Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits singulars.
Els objectius generals de l’assignatura són:
Els objectius específics de l’assignatura són:
|
||
|
||
|
||
|
|
|
|
||
|
||
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Els continguts de l’assignatura tenen com a eix vertebrador 6 dels conceptes fonamentals de la tradició estètica, als quals corresponen un, dos o tres textos de lectura obligatòria. Les lectures del tema 6 es realitzaran de manera col·laborativa.
Introducció: L'estètica com a poiesis política.
RANCIÈRE, J., Sobre políticas estéticas. Barcelona, Macba, 2005 . Capítols 1 i 2
1. Mímesi
PLATÓ, llibre X de la República.
ARISTÒTIL, Poètica. [textos seleccionats]
2. Expressió
KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar §§ 23–29
3. Forma
BENJAMIN, W., La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica.
4. Símbol
JAQUES, J., La Estètica del Románico y el gótico. Cap. IV, el Sïmbolo 2003.
HEGEL, Lliçonsd’estètica (Introducció). (1835)
CASSIRER, E.,”Arte”, Cap. IX Antropologia filosòfica.(1944)
5. Experiència estètica / gust
[VOLTAIRE, "Goût", Encyclopédie (1757)]
KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar §§ 1–22
6. Arts
GOODMAN, "When is Art?", Ways of worldmaking.
HEIDEGGER, M, El origen de la obra de arte (1936) (textos seleccionats)
NIETZSCHE, F., El naixement de la Tragèdia.
NOË, A. Strange Tools. Art and Human Nature (textos seleccionats)
La metodologia és la neosocràtica, és a dir: la generació i la transferència de coneixements des de la reivindicació del potencial formatiu tant d’estudiants com de professors. Està dirigida des del Projecte d'Innovació Docent Art en curs, del qual Jèssica Jaques n'es Investigadora Principal. En aquest projecte d'innovació docent intervenen diversos Graus: Filosofia, Història de l’Art, Musicologia, Disseny, Dansa i Coreografia, amb especial atenció a llur intersecció. L'àmbit d’acció és el recurregut de la formació fora de l’aula a l’aula, en aquesta direcció. El model pedagògic és el neosocràtic. L’àmbit és el de l’estètica aplicada, en un afany per la professionalització en projectes filosòfico–artístics d’incidència en l’esfera pública.
Les activitats dirigides consten de classes de praxis discursiva, així com de la tutorització de microgrups i individuals per a la consecució de mapes conceptuals de validesa formativa.
Les activitats supervisades consten de workshops de praxis artística i visites a exposicions, així com les proves escrites, les aportacions en recerca artística i la contribució als seminaris. Hi haurà una especial insistència en què l'alumne vinculi la seva praxis discursiva a unes pràctiques estètiques segons els procediments de l'estètica aplicada.
Les activitats autònomes estan formades pel treball de lectura, sistematitzció conceptual, aplicabilitat de l'argumentari i el vocabulari dels textos avaluables a les pràctiques estètiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes, seminaris, tutories en microgrups i individuals | 60 | 2,4 | 1, 5, 8, 12, 18, 21, 23, 24, 26 |
Tipus: Supervisades | |||
workshops de pràctiques estètiques, visita a exposicions, esdeveniments artístics, proves, contribució als seminaris | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 9, 14, 15, 17, 19, 20, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures individuals i en grup, elaboració de mapes conceptuals i evolutius | 52 | 2,08 | 4, 9, 11, 13, 15, 20, 22, 25 |
L’avaluació es realitzarà de manera contínua i evolutiva. S’efectuaran tres proves obligatòries i una d'optativa.
Les obligatòries seran: Proves 1 i 2: Dos examens fets a casa. Per a la primera prova l'estudiant haurà triat una pràctica creativa, pròpia o aliena, que mantindrà en totes les proves. Les dues proves es distribuïran per correu electrònic una setmana abans del lliurament. Prova 3. Un lliurament escrit i amb documentació (si s'escau) en enregistrament en vídeo i/o so i/o imatge o textos literaris dels sis conceptes de l'assignatura aplicats. Màxim 3000 paraules. Totes les proves s'han de lliurar electrònicamentt a l'adreça <esteticatroncal@gmail.com>, màxim 3000 paraules. Si l'estudiant està en situació de bretxa digital ho comunicarà a Jèssica Jaques amb antelació a la data d'entrega i es proposarà una solució institucional.
En principi i excepte canvis en el dia a dia de la Facultat o força major, els dies de les proves / lliuraments obligatoris són: 16 octubre, 16 novembre 15 gener. Es procurarà que a la primera correspongui el primer i segon concepte i a la segona el tercer i el quart. La tercera es dedicarà a tots els conceptes del curs. Aquestes proves tindran la puntuació inicial de: Prova 1: 2,5 punts; Prova 2,5: 2,5 Punts; Prova 3: 2,5 Punts. Això proposa un màxim d'un 7'5/10. A més, l'alumne serà convocat a realitzar optavivament un Quadern de Bitàcola que serà enviat semanalment a l'adreça <esteticatroncal@gmail.com> sota uns requieriments concrets i que s'avaluarà amb un màxim de 3 punts; els lliuraments hauran de ser puntuals i setmanalsapartir del 1 d'octubre i seguint amb els dies: 15 i 29 octubre, 5, 19 novembre; 3, 17 desembre. Les dates són deadlines i nopoden ser substituïdes per dates posteriors. Els lliuraments es podran anar treballant al despatx durant tot el curs. En ser avaluació no només contínua sinó evolutiva, la nota final no serà la mitjana sinó que s'avaluarà l'evolució de l'estudiant. Això significa que si, posem per cas, a la primera nota i la segona la nota és d'aprovat i la tercera de notable, la nota final serà notable.
La recuperació, amb data i lloc fixats per la Facultat, queda reservada als estudiants que no s'hagin presentat a una de les tres proves (éssent preceptiu presentar-s'hi als 2/3) o que n'hagin suspès una, dos o tres. Cada prova s'ha d'aprovar independement de les altres dues.
La nota de l’alumne serà “no avaluable” quan al final del procés no s’hagi presentat a una, dues, tres de les proves.
Els criteris d’avaluació seran:
La revisió de cada prova es realitzarà fins a la prova següent als horaris habituals de despatx. La revisió ordinària global de l'assignatura es realitzarà un dia concret que s'indicarà al gener, i serà al despatx.
S'encoratja als alumnes a venir a treballar al despatx llurs referents estètics / artístics i llurs quaderns de bitàcola. Un cop acabada l'assignatura, se'ls convidarà a contribuir al bloc d'artencurs: <https://artencurs.wixsite.com/artencurs>
Totes les indicacions importants quedaran escrites al Moodle, per tal de deixar-ne constància escrita pública.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Quadern de bitàcora | 25 % | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 6, 8, 9, 12, 16, 17, 18, 21, 23, 24, 25, 26 |
tres lliuraments online | Tres exercicis de 25 % cadascú | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
1. Textos avaluables (estan penjats del web <greta.cat/grau>)
ARISTÒTIL, Poètica. Barcelona, Ed. 62.[textos sel·leccionats]
BENJAMIN, W., La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid, Taurus (1935)
CASSIRER, E.,”Arte”, Antropologia filosófica. FCE (1944)
GOODMAN, "When is Art?", Ways of world making. NY, Hacked publishing, 1978.
HEGEL, Lliçons d’estètica (Introducció). Barcelona, ed. 62 (1835)
HEIDEGGER, M, El origen de la obra de arte. FCE. (1936)
JAQUES, J., La Estètica del Románico y el gótico. Madrid, Antonio Machado, 2003.
KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar. Barcelona, Ed. 62, 2004 (1790) [textos sel·leccionats]
NIETZSCHE, F., El Nacimiento de la tragedia. Madrid, Alianza Editorial
NOË, A. Strange Tools. Art and Human Nature. NY, Hill and Wang, 2015.
PLATÓ, llibre X de la República. Madrid, Gredos.
RANCIÈRE, J., Sobre políticas estéticas. Barcelona, Macba, 2005 [Caps- 1 i 2]
VOLTAIRE, "Goût", Encyclopédie, 1757
2. Bibliografia secundària
ARNHEIM, R., Arte y percepción visual, Alianza Forma, Madrid, 2002
BARASCH, M., Teorías del Arte: De Platón a Winckelmann, Alianza, Madrid, 1991; Modern Theories of Art, 1: From Winckelmann to Baudelaire, New York UniversityPress, New York, 1990; Modern Theories of Art, 2: From Impressionism to Kandinsky, New York University press, New York andLondon, 1998.
BOZAL, V., Historia de las ideas estéticas I iII, Historia 16, Madrid1998; (ed.), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas. Visor, Madrid, 1996.
CARROLL, N., Philosophy of Art. Routledge, 1999.
CASACUBERTA, D., “Nueve escollos para entender la cultura digital”. Enrahonar: Quaderns de filosofía, ISSN 0211-402X, Nº 32-33, 2001, pags. 235-244
DAVIS, S., The Philosophy of Art. Blackwell, 2006.
DANTO, A. C., El abuso de la belleza. La estética y el concepto del arte. Paidós, Barcelona, 2005.
DANTO, A., “La obra de arte y el futuro histórico”, La madonna del futuro. Paidós, Barcelona, 2003 (2000).
FISHER, E., La necesidad del arte. Barcelona, Nexos, 1993 (1959)
GAUT, B.; LOPES, D. (eds.), The Routledge Companion to Aesthetics.Second Edition, Routledge, 2005.
GOMBRICH, E. H., Breve historia de la cultura, Ediciones Península, Barcelona, 2004.
GOMBRICH, E. H., La historia del arte. Madrid, Phaidon (1950).
GUASCH, Anna Maria (coord.), La crítica de arte, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2003.
JAQUES, J.,“El sentido estético”, Disturbis 3 <http://www.disturbis.esteticauab.org/Disturbis234/Disturbis_3.html>
JAQUES, J., , “Ernst Cassirer y la urdimbre de lamemoria simbólica”, Er 33, pp. 59-73,2004.
JAQUES, J., “Neokantisme i neokantians”, Enrahonar 23, 1995, 35-69.
JAQUES, J., “Notícia d’Ernst Cassirer”, Enrahonar 24, 199.
JAQUES, J., “Friendships are not in heaven. The Genealogy between Aristotle’s Philia and Kant’s Aesthetic Disinterestedness”. Revista de Filosofía, Vol. 37, n. 2 (2012): 55-68.
JAQUES, J. (ed.), “Pels camins de la raó crítica”, 36 (2004), número extraordinari sobre Kant en el segon centenari.
JAUSS, H. R., Pequeña apología de la experiencia estética. Barcelona, Paidós, 2002 (1972)
JIMENEZ, M., ¿Qué es la estética?, Barcelona, Idea Books, 1999.
JIMÉNEZ, J., Teoría del Arte, Tecnos, Madrid, 2002.
KELLY, M., (ed.), Oxford Enciclopedia of Aesthetics, 1998. 2a edició, 2014. (Especialment recomanat)
KIERAN, M., (ed.), Contempory Debates in Aesthetics and Philosophy of Art. Blackwell, 2006.
KRIS, E. i KURZ, O., La Leyenda del artista, Ensayos Arte Cátedra, Madrid, 1982.
LAMARQUE, P., – H. OLSEN, H., (eds.), Aesthetics and the Philosophy of Art. The Analytic Tradition. An Anthology. Oxford, Blackwell, 2004.
LYNCH, Enrique, Sobre la belleza,Anaya, Madrid, 1999.
LEVINSON, J., Oxford Handbook of Aesthetics, 2003.
MURRAY, Chris, Key Writers on art: From Antiquity to the Ninetenth Century, Routledge, London and new York, 2003; Pensadores clave sobre el arte: elsiglo XX. Ensayos arte Cátedra, Madrid 2006.
NIETZSCHE, F., El naixement de la Tragèdia. Madrid,Alianza Editorial, 1995 (1872).
RAMIREZ,J.A. Ecosistema y explosión de las artes. Anagrama, Barcelona 1994. (Especialmentrecomanat)
SHINER, Larry,La invención del arte, Paidós Estética 36, Barcelona, 2004.
TATARKIEWICZ, e., Historia de seis idees. Madid, Taurus, 1987 (1976). (Especialment recomanat)
VALVERDE, J. M., Breve historia y antología de la estética, Barcelona, Ariel. (Especialment recomanat)
VILAR, G., Las razones del arte. Madrid, Antonio Machado, 2005.
VILAR, G., La desartización del arte. Universidad de Salamanca, 2012.
C. Webs
http://esteticauab.org/home.html
https://vimeo.com/instituthumanitatsbcn
https://www.moma.org/calendar/exhibitions/history
https://www.edx.org/
http://www.canal-u.tv/producteurs/universite_de_tous_les_savoirs