Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

De la Modelització Microscòpica a la Macroscòpica

Codi: 45560 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Modelització per a la Ciència i l'Enginyeria / Modelling for Science and Engineering OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Vicente Mendez Lopez
Correu electrònic:
vicenc.mendez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Càlcul de diverses variables. Equacions diferencials ordinàries i parcials. Introducció a la teoria de la probabilitat


Objectius

L’objectiu principal de la primera part d’aquest curs és proporcionar eines per tractar l’anàlisi i les simulacions numèriques de processos estocàstics tant per a sistemes afectats per soroll extern com per soroll intern. Les aplicacions a sistemes ecològics i biològics es debatran detalladament. L'objectiu de la segona part és entendre el fionaments i les aplicacions de dos mètodes diferents per la modelització numèrica de fenòmens físics resolent equacions en derivades parcials. En primer lloc, es presentarà i il·lustrarà el mètode de les diferències finites mitjançant simulacions de micromagnetisme. A continuació, es presentarà i il·lustrarà el mètode dels elements finits utilitzant com a exemples la difusió tèrmica, l'elasticitat i la mecànica de fluids.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA12 (Competència) Comunicar a un públic expert els resultats obtinguts de l'anàlisi de problemes basats en processos estocàstics i en equacions en derivades parcials.
  2. CA13 (Competència) Desenvolupar models basats en equacions en derivades parcials per a la resolució de problemes pràctics concrets.
  3. CA14 (Competència) Desenvolupar estudis de modelització i anàlisi estocàstica per a l'anàlisi de conjunts de dades reals.
  4. KA11 (Coneixement) Reconèixer els principals tipus de plataformes i eines informàtiques d'implementació d'equacions en derivades parcials.
  5. KA12 (Coneixement) Identificar els nivells de descripció dels processos estocàstics i les principals tècniques matemàtiques associades a cadascun d'aquests.
  6. SA12 (Habilitat) Implementar en programaris específics equacions en derivades parcials, incloent-hi les tècniques de malla i les condicions de contorn apropiades.
  7. SA13 (Habilitat) Establir relacions entre els diferents nivells de descripció dels processos estocàstics.
  8. SA14 (Habilitat) Associar les solucions i els resultats de les equacions en derivades parcials amb les propietats dels corresponents sistemes físics i naturals que representen.

Continguts

PART 1

• Modelització determinista davant de modelització estocàstica

• Introducció a la teoria de la probabilitat. Variables aleatòries. Funcions de distribució de probabilitat i funcions generadores. Lleis dels grans números. Teorema central del límit.

• Processos estocàstics: descripcions microscòpiques i macroscòpiques. Classificació dels processos estocàstics. Equació de Langevin. Equació mestra. Equació de Fokker-Planck.

• Visualització i caracterització de processos estocàstics. Mètodes de visualització. Recurrència. Estadística de primer pas. Estadística de valors extrems.

• Fenòmens induïts per soroll/estocasticitat. Extinció demogràfica. Transicions de fase induïdes per soroll. Ordre induït per soroll. Ressonància estocàstica. Supressió del soroll.

 

PART 2

 

• Micromagnetisme per diferències finites. Definició del problema. Implementació de les condicions de contorn. Evolució temporal. Mètodes alternatius iteratius.

• Exemples: Formació de dominis; vòrtex magnètics; skyrmions magnètics.

• Diferències finites per a estudis de punts singulars.

• Exemples: Punts de Bloch; inversió dinàmica de vòrtex magnètics; creació i destrucció de skyrmions.

• Fonaments del mètode dels elements finits. Formulació feble d'equacions diferencials en derivades parcials. Condicions de contorn. Tipus d'elements i mallat.

• Exemples: Difusió tèrmica i elasticitat.

• Principis variacionals. Mètode de Galerkin. Multiplicadors de Lagrange. Estabilització, convergència i estimació d’errors.

• Exemples avançats: Mecànica de fluids (laminars i turbulents)

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sesions d'aula 39 1,56 CA13, CA14, KA12, SA13
Tipus: Supervisades      
Tutories 9 0,36 CA12
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 50 2 KA11, SA12, SA14

La metodologia del curs combina sessions magistrals a classe amb activitats autònomes per part de l'alumne per tal de practicar els conceptes treballants durant el curs.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 70 2 0,08 CA13, CA14, KA12, SA13, SA14
Lliuraments 30 50 2 CA12, CA13, CA14, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14

Primera Part. (50%)

Es realitzaran entregues de problemes durant el curs (30% de la notal) i un examen general d'aquesta part (70%)

Segona part. (50%)

Es realitzaran entregues de problemes durant el curs (30% de la nota final) i un examen general d'aquesta part (70%)


Bibliografia

Bàsica:

  • V. Méndez, D. Campos, F. Bartumeus. Stochastic Foundations in Movement Ecology, Springer-Verlag, 2014
  • C.W. Gardiner, Handbook of Stochastic Methods for Physics, Chemistry and the Natural Sciences. Springer. Berlin. 1990
  • L.J.S. Allen, An Introduction to Stochastic Processes with Applications to Biology. Chapman & Hall/CRC, Boca Ratón. 2011
  • R. Toral, P. Colet. Stochastic Numerical Methods. Wiley-VCH, 2014

Complementària:

  • N. van Kampen, Stochastic Processes in Physics and Chemistry, Third Edition (North-Holland Personal Library) 2007
  • J. Rudnick and G. Gaspari. Elements of the Random Walk. Cambridge Univ. Press, 2004
  • N.C. Petroni. Probability and Stochastic Processes for Physicists. Springer-Verlag, 2020
  • N. Lanchier. Stochastic Modelling. Springer-Verlag, 2017

Programari

Les activitats pràctiques de l'assignatura es desenvoluparan en llenguatge Python i R


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre tarda