Logo UAB
2020/2021

Gestió d'institucions socioeducatives

Codi: 101675 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500260 Educació Social OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Castro Ceacero
Correu electrònic:
Desconegut

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Les organitzacions d’Educació no formal representen tot un seguit de formes, funcions i finalitats molt diverses que requereixen un estudi específic dins l’àmbit de la Organització d’Institucions Educatives. Aquest àmbit ha esdevingut els darrers anys un veritable sector emergent que ha representat noves formes de professionalització. Tanmateix això ha significat un augment de les línies de recerca, l’ampliació a nous sectors i perfils laborals i, un canvi en determinades formes d’intervenció socioeducativa.

L’assignatura de Gestió d’Institucions Socioeducatives té un caràcter eminentment professionalitzador, per això s’orienta des d’una perspectiva pràctica i aplicada que implicarà a l’alumnat en un procés de gestió socioeducativa d'un programa amb activitats reals. L'aprenentatge en un cas vivencial articula la proposta formativa d'aquesta assignatura.

Parteix dels supòsits teòrics i competencials adquirits en assignatures precedents com ara: Contextos educatius (primer curs) i La organització i els grups (segon curs) del Grau d’Educació Social. Per la qual cosa es recomana el domini dels continguts treballats en aquestes assignatures vinculades a l'Àrea de comneixement d'Organitzció Educativa.

Cal considerar que l'enfoc de l'assignatura va molt lligat al desenvolupament del Practicum, per la qual cosa algunes activitats, la metodologia i els continguts es veuran relacionats amb la Guia del Practicum 1.

Finalment, dir que l'orientació de l'assignatura és radicalment diferent al d'altres matèries del Grau, el desenvolupament de les sessions és responsabilitat de l'alumnat amb la seva motivació, treball, dedicació, respecte i dedicació.

Objectius

 

Amb aquesta assignatura s’adquireixen un seguit de coneixements i habilitats vinculades a l’àmbit de la gestió institucional, més específicament, l’alumnat en cursar l’assignatura podrà:

  • Relacionar els conceptes i processos específics de la Gestió d’institucions amb la Organització d’Institucions.
  • Identificar les variables que intervenen en la gestió de centres i la seva sistematicitat i  globalitat.
  • Comprendre les dinàmiques organitzatives i els processos organitzatius que es desenvolupen en els centres.
  • Aplicar diferents estratègies d’intervenció en els processos de gestió institucional.
  • Millorar els processos organitzacionals. 
  • Aprendre a gestionar conflictes i disfuncions

Competències

  • Comprendre i implicar-se en les realitats institucionals per integrar-se i desenvolupar-se professionalment.
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar institucions d'educació social.
  • Participar i implicar-se en els actes, reunions i aconteixements de la institució a la qual es pertany.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar tècniques i recursos per als diferents nivells de la planificació.
  2. Aportar a l'activitat acadèmica reflexions i idees dels processos socioculturals de l'entorn immediat.
  3. Aportar idees i alternatives viables i plausibles a situacions institucionals conflictives o crítiques.
  4. Aportar idees viables per a la millora institucional.
  5. Conèixer els elements de la cultura en relació al model de participació.
  6. Demostrar domini en els processos de planificació institucional.
  7. Difondre i promocionar els serveis i iniciatives institucionals per diferents canals i mitjans.
  8. Dominar les teories, eines i recursos específics de la gestió de centre.
  9. Establir models sistemàtics entre les diferents funcions organitzatives: planificació, delegació, gestió de recursos sistemàtics entre les diferents funcions organitzatives: planificació, delegació, gestió de recursos, coordinació,control i millora.
  10. Executar actuacions específiques del gestor institucional a través del procés: anàlisi, actuació i millora.
  11. Formular pertinentment els apartats de la planificació de centres educatius.
  12. Identificar les sinèrgies entre els processos organitzatius i de gestió institucional.
  13. Reflexionar i analitzar els fenomens de l'entorn institucional per comprendre les claus que participen en ells i intervenir per millorar-los.

Continguts

  1. ORGANITZACIÓ I GESTIÓ D'INSTITUCIONS SOCIOEDUCATIVES: RELACIONS CONCEPTUALS, MODELS I TENDÈNCIES
  2. ORGANITZACIÓ D'INSTITUCIONS: ASPECTES DIFERENCIA
  3. LA PLANIFICACIÓ: DE L'ESTRATÈGIA A L'OPERATIVITZACIÓ DE L'ACCIÓ
  4. DISTRIBUCIÓ DE LES FUNCIONS I TASQUES
  5. LA COORDINACIÓ 
  6. L'EXECUCIÓ I CONTROL DE L'ACTUACIÓ
  7. AVALUACIÓ I MILLORA
  8. GESTIÓ I ASPECTES DE GÈNERE: LIDERATGE FEMENÍ

Metodologia

Metodològicament l'assignatura s'ha d'adaptar a les condicions de la modalitat de docència mixta orientades per la UAB. Advertint que la metodologia i l'avaluació proposades a aquesta Guia poden experimentar modificacions en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Les activitats d'ensenyament i aprenentatge seran:

1)       Desenvolupament a classe dels continguts del temari: exposicions, explicacions, casos, etc.

Per introduir els aspectes teòrics i aportar eines i instruments per a la gestió de centres, serveis i programes.

2)       Treball de recerca de tipus narratiu sobre experiències directives

Es tracta de fer un estudi o recerca de tipus narratiu sobre les funcions, experències i vivències de les persones directives de les organitzacions d'educació social.

 3)      Lectura, reflexió i debat d'un manual sobre gestió d'institucions educatives. 

Implica la lectura i el posterior treball sobre un text de referència. 

 

Aquest enfocament de la matèria implica l’assistència regular a classe, la participació activa, la lectura dels textos proposats i una actitud de respecte envers la diversitat d'opcions i opinions.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRESENTACIÓ CONTINGUT TEÒRIC 15 0,6 5, 8, 13
RECURSOS, EINES I TÈCNIQUES 30 1,2 1, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
SUPERVISIÓ DE TASQUES GRUPALS I TUTORIES 30 1,2 1, 2, 4, 6, 7, 13
Tipus: Autònomes      
INFORME DE RECERCA 75 3 1, 4, 6, 8, 9, 13

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura serà continuada i per a la qualificacio final es consideraran tres tipus d'evidències:

 

a) Prova escrita (30%). Prova individual de caracter competencial. Es programarà durant el mes de novembre.

b) Recull de les activitats d'aula, pràctiques i exercicis (30%). Activitats individuals i grupals (segons tipologia). Es lliurarà al desembre.

c) Informe final de recerca (40%). Informe grupal. Cal lliurar-lo a gener.

 

Altres indicacions:

  • Per a calcular la nota final en cadascuna de les 3 evidències cal haver obtingut una nota mínima de quatre (4) punts.
  • Si es detecta plagi en les evidències d'avaluació la qualificació serà de 'suspès'.
  • Les evidències d'avaluació seran revisades i retornades en un periode aproximat de 15 dies, sempre que no interfereixin factors de força major.
  • Totes les evidències d'avaluació podràn ser recuperades en una sola ocasió al llarg del curs.
  • La qualificació de No Presentat se li atorgarà a l'alumnat que no presenti alguna de les 3 evidències.
  • L'alumnat matriculat en segona (o més) convocatòria pot sol·licitar una avaluació de síntesi.
  • Per qualsevol altre referència a l'avaluació ens remetrem a les prescripcions dels "Criteris i pautesgenerals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació".

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EXERCICIS I PRACTIQUES 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
INFORME DE RECERCA 40 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13
PROVA INDIVIDUAL ESCRITA 30 0 0 2, 3, 5, 8, 12

Bibliografia

REFERÈNCIA

FANTOVA, Fernando (2006): Manual para la gestión de la intervención social. Editorial CCS, Madrid

 

GENERAL

AJUNTAMENT DE BARCELONA (1999) : Manual de gestió de les organitzacions no lucratives, Barcelona : Staff Empresarial.

ARAMENDI, J. (2004): Organizaciones socioeducativas y competencias profesionales. Universidad del País Vasco

ALBERICH, T. (1998) : Guía fácil de asociaciones. Manual de gestión parabla creación, desarrollo y dinamización de entidades sin ánimo de lucro. Dykinson, Madrid

BOIX, T. (1990): Animación y gestión cultural. Grup dissabte, Valencia.

CONNORS, T.D. (Ed.) (1998) : Manual de les organitzacions no lucratives (Volum I-II), Edicions Pleniluni, Barcelona

DRUCKER, P. (2000) : Organitzacions sense ànim de lucre. Gestió: teoria i pràctica, Edicions UOC-ECSA,  Barcelona

FERRANDEZ, A. (1984): “Cultura y Educación”, en AA.VV.: Educación y Sociedad Plural. Sociedad Española de Pedagogía, Madrid.

FERRANDEZ, A. (1987): “Cultura, Educación y Municipios”, en Gairín, J,; Antúnez, S. y Pérez Guede, A.: Temas actuales en educación. PPU, Barcelona.

FERRANDEZ, A. y Puente, J.M. (1990): Materiales AFFA. Fondo de Promoción de Empleo, Madrid.

FRANCH, J. Y MARTINELL, A. (1986): La animación de grupos de tiempo libre y vacaciones. Laia, Barcelona.

FROUFE, S. (1994): Construir la animación sociocultural. Amarú, Salamanca.

HESSELBEIN, F; GOLDSMITH, M; & BECKHARD, R. (2006): La Organización del Futuro. Ediciones Deusto, Barcelona

IBAR, M. (1992): Cómo organizar y gestionar una entidad de animación sociocultural. Narcea, Madrid.

MARTINELL, A. (1999): “Los agentes culturales ante los nuevos retos de la gestión cultural”. Revista Iberoamericana de Educación. 20, 201-215.

MUNILLA, G. (Coord) (2000) : Introducció a la gestió d’organitzacions culturals, UOC, Barcelona

NUTT, P. i BACKOFF, R.W. (1992) : Strategic management of public ans third sector organizations, Jossey-Bass Publishers, San Francisco (EE.UU.)PONT, Beatriz (coord.) (2009): Mejorar el liderazgo escolar. OCDE, París 

ÚCAR, X. (1992): El teatro en la animación sociocultural. Diagrama, Madrid.

VECIANA, J.Mª (1995): Función directiva. Servei de Publicacions de la UAB, Barcelona

VERNIS, A. et al. (1997) : La gestió de les organitzacions no lucratives. Treballant per las millora de les associacions. Proa-Columna, Barcelona