Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Innovació Docent i Iniciació a la Recerca Educativa en Didàctica de les Ciències Socials

Codi: 45579 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria de las Neus Gonzalez Monfort
Correu electrònic:
neus.gonzalez@uab.cat

Equip docent

Antoni Santisteban Fernandez
Jordi Castellvi Mata
Myriam Gonzalez Sanz
Juan Llusà Serra

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

cap

-------


Objectius

- Desenvolupar les competències professionals per exercir la funció docent en l’educació secundària com a docent de l’especialitat de Geografia, Història i Ciències Socials i com a tutor o tutora.
- Aportar els coneixements i les habilitats necessàries per exercir la docència de les àrees corresponents a l’especialitat de Geografia, Història i Ciències Socials que s’ofereixen a l’educació secundària i al batxillerat.
- Relacionar les diferents assignatures del màster amb el pràcticum per tal d’emmarcar l’exercici de la funció docent dins d’una pràctica reflexiva.
- Aplicar els coneixements i les competències del màster en un treball de fi de màster (TFM) que permeti reflexionar sobre la funció docent utilitzant evidències i referents teòrics de la recerca educativa.

--------------------


Resultats d'aprenentatge

  1. CA27 (Competència) Crear situacions d'aprenentatge des de les ciències socials a partir de problemes socials rellevants, amb una mirada competencial i inclusiva.
  2. CA28 (Competència) Aplicar de manera integrada l'avaluació formativa i la formadora en el disseny de les situacions d'aprenentatge de les ciències socials com a instrument per comprovar i regular els aprenentatges.
  3. CA29 (Competència) Gestionar l'actuació docent per promoure l'autoregulació i la metacognició dels aprenentatges.
  4. CA30 (Competència) Incorporar recursos digitals docents a l'aula de ciències socials.
  5. CA31 (Competència) Treballar en equip de manera cooperativa per a la cocreació de propostes conjuntes per a l'aprenentatge de les ciències socials, la història, la geografia i la història de l'art.
  6. KA21 (Coneixement) Seleccionar els aspectes bàsics del currículum de les àrees de coneixement de l'àmbit de les ciències socials per desenvolupar-se professionalment com a docent.
  7. KA22 (Coneixement) Recordar els continguts curriculars de les matèries d'història, geografia i història de l'art en relació amb els coneixements de la didàctica de les ciències socials en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
  8. SA28 (Habilitat) Incorporar mesures inclusives en el procés d'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials.
  9. SA29 (Habilitat) Dominar l'expressió oral i escrita tant en la pràctica discursiva acadèmica com en la pràctica d'ensenyament de les ciències socials.
  10. SA30 (Habilitat) Aplicar els continguts curriculars de la història, la geografia i la història de l'art amb una visió des de l'educació crítica.

Continguts

BLOC 1. La innovació docent en Didàctica de les Ciències Socials a l’aula

-Disseny i experimentació de Situacions d’Aprenentatge de CCSS a l’aula de secundària.
-Selecció, organització i seqüenciació de les competències i els continguts que es volen ensenyar.
-Anàlisi, valoració i reflexió crítica del procés d’elaboració i experimentació de les Situacions d’Aprenentatge.

BLOC 2. Iniciació a la recerca educativa en Didàctica de les Ciències Socials

-Adquisició de competències d’indagació sobre els fenòmens que es produeixen a l’aula.
-Context de la recerca.

---------------------------


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Prova escrita d'anàlisi de casos (individual) 100 4 KA21, KA22, SA28, SA29, SA30
Tipus: Supervisades      
Disseny d'una Situació d'aprenentatge(grupal) 125 5 CA27, CA28, CA29, CA30, CA31, KA21, KA22, SA28, SA29, SA30
Tipus: Autònomes      
Defensa oral i justificació teòrica de l'anàlisi del cas realitzat en la prova escrita (individual) 25 1 KA21, KA22, SA29, SA30

La metodologia de l’assignatura es fonamenta en un enfocament actiu i participatiu, amb l’objectiu de promoure el desenvolupament del pensament crític, social i ciutadà de l’alumnat. El procés d’ensenyament-aprenentatge combina les exposicions per part del professorat dels conceptes clau i de les qüestions bàsiques amb activitats pràctiques i dinàmiques de grup. Es potenciarà el debat, la discussió en petits grups, l'estudi i anàlisi de casos, així com l’aprenentatge cooperatiu per afavorir la reflexió i la construcció col·lectiva del coneixement. S’utilitzaran diferents recursos i materials didàctics, així com eines digitals i TIC, per tal d’enriquir i actualitzar l’experiència formativa i connectar els continguts amb la realitat social i educativa actual. Les activitats es centraran en la resolució de problemes socials rellevants, la disseny de propostes didàctiques i la valoració crítica de materials i metodologies, promovent en tot moment la transferència de les competències treballades a la pràctica docent.

