Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
2500247 Catalan Language and Literature | OB | 2 | 1 |
2501801 Catalan and Spanish | OT | 3 | 0 |
2501801 Catalan and Spanish | OT | 4 | 0 |
2501902 English and Catalan | OT | 3 | 0 |
2501902 English and Catalan | OT | 4 | 0 |
None.
Analyze the main social factors involved in the formation and development of the Catalan language from the origins to the present in the different territories of the Catalan linguistic domain.
1. Introduction and basic concepts.
2. Origins of the Catalan language (9th-12th centuries).
3. Territorial expansion and functional development of Catalan (13th-14th centuries).
4. The linguistic splendor of the fifteenth century.
5. Regression and repression of the Catalan language (16th-18th centuries).
6. From the Renaixença to the current situation (19th-21st centuries).
The dedication required to follow this subject of 6 ECTS credits is about 150 hours of student's work, 45 of which spent in directed activities (theory classes, text discussion seminars, correction of exercises) and 102 in autonomous activities (reading of bibliography, elaboration of exercises, study).
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Theory classes, text discussion seminars, correction of exercises | 45 | 1.8 | 15, 13, 14, 4, 12, 8, 9, 10, 5 |
Type: Autonomous | |||
Reading of bibliography, elaboration of exercises, study | 102 | 4.08 | 15, 13, 14, 4, 12, 8, 9, 10, 5 |
The evaluation will be based on three evidence types:
- Short answer questions (30%).
- Resolution of practical exercises (30%).
- Tests (40%).
At the beginning of each evaluation activity, the teacher will inform the students about review of grade procedure and date.
If a student has been evaluated of less than 66,6% of the subject, he will receive the consideration of "non-assessable". To qualify for the re-evaluation, two conditions must be met: (1) the student must have been evaluated of at least 66,6% of the subject and (2) he must have a continuous evaluation mark between 3.5 and 4.9. Students meeting these conditions may be re-evaluated of at least 50% of the continuous evaluation activities. The maximum reassessment rating is 5.
In case of irregularities such as plagiarism or copying found in an evaluation activity, the mark of this evaluation activity will be 0. In case of irregularities in various evaluation activities, the final mark of the subject will be 0.
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Resolution of practical exercises | 30% | 1 | 0.04 | 15, 1, 13, 14, 17, 11, 6, 4, 12, 8, 7, 9, 10, 5, 16, 3, 2 |
Short answer questions | 30% | 1 | 0.04 | 15, 1, 14, 17, 11, 6, 4, 12, 8, 7, 9, 10, 5, 16, 3, 2 |
Tests | 40% | 1 | 0.04 | 15, 1, 13, 14, 17, 4, 12, 8, 7, 9, 10, 5, 16, 3, 2 |
Badia i Margarit, Antoni M. (1981). La formació de la llengua catalana. Assaig d'interpretació històrica. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Badia i Margarit, Antoni M. (1999). Les Regles de esquivar vocables i la "qüestió de la llengua". Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Badia i Margarit, Antoni M. (2004). Moments clau de la història de la llengua catalana. València: Universitat de València.
Bastardas, Joan (1995). La llengua catalana mil anys enrere. Barcelona: Curial.
Bruguera, Jordi (1985 [19862]). Història del lèxic català. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
Carbonell, Jordi (2017). Elements d'història de la llengua catalana. València: Universitat de València.
Casals, Daniel & Neus Faura (2010). El català als mitjans de comunicació. Barcelona: EdiUOC.
Colón, Germà (1993). El lèxic català dins la Romània. València: Universitat de València.
COM ensenyar català als adults. Suplement 6. Mapes per a l’estudi de la llengua catalana (1989). Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, Gabinet de Didàctica.
De Melchor, Vicent & Albert Branchadell (2002). El catalán: una lengua de Europa para compartir. Bellaterra: UAB.
Ferrando, Antoni & Miquel Nicolás (1993 [19972]). Panorama d’història de la llengua. València: Tàndem.
Ferrando, Antoni & Miquel Nicolás (2011). Història de la llengua catalana (Nova edició revisada i ampliada). Barcelona: EdiUOC.
Gargallo, José Enrique (1994 [19962]). Les llengües romàniques: tot un món lingüístic fetde romanços. Barcelona: Empúries.
Gimeno Betí, Lluís (1980). Aproximació lingüística als inicis de la llengua catalana (segles VIII al XIII). Castelló: Universitat Jaume I.
Marcet i Salom, Pere (1987 [19912]). Història de la llengua catalana, 2 vol. Barcelona: Teide.
Martí i Castell, Joan (1990). Gramàtica històrica. Problemes i mètodes. València: Universitat de València.
Martí i Castell, Joan & Josep Moran (1986). Documents d'història de la llengua catalana: dels orígens a Fabra. Barcelona: Empúries.
Miralles i Monserrat, Joan (2001). Entorn de la història de la llengua. Palma/Barcelona: Universitat de les Illes Balears / Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Moran, Josep (2004). Estudis d'història de la llengua catalana. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Moran, Josep & Joan Anton Rabella (2001). Primers textos de la llengua catalana. Barcelona: Proa.
Nadal, Josep Maria (1993). Llengua escrita i llengua nacional. Barcelona: Quaderns Crema.
Nadal, Josep Maria & Modest Prats (1982 [19962]). Història de la llengua catalana, I. Dels inicis al segle XV. Barcelona: Edicions 62.
Nadal, Josep Maria & Modest Prats (1996). Història de la llengua catalana, II. El segle XV. Barcelona: Edicions 62.
Nicolás i Amorós, Miquel (1998). La història de la llengua catalana: la construcció d'un discurs. València/Barcelona: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana / Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Pradilla, Miquel Ángel (ed.) (1999). La llengua catalana al tombant del mil·leni. Aproximació sociolingüística. Barcelona: Empúries.
Sanchis Guarner, Manuel (1980). Aproximació a la història de la llengua catalana. Barcelona: Salvat.
Tavani, Giuseppe (1994). Breu història de la llengua catalana. Barcelona: Ed. 62.