Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El domini de les matemàtiques que constitueixen el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat.
En finalitzar aquesta assignatura els estudiants han de ser competents en:
Utilitzar la innovació educativa per diagnosticar aspectes problemàtics relacionats amb l’aprenentatge de l’alumnat, identificar els elements rellevants, dissenyar propostes d’innovació i avaluar el seu impacte en la millora de l’aprenentatge de l’alumnat.
Identificar i interpretar el rol dels recursos disponibles per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques a l’Educació Secundària Obligatòria i al Batxillerat, tot justificant la idoneïtat del seu ús en contextos específics.
Interpretar el significat de les competències matemàtiques específiques que defineix el currículum, per al disseny i la implementació de situacions d’aprenentatge que promoguin un aprenentatge profund de les matemàtiques. En particular, es farà èmfasi en la modelització matemàtica, les connexions matemàtiques i la comunicació a l’aula de matemàtiques.
Identificar i interpretar la idoneïtat didàctica de situacions d’aprenentatge dissenyades i implementades en un aula de matemàtiques.
1. La modelització matemàtica
1.1 La noció de modelització matemàtica
1.2 Models matemàtics a l’Educació Secundària
1.3 La modelització matemàtica i les situacions d’aprenentatge
2. Recursos per a l’ensenyament de les matemàtiques
2.1 Recursos manipulables per a l’ensenyament de les matemàtiques
2.2 Recursos digitals per a l’ensenyament de les matemàtiques
2.3 El rol de les matemàtiques en el treball per projectes
3. Innovació docent en educació matemàtica
3.1 La noció d’innovació en educació matemàtica
3.2 L’ús de contextos en l’ensenyament de les matemàtiques
3.3 Connexions extra i intra matemàtiques
4. Iniciació a la recerca en didàctica de les matemàtiques
4.1 Els criteris d’idoneïtat didàctica
4.2 Anàlisi de dades i ús d’evidències en educació matemàtica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i participació a classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc. i la realització i avaluació de les activitats proposades | 65 | 2,6 | CA53, CA54, KA36, KA37, SA46, SA47 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització, revisió i avaluació dels treballs proposats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions) | 15 | 0,6 | CA53, CA54, KA36, KA37, SA46, SA47 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. | 170 | 6,8 | CA53, CA54, KA36, KA37, SA46, SA47 |
La metodologia combina activitats dirigides, supervisades i autònomes. Els estudiants tindran un rol actiu.
Activitats dirigides (25%)
Assistència i participació a classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc. i la realització i avaluació de les activitats proposades
Activitats supervisades (5%)
Realització, revisió i avaluació dels treballs proposats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions)
Activitats autònomes (70%)
Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat d'avaluació d'anàlisi de recursos didàctics per a l'ensenyament de les matemàtiques | 20% | 0 | 0 | CA53, CA54, KA36, KA37, SA46, SA47 |
Activitat d'avaluació de modelització matemàtica | 20% | 0 | 0 | CA53, CA54, KA36, KA37, SA46, SA47 |
Activitat d'avaluació d'innovació docent a l'aula d'educació secundària | 30% | 0 | 0 | CA53, CA54, KA36, KA37, SA46, SA47 |
Activitat d'avaluació d'introducció a la recerca en didàctica de les matemàtiques | 30% | 0 | 0 | CA53, CA54, KA36, KA37, SA46, SA47 |
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana.
Totes les tasques s'han de lliurar en el termini establert. Si no es lliuren dins del termini establert, s'habilitarà un període addicional d'una setmana però l’avaluació de cada activitat tindrà un topall màxim d'un 5 sobre 10.
L'avaluació de l'assignatura es durà a terme al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que s'indiquen a continuació:
Activitat d’avaluació d’anàlisi de recursos didàctics per a l’ensenyament de les matemàtiques (20 %): Aquesta activitat es realitza en parelles i s’haurà de presentar a finals de gener.
Activitat d’avaluació de modelització matemàtica (20 %): Aquesta activitat es realitza individualment i s’haurà d’entregar a mitjans de desembre.
