Logo UAB
2020/2021

Regional Geography

Code: 101589 ECTS Credits: 6
Degree Type Year Semester
2501002 Geography and Spatial Planning FB 1 2
The proposed teaching and assessment methodology that appear in the guide may be subject to changes as a result of the restrictions to face-to-face class attendance imposed by the health authorities.

Contact

Name:
Mireia Baylina Ferré
Email:
Mireia.Baylina@uab.cat

Use of Languages

Principal working language:
catalan (cat)
Some groups entirely in English:
No
Some groups entirely in Catalan:
Yes
Some groups entirely in Spanish:
No

Prerequisites

Aquesta guia no disposa de la versió en anglès ja que està en procés d'extinció.

 

Objectives and Contextualisation

L'assignatura Geografia Regional forma part dels crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de

Geografia, i té per objectiu donar una aproximació teòrica i metodològica a l'estudi regional en

geografia.

El programa es divideix en dues parts: la primera part és una introducció a la geografia regional, i als llocs i

les regions en un món canviant. Es pretén situar la perspectiva regional en el conjunt de la disciplina

geogràfica i donar a conèixer les bases conceptuals de l'estudi de les regions, així com explicar l'evolució de

l'organització regional del món. La segona part es dedica a l'anàlisi regional des de la concepció tradicional

de la regió en el marc del possibilisme, fins a la consideració del cos com a lloc, en el context del

postmodernisme. En aquest sentit, s'avança des de la geografia regional clàssica i els mètodes tradicionals

d'investigació, fins arribar a l'anàlisi de l'anomenada "nova geografia regional" en el marc actual de la

interrelació entre el global i el local.

En definitiva, l'assignatura vol mostrar la importància de la geografia regional en la història de la disciplina i

en particular, de l'anàlisi regional en el món actual. La compressió del temps i de l'espai ha fet augmentar les

diferències regionals i locals i cal evidenciar-ho; i per altra banda, malgrat l'abundància i disponibilitat

d'informació s'evidencia un profund desconeixement dels territoris. Aquest coneixement és fonamental per

explicar molts dels esdeveniments actuals al món i a totes les escales.

Els objectius més específics són:

Entendre i valorar la importància del concepte de regió en geografia i les diferents accepcions segons

les escoles de pensament geogràfic.

Valorar el concepte de regió com un marc d'interacció social, econòmica, política i cultural.

Comprendre i saber utilitzar el concepte actual de regió en el context de la interrelació entre el local i

prendre i saber utilitzar el concepte actual de regió en el context de la interrelació entre el local i

el global, i aplicar-lo a diferents escales d'anàlisi.

Analitzar i proposar criteris de regionalització del territori.

Valorar la importància dels estudis regionals en geografia.

Desenvolupar les capacitats de treball autònom i de treball en equip.

Competences

  • Applying fieldwork methods and techniques in order to acquire a direct knowledge of the territory.
  • Developing the specific abilities related to the knowledge of the working techniques, specially the ones related to the collection, analysis, treatment and cartographic expression of geographical information, as well as the techniques referring to the fieldwork.
  • Mastering the necessary theoretical knowledge in order to pose geographical problems in an integrated way and combining a generalist approach with a specialised analysis.
  • Respecting the diversity and plurality of ideas, people and situations.
  • Students must be capable of applying their knowledge to their work or vocation in a professional way and they should have building arguments and problem resolution skills within their area of study.
  • Students must be capable of collecting and interpreting relevant data (usually within their area of study) in order to make statements that reflect social, scientific or ethical relevant issues.

Learning Outcomes

  1. Analysing the main dynamics of today's world from a geographical point of view.
  2. Contrasting and comparing relevant geographical data.
  3. Developing the specific abilities of fieldwork, observing and preparing the corresponding reports.
  4. Engaging in geographical debates respecting the other participants' opinions.
  5. Interpreting and producing cartographic documents of geographical information.
  6. Obtaining, treating and analysing geographical data.
  7. Posing problems about physical, economic, social and cultural diversity of territories applying knowledge of regional geography.
  8. Summarising acquired knowledge about the origin and transformations experienced in its several fields of study.
  9. Understanding the physical and human relationships from the direct knowledge of the territory.

Content

I PART. REGIONS: TERRITORIS DISTINTIUS, INTERDEPENDENTS I CANVIANTS

Bloc 1. Introducció: Geografia regional, regionalització i regions en context

II PART. ANÀLISI REGIONAL: DEL CONCEPTE DE REGIÓ TRADICIONAL AL COS COM A LLOC

Bloc 2. El concepte de regió i la construcció de la geografia regional: L'escola regional francesa

Bloc 3. La perspectiva sistèmica i la geografia coremàtica

Bloc 4. La perspectiva de l'economia política

Bloc 5. La perspectiva cultural

Methodology

Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan a través de les següents activitats:

1) Explicacions orals per part del professorat (Grup 1) o lectura dels apunts i altres materials generats pel

professorat (Grup 70)

2) Lectura d'articles i/o capítols de llibre

4) Pràctiques de curs

5) Debat/Fòrum presencial (Grup 1) o en xarxa (Grup 70) de les lectures obligatòries

Activities

Title Hours ECTS Learning Outcomes
Type: Directed      
Classes teòriques 25 1 1, 2, 7
Debats sobre les lectures 10 0.4 2, 9, 3, 5, 6, 7, 8
Práctiques de curs 10 0.4 3, 4, 7, 8
Type: Supervised      
Proves escrites 5 0.2 1, 2, 8
Tutories individual o en grup 15 0.6 2, 7
Type: Autonomous      
Estudi personal 20 0.8 1, 2, 3, 7, 8
Lectura individual de textos obligatoris 15 0.6 1, 2, 7, 8
Realització de práctiques 10 0.4 1, 2, 9, 3, 5, 6, 7, 8

Assessment

Es realitzarà una prova escrita a mitjan i final de curs (35%), i una part pràctica (65%). Hi ha reavaluació de les proves escrites i d'una part

(20%) de la part pràctica. La nota màxima en la reavaluació és de 5. Les persones que no es presentin a cap

activitat avaluable (prova escrita o exercici pràctic) tindran un "No avaluable". Només que l'alumne/a es

presenti a una activitat avaluable s'avaluarà l'assignatura.

De les proves escrites es valorarà el nivell de coneixement del tema, la pertinència de la resposta, la

capacitat de relacionar idees, la claredat explicativa i l'argumentació; de la part pràctica, la capacitat d'anàlisi,

la reflexió crítica, l'aportació personal, la capacitat de síntesi dels resultats, la claredat en l'exposició i la

presentació formal. De la participació en els debats es valorarà l'exposició d'idees i el seguiment del debat.

 

In the event that tests or exams cannot be taken onsite, they will be adapted to an online format made available through the UAB’s virtual tools (original weighting will be maintained). Homework, activities and class participation will be carried out through forums, wikis and/or discussion on Teams, etc. Lecturers will ensure that students are able to access these virtual tools, or will offer them feasible alternatives.

In the event of a student committing any irregularity that may lead to a significant variation in the grade awarded to an assessment activity, the student will be given a zero for this activity, regardless of any disciplinary process that may take place. In the event of several irregularities in assessment activities of the same subject, the student will be given a zero as the final grade for this subject.

Assessment Activities

Title Weighting Hours ECTS Learning Outcomes
Participació en debats 20% 15 0.6 4, 7
Proves escrites 35% 5 0.2 1, 2, 8
Pràctiques de curs 45% 20 0.8 1, 2, 9, 3, 5, 6, 7

Bibliography

ALBET, Abel (1993), "La nueva geografía regional o la construcción social de la región" a Anales de

Geografía de la Universidad Complutense, 13: 11-29

ALBET, Abel (2001), "¿Regiones singulares o regiones sin lugares? Reconsiderando el estudio de lo

regional y lo local en el contexto de la geografía postmoderna", Boletín de la Asociación de Geógrafos

Españoles, 32: 35-52

ALBET, Abel & GARCIA RAMON, Maria Dolors (1998), "Teoria i mètodes de la geografia regional", a M.

Pallarès & A. Tulla (eds.), Geografia Regional, Universitat Oberta de Catalunya, pp. 9-59

ALLEN, John & MASSEY, Doreen & COCHRANE, Allan (1998), Rethinking the region, London, Routledge

BOLETÍN DE LA ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES (1980), La región y la geografía española,

Valladolid, Asociación de Geógrafos Españoles

BOLETÍN DE LA ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES (2001), Región y Geografía regional, 32,

Murcia, Asociación de Geógrafos Españoles

BURGUEÑO, Jesús (2003), Història de la divisió comarcal, Barcelona, Rafael Dalmau

BUTTIMER, Anne (1980), Sociedad y medio en la tradición geográfica francesa, Vilassar de Mar, Oikos-Tau

