Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut | OT | 0 | 2 |
No hi ha prerrequisits.
L'objectiu d'aquest mòdul consisteix a proporcionar als estudiants un coneixement expert relacionat amb la psicologia oncològica (psicooncologia) i les cures pal.liatives, per poder posteriorment, dissenyar projectes d'intervenció o d'investigació basats en la rigurositat i en l'evidència científica.
L'estudiant podrà comprendre el procés de malaltia i les reaccions emocionals que comporta la malaltia per al pacient (i també per a la família o cuidador) des del punt de vista biopsicosocial, des del diagnòstic, el tractament, la supervivència, la recaiguda o el final de la vida..
Els estudiants seran capaços d' analitzar els factors implicats en el benestar, el sofriment i la qualitat de vida de l'afectat i la seva família. També podrà comprendre els factors implicats en el procés de dol dels allegats.
Es presenta la psicooncologia i les cures paliatives com un procés assistencial continu amb les seves característiques diferenciadores tant respecte a les intervencions psicològiques com a les reaccions emocionals i adaptatives que experimenten els malalts i familiars.
S'inclou la discussió i anàlisi crítica de les principals línies d'investigació tant en psicooncologia com en cures pal.liatives, així com les dificultats específiques d'estudi d'aquests àmbits, on els professors experts en el tema, podran explicar a més la seva pròpia experiència assistencial.
Aquesta assignatura s'estructura sobre els següents temes:
◊ Psicooncologia i cures pal.liatives: el procés d'atenció des del diagnòstic fins la supervivència o fins la fi de la vida.
◊ Factors biopsicosocials implicats en el benestar, el sofriment i la qualitat de vida del malalt i de la seva família.
◊ Intervencions psicològiques basades en l'evidència científica al llarg del continu assistencial.
◊ Mort, dol i família.
◊ Psicooncologia i cures pal.liatives en nens i adolescents.
◊ Investigació en psicooncologia i en cures pal.liatives: dificultats pràctiques i aportacions rellevants en la pràctica assistencial.
Aquest mòdul es desenvoluparà mitjançant classes expositives tipus seminaris, debats de temes específics i a través d'aprenentatge basat en problemes, en els quals es pretén generar una dinàmica activa de treball amb l'alumnat.
Cadascun dels àmbits d'aquesta assignatura: Psicooncologia i Cures pal · liatives, és impartit, respectivament, i de manera independent però coordinada, per diferents professors especialistes en la matèria.
Cada professor desenvoluparà diferents aspectes de cada un dels àmbits objecte d'estudi, proporcionant els recursos necessaris i assignant diferents tasques a realitzar pels alumnes, on es valora la reflexió crítica, el debat i la
participació activa, posant en comú les tasques realitzades.
Al llarg del curs es potenciarà la participació igualitària a classe.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) | 12 | 0,48 | 3, 5, 6, 7 |
Classes expositiva tipus seminari | 20,5 | 0,82 | 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Debats | 5 | 0,2 | 3, 7, 10, 11, 12, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'activitats pràctiques | 1,5 | 0,06 | 4, 12, 13, 14 |
Resolució d'exercicis | 1,5 | 0,06 | 12, 13, 14, 15 |
Tutorias de seguiment de grup | 2 | 0,08 | 3, 7, 15 |
Tutorias individualitzades | 2,5 | 0,1 | 3, 4, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 15 | 0,6 | 3, 4, 5, 6, 7 |
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 2, 4, 8, 9, 12, 13 |
Lectura d'articles d'interès | 30 | 1,2 | 1, 2, 12, 13 |
Presentació oral de treballs | 10 | 0,4 | 4, 5, 6, 7, 14 |
Les activitats d'avaluació d'aquesta assignatura es distribueixen a través de 3 evidències:
Evidència 1. Presentació oral de treballs 30%
Evidència 2. Lliurament de treballs o informes 40%
Evidència 3. Porfoli o carpeta de l'estudiant 30%
Consideracions:
La nota final de l'assignatura està situada entre 0 i 10.
Es considerarà que un/una estudiant ha superat l'assignatura si en el conjunt de les diferents evidències obté una puntuació igual o superior a 5. L'alumnat que NO presenti totes les evidències NO superarà l'assignatura,
malgrat que en el còmput global la nota sigui igual o superior a 5.
Un cop superada l'assignatura (nota ≥ 5) NO es poden establir sistemes per millorar la qualificació final.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com a “avaluable”.
La prova de recuperació només la podran fer aquells/aquelles estudiants que tinguin una qualificació d'avaluació continuada major o igual o 3,5 punts, però inferior a 5. Per tal de poder optar a aquesta prova cal que l'alumnat hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Aquesta prova de recuperació consistirà en preguntes escrites corresponents a les evidències nosuperades i no serveix per a pujar nota si un estudiant ja l'ha aprovat.
La nota màxima que pot obtenir un/una estudiant que realitza la prova de recuperació és un 5.
CÒPIA O PLAGI: Segons l’Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest
acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0.
Per a més informació. El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba en http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Presentació oral de treballs | 30 | 0 | 0 | 7, 8, 9, 10, 14 |
Evidència 2. Lliurament de treballs o informes | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 15 |
Evidència 3. Porfoli o carpeta de l'estudiant | 30 | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Bibliografia general
A tall d'exemple, es presenten algunes referències bibliogràfiques. Al llarg del curs els professors aniran proporcionant bibliografia específica dels diferents aspectes tractats en l'assignatura.
Arranz, P, Barbero, J., Barreto. P. y Bayés, R. (2003). Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos. Madrid: Ariel Ciencias Médicas.
Bayés, R., Arranz, P., Barbero, J. y Barreto, P. (1996). Propuesta de un modelo integral para una intervención terapéutica paliativa. Medicina Paliativa, 3, 114-121.
Bayés, R. (2012). APRENDER A INVESTIGAR, APRENDER A CUIDAR.Una guía para estudiantes y profesionales de la salud. Barcelona: Plataforma Editorial
Benito, E., Barbero, J. y Dones, M. (Eds.). (2014) Espiritualidad en clínica. Evaluación y acompañamiento espiritual en cuidados paliativos. Madrid: SECPAL (Monografía SECPAL nº 6). Disponible el 24 de Marzo de 2015 en http://www.secpal.com/biblioteca_monografiassecpal-1
Bruera, E., Higginson, I, Gunten, C y Ripamonti, C (2006) (Eds). Textbook of Palliative Medicine. New York: Oxford University Press.
Die-Trill, M. (2003) Psico-oncología. Madrid: Ades Editorial.
Gil, F. (2015). Counselling y psicoterapia en cáncer . Barcelona: Elsevier
Holland, JC., Breiutbart, WS., Jacobsen, PB (2010)(Eds.). Psycho-Oncology 2Ed. Londres: Oxford University Press
Enlaços web
http://www.eapcnet.org
http://www.ipos-society.org/
http://www.secpal.com/index.php
http://www.todocancer.com/esp
http://www.who.int/cancer/palliative/en/
Enllaços directes a recerca dels professors:
https://www.researchgate.net/profile/Joaquin_Limonero2
https://www.researchgate.net/profile/M_Gomez-Romero
(https://scholar.google.es/citations?user=U2LjGlAAAAAJ&hl=es).Toni Font
Al llarg del curs el professor anirà proporcionant bibliografia específica d'alguns dels temes i seminaris que es tracten a classe.