Activitat d’avaluació d’innovació docent a l’aula d’educació secundària (30 %): Aquesta activitat es realitza en parelles i s’haurà d’entregar en tornar del segon període de pràctiques.
Activitat d’avaluació d’introducció a la recerca en didàctica de les matemàtiques (30 %): Aquesta activitat es realitza individualment i s’haurà d’entregar en finalitzar les classes de l’assignatura.
Per superar el mòdul cal fer el lliurament de totes les activitats d'avaluació i obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en cadascuna d’elles. En cas de no superar alguna activitat d’avaluació s’obrirà un període de 10 dies hàbils per recuperar-la, a comptar des del dia en què es comunica la nota. Si s’ha de recuperar l’activitat de disseny i implementació d’activitats riques a l’aula, s’habilitarà un període de 10 dies hàbils per fer la recuperació presencial, a comptar des del dia de finalització de la docència de l’assignatura.
El retorn dels treballs i dels controls es farà com a màxim 20 dies hàbils després de la data de lliurament i/o realització.
El plagi es considera una infracció important, si es detecta un plagi en un treball aquest quedarà invalidat, s'haurà de repetir i la qualificació màxima serà un 5.
És primordial un ús correcte i adequat de la llengua a tots els lliuraments. La correcció lingüística es considera a l'avaluació de tots els treballs.
Es rep la qualificació de no avaluable si l'estudiant no ha presentat treballs la suma dels quals correspongui a més d’un terç de la qualificació final.
Aquesta assignatura no admet prova de síntesi en cas de segona matrícula.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en les tasques que permeti el docent de l’assignatura. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització total (zero) en la nota de l'activitat.
AVALUACIÓ ÚNICA
Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única,han de seguir el desenvolupament de l'assignatura, assistint a classe amb regularitat i amb les mateixes condicions d’assistència que els estudiants d’avaluació continuada. Presentaran totes les activitats d'avaluació de forma individual en una única data al final del període de sessions i caldrà que superin una prova de validació per a cadascuna de les activitats. Les activitats s’hauran d’entregar durant les dues últimes setmanes del calendari docent de l’assignatura.
Alsina, C., Nelsen, R. B. (2006). Math Made Visual. Creating images for understanding Mathematics. MAA, Washington.
Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J.M. (1991). Materiales para construir la geometria. Col·lecció Matemáticas: cultura y aprendizaje, número 11. Síntesis.
Badillo, E.; García, L.; Marbà, A. y Briceño, M. (2012). El desarrollo de competencias en las clases de ciencias y matemáticas. Universidad de los Andes.
CREAMAT Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques (Departament d'Educació): http://phobos.xtec.cat/creamat/joomla/.
Font, V. (2005). Reflexión en la clase de Didáctica de las Matemáticas sobre una "situación rica", en Badillo, E. Couso, D., Perafrán, G., Adúriz-Bravo, A. (eds) Unidades didácticas en Ciencias y Matemáticas (pp. 59-91). Magisterio: Bogotá.
Font, V.; Giménez, J.; Larios, V. y Zorrilla, J. F. (2012). Competencias profesionales del profesor de matemáticas de secundaria y bachillerato. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Font, V., Calle, E., & Breda, A. (2023). Uso de los criterios de idoneidad didáctica y la metodología Lesson Study en la formación del profesorado de matemáticas en España y Ecuador. Paradigma, 44(2), 376-397.
Goñi, J. M. (2012) Didáctica de las matemáticas. Formación del profesorado de secundaria en matemáticas. Barcelona: Editorial Graó/Ministerio de Educación
Hernán, F., Carrillo, E. (1991). Recursos en el aula de Matemáticas. Col·lecció Matemáticas: cultura y aprendizaje, número 34. Ed. Síntesis, Madrid.
Vanegas, Y. y Giménez, J. (2011) Aprender a evaluar como regulación y análisis de la actividad matemática. UNO. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 57, 84 - 92.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura