Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
L'Orientació educativa és una pràctica pedagògica al servei del desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de cadascun dels joves en el seu procés de continuum formatiu a l'educació secundària. Per aquesta raó, els objectius vehiculats a través d'aquesta assignatura que l'equip docent planteja als seus estudiants són:
Conèixer els fonaments de l'Orientació a la secundària, tant en una perspectiva d'acció individual com grupal, en els àmbits de l'orientació personal i social, l'orientació acadèmica i profesional.
Reconèixer l'atenció a la diversitat des d'una perspectiva d'escola inclusiva.
Identificar les competències clau per a la funció orientadora i valorar-les a partir de les seves habilitats i aptituts pròpies, tenint en compte la perspectiva inclusiva.
MÒDUL 1: Fonaments de l'orientació educativa:
L'institut com a centre educatiu orientador.
La funció docent orientadora
Funcions de l'orientadora i l'orientador: centre, zona i equip directiu. Pla d'actuació d'acord amb el PEC i PD.
La competència personal, social i digital. Educació emocional.
Models i dimensions de l'orientació educativa. Tipologies d'actuacions.
Orientació acadèmica
Orientació professional
Orientació comunitària
Orientació personal
MÒDUL 2: Inclusió i atenció a la diversitat
Concepte integral de persona: necessitat educativa.
Mesures d'atenció a la diversitat: universals, addicionals i intensives des de la vessant pràctica: rol de l'orientador
Flexibilitat curricular: Plans individualitzats
Organització del suport: docència compartida
Estratègies metodològiques per l'alumnat amb necessitats educatives: recursos i treball en xarxa.
CAEI (Comissió d'atenció educació inclusiva) i PAD (Pla d'atenció a la diversitat): rol dels equips docents i orientador/a
Eines digitals per a l'educació inclusiva.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral/expositiva. Pràctiques. Exemplificació i estudis de cas | 90 | 3,6 | CA65, CA66, CA67, CA69, CA70, KA46, KA47, KA48, KA49, KA50, KA51, SA58, SA59, SA61 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories especialitzades presencials: grupals o individuals | 25 | 1 | CA65, CA66, CA67, CA68, CA69, CA70, KA50, SA58, SA59, SA61 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal: Lectures i comentaris de text. Realització d' activitats pràctiques i propostes educatives en grup | 135 | 5,4 | CA65, CA69, CA70, KA47, KA48, KA50, KA51, SA58, SA59, SA60, SA61 |
En el màster es desenvolupa una metodologia centrada en l' estudiant i en què el procés d' aprenentatge sigui significatiu, funcional i contextualitzat. Per això es combinen diferents estratègies metodològiques, com són les pràctiques a l'aula, l'estudi de casos, role-plays o debats entre d'altres. Aquestes estratègies combinen la fonamentació teòrica amb la seva aplicació pràctica i estan desenvolupades per professorat que majoritàriament combina la funció docent a la universitat amb la pràctica orientadora en centres educatius. En aquesta assignatura, es plantegen activitats per desenvolupar la competència digital docent de l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d' una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l' alumnat empleni les enquestes d' avaluació de l' actuació del professorat i d' avaluació de l' assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques d'aula individuals o grupals | 50% | 0 | 0 | CA65, CA66, CA68, CA69, CA70, SA58, SA59, SA60, SA61 |
Treball del mòdul | 50% | 0 | 0 | CA65, CA67, CA68, CA70, KA46, KA47, KA48, KA49, KA50, KA51, SA58 |
L’avaluació es realitza de forma formativa i sumativa. L’avaluació formativa permet fer una seguiment de l’evolució en el procés d'ensenyament-aprenentatge i, l’avaluació sumativa, permet verificar els aprenentatges apresos i les habilitats desenvolupades mitjançant activitats d’avaluació́ teòric-pràctiques amb un plantejament transversal.
Avaluació continuada:
Cada mòdul tindrà dues evidències d’avaluació:
- Practiques d'aula, amb un valor del 50% en el pes de la nota final del mòdul. Les pràctiques d'aula podran ser individuals o grupals.
- Treball del mòdul, amb un valor del 50% en el pes de la nota final del mòdul. El treball del mòdul consistirà en un anàlisi de cas amb una reflexió/aportació teòrica relacionada amb el cas. Serà̀ individual i tindrà un màxim de 10 pàgines, inclosa la bibliografia.
Per superar el mòdul, cal que l'estudiant obtingui una nota igual o superior a 5 en cada evidencia d’avaluació.
Per superar l'assignatura, cal que l'estudiant obtingui una nota igual o superior a 5 en cada mòdul.
