Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OT | 4 | 0 |
Cap en especial.
“Nacions i nacionalismes en l’època contemporània” té com a objectiu mostrar la importància del fet nacional en la societat contemporània.
Adquirir un coneixement sòlid sobre el procés de formació de les nacions, tenint en compte les diferents interpretacions i els debats historiogràfics sobre el fet nacional i la formació dels estats en l’època contemporània.
Analitzar els canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i culturals de diferents països i estats al món.
TEMA 0. Nació i nacionalisme en el món contemporani: una presentació
TEMA 1 - Nació, una categoria històrica de la contemporaneïtat
TEMA 2 - Evolució de les formacions de les nacions i els estats
TEMA 3 - Una aproximació teòrica i metodològica al fet nacional contemporani
TEMA 4 - La nació i l’estat: anàlisi de les estructures político-administratives
TEMA 5 - Descripció i comparació del fet nacional de diferents parts del món i en diverses èpoques
Les classes teòriques estan dirigides a analitzar críticament el passat, la naturalesa del discurs històric i la funció social de la ciència històrica, a més de descriure les estructures socials i polítiques de les zones mundials que caracteritzaran el fet nacional i avaluar críticament els models polítics dels estats contemporanis. Tot plegat complementat amb unes sessions de debat que serveixin per a la resolució de dubtes i manteniment de discussions sobre continguts específics de la matèria i sobre els problemes metodològics, conceptuals i factuals que sorgeixin.
Les activitats supervisades són tutories que representen sessions per resoldre dubtes i mantenir discussions sobre continguts específics de la matèria, alhora que es supervisen els diferents exercicis d’autoaprenentatge.
Les activitats autònomes representen l’estudi personal per a la integració dels coneixements adquirits (realització d’esquemes, mapes conceptuals, resums, lectura de textos, redacció de treballs, preparació de comentaris orals i recerca de informació bibliogràfica).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de discussió | 6 | 0,24 | 6, 8, 9 |
classes teòriques | 39 | 1,56 | 3, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis d'aprenentatge | 9,5 | 0,38 | 4, 9, 11 |
Tutories | 13 | 0,52 | 2, 4, 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball personal | 69,5 | 2,78 | 1, 3, 4, 5, 8, 10, 11 |
La matèria s’avaluarà aplicant els següents procediments:
La participació i l'actitud a classe: es refereix a la presència a l'aula acompanyat dels comentaris que es fan en els debats sobre les temàtiques que es tracten. S'avalua a través d'un full d'observacions del professor que resta com a evidencia de la tasca feta.
Presentacions en debat: es tracta de l'avaluació de l'apartat 3 de continguts que es fa mitjançant l'elaboració d'uns treballs sobre el pensament sobre el nacionalisme a través de diferents èpoques que l’alumnat ha de presentar i debatre a classe. S'avalua a través d'un full d'observacions del professor i de la pròpia opinió dels participants, i que resta com a evidencia de la tasca feta.
Proves escrites: es refereix a les proves d'avaluació que hi ha en els apartats 1, 2 i 4 dels continguts. Es tracte de proves escrites sobre les temàtiques d'aquests apartats. Consten de preguntes sobre articles llegits, comentaris de text i anàlisi de diferents materials proposats.
Treballs escrits: correspon als apartats 3 i 5 dels continguts i en els quals fan uns textos sobre història del pensament nacional i sobre algun tema concret de temàtica nacional (el curs passat fou sobre nacionalisme jueu) Aquesta temàtica no se sap fins que el curs ja ha començat perquè ho decidim entre totes seguint els interessos del grup concret.
S’avaluarà tota la matèria del curs continguda en les explicacions a classe, lectures obligatòries del programa i, en el seu cas, altres lectures obligatòries que es poden indicar durant el curs a través dels diversos processos avaluatius.
Els últims dies del curs hi haurà una recuperació per a aquells/es alumnes que no tinguin aprovat el conjunt del curs amb la suma de les diferents notes. Aquesta recuperació és fa mitjançant una prova de síntesi on hi haurà totes les lectures fetes i els diferents aspectes tractats a classe que s’hagin fet de manera individual. Independentment del seu resultat, només hi constarà el cinc en l’acta com a nota en el cas d’haver-la superat.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació i actitud a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 8, 10 |
Presentacions en debat | 20% | 6 | 0,24 | 2, 6, 8 |
Proves escrites | 50% | 6,5 | 0,26 | 2, 3, 4, 8, 9, 10 |
Treballs escrits | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 |
La bibliografia i els enllaços web estarà determinada i ressenyada al campus virtual des del principi del curs. Està formada per documents, textos, fonts, imatges gràfiques i filmografia sobre aquest tema i segueix uns criteris d’aprenentatge determinats per assolir les competències establertes.