Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es contemplen
Aquest mòdul mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació secundària, a través de la comprensió del currículum, processos d'innovació a l'aula i fonament de recerca sobre didàctica que possibilitin el pensament reflexiu del futur professorat.
Es plantegen els objectius següents:
BLOC 1: Currículum, programació i dimensió sociocultural de l’educació musical
Marc normatiu i currículum de música a secundària: competències, sabers i criteris d’avaluació.
Disseny de situacions d’aprenentatge rellevants i contextualitzades.
Metodologies i estratègies per a la implementació del currículum.
Avaluació formativa com a eina per regular els aprenentatges i fomentar la reflexió.
Aspectes transversals: inclusió, interculturalitat, justícia social, ODS, interdisciplinarietat, plurilingüisme.
Perspectiva de gènere i diversitat a les músiques urbanes: corporalitats, identitats dissidents i activismes.
BLOC 2: Innovació docent
Mostra d’experiències innovadores
Desenvolupament d'un projecte artístic propi, col·lectiu i genuí
La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa.
BLOC 3: Iniciació a la recerca educativa en didàctica de la música
Fonaments de recerca en ciències socials i en educació musical
El docent investigador/a: Introducció a la recerca-acció
S’integren aspectes de la competència digital docent (CDD) vinculats al disseny de recursos, l’avaluació digital, el respecte a les llicències i drets d’imatge, i l’ús responsable de la tecnologia a l’aula.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Desenvolupament d'activitats presencials | 65 | 2,6 | CA56, CA58, CA59, KA38, KA39, KA41, SA48, SA50, SA52 |
Tipus: Supervisades | |||
realització, revisió i avaluació dels treballs proposats | 77 | 3,08 | CA58, KA38, KA41, SA48, SA50, SA52 |
Tipus: Autònomes | |||
activitats autònomes d'aprenetatge | 108 | 4,32 | CA55, CA56, CA58, CA59, KA38, KA39, KA41, SA48, SA50, SA52 |
Partint d'exposicions del professorat i propostes pràctiques es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tot l'alumnat de forma continuada.
Les hores que s'especifiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o les necessitats docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
BLOC 1: CURRÍCULUM (individual) | 50% | 0 | 0 | CA55, CA56, CA59, KA38, KA39, KA41, SA48, SA50 |
BLOC 2: INNOVACIÓ (24% individual + 16% col·lectiva) | 40% | 0 | 0 | CA55, CA58, CA59, KA39, KA41, SA48, SA50, SA52 |
BLOC 3: INICIACIÓ A LA RECERCA (8% individual + 2% col·lectiva) | 10% | 0 | 0 | CA59, SA50, SA52 |
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana
L'avaluació d'aquest mòdul es divideix en 3 blocs: CURRÍCULUM (50%), INNOVACIÓ (40%) i RECERCA (10%). En cadascun d'ells hi ha diferents tasques i activitats d'avaluació que es presenten amb percentatges comptant cada bloc amb el seu 100% del valor:
AVALUACIÓ BLOC 1 CURRÍCULUM (50%)
Cada estudiant elabora una proposta completa d’una situació d’aprenentatge (SA), amb connexió entre el context educatiu, els elements curriculars i una mirada pedagògica crítica. La proposta inclourà el repte, les competències i sabers, activitats clau i estratègies d’avaluació.
En un vídeo breu (3-4 minuts), l’alumnat reflexiona sobre com ha canviat la seva mirada docent al llarg del mòdul, especialment en relació amb la inclusió, la interculturalitat, la justícia social i la perspectiva de gènere. Es podrà vincular amb la SA dissenyada o amb el cub inicial del “jo docent”.
En format vídeo o redacció (a escollir), l'alumnat analitza una cançó tractant temes de música popular i aplicant la perspectiva de gènere.
Es valorarà l’assistència, la participació activa, la implicació en activitats i debats, i la qualitat del treball col·laboratiu. També es tindrà en compte l’actitud crítica i reflexiva durant les sessions.
