Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació Social | OB | 3 | 1 |
Les organitzacions d’Educació no formal representen tot un seguit de formes, funcions i finalitats molt diverses que requereixen un estudi específic dins l’àmbit de la Organització d’Institucions Educatives. Aquest àmbit ha esdevingut els darrers anys un veritable sector emergent que ha representat noves formes de professionalització. Tanmateix això ha significat un augment de les línies de recerca, l’ampliació a nous sectors i perfils laborals i, un canvi en determinades formes d’intervenció socioeducativa.
L’assignatura de Gestió d’Institucions Socioeducatives té un caràcter eminentment professionalitzador, per això s’orienta des d’una perspectiva pràctica i aplicada que implicarà a l’alumnat en un procés de gestió socioeducativa d'un programa amb activitats reals. L'aprenentatge en un cas vivencial articula la proposta formativa d'aquesta assignatura.
Parteix dels supòsits teòrics i competencials adquirits en assignatures precedents com ara: Contextos educatius (primer curs) i La organització i els grups (segon curs) del Grau d’Educació Social. Per la qual cosa es recomana el domini dels continguts treballats en aquestes assignatures vinculades a l'Àrea de comneixement d'Organitzció Educativa.
Cal considerar que l'enfoc de l'assignatura va molt lligat al desenvolupament del Practicum, per la qual cosa algunes activitats, la metodologia i els continguts es veuran relacionats amb la Guia del Practicum 1.
Finalment, dir que l'orientació de l'assignatura és radicalment diferent al d'altres matèries del Grau, el desenvolupament de les sessions és responsabilitat de l'alumnat amb la seva motivació, treball, dedicació, respecte i dedicació.
Amb aquesta assignatura s’adquireixen un seguit de coneixements i habilitats vinculades a l’àmbit de la gestió institucional, més específicament, l’alumnat en cursar l’assignatura podrà:
Metodològicament l'assignatura s'ha d'adaptar a les condicions de la modalitat de docència mixta orientades per la UAB. Advertint que la metodologia i l'avaluació proposades a aquesta Guia poden experimentar modificacions en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Les activitats d'ensenyament i aprenentatge seran:
1) Desenvolupament a classe dels continguts del temari: exposicions, explicacions, casos, etc.
Per introduir els aspectes teòrics i aportar eines i instruments per a la gestió de centres, serveis i programes.
2) Treball de recerca de tipus narratiu sobre experiències directives
Es tracta de fer un estudi o recerca de tipus narratiu sobre les funcions, experències i vivències de les persones directives de les organitzacions d'educació social.
3) Lectura, reflexió i debat d'un manual sobre gestió d'institucions educatives.
Implica la lectura i el posterior treball sobre un text de referència.
Aquest enfocament de la matèria implica l’assistència regular a classe, la participació activa, la lectura dels textos proposats i una actitud de respecte envers la diversitat d'opcions i opinions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRESENTACIÓ CONTINGUT TEÒRIC | 15 | 0,6 | 5, 8, 13 |
RECURSOS, EINES I TÈCNIQUES | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
SUPERVISIÓ DE TASQUES GRUPALS I TUTORIES | 30 | 1,2 | 1, 2, 4, 6, 7, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
INFORME DE RECERCA | 75 | 3 | 1, 4, 6, 8, 9, 13 |
L'avaluació de l'assignatura serà continuada i per a la qualificacio final es consideraran tres tipus d'evidències:
a) Prova escrita (30%). Prova individual de caracter competencial. Es programarà durant el mes de novembre.
b) Recull de les activitats d'aula, pràctiques i exercicis (30%). Activitats individuals i grupals (segons tipologia). Es lliurarà al desembre.
c) Informe final de recerca (40%). Informe grupal. Cal lliurar-lo a gener.
Altres indicacions:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EXERCICIS I PRACTIQUES | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
INFORME DE RECERCA | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13 |
PROVA INDIVIDUAL ESCRITA | 30 | 0 | 0 | 2, 3, 5, 8, 12 |
REFERÈNCIA
FANTOVA, Fernando (2006): Manual para la gestión de la intervención social. Editorial CCS, Madrid
GENERAL
AJUNTAMENT DE BARCELONA (1999) : Manual de gestió de les organitzacions no lucratives, Barcelona : Staff Empresarial.
ARAMENDI, J. (2004): Organizaciones socioeducativas y competencias profesionales. Universidad del País Vasco
ALBERICH, T. (1998) : Guía fácil de asociaciones. Manual de gestión parabla creación, desarrollo y dinamización de entidades sin ánimo de lucro. Dykinson, Madrid
BOIX, T. (1990): Animación y gestión cultural. Grup dissabte, Valencia.
CONNORS, T.D. (Ed.) (1998) : Manual de les organitzacions no lucratives (Volum I-II), Edicions Pleniluni, Barcelona
DRUCKER, P. (2000) : Organitzacions sense ànim de lucre. Gestió: teoria i pràctica, Edicions UOC-ECSA, Barcelona
FERRANDEZ, A. (1984): “Cultura y Educación”, en AA.VV.: Educación y Sociedad Plural. Sociedad Española de Pedagogía, Madrid.
FERRANDEZ, A. (1987): “Cultura, Educación y Municipios”, en Gairín, J,; Antúnez, S. y Pérez Guede, A.: Temas actuales en educación. PPU, Barcelona.
FERRANDEZ, A. y Puente, J.M. (1990): Materiales AFFA. Fondo de Promoción de Empleo, Madrid.
FRANCH, J. Y MARTINELL, A. (1986): La animación de grupos de tiempo libre y vacaciones. Laia, Barcelona.
FROUFE, S. (1994): Construir la animación sociocultural. Amarú, Salamanca.
HESSELBEIN, F; GOLDSMITH, M; & BECKHARD, R. (2006): La Organización del Futuro. Ediciones Deusto, Barcelona
IBAR, M. (1992): Cómo organizar y gestionar una entidad de animación sociocultural. Narcea, Madrid.
MARTINELL, A. (1999): “Los agentes culturales ante los nuevos retos de la gestión cultural”. Revista Iberoamericana de Educación. 20, 201-215.
MUNILLA, G. (Coord) (2000) : Introducció a la gestió d’organitzacions culturals, UOC, Barcelona
NUTT, P. i BACKOFF, R.W. (1992) : Strategic management of public ans third sector organizations, Jossey-Bass Publishers, San Francisco (EE.UU.)PONT, Beatriz (coord.) (2009): Mejorar el liderazgo escolar. OCDE, París
ÚCAR, X. (1992): El teatro en la animación sociocultural. Diagrama, Madrid.
VECIANA, J.Mª (1995): Función directiva. Servei de Publicacions de la UAB, Barcelona
VERNIS, A. et al. (1997) : La gestió de les organitzacions no lucratives. Treballant per las millora de les associacions. Proa-Columna, Barcelona