Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 2 | 0 |
Llegir i entendre correctament el català i el castellà.
Fer recerca històrica requereix el domini d’uns mètodes i unes tècniques específics, sense els quals aquest propòsit resulta irrealitzable. L’assignatura és de caràcter pràctic i vol proporcionar als estudiants, per una banda les orientacions indispensables de caràcter genèric sobre què consisteix la recerca històrica i per altra banda uns coneixements pràctics de caràcter metodològic per tal que l’estudiant ja els pugui començar a utilitzar. Al llarg del curs es tractarà d’arxius, biblioteques i centres de documentació, de la tipologia de les fonts documentals, la problemàtica del seu tractament i interpretació, documentació de caràcter figuratiu amb missatges amb un fort contingut simbòlic relacionat amb l’exercici del poder (com són la numismàtica, la sigil·lografia, l’heràldica o la vexil·lologia), la perspectiva de gènere en la història, i l’elaboració de genealogies i l’estudi de l’anomenada microhistòria familiar. També es preparan activitats relacionades paral·leles, de les que s'informarà a l'estudiant a principi de curs.
L’assignatura té una part de continguts, que s’exposarà principalment al llarg de les classes presencials, i una part pràctica, que inclourà tant exercicis de caràcter tècnic com de recerca documental. Atès que els coneixements adquirits resultat de la recerca s’exposaran mitjançant treballs escrits com en exposicions orals, serà necessari un correcte domini de l’expressió escrita i oral, ja que també constitueix part essencial de la formació de tot historiador. Al llarg del semestre es faran visites puntuals a arxius, biblioteques i altres centres de recerca que el professor o professora especificarà a començament de curs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teoriques i pràctiques d'aula | 54 | 2,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 |
Proves escrites: Hi haurà dues proves escrites al llarg del curs, que versaran sobre el temari de l’assignatura, valorables en 6 punts sobre 10.
Treball de l’assignatura: Hi haurà un treball de l’assignatura valorable en 3 punts sobre 10.
Participació activa i exposicions orals a classe: valorable en 1 punt sobre 10.
És important l'assistència tant a classe així com a totes les activitats externes programades.
La recuperació de l’assignatura es farà segons normativa general de la UAB.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposicions orals, participació activa a classe | 10 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Proves escrites teoria | 60 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Treball de l'assignatura | 30 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
1. Corominas, Joan: Onomasticon Cataloniae, Ed. Curial, Barcelona1989-1997.
2. Nomenclàtor oficial de toponímia major de Catalunya. Generalitat de Catalunya; Institut Cartogràfic de Catalunya. IEC, 2ª ed. 2009.
3. Pesos, mides i mesures dels Pïsos Catalans. Ed. Curial, Barcelona 1990.
3. Corbella, Jacint: Història de la medicina catalana, vols. 1 i 2, Barcelona 2016-2017.
4. Calbet, J.M. – Escudé, M.M.: Història de la medicina, P.P.U., Barcelona 2009.
5. Botet i Sisó, Joaquim: Les monedes catalanes: estudi y descripció de les monesdes carolingies, comtals, senyorials, reyals y locals propries de Catalunya, IEC, Barcelona 1908-1911.
6. Crusafont, M.: Història de la moneda catalana. C.G. Barcelona 1986.
7. Vilarrubias Solanes, Felio: La forma y el ser en el protocolo, ceremonial, heráldica y vexilología. Universidad de Oviedo. Oviedo, 2003.
8. Sagarra i de Siscar, Ferran de: Sigil·lografia catalana: inventari, descripció i estudi dels segells de Catalunya. IEC, Barcelona. 1916-1932.
9. Riquer, M. de: Heráldica catalana. Ed. Quaderns Crema, Barcelona 1983.
10. Tamayo, Alberto: Archivística, diplomática y sigilografía. Ed. Cátedra, Madrid 1996.
11. Cruz Mundet, José Ramon: Manual de archivística. Ed. Fundación German Sánchez Rupérez, 5ª ed. Madrid 2003.
12. Manual d’Arxivística i gestió documental, Ed. Associació d’arxivers de Catalunya, Barcelon 2009.
13. Fluvià i Escorsa, Armand de: Qui eren els meus avantpassats. Nou manual de genealogia. Institució Catalana de Genealogia i Heràldica, Barcelona 2012.
14. Salazar y Acha, Jaime de: Manual de genealogía española. Hidalguía, Madrid 2006
15. Hey, D (ed.): Oxford companion to local and family history. O.U.P. Oxford 2008.
16. Sánchez Arcilla-Bernal, J.: Compendio de historia del derecho. Ed. Dykinson, Madrid 2009.
17. Todorov, T.: Los abusos de la memoria, Barcelona 2000.
18. Pasamar, G.: Ha estallado la memoria, Madrid 2015.