Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Innovació Docent i Iniciació a la Recerca Educativa en Didàctica de la Música

Codi: 45585 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Viladot Vallverdu
Correu electrònic:
laia.viladot@uab.cat

Equip docent

Joan Escoda Domenech
(Extern) Víctor Domínguez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es contemplen


Objectius

Aquest mòdul mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació secundària, a través de la comprensió del currículum, processos d'innovació a l'aula i fonament de recerca sobre didàctica que possibilitin el pensament reflexiu del futur professorat.

Es plantegen els objectius següents:

  • Conèixer el currículum actual
  • Integrar els elements del currículum en els processos de programació en l'educació musical a l'etapa d'educació secundària obligatòria i batxillerat
  • Ser capaç de formular i fonamentar principis didàctics
  • Dissenyar una petita programació
  • Reflexionar i resoldre hipotètics casos pràctics d'aula
  • Analitzar una peça popular des de la perspectiva de gènere
  • Analitzar un programa d'innovació específic de l'àrea
  • Desenvolupar un projecte artístic col·lectiu
  • Reflexionar sobre les implicacions didàctiques i metodològiques que aporten diferents enfocaments curriculars, especialment el treball per projectes
  • Ser capaç de formular preguntes i objectius de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. CA55 (Competència) Crear situacions d'aprenentatge flexibles en relació amb l'educació musical utilitzant de manera justificada diverses estratègies i metodologies per tal de promoure l'aprenentatge competencial inclusiu.
  2. CA56 (Competència) Aplicar de manera integrada l'avaluació formativa i la formadora en la programació com a instrument per comprovar i regular els aprenentatges en relació amb l'educació musical.
  3. CA58 (Competència) Treballar en equip de manera cooperativa per a la cocreació de propostes globalitzadores, interdisciplinàries i contextualitzades a partir de l'educació musical.
  4. CA59 (Competència) Construir la identitat professional del futur docent de música amb el compromís per una educació que contribueixi al desenvolupament d'una societat sostenible, equitativa, diversa i justa que respecti els drets humans.
  5. KA38 (Coneixement) Seleccionar els aspectes bàsics del currículum i el coneixement professional i didàctic de l'educació musical per programar situacions d'aprenentatge i estratègies d'actuació i d'avaluació des de la perspectiva del disseny universal de l'aprenentatge.
  6. KA39 (Coneixement) Reconèixer les característiques bàsiques de l'alumnat i de les seves relacions entre iguals, familiars i comunitàries, com a persones que estan en situació d'aprenentatge musical.
  7. KA41 (Coneixement) Identificar estratègies didàctiques per al tractament integrat, vinculat, contextualitzat i pràctic de la dimensió social i cultural de la música, de totes les experiències musicals viscudes a l'aula i a l'entorn social i cultural de l'alumnat.
  8. SA48 (Habilitat) Aplicar l'atenció educativa inclusiva a l'aula d'educació musical tenint en compte les diferents mesures i suports i afavorint la personalització dels aprenentatges.
  9. SA50 (Habilitat) Dominar l'expressió oral i escrita tant en les pràctiques discursives acadèmiques com en les pràctiques d'ensenyament de l'educació musical.
  10. SA52 (Habilitat) Utilitzar les dades del context de l'aula d'educació musical o de centre per reflexionar sobre els processos pedagògics i el paper docent.

Continguts

BLOC 1: Currículum, programació i dimensió sociocultural de l’educació musical

Marc normatiu i currículum de música a secundària: competències, sabers i criteris d’avaluació.

Disseny de situacions d’aprenentatge rellevants i contextualitzades.

Metodologies i estratègies per a la implementació del currículum.

Avaluació formativa com a eina per regular els aprenentatges i fomentar la reflexió.

Aspectes transversals: inclusió, interculturalitat, justícia social, ODS, interdisciplinarietat, plurilingüisme.

Perspectiva de gènere i diversitat a les músiques urbanes: corporalitats, identitats dissidents i activismes.