AVALUACIÓ BLOC 2 INNOVACIÓ (40%)
Producte final creat per tot el grup classe
Avaluació de cada comissió (com un petit grup) a través de la feina feta durant les 8 sessions i el diari de seguiment com a suport d’avaluació, on consta la participació i treball diari de cada comissió. L’alumnat rebrà la nota de la mitjana de dues comissions on hagi participat.
Treball escrit (màxim 2 pàgines) on l’alumnat s’informa del projecte d’innovació pedagògica “araArt” i en desenvolupa una proposta d’innovació d’un centre de secundària fictici o real del seu entorn, amb una una escola artística, un equipament cultural, o institucions, entitats i associacions artístiques del seu voltant. Es proposa realitzar una vinculació curricular, justificació de la tria de l’agent extern, objectius, organització i disseny d’aquest projecte.
Reflexió individual respecte el projecte desenvolupat de forma col·lectiva.
AVALUACIÓ BLOC 3 INICIACIÓ A LA RECERCA (10%)
En petits grups, tasca que es realitza i s'avalua a l'aula
Per poder calcular la mitjana ponderada i superar el mòdul cal obtenir una qualificació de 3'5 de cada BLOC. En cas de no obtenir la nota mínima final per aprovar el mòdul es requerirà una nova entrega de les tasques individuals, com a mecanisme de recuperació el dia 10 juny 2026.
La nota màxima que es pot obtenir a la recuperació és 5.
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
D’acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball, o l'ús de IA sense fer-ne esment es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Per tant, serà suspens (i amb dret a recuperació quan):
- Tot i tenir el mínim de 3'5 en cada BLOC, la mitjana d'aquests queda per sota del valor 5.
- Es plagia contingut o es fa un mal ús de la IA.
Les qüestions o dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels següents documents:
- Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació(http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
- Normativa d'Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Títol IV: Avaluació. Versió segons les modificacions aprovades per acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2017 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
AVALUACIÓ ÚNICA:
Per ser avaluat/da amb avaluació única caldrà presentar totes les evidències previstes en l'avaluació ordinària el dia 20 de maig del 2026. Per a les tasques grupals, en cas de no disposar d'altres companys/es que s'atenguin a l'avaluació única aquests s'hauran de realitzar individualment.
Els estudiants que s’acullin a l’avaluació única no rebran retorn valoratiu ni qualificador de les activitats d’avaluació continuada realitzades durant el procés de desenvolupamentde l’assignatura.
La re-avaluació en el cas d'avaluació única es farà el dia 10 juny del 2026, coincicdint amb la reavaluació de l'avaluació continuada.
Hi ha paritat de gènere entre autors i autores de la següent bibliografia:
Casals, A.; Fernández-Barros, A. i Viladot, L. (2024). Claus de l’educació musical a l’educació bàsica. A A. Casals, A. Fernández-Barros, M. BujiM. Casals (Coords). Claus de l’educació musical a Catalunya: mirades des de la recerca. Graó Editorial.
Casals, A., i Viladot, L. (2021). La educación musical sube al escenario. En J. L. Aróstegui, G. Rusinek, i A. Fernández-Jiménez (Coords.), Buenas prácticas docentes en centros de Primaria y Secundaria que educan a través de la música (pp. 71–95). Octaedro.
Castelltort, A. (2024) Ensenyar o educar https://blocs.mesvilaweb.cat/alba-castelltort/ensenyar-o-educar/
Carrillo, C. i Flores, M. A. (2018). Veteran teachers’ identity: what does the research literature tell us?. Cambridge Journal of Education, 48(5), 639-656.
Carrillo, C.; Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. (2017). Impacto de la Educación Musical: una revisión de la literatura científica. Revista Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 61-74. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/54828/52004
Cavicchi, D. (2009). My music, their music, and the irrelevance of music education. A T. A. Regelski y J. T. Gates (Ed.), Music education for changing times. Springer.
Domènech Casal, J. (2014). Algunos no íbamos para profes. Cuadernos de Pedagogia, núm 441, Sección Historias mínimes.
Duran, D., Flores, M. i Miquel, E. (2019). Potenciar la cooperació en l’aprenentatge basat en projectes. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 51, p.113-124. https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1425
Elliot, D.J. i Silvermann, M. (2015). Music matters. A new philosophy of music education. Oxford University Press.
Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.
Echeita, G. (2024). Educación inclusiva: ¿El sueño de una noche de verano? Octaedro Educación.
Essomba, M.A. (Coord.) (2007). Construir la escuela intercultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural. Graó.
Escoda, J. i González-Martín. C. (2020). Conèixer l’altre: una mirada intercultural des de l’aula de música. Temps d’Educació, 58, pp. 159-178.
Fernández Morante, B i Casas Mas, A. (2019): Por qué enseñar música no es suficiente: educación musical y su red nomológica. Revista Internacional de Educación Musical, 7, pp. 3-12.
Green, L. (2001) Música, género y educación. Morata.
Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Octaedro.
Hess, J. (2019). Music education for social change. Routledge
Higgins, L. (2012). Community music. In theory and in practice. Oxford University Press.
North, A., Hargreaves, D.,iO'Neill, S. (2010). The importance of music to adolescents. British Journal of Educational Psychology, 70 (2), pp. 255-272.
Ovejero, A. (2018). Aprendizaje cooperativo crítico. Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Pirámide.
Perrenoud, P. (2011). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Graó.
Pozo, J. I., Pérez, M. P, Torrado, J. A i López-Iñíguez, G. (coords.). (2020). Aprender y ensenyar música.Un enfoque centrado en los alumnos. Morata.
Rey-Garegnani, M. i Casals, A. (2025). Haciendo música, hacemos comunidad. Evaluación y mediación en secundaria. Eufonía. Didáctica de la Música, 103, 31-38.
Sanmartí , N. (2019). Avaluar i aprendre: un únic procés. Col·lecció: Recursos educatius, sèrie: El diari d’educació. Octaedro.
Schafer, M. (1975). El rinoceronte en el aula. Ricordi Americana.
Schafer, M. (1998). El nuevo paisaje sonoro. Un manual para el maestro de música moderno. Ricordi Americana.
Siankope, J. i Villa, O. (2004). Música e interculturalidad. Cuadernos de educación intercultural. Catarata.
Zaragozá, J. L. (2024). La competencias musicales en primaria y secundaria: trascendiendo loslímites del aula de música. 357. Editorial Graó.
Sobre el currículum:
Departament d’Educació i Formació Professional (2024) El mapa curricular. Una eina per a la programació curricular a l’educació secundària obligatòria https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/wp-content/uploads/usu2072/2024/10/Document_suport_mapa_curricular_ESO.pdf
Departament d’Educació (2022). Document de suport per al disseny de situacions d’aprenentatge. https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/wp-content/uploads/usu2072/2022/11/20221020_document_de_suport.pdf
Departament d’Ensenyament (2018). El currículum competencial a l’aula. Una eina per a la reflexió pedagògica i la programació a l’ESO. Descarregat de: http://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/eso/orientacions/20180302ProgramacionsESO.pdf
Generalitat de Catalunya. (2022, 29 de setembre). Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya núm. 8762.
Generalitat de Catalunya. (2017, 19 d’octubre). Decret 150/2017, de 17 d’octubre, d’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu (DOGC núm. 7477)
Recursos a la xarxa
Pàgina web del Currículum: https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso
Calaix de músic: https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
Teler de música: http://www.telermusica.com/ca/
Pedagogia musical activa: http://pedagogiamusicalactiva.blogspot.com/
Harmonies:https://blocs.xtec.cat/harmonies/
Camins sonors: https://caminssonors.wordpress.com/
Eduglosa – Improversem: http://www.eduglosa.cat/glosateca/programacions/improversem-reflexio-i-debat-mitjancant-la-glosa-i-el-rap/
Teoría: Música theory web: https://www.teoria.com/
Classe de música 2.0 (MaríaJesús Música): https://www.mariajesusmusica.com/
8notas: https://www.8notes.com/
Canal de Youtube de Jaime Altozano: https://www.youtube.com/c/JaimeAltozano/videos
Canal de Youtube de Shauntrack: https://www.youtube.com/channel/UCo5HJNjfdSoPWsdAHLsvSxQ
IMSLP / Biblioteca Musical Petrucci: https://imslp.org/wiki/P%C3%A0gina_principal
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura