Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500247 Llengua i literatura catalanes | OB | 3 | 2 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 0 |
No n'hi ha
Es tracta d'oferir una visió panoràmica de la poesia catalana del segle XIX a través de l'estudi d'alguns poetes majors en relació amb el romanticisme europeu i el moviment de Renaixença autòcton.
I. El Romanticisme i la poesia
1. La poesia en la teoria romàntica
2. La poesia popular i la poesia romàntica
II. La poesia romàntica a Catalunya
1. La introducció del pensament romàntic a Catalunya: la poesia
2. La poesia en la Renaixença. Els Jocs Florals
III. La poesia en llengua catalana
1. B. C. Aribau: "La pàtria. Trobes"
2. Joaquim Rubió i Ors
3. Marià Aguiló, Tomàs Aguiló, Manuel Milà i Fontanals, Josep Lluís Pons i Gallarza, Víctor Balaguer, Teodor Llorente.
IV. Jacint Verdaguer
1. Una poètica romàntica.
1.1. Temes
1.2. Retòrica
2. Idil·lisme.
2.1. Idi·lis i cants místics
3. Els models èpics i els "mites" de la Renaixença
3.1. Canigó
4. La crisi personal i el tema religiós
4.1. Flors del Calvari
V. Angel Guimerà
1. Temes
2. Gèneres
3. Retòrica
VI. Crisi del romanticisme i recerca de modernitat.
1. Francesc Matheu
2. Joaquim M. Bartrina
3. Apel·les Mestres
L'assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura. Les sessions teòriques tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador i van acompanyades del comentari de textos teoricocrítics. Les sessions dedicades a la lectura se centren en l'anàlisi de les obres de lectura obligatòria i d'altres textos complementaris. Es disposarà d'una llista d'obres i d'unes referències bibliogràfiques associades a cada lectura.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lectura i discussió de textos poètics | 27 | 1,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Consulta bibliogràfica per obtenir una visió general de la matèria | 58 | 2,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades per mitjà d’un examen i de treballs individuals.
El sistema d’avaluació s’organitza en 3 tipus d'activitats o mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Mòdul de presentacions, anàlisis i debats sobre textos, amb un pes global del 15% (cada estudiant haurà d'analitzar un text teòric o crític, que presentarà per escrit o oralment)
Mòdul de proves escrites, amb un pes global del 50 % (un examen final sobre la matèria)
Mòdul de lliurament de treballs, en què s’avaluarà un treball amb un pes global del 35%
El seguiment individualitzat a l'estudiant farà que s'adaptin lleugerament aquestes exigències. El sistema de recuperació preveu que es puguin realitzar proves diferents segons les necessitats d'aprenentatge de l'estudiant, amb l'objectiu de recuperar almenys un 50% de les activitats realitzades.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura, i ha d'haver assolit en conjunt una qualificació entre el 3,5 i el 4,9. La nota màxima de la recuperació és un 5.
Per poder aprovar l'assignatura cal obtenir un 5. Si l'estudiant no ha assolit l'aprovat però les proves realitzades han estat avaluades positivament, tindrà un "no avaluable".
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas
que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final (escrit) sobre la matèria | 50 % | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Presentació (oral o escrita) sobre un text teòric o crític | 15% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Treball (escrit) sobre un llibre o aspecte de la poesia catalana del segle XIX | 35% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
A l'inici del curs es publicarà al "Campus virtual" la bibliografia específica sobre obres i autors
BIBLIOGRAFIA
Enric Cassany i Josep M. Domingo (dir.), Literatura contemporània (I). El Vuit-cents (=Història de la literatura catalana, vol V), Enciclopèdia Catalana-Editorial Barcino-Ajuntament de Barcelona, 2018. Tots els capítols dedicats a la poesia.
Manuel Jorba i Jorba, capítols dins Joaquim Molas (dir.), Història de la literatura catalana. Part Moderna, vii, Ariel, Barcelona, 1986 [«El romanticisme», 77-122; «Els Jocs Florals», 123-151; «La poesia entre 1859 i 1880», 153-222].
Joaquim Molas i Batllori, «La crisi del romanticisme: la poesia». Dins íd. (dir.), Història de la literatura catalana. Part Moderna, vii, Ariel, Barcelona, 1986, 459-504.
Joaquim Molas, «La poesia». Dins E. Cassany (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. Segle XIX, vol. IV (p. 188-232 ). Barcelona: Editorial Vicens Vives, 2009
ANTOLOGIES
M. Magdalena ALOMAR: Antologia de la poesia de la Renaixença a Mallorca, Palma de Mallorca 2006.
Víctor BALAGUER, Los trovadors moderns, B. 1859.
Antoni de BOFARULL, Los trovadors nous, B. 1858.
Llibre de l'amor, La Renaixensa, B. 1882.
Llibre de la pàtria, La Renaixensa, B. 1882.
Llibre de la fe, La Renaixensa, B. 1883.
Joaquim MOLAS: Antologia de la poesia catalana romàntica, B. 1994.
Octavi SALTOR: Antologia dels Jocs Florals. Síntesi històrica, B. 1954.
Manuel SANCHIS GUARNER, Els Poetes romàntics de Mallorca: recull antològic, Palma de Mallorca, Moll, 1950.
Eduard J. VERGER: Antologia de poetes valencians, vol. II, Inst. Alfons el Magnànim, València 1984.