Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | FB | 1 | A |
2500261 Pedagogia | FB | 1 | A |
2500797 Educació Infantil | FB | 1 | A |
2500798 Educació Primària | FB | 1 | A |
És aconsellable acostumar-se a llegir i analitzar articles educatius i els suplements d'educació que apareixen a la premsa nacional i internacional.
L'assignatura contribueix a comprendre el fenomen educatiu dins la societat actual, mostrant la seva importància pel desenvolupament individual i col·lectiu de les persones i identificant a grans trets algunes de les problemàtiques més rellevants inherents al món de l'educació avui. Considera els marcs socials, normatius i institucionals com a referents generals on s'emmarca l'actuació d'un professional en un territori, aula o realitat concreta.
L'assignatura també contribueix a l'orientació educativa de l'alumnat de primer any a la facultat de Ciències de l'Educació, en presentar els possibles àmbits d'intervenció dels diferents professionals de l'educació i els contextos en què la seva actuació es desenvolupa. En aquest sentit, també té una clara funció propedèutica per cursos posteriors.
L'assignatura també contribueix a l'orientació educativa de l'alumnat de primer any a la facultat de Ciències de l'Educació, al presentar els possibles àmbits d'intervenció dels diferents professionals de l'educació i els contextos en què la seva actuació es desenvolupa. En aquest sentit, també té una clara funció propedèutica per cursos posteriors.
Alguns dels objectius formatius són:
Comprendre la realitat educativa com a síntesi de múltiples influències;
Desenvolupar opinions sobre problemàtiques educatives actuals;
Relacionar realitats educatives concretes amb decisions i opcions socioeducatives;
Identificar els límits socials i normatius que emmarquen l'activitat pedagògica.
A) PERSPECTIVA MACRO DE LA SOCIETAT
1. La societat i el canvi social
1.1 Individu i societat
1.2 Canvi social i canvis en les formes de socialització
2. Grups socials, exclusió i integració socials
2.1 Estratificació social, mobilitat i pobresa
2.2 L'ètnia i el gènere com a eixos de desigualtat social
3. Família
3.1 Evolució i transformació de la composició i funcionament familiars
3.2 Canvis en els estils de socialització familiars
4. Grup d'iguals
4.1 Dinàmiques de pertinença i identitat dins del grup d'iguals
4.2 Grup d'iguals com a mediador dels altres agents de socialització
5. Televisió i altres pantalles
5.1 Ús que adolescents i infants fan de les diverses pantalles, xarxes socials i internet
5.2 Anàlisi del missatge i del seu impacte sobre valors i comportaments
6. Espais de socialització en el temps lliure
6.1 Evolució del concepte, quantitat i usos del temps lliure
6.2 Canvis culturals en la societat de l'oci i el consum de masses
B) PERSPECTIVA MACRO DE L'EDUCACIÓ: TEORIA I SISTEMES EDUCATIUS
1. Drets humans i dret a l'educació.
1.1. Dret a l'educació i els seus indicadors. Referents internacionals i la societat actual.
1.2. Els drets de les dones.
1.3. Els drets delsinfants.
2. Polítiques educatives i legislació actual.
2.1 Marc de la política i legislació educativa actual
2.2 Ideologia i polítiques educatives. Models actuals en context internacional
2.3. Polítiques d'igualtat de gènere i d'inclusió
3. Diversitat, inclusió i desigualtats educatives
3.1 Diversitat i models educatius.
3.3 Desigualtats educatives i socials (gènere, ètnia, classe social, diversitat funcional, etc.)
3.4. Models d'inclusió educativa.
4. Agents educatius: entorn
4.1. Cultura adulto-cèntrica i patriarcal i educació.
4.2. Territori, xarxes i educació
4.3. Relacions entre família i institució educativa.
5. Agents educatius: els professionals de l'educació.
5.1 Els professionals de l'educació: rol, funcions i competències
5.2 Carrera professional i formació dels professionals de l'educació. Deontologia dels professionals.
5.3 Perspectiva de gènere en la formació dels educadors.
6. La formació al llarg de la vida
6.1 La formació al llarg de la vida en la societat actual.
6.2 La formació al llarg de la vida en perspectiva internacional
6.3 Models de formació al llarg de la vida
C) PERSPECTIVA MESO I MICRO DE L'EDUCACIÓ: EL CONTEXT INSTITUCIONAL
1. Lesorganitzacions educatives
1.1 Les organitzacions com a estructures de i per la societat.
1.2 Naturalesa de les organitzacions
1.3 Components de les organitzacions
2. Tipologia de les organitzacions educatives
2.1 Criteris de classificació i tipus d'organitzacions
2.2 Característiques de les organitzacions d'educació formal
2.3 Característiques de les organitzacions d'educació no formal
3. Autonomia institucional i les seves implicacions a nivell institucional
3.1 Descentralització, desconcentració i autonomia institucional
3.2 Formats i tipus d'autonomia institucional
3.3 Implicacions de l'autonomia institucional
4. Institucions educatives i l'entorn
4.1 Institucions educatives i el context mediat
4.2 Les institucions educatives i l'entorn
4.3 L'implicació i participació de les institucions educatives en l'entorn
5. Les institucions educatives com comunitats formatives
5.1 Les comunitats educatives com comunitats socials
5.2 Les comunitats d'aprenentatge
5.3 El centre educatiu com a comunitat formativa
6. Les institucions educatives com espai d'intervenció
6.1 L'espai d'intervenció pedagògica: components
6.2 Organització de l'espai d'intervenció
6.3 La relació pedagògica en el camp d'intervenció
El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i sota aquesta premissa s'ha planificat la metodologia de l'assignatura tal com es mostra en el quadre.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat transdiciplinari mitjançant activitats de reflexió sobre els continguts de l'assignatura | 2 | 0,08 | 16, 18, 21, 22, 23, 45 |
Activitat transdisciplinari - Presentació oral en grup del treball construït al llarg del desenvolupament de l'assignatura, des d'una perspectiva transdisciplinar. | 8 | 0,32 | 15, 16, 18 |
Seminari de treball relacionat amb les sortides de camp | 2 | 0,08 | 16 |
Seminaris vinculats al GG- Espais de treball grup reduïts (1/3 part gran grup) supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s'aprofundeix en les temàtiques treballades en el gran grup. | 18 | 0,72 | 15, 16 |
Sessions de GG - Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 45 | 1,8 | 15, 22 |
Tres sortides de camp en grups reduïts (1/3 part del gran grup) a institucions relacionades amb diferents àmbits educatius | 15 | 0,6 | 15, 45 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment de les activitats proposades | 50 | 2 | 23, 45 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura dels textos recomenats, activitats de cada bloc, preparació sortides de camp, seminaris transversals | 150 | 6 | 15, 16, 18, 21, 22, 23, 45 |
ASSISTÈNCIA
L'assistència és obligatòria, tant a les classes magistrals com als seminaris. En cas contrari les activitats desenvolupades durant els seminaris es consideraran no presentades.
Els justificants només serviran per explicar l'absència però en cap cas eximeixen de la presencialitat.
En situacions de causa major (no inclou motius laborals) que impedeixin l'assistència a classe durant un període prolongat, el professorat analitzarà la possibilitat de realitzar un seguiment no presencial durant aquell període de temps, sempre que l'estudiant n'informi pertinentment abans d'iniciar-se les absències.
AVALUACIÓ
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats individuals i grupals que es mostren en la graella.
Per poder aprovar l'assignatura és necessari aprovar cadascuna de les activitats d'avaluació amb una nota mínima de 5 sobre 10.
Les/Els alumnes que no superin alguna de les proves d'avaluació tindran la possibilitat de recuperar-les. La prova de recuperació es farà al final de curs, segons el cronograma de l'assignatura. Per poder tenir accés a la recuperació la nota ha de ser superior a 3,5 sobre 10.
Les qualificacions de cadascuna de les evidències avaluatives es faran públiques al campus virtual en els 20 dies hàbils següents al seu lliurament.
L'estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 20 dies hàbils posteriors a la seva publicació en l'horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa de la mateixa o establint una cita convinguda amb el professorat.
Al final de cada bloc de contingut, es realitzarà un examen escrit individual que inclourà aspectes treballats durant les sessions presencials, els seminaris, les sortides i les lectures obligatòries. Així mateix, durant el curs hi haurà diferents lliuraments d'evidències avaluatives individuals o grupals. La data de cada lliurament es comunicarà al principi de cada bloc de contingut i estarà disponible al campus virtual.
En l'avaluació es contemplarà, a més a més de les evidències aportades, el procés que s'ha dut a terme per a realitzar-les. La nota del treball grupal pot quedar matisada per les aportacions individuals.
ALUMNAT QUE MATRICULA L'ASSIGNATURA PER SEGONA O TERCERA VEGADA:
Les/Els alumnes en segona convocatòria o posterior tenen l'opció de fer un examen únic per bloc i un treball individual per bloc a determinar pel professorat, o realitzar l'assignatura amb normalitat. L'opció s'ha d'acordar amb el professorat de l'assignatura a començament de curs.
Calendari d'exàmens escrits individuals i de recuperació. En cap cas es contempla la possibilitat de canviar la data d'examen.
Grup |
Examen bloc A |
Examen bloc B |
Examen bloc C |
Recuperació |
1 |
20/11/2019 |
12/02/2020 | 22/04/2020 | 20/05/2020 |
2 |
14/11/2019 |
30/01/2020 | 16/04/2020 | 21/05/2020 |
21 |
22/11/2019 |
21/02/2020 | 08/05/2020 | 05/06/2020 |
31 |
22/11/2019 |
21/02/2020 |
08/05/2020 | 05/06/2020 |
41 |
22/11/2019 |
21/02/2020 | 08/05/2020 | 05/06/2020 |
61 |
22/11/2019 | 21/02/2020 | 08/05/2020 | 05/06/2020 |
62 |
22/11/2019 | 21/02/2020 | 08/05/2020 | 05/06/2020 |
71 |
20/11/2019 |
12/02/2020 | 22/04/2020 | 20/05/2020 |
Totes les activitats avaluables estaran sotmeses a criteris formals, entre ells ortografia, redactat i presentació. Independentment de la llengua del grup (català, castellà o anglès) l'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i de llegir amb un alt grau de comprensió textos extensos i especialitzats.
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero en tot el Bloc on se situï el treball. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui va copiar de qui, s'aplicarà la sanció a tots dos estudiants. Es considera còpia un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un altre. Plagi és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, sigui publicat en paper o en digital. Veure documentació: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Altres evidencies d'avaluació (bloc A, bloc B i bloc C) | 30 % | 0 | 0 | 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 30, 36, 38, 41, 45 |
Examen escrit individual bloc A | 15 % | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 8, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 30, 34, 36, 40, 41, 44, 45 |
Examen escrit individual del bloc C | 15 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 |
Exmen escrit individual del bloc B | 15% | 2 | 0,08 | 15, 16, 18, 21, 22, 23, 45 |
Projecte transdisciplinar en grup | 25% | 4 | 0,16 | 2, 6, 13, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 34, 36, 40, 41, 44, 45 |
AAVV. Mujer y Educación. Educar para la igualdad, educar desde la diferencia. Barcelona: Grao, 2002.
ABAD, J. (Coord.). (2017). Aprendre a conviure, aprendre a transformar. Barcelona: Graó.
ACTION AID (2006). Corregir los errores. Puntos de referencias internacionales sobre la alfabetización 9 1.
ACTION AID (2006). Corregir los errores. Puntos de referencias internacionales sobre la alfabetización de adultos. Londres: Action Aid.
BELZUNEGUI, Àngel; BRUNET, Ignasi; PASTOR GOSÁLBEZ, Imma; VALLS FONAYET, Francesc. Mestres, escoles i igualtat entre gèneres. Arola, 2008Instituto de la Mujer. Publicaciones
BIDDLE,B. & altres (2000). La profesión de enseñar. Barcelona: Paidós. BONA, C. (2016). Las escuelas que cambian el mundo. Barcelona: Plaza & Janés.
BOOTH, T., & AINSCOW,M., (2002) Index per a la inclusió. ICE Universitat de Barcelona.
CAMPS, V. (2010). Democracia sin ciudadanos. Trotta: Madrid
CANTÓN, I. I PINO, M. (Coord.) (2017) Organización de centros educativos en la sociedad del conocimiento. Alianza Editorial: Madrid
CASTELLS, M. (1997): La era de la información: Economía, Sociedad y Cultura., Madrid: Alianza Editorial
CHOMSKY, N. (2012). La (Des)Educación. Austral: Barcelona COBO, R. (2008). Educar en la ciudadanía. Perspectivas feministas. Catarata: Madrid.
DE LA FUENTE BLANCO, M.G. & MERINO, R. (coord.) (2007). Sociología para la intervención social y educativa. Madrid: Editorial Complutense.
DELORS, J. (coord.) (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Paris/Madrid: UNESCO/Santillana.
EL HACHMI, N. (2008). L'últim patriarca. Barcelona: Ed. Planeta
FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (2017). Más escuela y menos aula. Madrid: Morata.
FERNÁNDEZ PALOMARES, F. (coord.) (2003): Sociología de la Educación. Madrid: Pearson Prentice Hall.
FERNÁNDEZ TILVE, Mª. D. I FERNÁNDEZ SUÁREZ, G.F. (2016). La escuela de ayer, hoy y mañana: claves y desafíos. Madrid: Dykinson, D.L.
GAIRÍN, J. & MUÑOZ, J. L. (2013). La organización escolar como campo de estudio e investigación. Revista Anthropos: Huellas del Conocimiento, nº 238, 11-27.
GAÍRIN, J. (2013). Autonomy and school management in the Spanish context. Paper presentat a la conferència "Le leadership éducatif dans les pays de l'Europe Latine: autonomies, identités, responsabilités". Roma, Desembre, 5-7
Generalitat de Catalunya (2009). Llei d'Educació de Catalunya.HARGREAVES, D.H. (2011). System redesign for system capacity building, Journal of Educational Administration, 49(6), 685 - 700
HARRIS, J.R. (2003). El mito de la educación. Barcelona: DeBolsillo. HESSELBEIN, F. et al. (2006). La organización del futuro. Bilbao: Ediciones Deusto.
hooks, b. (1994) Teaching to transgress: education as the practice of freedom (New York, NY, Routledge).
KOROL, CLAUDIA (comp.) Hacia una pedagogía feminista. Géneros y educación popular. El colectivo: Buenos Aires.
MUÑOZ MORENO, J.L.; RODRÍGUEZ-GÓMEZ, D. & BARRERA-COROMINAS, A. (2013). Herramientas para la mejora de las organizaciones educativas y su relación con el entorno. Perspectiva educacional. 52:1, 97-123. (Disponible a: http://goo.gl/znXl2l)
MUÑOZ, J. L. (2009). La participación de los municipios en la educación. Madrid: Editorial Popular.
MUÑOZ, J. L. (2012). Ayuntamientos y desarrollo educativo. Madrid: Editorial Popular.
NAVARRO, V. (2002). Bienestar insuficiente, democracia incompleta. Barcelona: Ed Anagrama.
NEVADO, D. (2007). El desarrollo de las organizaciones del siglo XXI: ética, responsabilidad social, gestión de la diversidad y gestión del cambio. Madrid: Walters Kluwer
NIEMI, H, TOOM, A. & KALLONIEMI, M. (2012). Miracle of Education. Sense Publishers, University of Helsinki.
NOVELLA CÁMARA, A.M. (2009). La participació dels infants a la ciutat des del Consell d'Infants. Generalitat de Catalunya, Departament d'Acció social i ciutadania. Secretaria d'infància i adolescència. ONU (1948). Declaració dels drets humans.
PATEMAN, C. (1988). The sexual contract. Polity Press: Cambridge TABERNER, J. (2002). Sociología y Educación. Barcelona: Tecnos.
STOLL, L. & FINK, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Reunir la eficiencia y la mejora. Barcelona: Octaedro
TOMASEVSKI, K. (2004). El asalto a la educación. Barcelona: Intermón/Oxfam
TONUCCI, F. (2015). La Ciudad de los niños. Graó: Barcelona
Webs: MEC: http://www.mec.es
Generalitat de Catalunya- Departament d'Ensenyament: http://www20.gencat.cat/portal/site/Educacio Unió Europea,Education, Audiovisual and Culture Executive Agency Service tools: www.eurydice.org
Organisation for Economic Co-operation and development: www.oecd.org
Site de Philippe Meirieu: http://www.meirieu.com/ The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization: http://www.unesco.org