Logo UAB
2020/2021

Antropologia social

Codi: 101136 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500262 Sociologia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Narciso Pedro
Correu electrònic:
Laia.Narciso@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

L'assignatura pot incloure alguns textos i material audiovisual en anglès, a més de castellà i català.

Equip docent

Laia Narciso Pedro

Prerequisits

No n'hi ha.

Objectius

Aquesta assignatura té per objectiu abordar les qüestions que emergeixen de l'aparent paradoxa d'una única però diversa humanitat. Després de conèixer les aportacions principals de la disciplina en relació a cada moment i context històric, s'explorarà la diversitat cultural a través de la lectura de monografies etnogràfiques i el visionat de documentals sobre diferents grups i les seves formes de vida a diferents àrees del planeta. S'analitzará de forma crítica les relacions existents entre els nivells locals, regionals i globals en alguns dels principals reptes presents a les societats actuals. 

Es pretén desenvolupar una aproximació comparativa que inclogui l'anàlisi del propi context sociocultural, específicament aprofundint en les qüestions sobre la  construcció de l'alteritat, el seu contingut, causes i impactes. Això permetrà  desenvolupar la capacitat de reconèixer preconcepcions i assumpcions pròpies basades en el propi context sociocultural, així com  comprendre i qüestionar aquests processos que l'antropologia ha contribuit a desxifrar, al món i en l'experiència multicultural. 

  

Competències

  • Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
  • Demostrar que es comprenen els enfocaments de la teoria sociològica, així com els diversos vessants, interpretacions i el context històric.
  • Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Definir els conceptes sociològics que interpreten els fenòmens culturals.
  2. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  3. Distingir els fenòmens culturals subjacents a unes polítiques o a uns conflictes determinats.
  4. Explicar les interpretacions socials de la cultura d'acord amb aquests enfocaments.
  5. Relacionar els debats entorn d'aquests enfocaments, referits a la cultura, amb el context històric en el qual han sorgit.
  6. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

Part 1: 

Tema 1: Breu història i principals caracteristiques de la disciplina.

Tema 2: La cultura.

Tema 3: Mètode i tècniques en antropologia.

Tema 4: La construcció de l’altre.

Tema 5: Identitat.

Bloc 2: 

Tema 6: Sistemes de sexe/gènere.

Tema 7: Sistemes de parentiu i reproducció.

Tema 8: La febre tipològica en antropologia. Impacte del nacionalisme, colonialisme i la globalizació.

Tema 9: Antropologia aplicada i intervenció social.

Metodologia

- Classes magistrals amb suport TIC.

‐ Lectura i discussió de capítols de llibre o articles científics a cada tema (especificats al campus virtual).

- Visionat i discussió d'audiovisuals a l'aula (reportatges etnogràfics, ficció...)(especificats al campus virtual).

- Exercicis de classe realitzats en petit grup. Discussió i presentació de comentaris, qüestions i conclusions. Almenys un exercici per tema. 

- S'espera la participació activa per part de l'alumnat.

‐ Seminari de lectura. Preparació i participació a un seminari sobre una monografia ( l'alumnat haurà de triar una de les quatre opcions que trobarà al campus virtual). S'encoratja a l'alumnat que organitzi sessions de lectura i debat a part d les sessions a l'aula. 

- Projecte grupal. L'alumnat treballarà en grups cooperatius, aprofundint en un repte actual en relació al temari treballat a l'aula. Es realitzarà la presentació oral a classe del mateix (grups i calendari de presentacions al campus virtual).

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport TIC 30 1,2 1
Discussió de textos escrits i audiovisuals 25 1
Tipus: Supervisades      
Exercicis i discusions a classe. Treball grupal. 35 1,4
Tipus: Autònomes      
Lectura i ressenya de textos i treballs grupals 60 2,4 1

Avaluació

- Exercicis de classe. Exercicis d'anàlisi de material escrit, visual o audiovisual i presentació a l'aula. A escollir entre els temes proposats. 20%

- Participació a un seminari de lectura i entrega d'un assaig escrit individual de 500 paraules sobre una monografia. Les opcions a escollir, les pautes del treball i la data de realització es comunicaran a l'alumnat a través del campus virtual. 10% 

- Presentació en grup del projecte grupal sobre un tema a escollir, suggerit per la professora. L'alumnat haurà de comunicar el seu grup en les dues primeres setmanes de l'assignatura. Comptarà amb un guió del treball i una rúbrica per a la presentació oral al campus virtual. S'hauràn de realitzar dues tutories que serviràn per a guiar el treball d'aprofundiment crític i l'anàlisi. S'entregarà la presentació en la data assenyalada al campus virtual. 30%

- Proves individuals escrites. 40%

Es realitzaràn dues proves que consistiràn en una part de síntesi de tots els continguts treballats, incloent les activitats d'aula i la monografia (preguntes i respostes breus) i d'aplicació i anàlisi dels mateixos (ressenya d'un text escrit o audiovisual). La data de realització ( al final del semestre) s'anunciarà a través del Campus virtual de l'assignatura.

La nota final serà la mitjana de la nota obtinguda en tots els apartats anteriorment detallats.

Qui no arribi a una nota de 5 es considerarà suspès i podrà optar a la recuperació en el cas d'haver estat prèviament avaluat en activitats que equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en una prova de síntesi final, de respostes múltiples (test).

A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura o mòdul podrà consistir a demanda de l'alumnat, en una prova de síntesi, que permeti l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, s'ha de comunicar a la professora responsable durant les dues primeres setmanes del curs per via de correu electrònic, i en la resposta es comunicarà dia i hora de realització d ela mateixa. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis de classe 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Projecte grupal i presentació 30% 0 0 2, 3, 5
Proves escrites individuals 40% 0 0 1, 3, 4, 5
Seminari de lectura i ressenya 10% 0 0 2, 5, 6

Bibliografia

 GENERAL

AADD (1993) Diccionari d’Antropologia. Barcelona, TERMCAT.

Banard, A. (2000)  History and Theory in Anthropology, Cambridge, Cambridge University Press

Ember, C.R.; Ember, M. y Peregrine, P. (2004) “¿Qué es la antropología?” en Antropología. Madrid: Pearson - Prentice Hall.

Eriksen, Thomas Hylland, 2000. Small Places, Large Issues: an Introduction to Social and Cultural Anthropology (2nd ed) Pluto Press.

Hendry, J. (1999) An Introduction to Social Anthropology. Other’s People’s Worlds, London, Macmillan Press.

Kottak, C. (2007) Introducción a la antropología cultural: espejo para la humanidad Madrid, McGraw-Hill.

 

- Els textos referents a cada tema s'indicaràn al campus virtual.