CASTILLO, José Manuel (1993), Análisis geográfico regional y región. Entre la tradición geográfica y las

tendencias disciplinares recientes, Maracena (Granada), Instituto de Estudios Almerienses

CLAVAL, Paul (1990), "La nova regió a final del segle XX", La regionalització del territori i els ens intermedis

Barcelona, Diputació de Barcelona, pp. 125-130

CLAVAL, Paul (1993), Initiation à la géographie régionale, Paris, Nathan Université

CRESSWELL, Tim (2005), Place. A short introduction, Oxford, Blackwell

DE BLIJ, H.J. & MULLER, Peter O. (2005), Concepts and regions in Geography, Hoboken, NJ, John Wiley

and sons

DURAND, Marie-Françoise et al. (2008), Atlas de la globalización, València, Publicacions de la Universitat de

València

FRÉMONT, Armand (1976), La région, espace veçu, Paris, PUF

GARCIA RAMON, Maria Dolors; NOGUÉ, Joan & ALBET, Abel (1992), La práctica de la geografía en

España, Vilassar de Mar, Oikos-Tau

GILBERT, Anne (1988), "The new regional geography in English and French speaking countries" a Progress

in Human Geography, 12 (2): 208-228

HIGUERAS ARNAL, Antonio M. (2003), Teoría y método de la geografía. Introducción al análisis geográfico

regional, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, Colección textos docentes, 99

4

HOLLOWAY, Lewis & HUBBARD, Phil (2001), People and place. The extraordinary geographies of everyday

life, Harlow, Prentice Hall

JOHSTON, R.J. et al. (1990), Regional Geography. Current developments and future prospects, London,

Routledge

JÖNSSON, C; TÄGIL, S. & TÖRNQVIST, G. (2000), Organizing European space, London, Sage

KEATING, M. (1998), The new regionalism in Western Europe, Cheltenham, Edward Elgar

LE GALÈS, P. & LEQUESNE, C. (1998), Regions in Europe, London, Routledge

MARSTON, Sallie; KNOX, Paul & LIVERMAN, Diana (2002), World regions in global contexts. Peoples,

places and environments, Upper Saddle River, NJ, Prentice Hall

MASSEY, Doreen (1984), "Introduction. Geography matters" a D. Massey & J. Allen (eds.), Geography

matters! A reader, Cambridge, Cambridge University Press/The Open University

MASSEY, Doreen (2005),For space, London, Sage

MENDEZ, Ricardo & MOLINERO, Fernando (2002), Espacios y sociedades. Introducción a la geografía

regional del mundo, Barcelona, Ariel

NOGUÉ, Joan (1989), "Espacio, lugar, región: hacia una nueva perspectiva geográfica regional", Boletín de

la Asociación de Geógrafos Españoles, 9: 63-79

ORTEGA VALCÁRCEL, José (2000), Los horizontes de la geografía. Teoría de la geografía, Barcelona, Ariel

PAASI, A. (1995), Constructing territories, boundaries and regional identities, a T. Forsberg (ed.), Contested

territory,Aldershot, Edward Elgar, pp. 42-61

PALLARÈS, Montserrat & TULLA, Antoni F. (1999), Geografía Regional, Barcelona,Ediuoc, Edicions de la

Universitat Oberta de Catalunya

PUDUP, M.B. (1988), "Arguments within regional geography", Progress in Human Geography, 12 (3):

369-390

PULSIPHER, Linda M. & PULSIPHER, Alex (2006), World Regional Geography. Global patterns, local lives,

New York, W.H Freeman and co.

RIUDOR, Lluís (1989), "L'herència vidaliana en la geografia espanyola", Treballs de la Societat Catalana de

Geografia, 20: 21-34

SOLÉ I SABARÍS, Lluís (1975), "La regió: estudi i concepte" a Miscell.ània Pau Vila, Barcelona, Societat

Catalana de Geografia/Editorial Montblanc, pp. 413-477

SOTELO, José Antonio (2001), Estudiar la región, Madrid, Fundación Infodal

STORPER, Michael (1997), The regional world. Territorial development in a global economy, New York, The

Guilford Press

TREBALLS DE LA SOCIETAT CATALANA DE GEOGRAFIA (1990), Regió i geografia regional, 21,

Barcelona, Societat Catalana de Geografia/Institut d'Estudis Catalans

VILA, Pau (1926), La Cerdanya, Barcelona, Barcino