat. El no lliurament d'una evidència d'aprenentatge en el termini establert es considerarà un no presentat, i en la recuperació només es podrà obtenir la suficiència amb una nota màxima de 5.
D’acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual o grupal a classe, o una prova d'avaluació, i el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
PROVA TEÒRICA
Al finalitzar l'assignatura caldrà realitzar una prova teòrica en funció dels continguts de l'assignatura i dels resultats d'aprenentatge ja especificats. Serà una prova escrita i/o oral, i es durà a terme de manera individual. Aquesta prova caldrà superar-la (qualificació igual o superior a 5) per tal de superar l'assignatura. En el cas que l'estudiant no superi la prova, podrà recueprar-la en els termes i condicions que estableixi el professorat. En la recuperació només es podrà obtenir la suficiència amb una nota màxima de 5.
SEMINARIS
Durant el desenvolupament de l'assignatura l'estudiant anirà realitzant seminaris de forma individual i/o grupal, en el format descrit a la metodologia. Com en el cas de la prova teòrica, els seminaris hauran de superar-se amb una qualificació igual o superior a 5. En cas que la qualificació sigui inferior a 5 en algun seminari, caldrà recuperar-lo, cosa que suposarà habilitar moments i recursos de recuperació que es detallaran per part del professorat en la primera sessió de l'assignatura. Per tenir accés a la recuperació, no s'hauran pogut suspendre més de tres seminaris. En la recuperació només es podrà obtenir la suficiència amb una nota màxima de 5.
PRÀCTIQUES
Durant el desenvolupament de l'assignatura l'estudiant anirà realitzant pràctiques de forma individual i/o grupal, en el format descrit a la metodologia. Com en el cas de la prova teòrica, les pràctiques hauran de superar-se amb una qualificació igual o superior a 5. En cas que la qualificació sigui inferior a 5 en alguna pràctica, caldrà recuperar-la, cosa que suposarà habilitar moments i recursos de recuperació que es detallaran per part del professorat en la primera sessió de l'assignatura. Per tenir accés ala recuperació, no s'hauran pogut suspendre més de tres pràctiques. En la recuperació només es podrà obtenir la suficiència amb una nota màxima de 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 29, 30, 31, 34, 36, 37, 38, 39, 40 |
Pràctiques | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 11, 16, 17, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36, 38, 39 |
Seminaris | 25% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 12, 15, 20, 22, 24, 25, 26, 28, 29, 32, 33, 34, 35, 37, 38 |
ALBERT, M.J. (2007): La investigación educativa: claves teóricas. McGraw-Hill: Madrid.
BISQUERRA, R. (Coord.) (2004): Metodología de la investigación educativa. La Muralla: Madrid.
BONAL, X. & SCANDURRA, R. (2020). Equidad y educación en España. Diagnóstico y prioridades. Barcelona: OXFAM Intermón.
DE MIGUEL, M. (Coord.) (1996): El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo: Oviedo.
ESSOMBA, M.A. (2019). Educación comunitaria: crear condiciones para la transformación educativa. Rizoma freireano, 27, (online)
IMBERNÓN, F. (2002): La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.
LATORRE, A. (2008). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona : Graó.
MENESES, J. (coord.), RODRÍGUEZ-GÓMEZ, D. & VALERO, S. (2019). Investigación educativa. Una competenciaprofesional para la intervención. Barcelona : Editorial UOC.
SÁNCHEZ HUETE, J: C. (Coord) (2008): Compendio de Didáctica General. Editorial CCS: Madrid.
VILAR, J. (1996). De la planificación a la programación. EDUCACIÓN SOCIAL: Revista de intervención socioeducativa, 3, 11-49.