La nota final del mòdul consistirà en el sumatori de les pràctiques d'aula i el treball de mòdul. La nota final de l'assignatura correspon al 52% de la nota del mòdul 1 i al 48% de la nota del mòdul 2. Les dates de lliurament seran: 23 de gener (mòdul 1) i 12 de desembre (mòdul 2).
Recuperació:
L'estudiant que no superi l'assignatura podrà presentar-se a la recuperació. Per participar a la recuperació l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de duesterceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per participar en el procés de recuperació cal que l'estudiant obtingui una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l'assignatura. La data de recuperació serà el 27 de febrer i consistirà en la resolució d'un cas pràctic relacionat amb totes les temàtiques tractades a l'assignatura (50%) i una prova escrita (50%). En aquest cas, la nota màxima que podrà obtenir serà̀ d'un 5.
Avaluació única:
L'estudiant que a l'inici de curs s'aculli a fer l'avaluació única a través dels procediments facilitats per la facultat i n'informi al professorat, serà avaluat el 23 de gener. L'avaluació única consistirà en una prova escrita (50%) i una entrevista vinculada als continguts de tota l'assignatura (50%). Per aprovar l'assignatura cal aprovar les dues proves amb un mínim d'un 5 per poder fer la nota mitjana. El procés de recuperació segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada.
Aspectes a tenir en compte:
Agencia Europea para las Necesidades Educativas Especiales y la Educación Inclusiva, 2014. Cinco
Mensajes Clave para la Educación Inclusiva. De la Teoría a la Práctica. Odense, Dinamarca: Agencia Europea
para las Necesidades Educativas Especiales y la Educación Inclusiva
Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30 (1),
25-44.
Colmenero, M.J., Pantoja, A., & Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la
diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de
Educación, 26(1), 101-120.
Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. & Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en
el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. Madrid: Ed. MAD
Florian, l. & Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European
Journal of Special Needs Education, 28 (2), 119-135
Mulholland, M. & O'Connor, U. (2016): Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of
classroom teachers and learning support/resource teachers, International Journal of Inclusive Education. DOI:
10.1080/13603116.2016.1145266
Sanahuja, JM; Olmos, P y Miquel, E. (2017). An evaluation of the process of inclusion through the index for
inclusion. SYLWAN., 161(10)
Sanahuja, JM., Mas, O. & Olmos, P. (2018). El rol del profesorado de apoyo en el aula regular de un instituto
de educación secundaria. Revista complutense de educación, 29(4), 1041-1057
Normativa i webgrafia
DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria.
https://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&mode=single&documentId=701354&language=6
https://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&mode=single&documentId=701354&language=DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu
inclusiu.
http://www.aeesdincat.cat/wp-content/uploads/2017/12/Decret_150_2017_-Sistema_Educatiu_Inclusiu.pdf
ORDRE ENS/108/2018, de 4 de juliol, per la qual es determinen el procediment, els documents i els requisits
formals del procés d'avaluació a l'educació secundària obligatòria.
http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7659/1685428.pdf
Departament d'Educació, Competències bàsiques àmbit personal i social (digital)
http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/ambit-personal-L'orientació educativa i l'acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i ensenyaments
http://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/orientacioeducativa/Documents/20180925-transversal-GENCAT.EDUCACIO.pdf
Fèlix Pardo Vallejo, 2 articles
La docència tutorial amb mirada de mentoria
https://edu21.cat/la-docencia-tutorial-amb-mirada-de-mentoratge-1/
La interdisciplinarietat
https://edu21.cat/tres-maneres-dentendre-les-disciplines-en-el-curriculum-pluridisciplinarietat-interdisciplinarietat-i-transdisciplinarietat/
Joana Ferrer i Miquel, 3 articles
De l'acció orientadora a la resposta competencial (I i II)
https://edu21.cat/de-laccio-orientadora-a-la-resposta-competencial-riscos-i-encerts-del-proces-dimplementacio-de-lensenyament-És temps de re-visió
https://edu21.cat/els-matisos-en-educacio-matis-4-es-temps-de-re-visio/
Quan el context s'imposa, ens queda l'essencialitat
https://edu21.cat/els-matisos-en-educacio-matis-5/
Els reptes de l'educació a Catalunya, Anuari 2018 Fundació Jaume Bofill
https://www.fbofill.cat/publicacions/reptes-de-leducacio-catalunya-anuari-2018
Departament d'Educació (2023). Mesures i suports universals en el centre educatiu.
https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/inclusio/mesures-suports-universals
No s'utilitza
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura