Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OT | 4 | 0 |
No n'hi ha.
Aquesta assignatura té per objectiu abordar les qüestions que emergeixen de l'aparent paradoxa d'una única però diversa humanitat. Després de conèixer les aportacions principals de la disciplina en relació a cada moment i context històric, s'explorarà la diversitat cultural a través de la lectura de monografies etnogràfiques i el visionat de documentals sobre diferents grups i les seves formes de vida a diferents àrees del planeta. S'analitzará de forma crítica les relacions existents entre els nivells locals, regionals i globals en alguns dels principals reptes presents a les societats actuals.
Es pretén desenvolupar una aproximació comparativa que inclogui l'anàlisi del propi context sociocultural, específicament aprofundint en les qüestions sobre la construcció de l'alteritat, el seu contingut, causes i impactes. Això permetrà desenvolupar la capacitat de reconèixer preconcepcions i assumpcions pròpies basades en el propi context sociocultural, així com comprendre i qüestionar aquests processos que l'antropologia ha contribuit a desxifrar, al món i en l'experiència multicultural.
Part 1:
Tema 1: Breu història i principals caracteristiques de la disciplina.
Tema 2: La cultura.
Tema 3: Mètode i tècniques en antropologia.
Tema 4: La construcció de l’altre.
Tema 5: Identitat.
Bloc 2:
Tema 6: Sistemes de sexe/gènere.
Tema 7: Sistemes de parentiu i reproducció.
Tema 8: La febre tipològica en antropologia. Impacte del nacionalisme, colonialisme i la globalizació.
Tema 9: Antropologia aplicada i intervenció social.
- Classes magistrals amb suport TIC.
‐ Lectura i discussió de capítols de llibre o articles científics a cada tema (especificats al campus virtual).
- Visionat i discussió d'audiovisuals a l'aula (reportatges etnogràfics, ficció...)(especificats al campus virtual).
- Exercicis de classe realitzats en petit grup. Discussió i presentació de comentaris, qüestions i conclusions. Almenys un exercici per tema.
- S'espera la participació activa per part de l'alumnat.
‐ Seminari de lectura. Preparació i participació a un seminari sobre una monografia ( l'alumnat haurà de triar una de les quatre opcions que trobarà al campus virtual). S'encoratja a l'alumnat que organitzi sessions de lectura i debat a part d les sessions a l'aula.
- Projecte grupal. L'alumnat treballarà en grups cooperatius, aprofundint en un repte actual en relació al temari treballat a l'aula. Es realitzarà la presentació oral a classe del mateix (grups i calendari de presentacions al campus virtual).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport TIC | 30 | 1,2 | 1 |
Discussió de textos escrits i audiovisuals | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis i discusions a classe. Treball grupal. | 35 | 1,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i ressenya de textos i treballs grupals | 60 | 2,4 | 1 |
- Exercicis de classe. Exercicis d'anàlisi de material escrit, visual o audiovisual i presentació a l'aula. A escollir entre els temes proposats. 20%
- Participació a un seminari de lectura i entrega d'un assaig escrit individual de 500 paraules sobre una monografia. Les opcions a escollir, les pautes del treball i la data de realització es comunicaran a l'alumnat a través del campus virtual. 10%
- Presentació en grup del projecte grupal sobre un tema a escollir, suggerit per la professora. L'alumnat haurà de comunicar el seu grup en les dues primeres setmanes de l'assignatura. Comptarà amb un guió del treball i una rúbrica per a la presentació oral al campus virtual. S'hauràn de realitzar dues tutories que serviràn per a guiar el treball d'aprofundiment crític i l'anàlisi. S'entregarà la presentació en la data assenyalada al campus virtual. 30%
- Proves individuals escrites. 40%
Es realitzaràn dues proves que consistiràn en una part de síntesi de tots els continguts treballats, incloent les activitats d'aula i la monografia (preguntes i respostes breus) i d'aplicació i anàlisi dels mateixos (ressenya d'un text escrit o audiovisual). La data de realització ( al final del semestre) s'anunciarà a través del Campus virtual de l'assignatura.
La nota final serà la mitjana de la nota obtinguda en tots els apartats anteriorment detallats.
Qui no arribi a una nota de 5 es considerarà suspès i podrà optar a la recuperació en el cas d'haver estat prèviament avaluat en activitats que equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en una prova de síntesi final, de respostes múltiples (test).
A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura o mòdul podrà consistir a demanda de l'alumnat, en una prova de síntesi, que permeti l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, s'ha de comunicar a la professora responsable durant les dues primeres setmanes del curs per via de correu electrònic, i en la resposta es comunicarà dia i hora de realització d ela mateixa. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis de classe | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Projecte grupal i presentació | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 5 |
Proves escrites individuals | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5 |
Seminari de lectura i ressenya | 10% | 0 | 0 | 2, 5, 6 |
GENERAL
AADD (1993) Diccionari d’Antropologia. Barcelona, TERMCAT.
Banard, A. (2000) History and Theory in Anthropology, Cambridge, Cambridge University Press
Ember, C.R.; Ember, M. y Peregrine, P. (2004) “¿Qué es la antropología?” en Antropología. Madrid: Pearson - Prentice Hall.
Eriksen, Thomas Hylland, 2000. Small Places, Large Issues: an Introduction to Social and Cultural Anthropology (2nd ed) Pluto Press.
Hendry, J. (1999) An Introduction to Social Anthropology. Other’s People’s Worlds, London, Macmillan Press.
Kottak, C. (2007) Introducción a la antropología cultural: espejo para la humanidad Madrid, McGraw-Hill.
- Els textos referents a cada tema s'indicaràn al campus virtual.