 

BLOC 2: Innovació docent

Mostra d’experiències innovadores

Desenvolupament d'un projecte artístic propi, col·lectiu i genuí

La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa.

 

BLOC 3: Iniciació a la recerca educativa en didàctica de la música

Fonaments de recerca en ciències socials i en educació musical

El docent investigador/a: Introducció a la recerca-acció

 

S’integren aspectes de la competència digital docent (CDD) vinculats al disseny de recursos, l’avaluació digital, el respecte a les llicències i drets d’imatge, i l’ús responsable de la tecnologia a l’aula.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Desenvolupament d'activitats presencials 65 2,6 CA56, CA58, CA59, KA38, KA39, KA41, SA48, SA50, SA52
Tipus: Supervisades      
realització, revisió i avaluació dels treballs proposats 77 3,08 CA58, KA38, KA41, SA48, SA50, SA52
Tipus: Autònomes      
activitats autònomes d'aprenetatge 108 4,32 CA55, CA56, CA58, CA59, KA38, KA39, KA41, SA48, SA50, SA52

Partint d'exposicions del professorat i propostes pràctiques es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tot l'alumnat de forma continuada.

Les hores que s'especifiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o les necessitats docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
BLOC 1: CURRÍCULUM (individual) 50% 0 0 CA55, CA56, CA59, KA38, KA39, KA41, SA48, SA50
BLOC 2: INNOVACIÓ (24% individual + 16% col·lectiva) 40% 0 0 CA55, CA58, CA59, KA39, KA41, SA48, SA50, SA52
BLOC 3: INICIACIÓ A LA RECERCA (8% individual + 2% col·lectiva) 10% 0 0 CA59, SA50, SA52

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana

L'avaluació d'aquest mòdul es divideix en 3 blocs: CURRÍCULUM (50%), INNOVACIÓ (40%) i RECERCA (10%). En cadascun d'ells hi ha diferents tasques i activitats d'avaluació que es presenten amb percentatges comptant cada bloc amb el seu 100% del valor:

 

AVALUACIÓ BLOC 1 CURRÍCULUM (50%)

  • 50% Disseny d’una situació d’aprenentatge (individual)

Cada estudiant elabora una proposta completa d’una situació d’aprenentatge (SA), amb connexió entre el context educatiu, els elements curriculars i una mirada pedagògica crítica. La proposta inclourà el repte, les competències i sabers, activitats clau i estratègies d’avaluació.

  • 25% Reflexió individual en format vídeo

En un vídeo breu (3-4 minuts), l’alumnat reflexiona sobre com ha canviat la seva mirada docent al llarg del mòdul, especialment en relació amb la inclusió, la interculturalitat, la justícia social i la perspectiva de gènere. Es podrà vincular amb la SA dissenyada o amb el cub inicial del “jo docent”.

  • 15% Anàlisi d'una cançó

En format vídeo o redacció (a escollir), l'alumnat analitza una cançó tractant temes de música popular i aplicant la perspectiva de gènere.

  •  10% Participació i implicació al llarg del mòdul

Es valorarà l’assistència, la participació activa, la implicació en activitats i debats, i la qualitat del treball col·laboratiu. També es tindrà en compte l’actitud crítica i reflexiva durant les sessions.

 

AVALUACIÓ BLOC 2 INNOVACIÓ (40%)

  • 20% Projecte col·lectiu

Producte final creat per tot el grup classe

  • 20% Diari de seguiment (coavaluació)

Avaluació de cada comissió (com un petit grup) a través de la feina feta durant les 8 sessions i el diari de seguiment com a suport d’avaluació, on consta la participació i treball diari de cada comissió. L’alumnat rebrà la nota de la mitjana de dues comissions on hagi participat.

  • 20% AraArt i la meva ciutat

Treball escrit (màxim 2 pàgines) on l’alumnat s’informa del projecte d’innovació pedagògica “araArt” i en desenvolupa una proposta d’innovació d’un centre de secundària fictici o real del seu entorn, amb una una escola artística, un equipament cultural, o institucions, entitats i associacions artístiques del seu voltant. Es proposa realitzar una vinculació curricular, justificació de la tria de l’agent extern, objectius, organització i disseny d’aquest projecte.

  • 40% Reflexió individual

Reflexió individual respecte el projecte desenvolupat de forma col·lectiva.

 

AVALUACIÓ BLOC 3 INICIACIÓ A LA RECERCA (10%)

  • 20% Anàlisi d'un article de recerca

En petits grups, tasca que es realitza i s'avalua a l'aula

  • 80% Formulació de la pregunta i objectiu (individual)

 

Per poder calcular la mitjana ponderada i superar el mòdul cal obtenir una qualificació de 3'5 de cada BLOC. En cas de no obtenir la nota mínima final per aprovar el mòdul es requerirà una nova entrega de les tasques individuals, com a mecanisme de recuperació el dia 10 juny 2026. 

La nota màxima que es pot obtenir a la recuperació és 5. 

En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

D’acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball, o l'ús de IA sense fer-ne esment es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

Per tant, serà suspens (i amb dret a recuperació quan):

- Tot i tenir el mínim de 3'5 en cada BLOC, la mitjana d'aquests queda per sota del valor 5.

- Es plagia contingut o es fa un mal ús de la IA.

 

Les qüestions o dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels següents documents:

   - Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació(http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)

   - Normativa d'Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Títol IV: Avaluació. Versió segons les modificacions aprovades per acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2017 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

Per ser avaluat/da amb avaluació única caldrà presentar totes les evidències previstes en l'avaluació ordinària el dia 20 de maig del 2026. Per a les tasques grupals, en cas de no disposar d'altres companys/es que s'atenguin a l'avaluació única aquests s'hauran de realitzar individualment. 

Els estudiants que s’acullin a l’avaluació única no rebran retorn valoratiu ni qualificador de les activitats d’avaluació continuada realitzades durant el procés de desenvolupamentde l’assignatura. 

La re-avaluació en el cas d'avaluació única es farà el dia 10 juny del 2026, coincicdint amb la reavaluació de l'avaluació continuada.

 


Bibliografia

Hi ha paritat de gènere entre autors i autores de la següent bibliografia:

 

Casals, A.; Fernández-Barros, A. i Viladot, L. (2024). Claus de l’educació musical a l’educació bàsica. A A. Casals, A. Fernández-Barros, M. BujiM. Casals (Coords). Claus de l’educació musical a Catalunya: mirades des de la recerca. Graó Editorial.  

Casals, A., i Viladot, L. (2021). La educación musical sube al escenario. En J. L. Aróstegui, G. Rusinek, i A. Fernández-Jiménez (Coords.), Buenas prácticas docentes en centros de Primaria y Secundaria que educan a través de la música (pp. 71–95). Octaedro.

Castelltort, A. (2024) Ensenyar o educar https://blocs.mesvilaweb.cat/alba-castelltort/ensenyar-o-educar/

Carrillo, C. i Flores, M. A. (2018). Veteran teachers’ identity: what does the research literature tell us?. Cambridge Journal of Education, 48(5), 639-656.

Carrillo, C.; Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. (2017). Impacto de la Educación Musical: una revisión de la literatura científica. Revista Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 61-74. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/54828/52004

Cavicchi, D. (2009). My music, their music, and the irrelevance of music education. A T. A. Regelski y J. T. Gates (Ed.), Music education for changing times. Springer.

Domènech Casal, J. (2014). Algunos no íbamos para profes. Cuadernos de Pedagogia, núm 441, Sección Historias mínimes.

Duran, D., Flores, M. i Miquel, E. (2019). Potenciar la cooperació en l’aprenentatge basat en projectes. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 51, p.113-124. https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1425

Elliot, D.J. i Silvermann, M. (2015). Music mattersA new philosophy of music education. Oxford University Press.

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

Echeita, G. (2024). Educación inclusiva: ¿El sueño de una noche de verano? Octaedro Educación.

