Logo UAB
2019/2020

Comerç Internacional

Codi: 102475 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501573 Economia OT 3 2
2501573 Economia OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Esparza Masana
Correu electrònic:
Ricard.Esparza@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Assignatures UAB (per estudiants UAB): Matemàtiques I, Matemàtiques II, Microeconomia I, Microeconomia II

General (per estudiants d'intercanvi): haver cursat assignatures en microeconomia intermitja i tenir un coneixement bàsic d'eines matemàtiques per a l'anàlisi econòmic (àlgebra i càlcul)

Objectius

1. Desenvolupar el concepte d’avantatge comparativa com a clau per al comerç.

2. Comprendre el rol de la dotació de factors com a claus del desenvolupament del comerç internacional.

3. Analitzar el comportament de les empreses davant de les oportunitats i els reptes que presenta el comerç en un món globalitzat.

4. Entendre els diferents mecanismes de que disposen els governs per regular el comerç internacional.

5. Estudiar la lògica de les decisions polítiques en termes de comerç internacional i el seu impacte econòmic i polític.

Competències

    Economia
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Demostrar que es comprenen en profunditat els conceptes relatius al comerç internacional.
  • Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el balanç en termes de benestar de les diferents polítiques comercials.
  2. Analitzar l'impacte sobre el comerç internacional causat per un canvi en els recursos, i integrar la relació entre el creixement i el comerç internacional.
  3. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  4. Identificar avantatges comparatius
  5. Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  6. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  7. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  8. Ponderar la incidència sobre els equilibris internacionals de les diferents polítiques comercials (quotes, aranzels, subsidis, etc.).
  9. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  10. Reconèixer el paper de la història i/o de les economies externes en els patrons de comerç.
  11. Reconèixer els grups d'agents que es beneficien del comerç i grups d'agents que estan perjudicats pel comerç internacional.
  12. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  13. Trobar patrons de comerç en funció dels avantatges comparatius.
  14. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  15. Vehicular la diversitat de productes amb la competència imperfecta i rendiments d'escala.

Continguts

PART I: TEORIA DEL COMERÇ INTERNACIONAL

1. Avantatge absolut i comparatiu. El model de Ricardo

2. El model de factors específics i la distribució dels ingressos

3. Dotacions inicials i comerç. El model Heckscher-Ohlin. El model Stolper-Samuelson

4. El comportament de les empreses davant del comerç internacional

PART II: INTRUMENTS I POLÍTIQUES DEL COMERÇ INTERNACIONAL

5. Tarifes i altres instruments de comerç internacional

6. Polítiques comercials internacionals

Metodologia

Combinació de sessions i metodologia teòria i pràctica, incloent: classes magistrals, estudi dirigit, resolució pràctica de problemes, preparació d'activitats i presentacions pels estudiants, i seguiment en hores de tutories.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 30 1,2 1, 2, 4, 8, 10, 11, 13, 15
Problemes i altres activitats 19,5 0,78 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi 52 2,08 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15
Resolució i preparació d'activitats avaluables 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura es durà a terme de forma continuada, mitjanant avaluacions parcials i un examen final. Les activitats d’avaluació i el seu pes relatiu a la nota final són:

Opció A:

30% parcial 1 + 30% parcial 2 + 20% presentació + 20% acivitats

Aquesta opció requereix treure un mínim de 40/100 a cada parcial.

Opció B:

50% examen final + 20% presentació + 30% activitats

Aquesta opció requereix treure un mínim de 40/100 a l’examen.

Si aplicant els pesos mencionats anteriorment la qualificació de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3.5, l'estudiant haurà de tornar a fer l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 3.5 i inferior a 5 hi haurà una recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta recuperació. Aquesta recuperació està programada en les darreres setmanes del semestre. La nota de la revaluació serà qualitativa i només tindrà dues possibles opcions: APTE o NO APTE. Si l'estudiant obté una nota d'APTE es considera que ha superat l'assignatura amb una nota numèrica màxima igual a 5. Si l'alumne obté una qualificació de NO APTE, no supera l'assignatura i la nota final serà igual a la nota obtinguda abans de la recuperació.

Un alumne es considera que està "No Avaluat" a la assignatura sempre i quan no hagi participat de cap de les activitats d'avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un"No Avaluat”.

Aquells estudiants que cursin l’assignatura per segona, tercera o quarta vegada tenen l’opció seguir l’avaluació continuada o presentar-se directament a l’examen final, el que suposarà que aquest compti un 100% de la nota final.

Presentar-se a una sola o més de les activitats d’avaluació continuada comptarà com que l’estudiant segueix aquesta modalitat i ja no optarà a la possibilitat de no ser avaluat de l’assignatura com a ‘no presentant’.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat. 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació,es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, ambindependència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Altres activitats d'avaluació 40% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Exàmens 60% 6 0,24 1, 2, 4, 8, 10, 11, 13, 15

Bibliografia

Referències bàsiques:

International economics: Theory and policy
Krugman, Obstfeld and Melitz
Pearson, 2018 (11 Edició)

Advanced International: Trade Theory and Evidence.
Robert C. Feenstra,
Princeton University Press, 2004.