Logo UAB
2020/2021

Pràctiques externes

Codi: 101593 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OT 3 0
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Carles Llurdés Coit
Correu electrònic:
JoanCarles.Llurdes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per poder cursar l’assignatura l’estudiant ha de complir tota una sèrie de requisits:

  1. Tenir 120 crèdits superats en el moment de fer la preinscripció. Es poden fer les pràctiques a partir del 3r curs del Grau, tot i que no és l'habitual.
  2. Haver fet la preinscripció dins els terminis establerts per l'oficina de Gestió Acadèmica de la Facultat i prèviament anunciats. Es pot contemplar també un període excepcional de preinscripció i assignació de noves places, si fos necessari (però això ja depèn de la Facultat). L'estudiantat que accedeixi per aquesta via haurà d'ampliar o modificar la seva matrícula en el període previst per la Facultat per poder-ho fer. Sense preinscripció prèvia no es contempla cap possibilitat de fer pràctiques, llevat que l'estudiant tingui aparaulat un conveni de pràctiques amb una entitat (i tot i així la decisió última dependrà de l'oficina de Gestió Acadèmica de la Facultat).
  3. En el cas que hagi més demanda de places de pràctiques que oferta disponible es procedirà a una selecció en funció de la nota mitjana de l'expedient acadèmic de l'alumnat. Per tant, la preinscripció no garanteix que finalment l'estudiant es pugui matricular a l'assignatura.
  4. També es pot tenir en compte altres criteris de selecció com: possibilitat de relacionar les pràctiques amb el TFG, priorització de l'estudiant que estigui matriculat a 4t curs.
  5. Haver estat seleccionat una vegada s’hagin valorat criteris com el nombre de places assignades a l’assignatura, la idoneïtat de l’estudiant en funció de les actituds, coneixements i les competències acreditades i la disponibilitat per part de la institució o empresa triada.
  6. Signatura d’un conveni específic per a cada estudiant, o bé signatura d’una resolució del Degà de la facultat, en el cas que les pràctiques es realitzin dins de l’àmbit de la UAB (p. ex. en grups de recerca).
  7. Matrícula per part de l’estudiant, prèvia comprovació a la gestió acadèmica de la seva inclusió en el llistat d’estudiants definitivament admesos. Subscripció d’una pòlissa d’assegurança d’accidents i de responsabilitat civil.
  8. Per a altres consideracions caldrà remetre's al que s'indiqui al protocol de Pràctiques externes de la Facultat de Filosofia i Lletres (http://www.uab.cat/doc/Protocol-Practiques), aprovat per la Comissió d'Ordenació Acadèmica (COA) de la Facultat en data de 30 d'abril de 2019.

Tot i que no ha de ser considerat com un prerequisit, es recomana a l'estudiantat que estigui amatent a la possibilitat que la realització de les pràctiques pugui ser incompatible amb el seguiment de la docència presencial programada per al curs en qüestió. Altrament dit, que els horaris docents dificultin o, fins i tot, impossibilitin la realització de les pràctiques.

Objectius

Els objectius formatius de les pràctiques curriculars externes són:

  1. Permetre que l’estudiant apliqui i complementi els coneixements, teòrics i pràctics, adquirits al llarg de la seva formació acadèmica.
  2. Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional en què l'estudiantat haurà d’operar, contrastant i aplicant els coneixements adquirits.
  3. Afavorir l’adquisició de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives que prepari a l’estudiantat per a l’exercici en alguna de les activitats professionals de la Geografia.
  4. Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció en el mercat de treball i millori l’ocupabilitat futura.
  5. Afavorir els valors de la innovació, creativitat i emprenedoria.

Competències

    Geografia i Ordenació del Territori
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les principals dinàmiques del món actual des d'un vessant geogràfic.
  2. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  3. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  4. Redactar propostes innovadores
  5. Resoldre problemes de manera autònoma.
  6. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

L’assignatura, en estar orientada a la capacitació professional de l'estudiant, no imparteix pròpiament uns continguts a l’aula. El seu principal objectiu és la realització d’activitats formatives relacionades amb les sortides professionals de la Geografia. No obstant, a través de les pràctiques externes, l'estudiant hauria d'assolir, ampliar i aplicar coneixements propis dels continguts de les assignatures cursades anteriorment i que estan relacionats amb molts àmbits de la Geografia, principalment, amb:

  1. Les tecnologies de la informació territorial: cartografia i Sistemes d’Informació Geogràfica.
  2. Planificació territorial a diferents escales.
  3. Medi ambient i sostenibilitat.
  4. Anàlisi, ordenació i gestió de la ciutat, el territori i el paisatge.
  5. La societat del coneixement: educació contínua, treballs editorials, divulgació mediàtica i solidaritat.
  6. Mobilitat.
  7. Meteorologia.
  8. També existeix la possibilitat de fer les pràctiques en un grup d'investigació del Departament de Geografia de la UAB (http://www.uab.cat/web/recerca-1251960099737.html).

Es procedirà a l'obertura d'una aula Moodle on a més de publicar-hi determinats documents de referència per al seguiment de l'assignatura, serà també l'espai principal de comunicació entre estudiant i coordinador de l'assignatura (p. ex. a través de la secció d'"Avisos").

A títol informatiu, les empreses i entitats amb què hem col·laborat en els darrers cursos són aquestes:

  1. Ajuntaments varis.
  2. Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat).
  3. El Temps (TV3).
  4. Taiko Meteorologia.
  5. Ingeniería Social.
  6. Landlab.
  7. Anthesis-Lavola.
  8. Solucions Geogràfiques.
  9. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB).
  10. Generalitat de Catalunya (Departament de Territori i Sostenibilitat).
  11. Parc Natural de Sant Llorenç del Munt.
  12. Parc Natural del Garraf.
  13. Parc Natural Zona Volcànica de la Garrotxa.
  14. Simbiosy.
  15. Espai TRes.
  16. Intra SL.
  17. Observatori del Paisatge.
  18. GPM Consultors
  19. Àrea Metropolitana de Barcelona.
  20. BCN Regional.
  21. Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).
  22. Grup de Recerca de Geografia i Gènere (Departament Geografia UAB).

Metodologia

Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant la formalització, per a cada estudiant, d’un conveni específic de cooperació educativa per a la realització de pràctiques on s’estableixen:

  1. Les dades del projecte formatiu, amb indicació també del període (data d'inici i final de pràctiques) i horari (diari i setmanal).
  2. La motivació de l’estudiant.
  3. L’objectiu de l’estada de pràctiques.
  4. Les competències que ha d’haver adquirit l’estudiant en finalitzar l’estada de pràctiques.
  5. Les tasques a realitzar per part de l'estudiant.
  6. El procediment de seguiment per part de la persona tutora designada per l’entitat col·laboradora.

Les pràctiques de l’assignatura es defineixen de forma específica per a cada estudiant segons ho determina el projecte formatiu específic que s’hagi aprovat i estan en funció dels interessos formatius i de les necessitats tant dels estudiants com de les entitats col·laboradores.

ATENCIÓ (1): hi haurà una reunió informativa a l'inici de cada semestre per explicar amb més detall el contingut de l'assignatura de les pràctiques. L'assistència no és obligatòria però sí molt recomanable. Depenent de com es desenvolupi el curs, cal preveure la possibilitat que dita reunió hagi de ser online.

ATENCIÓ (2): en funció de l'evolució futura de la crisi sanitària actual (estiu 2020) cal preveure per al curs 2020-21 la possibilitat que les pràctiques s'hagin de realitzar telemàticament, en part o totalment.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Informes de l'estudiant 5 0,2 3
Seguiment (tutories presencials o virtuals), reunions informatives, cursos d'especialització i formació per a la inserció laboral. 15 0,6 6
Tipus: Autònomes      
Treball autònom a partir de les instruccions de la persona tutora de l'entitat col.laboradora 130 5,2 5, 6

Avaluació

A més de l'anterior, s'ha de tenir en compte el següent:

  1. "No avaluable": nota que s'assignarà a l'estudiant que no hagi fet un 10% de les hores presencials previstes en el conveni.
  2. "Suspès": nota que s'assignarà a l'estudiant que havent superat aquest 10% de presencialitat, no hagi completat les hores presencials previstes en el conveni, o bé sigui avaluat negativament pel tutor/a.
  3. "Matrícula d'honor": donada l’heterogeneïtat de l’avaluació de les pràctiques externes, i el caràcter potestatiu d’aquesta qualificació, no s’atorgaran Matrícules d’Honor. 
  4. Les pràctiques no es poden recuperar.

ATENCIÓ: en funció de l'evolución futura de la crisi sanitària actual de la COVID-19 (estiu 2020) s'ha de preveure per al curs 2020-21 la possibilitat que les pràctiques puguin ser avaluades amb alguna variació respecte el previst inicialment (p. ex. no havent completat el total d'hores previstes però havent fet un mínim del 50%). 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de les tasques realitzades (tutor/a de pràctiques) 70% 0 0 5
Informe final (estudiant) 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 6
Informes de seguiment (estudiant) 10% 0 0 5

Bibliografia

Bibliografia:

- Al-Hindi, K.F. (2000), “Women in geography in the 21st century. Introductory remarks: Structure, agency, and women geographers in academia at the end of the long twentieth century”, Professional Geographer, 52(4), pp. 697-702.

- Associació de Geògrafs Professionals de Catalunya (1992-1993). “La profesión de geógrafo: elementos para la reflexión y el debate”. Boletín de la A.G.E., 15-16, pp. 211-219.

- Associació de Geògrafs Professionals de Catalunya (1999), “Dossier: Sortides Professionals de la Geografia”, Butlletí, 37.

- Documents d’Anàlisi Geogràfica (2001), Monogràfic: “Geografia professional i formació geogràfica: una perspectiva internacional”, núm. 39, Bellaterra, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona

- Garcia-Ramon, Maria Dolors; Pujol, Hermínia (2004), “Gender Representation in Academic Geography in Catalonia (Spain): Towards a Masculinization of the Discipline?, Journal of Geography in Higger Education, 28(1), pp. 111-119.

- Mateu, Xavier; Sanclimens, Xavier (1991).”La Geografia: una ciència antiga, una professió nova”, Actes del Primer Congrés Català de Geografia. IIIb Comunicacions. Barcelona: Societat Catalana de Geografia, pp. 489-500.

- Miralles, Carme (1993), “Les sortides professionals dels geògrafs. El cas de la UAB”, Documents d’Anàlisi Geogràfica, 22, Bellaterra, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 131-137.

- Mongil, David; Tarroja, Àlex (2004). "Los perfiles profesionales de la geografía española", La geografía española ante los retos de la sociedad actual. Aportación Española al XXX Congreso de la UGI. Glasgow: Comité Español de la Unión Geográfica Internacional, pp. 351-373.

- Montaner, Carme; Llussà, Rafel; Tulla, Antoni Francesc; Vilà-Valentí, Joan; Garcia-Ramon, Maria Dolors; Rueda, Isabel; Fernández Muñoz, Santiago; Domingo, Laia; Sau, Elisabet (2004). “La geografia professional a Catalunya”. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 57, pp. 181-210.

- Prats, Maria (2004), “Geografía y cooperación al desarrollo”, La Geografía Española ante los retos de la sociedad actual, Glasgow, Aportación Española al XXX Congreso (U.G.I. Glasgow, 2004).

- Pujol, Hermínia (2003), “El perfil dels membres de la Societat Catalana de Geografia i de l’Associació de Geògrafs Professionals de Catalunya”, Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 56, pp. 169-199.

- Pujol, Hermínia (2004), “De la geògrafa absent a la geògrafa desapareguda?, Documents d’Anàlisi Geogràfica, 45, pp. 135-152.

- Pujol, Hermínia (2004), “La presència de les dones a la geografia acadèmica. Un estat de la qüestió al tombant de segle”, Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 57, pp. 221-236.

- Pujol, Hermínia; Ortiz, Anna; García-Ramon, Maria Dolors (2007/2008), “La presencia y la carrera profesional de las mujeres en la Geografía académica. Estudio de las peculiaridades del caso español, Estudios Socioterritoriales. Revista de Geografía, 7, pp. 136-159.

- Ribera, Lluís; Soriano, Joan Manuel (2001), “Geografía i experiència professional: entrevista a deu joves geògrafs i geògrafes”, Documents d’anàlisi geogràfica, 39, Bellaterra, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 149-170.

- Rodríguez, Elena; Cuadrado, Sergi; Gili, Josep; González, Enric; Miralles, Carme; Larrull, Antoni; Pallarès, Marta (2015). “L’exercici professional de la geografia a Catalunya: estat actual i perspectives de futur”. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 80, pp. 117-139.

- Solem, Michael; Cheung, Ivan; Schlemper, M. Beth (2008), “Skills in professional geography: An assessment of workforce needs and expectations”, Professional Geographer, 60(3), pp. 356-373.

- Zoido, Florencio (2001), “Relaciones entre formación y dedicación profesional en la geografía española”, Documents d’anàlisi geogràfìca, Bellaterra, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 39, pp. 37-56.

Enllaços web:

Col·legi de Geògrafs: http://www.geografos.org/

Delegació Catalana del Col·legi de Geògrafs / AGPC: http://www.geografs.org/

Societat Catalana de Geografia: http://scg.iec.cat/

Societat Catalana d'Ordenació del Territori: http://territori.scot.cat/cat/scot.php

Asociación de Geógrafos Españoles: http://www.age-geografia.es/

EGEA: https://egea.eu/

American Association of Geographers: http://www.aag.org/

International Geographical Union: http://www.igu-online.org