----------------------------------------------

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral i justificació teòrica de l'anàlisi del cas realitzat en la prova escrita (individual). 10% 0 0 KA21, KA22, SA29, SA30
Disseny d'una Situació d'aprenentatge (grupal) 50% 0 0 CA27, CA28, CA29, CA30, CA31, KA21, KA22, SA28, SA29, SA30
Prova escrita d'anàlisi de casos (individual) 40% 0 0 CA27, CA28, KA21, KA22, SA29, SA30

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats proposades (el programa lliurat a l'inici de l'assignatura concretarà les activitats i lliuraments a realitzar).

Presencialitat

L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria en un 80%, per poder fer l’avaluació continuada. Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Si algú no pot complir el percentatge de presencialitat establert, no es pot acollir a l'avaluació continua, i caldrà que es presenti a la recuperació.

Avaluació contínua

En aquesta assignatura s’han de realitzar 3 activitats d’avaluació. El primer dia de classe s’explicaran i justificaran. L'activitat recuperable és el "disseny d'una situació d'aprenentatge". La qualificació màxima (en la recuperació) que es pot obtenir és d’un 5 sobre 10.

Els terminis del professorat per fer les devolucions, retorns o qualificació de les activitats avaluació seran els que estableixi la normativa.

Activitats d'avaluació: lliurament, tipus, percentatge i data

- Disseny d'una Situació d'aprenentatge (grupal), 9 gener [activitat recuperable]

- Prova escrita d'anàlisi de casos (individual), 6 febrer

- Defensa oral i justificació teòrica de l'anàlisi del cas realitzat en la prova escrita (individual) , 22 maig

Avaluació única

L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i segons els mecanismes que la Facultat de Ciències de l’Educació hagi previst(consulteu web facultat).

Els criteris de l'avaluació única són els mateixos que els de l'avaluació contínua, només que la data de lliurament de totes les activitats serà: 29 maig

Recuperació

La data de la recuperació (tant per a l'avalució contínua com única) és: 5 de juny
Per participar al procés de recuperació de les activitats, cal haver obtingut una qualificació mínima d'un 3,5 sobre 10.

Aquesta assignatura no preveu la "prova de síntesi". L'alumnat podrà acollir-se o a l'avaluació continuada o a l'avaluació única.

Perspectiva de gènere

S'introduirà la perspectiva de gènere en la docència el que implica revisar els biaixos androcèntrics de les disciplines, qüestionar els estereotips de gènere, incloure el coneixement produït per les dones i altres col·lectius invisibilitats, i lesperspectives crítiques que destapen conceptualitzacions androcèntriques i posen de manifest les causes i mecanismes socials i culturals que sustenten les desigualtats de gènere. Implica identificar metodologies docents i la distribució dels espais educatius que reprodueixin desigualtats, i l'ús del llenguatge no sexista.

Compromís ètic i actitud

Per aprovar aquesta assignatura és imprescindible mostrar una actitud compatible amb la professió educativa (escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics...). També cal evidenciar responsabilitat i rigorositat en el treball autònom, participació activa a les classes, mostra de pensament crític i unes conductesque afavoreixen unentorn amable i positiu, democràtic i on es respectin les diversitats.

Competències comunicatives

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Atenent que la llengua vehicular del màster és el català, totes les proves avaluatives s'hauran de realitzar en aquesta llengua.

Còpia i plagi

La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb la nota “zero”. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes. L’ús de la intel·ligència artificial de manera fraudulenta implicarà que l’activitat d’avaluació sigui considerada suspesa amb un 0.

Ús intel·ligència artificial

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades ambaquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Competència digital docent

En aquesta assignatura es plantegen activitats per desenvolupar la CDD de l'alumnat.

----------------


Bibliografia

A l'inici de l'assignatura es lliurarà una bibliografia obligatòria i una opcional. Les lectures es contextualitzaran, es comentaran i s'analitzaran a l'aula.

------------


Programari

cap

----------


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura