Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
2501002 Geography and Spatial Planning | FB | 1 | 2 |
Aquesta guia no disposa de la versió en anglès ja que està en procés d'extinció.
L'assignatura Geografia Regional forma part dels crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de
Geografia, i té per objectiu donar una aproximació teòrica i metodològica a l'estudi regional en
geografia.
El programa es divideix en dues parts: la primera part és una introducció a la geografia regional, i als llocs i
les regions en un món canviant. Es pretén situar la perspectiva regional en el conjunt de la disciplina
geogràfica i donar a conèixer les bases conceptuals de l'estudi de les regions, així com explicar l'evolució de
l'organització regional del món. La segona part es dedica a l'anàlisi regional des de la concepció tradicional
de la regió en el marc del possibilisme, fins a la consideració del cos com a lloc, en el context del
postmodernisme. En aquest sentit, s'avança des de la geografia regional clàssica i els mètodes tradicionals
d'investigació, fins arribar a l'anàlisi de l'anomenada "nova geografia regional" en el marc actual de la
interrelació entre el global i el local.
En definitiva, l'assignatura vol mostrar la importància de la geografia regional en la història de la disciplina i
en particular, de l'anàlisi regional en el món actual. La compressió del temps i de l'espai ha fet augmentar les
diferències regionals i locals i cal evidenciar-ho; i per altra banda, malgrat l'abundància i disponibilitat
d'informació s'evidencia un profund desconeixement dels territoris. Aquest coneixement és fonamental per
explicar molts dels esdeveniments actuals al món i a totes les escales.
Els objectius més específics són:
Entendre i valorar la importància del concepte de regió en geografia i les diferents accepcions segons
les escoles de pensament geogràfic.
Valorar el concepte de regió com un marc d'interacció social, econòmica, política i cultural.
Comprendre i saber utilitzar el concepte actual de regió en el context de la interrelació entre el local i
prendre i saber utilitzar el concepte actual de regió en el context de la interrelació entre el local i
el global, i aplicar-lo a diferents escales d'anàlisi.
Analitzar i proposar criteris de regionalització del territori.
Valorar la importància dels estudis regionals en geografia.
Desenvolupar les capacitats de treball autònom i de treball en equip.
I PART. REGIONS: TERRITORIS DISTINTIUS, INTERDEPENDENTS I CANVIANTS
Bloc 1. Introducció: Geografia regional, regionalització i regions en context
II PART. ANÀLISI REGIONAL: DEL CONCEPTE DE REGIÓ TRADICIONAL AL COS COM A LLOC
Bloc 2. El concepte de regió i la construcció de la geografia regional: L'escola regional francesa
Bloc 3. La perspectiva sistèmica i la geografia coremàtica
Bloc 4. La perspectiva de l'economia política
Bloc 5. La perspectiva cultural
Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan a través de les següents activitats:
1) Explicacions orals per part del professorat (Grup 1) o lectura dels apunts i altres materials generats pel
professorat (Grup 70)
2) Lectura d'articles i/o capítols de llibre
4) Pràctiques de curs
5) Debat/Fòrum presencial (Grup 1) o en xarxa (Grup 70) de les lectures obligatòries
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Classes teòriques | 25 | 1 | 1, 2, 7 |
Debats sobre les lectures | 10 | 0.4 | 2, 9, 3, 5, 6, 7, 8 |
Práctiques de curs | 10 | 0.4 | 3, 4, 7, 8 |
Type: Supervised | |||
Proves escrites | 5 | 0.2 | 1, 2, 8 |
Tutories individual o en grup | 15 | 0.6 | 2, 7 |
Type: Autonomous | |||
Estudi personal | 20 | 0.8 | 1, 2, 3, 7, 8 |
Lectura individual de textos obligatoris | 15 | 0.6 | 1, 2, 7, 8 |
Realització de práctiques | 10 | 0.4 | 1, 2, 9, 3, 5, 6, 7, 8 |
Es realitzarà una prova escrita a mitjan i final de curs (35%), i una part pràctica (65%). Hi ha reavaluació de les proves escrites i d'una part
(20%) de la part pràctica. La nota màxima en la reavaluació és de 5. Les persones que no es presentin a cap
activitat avaluable (prova escrita o exercici pràctic) tindran un "No avaluable". Només que l'alumne/a es
presenti a una activitat avaluable s'avaluarà l'assignatura.
De les proves escrites es valorarà el nivell de coneixement del tema, la pertinència de la resposta, la
capacitat de relacionar idees, la claredat explicativa i l'argumentació; de la part pràctica, la capacitat d'anàlisi,
la reflexió crítica, l'aportació personal, la capacitat de síntesi dels resultats, la claredat en l'exposició i la
presentació formal. De la participació en els debats es valorarà l'exposició d'idees i el seguiment del debat.
In the event that tests or exams cannot be taken onsite, they will be adapted to an online format made available through the UAB’s virtual tools (original weighting will be maintained). Homework, activities and class participation will be carried out through forums, wikis and/or discussion on Teams, etc. Lecturers will ensure that students are able to access these virtual tools, or will offer them feasible alternatives.
In the event of a student committing any irregularity that may lead to a significant variation in the grade awarded to an assessment activity, the student will be given a zero for this activity, regardless of any disciplinary process that may take place. In the event of several irregularities in assessment activities of the same subject, the student will be given a zero as the final grade for this subject.
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Participació en debats | 20% | 15 | 0.6 | 4, 7 |
Proves escrites | 35% | 5 | 0.2 | 1, 2, 8 |
Pràctiques de curs | 45% | 20 | 0.8 | 1, 2, 9, 3, 5, 6, 7 |
ALBET, Abel (1993), "La nueva geografía regional o la construcción social de la región" a Anales de
Geografía de la Universidad Complutense, 13: 11-29
ALBET, Abel (2001), "¿Regiones singulares o regiones sin lugares? Reconsiderando el estudio de lo
regional y lo local en el contexto de la geografía postmoderna", Boletín de la Asociación de Geógrafos
Españoles, 32: 35-52
ALBET, Abel & GARCIA RAMON, Maria Dolors (1998), "Teoria i mètodes de la geografia regional", a M.
Pallarès & A. Tulla (eds.), Geografia Regional, Universitat Oberta de Catalunya, pp. 9-59
ALLEN, John & MASSEY, Doreen & COCHRANE, Allan (1998), Rethinking the region, London, Routledge
BOLETÍN DE LA ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES (1980), La región y la geografía española,
Valladolid, Asociación de Geógrafos Españoles
BOLETÍN DE LA ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES (2001), Región y Geografía regional, 32,
Murcia, Asociación de Geógrafos Españoles
BURGUEÑO, Jesús (2003), Història de la divisió comarcal, Barcelona, Rafael Dalmau
BUTTIMER, Anne (1980), Sociedad y medio en la tradición geográfica francesa, Vilassar de Mar, Oikos-Tau
CASTILLO, José Manuel (1993), Análisis geográfico regional y región. Entre la tradición geográfica y las
tendencias disciplinares recientes, Maracena (Granada), Instituto de Estudios Almerienses
CLAVAL, Paul (1990), "La nova regió a final del segle XX", La regionalització del territori i els ens intermedis
Barcelona, Diputació de Barcelona, pp. 125-130
CLAVAL, Paul (1993), Initiation à la géographie régionale, Paris, Nathan Université
CRESSWELL, Tim (2005), Place. A short introduction, Oxford, Blackwell
DE BLIJ, H.J. & MULLER, Peter O. (2005), Concepts and regions in Geography, Hoboken, NJ, John Wiley
and sons
DURAND, Marie-Françoise et al. (2008), Atlas de la globalización, València, Publicacions de la Universitat de
València
FRÉMONT, Armand (1976), La région, espace veçu, Paris, PUF
GARCIA RAMON, Maria Dolors; NOGUÉ, Joan & ALBET, Abel (1992), La práctica de la geografía en
España, Vilassar de Mar, Oikos-Tau
GILBERT, Anne (1988), "The new regional geography in English and French speaking countries" a Progress
in Human Geography, 12 (2): 208-228
HIGUERAS ARNAL, Antonio M. (2003), Teoría y método de la geografía. Introducción al análisis geográfico
regional, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, Colección textos docentes, 99
4
HOLLOWAY, Lewis & HUBBARD, Phil (2001), People and place. The extraordinary geographies of everyday
life, Harlow, Prentice Hall
JOHSTON, R.J. et al. (1990), Regional Geography. Current developments and future prospects, London,
Routledge
JÖNSSON, C; TÄGIL, S. & TÖRNQVIST, G. (2000), Organizing European space, London, Sage
KEATING, M. (1998), The new regionalism in Western Europe, Cheltenham, Edward Elgar
LE GALÈS, P. & LEQUESNE, C. (1998), Regions in Europe, London, Routledge
MARSTON, Sallie; KNOX, Paul & LIVERMAN, Diana (2002), World regions in global contexts. Peoples,
places and environments, Upper Saddle River, NJ, Prentice Hall
MASSEY, Doreen (1984), "Introduction. Geography matters" a D. Massey & J. Allen (eds.), Geography
matters! A reader, Cambridge, Cambridge University Press/The Open University
MASSEY, Doreen (2005),For space, London, Sage
MENDEZ, Ricardo & MOLINERO, Fernando (2002), Espacios y sociedades. Introducción a la geografía
regional del mundo, Barcelona, Ariel
NOGUÉ, Joan (1989), "Espacio, lugar, región: hacia una nueva perspectiva geográfica regional", Boletín de
la Asociación de Geógrafos Españoles, 9: 63-79
ORTEGA VALCÁRCEL, José (2000), Los horizontes de la geografía. Teoría de la geografía, Barcelona, Ariel
PAASI, A. (1995), Constructing territories, boundaries and regional identities, a T. Forsberg (ed.), Contested
territory,Aldershot, Edward Elgar, pp. 42-61
PALLARÈS, Montserrat & TULLA, Antoni F. (1999), Geografía Regional, Barcelona,Ediuoc, Edicions de la
Universitat Oberta de Catalunya
PUDUP, M.B. (1988), "Arguments within regional geography", Progress in Human Geography, 12 (3):
369-390
PULSIPHER, Linda M. & PULSIPHER, Alex (2006), World Regional Geography. Global patterns, local lives,
New York, W.H Freeman and co.
RIUDOR, Lluís (1989), "L'herència vidaliana en la geografia espanyola", Treballs de la Societat Catalana de
Geografia, 20: 21-34
SOLÉ I SABARÍS, Lluís (1975), "La regió: estudi i concepte" a Miscell.ània Pau Vila, Barcelona, Societat
Catalana de Geografia/Editorial Montblanc, pp. 413-477
SOTELO, José Antonio (2001), Estudiar la región, Madrid, Fundación Infodal
STORPER, Michael (1997), The regional world. Territorial development in a global economy, New York, The
Guilford Press
TREBALLS DE LA SOCIETAT CATALANA DE GEOGRAFIA (1990), Regió i geografia regional, 21,
Barcelona, Societat Catalana de Geografia/Institut d'Estudis Catalans
VILA, Pau (1926), La Cerdanya, Barcelona, Barcino