Logo UAB
2019/2020

Història Social de la Llengua Catalana

Codi: 100680 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500247 Llengua i literatura catalanes OB 2 1
2501801 Estudis de Català i Espanyol OT 3 0
2501801 Estudis de Català i Espanyol OT 4 0
2501902 Estudis d'Anglès i Català OT 3 0
2501902 Estudis d'Anglès i Català OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Mar Massanell Messalles
Correu electrònic:
Mar.Massanell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cap.

Objectius

Analitzar els principals factors socials implicats en la formació i el desenvolupament de la llengua catalana des dels orígens fins a l'actualitat en els diversos territoris del domini lingüístic català.

Competències

    Llengua i literatura catalanes
  • Analitzar, amb l'ajuda dels conceptes de la teoria lingüística i les aportacions de la lingüística aplicada quan correspongui, les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la història i en la societat multicultural actual.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Analitzar, amb l'ajuda dels conceptes de la teoria lingüística i les aportacions de la lingüística aplicada quan correspongui, les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la història i en la societat multicultural actual.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Analitzar, amb l'ajuda dels conceptes de la teoria lingüística i les aportacions de la lingüística aplicada quan correspongui, les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la història i en la societat multicultural actual.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per obtenir dades i utilitzar fonts documentals aplicables a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  2. Aplicar adequadament i reflexivament els principis prescriptius de la llengua catalana estàndard oral i escrita.
  3. Construir un text escrit amb correcció gramatical i lèxica.
  4. Construir un text oral amb correcció gramatical i lèxica.
  5. Conèixer l'evolució històrica de l'ús de la llengua catalana.
  6. Conèixer les diferències lingüístiques entre les diverses varietats dialectals de la llengua.
  7. Dominar l'expressió oral i escrita en llengua catalana.
  8. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  9. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per fer-ne l’'anàlisi crítica
  10. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per fer-ne l’anàlisi crítica.
  11. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics
  12. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  13. Ser capaç de situar els textos orals i escrits catalans en el temps i en l'espai.

Continguts

1. Introducció i conceptes bàsics.

2. Orígens de la llengua catalana (s. IX-XII).

3. Expansió territorial i desenvolupament funcional (s. XIII-XIV).

4. L'esplendor lingüística del segle XV.

5. Regressió i repressió de la llengua catalana (s. XVI-XVIII).

6. De la Renaixença a la situació actual (s. XIX-XXI).

Metodologia

Aquesta assignatura de 6 crèdits ECTS demana una dedicació aproximada de 150 hores per part de l’estudiant, 45 de corresponents a activitats dirigides (classes teòriques, seminaris de discussió de textos, correcció d'exercicis) i 102 d'activitats autònomes (lectura de bibliografia, elaboració d'exercicis, estudi).

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, seminaris de discussió de textos, correcció d'exercicis 45 1,8 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura de bibliografia, elaboració d'exercicis, estudi 102 4,08 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

L’avaluació es basarà en evidències de tres tipus:

- Preguntes de resposta breu (30%).

- Resolució d'exercicis pràctics (30%).

- Tests (40%).

A l’inici de cada activitat d’avaluació, la professora informarà els estudiants del procediment i de la data de revisió de les qualificacions.

Si un estudiant ha estat avaluat de menys del 66,6% de l'assignatura, rebrà la consideració de "no avaluable". Per optar a la reavaluació cal complir dues condicions: (1) haver estat avaluat almenys del 66,6% de l'assignatura i (2) tenir una nota d’avaluació continuada compresa entre 3,5 i 4,9. L'estudiant que compleixi aquestes condicions podrà ser reavaluat almenys del 50% de les activitats de l'avaluació continuada. La qualificació màxima de la reavaluació és 5.

En cas que es detectin irregularitats com el plagi o la còpia en una activitat d'avaluació, la qualificació d'aquesta activitat serà 0. Si les irregularitats afecten diverses activitats d'avaluació, llavors la qualificació final de l'assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Preguntes de resposta breu 30% 1 0,04 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Resolució d'exercicis pràctics 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tests 40% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

Badia i Margarit, Antoni M. (1981). La formació de la llengua catalana. Assaig d'interpretació històrica. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Badia i Margarit, Antoni M. (1999). Les Regles de esquivar vocables i la "qüestió de la llengua". Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.

Badia i Margarit, Antoni M. (2004). Moments clau de la història de la llengua catalana. València: Universitat de València.

Bastardas, Joan (1995). La llengua catalana mil anys enrere. Barcelona: Curial.

Bruguera, Jordi (1985 [19862]). Història del lèxic català. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Carbonell, Jordi (2017). Elements d'història de la llengua catalana. València: Universitat de València.

Casals, Daniel i Neus Faura (2010). El català als mitjans de comunicació. Barcelona: EdiUOC.

Colón, Germà (1993). El lèxic català dins la Romània. València: Universitat de València.

COM ensenyar català als adults. Suplement 6. Mapes per a l’estudi de la llengua catalana (1989). Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, Gabinet de Didàctica.

De Melchor, Vicent i Albert Branchadell (2002). El catalán: una lengua de Europa para compartir. Bellaterra: UAB.

Ferrando, Antoni i Miquel Nicolás (1993 [19972]). Panorama d’història de la llengua. València: Tàndem.

Ferrando, Antoni i Miquel Nicolás (2011). Història de la llengua catalana (Nova edició revisada i ampliada). Barcelona: EdiUOC.

Gargallo, José Enrique (1994 [19962]). Les llengües romàniques: tot un món lingüístic fet de romanços. Barcelona: Empúries.

Gimeno Betí, Lluís (1980). Aproximació lingüística als inicis de la llengua catalana (segles VIII al XIII). Castelló: Universitat Jaume I.

Marcet i Salom, Pere (1987 [19912]). Història de la llengua catalana, 2 vol. Barcelona: Teide.

Martí i Castell, Joan (1990). Gramàtica històrica. Problemes i mètodes. València: Universitat de València.

Martí i Castell, Joan i Josep Moran (1986). Documents d'història de la llengua catalana: dels orígens a Fabra. Barcelona: Empúries.

Miralles i Monserrat, Joan (2001). Entorn de la història de la llengua. Palma/Barcelona: Universitat de les Illes Balears / Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Moran, Josep (2004). Estudis d'història de la llengua catalana. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Moran, Josep i Joan Anton Rabella (2001). Primers textos de la llengua catalana. Barcelona: Proa.

Nadal, Josep Maria (1993). Llengua escrita i llengua nacional. Barcelona: Quaderns Crema.

Nadal, Josep Maria i Modest Prats (1982 [19962]). Història de la llengua catalana, I. Dels inicis al segle XV. Barcelona: Edicions 62.

Nadal, Josep Maria i Modest Prats (1996). Història de la llengua catalana, II. El segle XV. Barcelona: Edicions 62.

Nicolás i Amorós, Miquel (1998). La història de la llengua catalana: la construcció d'un discurs. València/Barcelona: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana / Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Pradilla, Miquel Ángel (ed.) (1999). La llengua catalana al tombant del mil·leni. Aproximació sociolingüística. Barcelona: Empúries.

Sanchis Guarner, Manuel (1980). Aproximació a la història de la llengua catalana. Barcelona: Salvat.

Tavani, Giuseppe (1994). Breu història de la llengua catalana. Barcelona: Ed. 62.