Essomba, M.A. (Coord.) (2007). Construir la escuela intercultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural. Graó.

Escoda, J. i González-Martín. C. (2020). Conèixer l’altre: una mirada intercultural des de l’aula de música. Temps d’Educació, 58, pp. 159-178.

Fernández Morante, B i Casas Mas, A. (2019): Por qué enseñar música no es suficiente: educación musical y su red nomológica. Revista Internacional de Educación Musical, 7, pp. 3-12.

Green, L. (2001) Música, género y educación. Morata.

Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Octaedro.

Hess, J. (2019). Music education for social change. Routledge

Higgins, L. (2012). Community music. In theory and in practice. Oxford University Press.

North, A., Hargreaves, D.,iO'Neill, S. (2010). The importance of music to adolescents. British Journal of Educational Psychology, 70 (2), pp. 255-272.

Ovejero, A. (2018). Aprendizaje cooperativo crítico. Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Pirámide.

Perrenoud, P. (2011). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Graó.

Pozo, J. I., Pérez, M. P, Torrado, J. A i López-Iñíguez, G. (coords.). (2020). Aprender y ensenyar música.Un enfoque centrado en los alumnos. Morata.

Rey-Garegnani, M. i Casals, A. (2025). Haciendo música, hacemos comunidad. Evaluación y mediación en secundaria. Eufonía. Didáctica de la Música, 103, 31-38.

Sanmartí , N. (2019). Avaluar i aprendre: un únic procés. Col·lecció: Recursos educatius, sèrie: El diari d’educació. Octaedro.

Schafer, M. (1975). El rinoceronte en el aula. Ricordi Americana.

Schafer, M. (1998). El nuevo paisaje sonoro. Un manual para el maestro de música moderno. Ricordi Americana.

Siankope, J. i Villa, O. (2004). Música e interculturalidad. Cuadernos de educación intercultural. Catarata.

Zaragozá, J. L. (2024). La competencias musicales en primaria y secundaria: trascendiendo loslímites del aula de música. 357. Editorial Graó.

 

Sobre el currículum:

Departament d’Educació i Formació Professional (2024) El mapa curricular. Una eina per a la programació curricular a l’educació secundària obligatòria https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/wp-content/uploads/usu2072/2024/10/Document_suport_mapa_curricular_ESO.pdf

Departament d’Educació (2022). Document de suport per al disseny de situacions d’aprenentatge. https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/wp-content/uploads/usu2072/2022/11/20221020_document_de_suport.pdf

Departament d’Ensenyament (2018). El currículum competencial a l’aula. Una eina per a la reflexió pedagògica i la programació a l’ESO. Descarregat de: http://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/eso/orientacions/20180302ProgramacionsESO.pdf

Generalitat de Catalunya. (2022, 29 de setembre). Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya núm. 8762.

Generalitat de Catalunya. (2017, 19 d’octubre). Decret 150/2017, de 17 d’octubre, d’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu (DOGC núm. 7477)


Programari

Recursos a la xarxa

Pàgina web del Currículum: https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso

Calaix de músic: https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/  

Teler de música: http://www.telermusica.com/ca/

Pedagogia musical activa: http://pedagogiamusicalactiva.blogspot.com/

Harmonies:https://blocs.xtec.cat/harmonies/

Camins sonors: https://caminssonors.wordpress.com/

Eduglosa – Improversem: http://www.eduglosa.cat/glosateca/programacions/improversem-reflexio-i-debat-mitjancant-la-glosa-i-el-rap/

Teoría: Música theory web: https://www.teoria.com/

Classe de música 2.0 (MaríaJesús Música): https://www.mariajesusmusica.com/

8notas: https://www.8notes.com/

Canal de Youtube de Jaime Altozano: https://www.youtube.com/c/JaimeAltozano/videos

Canal de Youtube de Shauntrack: https://www.youtube.com/channel/UCo5HJNjfdSoPWsdAHLsvSxQ

IMSLP / Biblioteca Musical Petrucci: https://imslp.org/wiki/P%C3%A0gina_principal


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura