Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Polítiques Públiques per a la Recerca, Desenvolupament i Innovació

Codi: 45541 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Economia i Administració d'Empreses OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Guadalupe Souto Nieves
Correu electrònic:
guadalupe.souto@uab.cat

Equip docent

Xavier Ramos Morilla
Oriol Roca Sagales
Javier Asensio Ruiz De Alda
Paula Salinas Peña

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Fundamentals of Economics and Business I

Fundamentals of Economics and Business II


Objectius

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Métodes d'Estimació d'Impacte Causal en Polítiques Públiques:

L’objectiu del curs és familiaritzar els estudiants amb l’avaluació d’impacte en economia. El curs presenta els principals mètodes utilitzats per quantificar els efectes causals de les polítiques públiques sobre les variables objectiu: evaluacions aleatorietzades, diferència en diferències, disseny de regressió discontínua, variables instrumentals, experiments naturals. Aquests mètodes es presenten de forma crítica, posant èmfasi en els seus supòsits, les seves debilitats i les seves fortaleses. El curs també mostra com implementar aquests mètodes amb Stata.

Economia i Polítiques de les Infraestructures i de la Inversió Pública:

Aquest curs estudia els aspectes econòmics de les infrastructures emprant les eines de l'anàlisi econòmica per decidir el nivell òptim de provisió d'infrastructures, el paper del sector públic i del privat en la seva provisió i gestió, i mostra les implicacions polítiques del procés de desregulació que ha tingut lloc en els mercats recolzats en infrastructures en els últims anys. El curs emfatitza l'anàlisi empírica, amb exemples detallats i casos d'estudi per mostrar la conseqüències econòmiques de diferents dissenys de polítiques.

Economia i Polítiques d'educació:

El curs ofereix una profunda immersió en la intersecció entre educació i economia. Es comença amb l'anàlisi dels conceptes bàsics, com el capital humà i les perspectives globals, per desprésavançar cap a l'anàlisi de les funcions de producció d'educació i la innovació en educació. El curs conclou amb una exploració de la política educativa, els models de finançament i les estratègies per a abordar les desigualtats, així com la autonomia dels centres educatius. Mitjançant classes magistrals i estudis de casos, els estudiants podran adquirir una comprensió integral de com els principis econòmics interactuen amb els resultats educatius de manera global, preparant-los per ser capaços d'analitzar críticament les polítiques educatives i contribuir a la discussió sobre el futur de l'educació. 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA10 (Competència) Avaluar l'impacte de les diferents polítiques públiques per al desenvolupament sostenible i el progrés social tenint en compte els possibles biaixos de gènere.
  2. CA11 (Competència) Informar eficaçment sobre la necessitat, les característiques i els efectes de les polítiques públiques a públics amb i sense coneixements previs en anàlisi econòmica.
  3. KA10 (Coneixement) Reconèixer les tècniques empíriques apropiades per a l'anàlisi i l'avaluació de polítiques públiques i la relació de causalitat entre les diferents variables considerades.
  4. KA11 (Coneixement) Identificar els determinants de l'evolució del mercat laboral i els seus efectes sobre el benestar social.
  5. KA12 (Coneixement) Descriure el rol de les polítiques de foment de la recerca i la innovació en entorns caracteritzats per un progrés tecnològic ràpid.
  6. KA13 (Coneixement) Identificar els factors rellevants en el disseny de polítiques educatives per al progrés social.
  7. KA14 (Coneixement) Identificar biaixos de gènere en l'anàlisi i l'avaluació de les diferents polítiques públiques per corregir-les i millorar-les.
  8. SA06 (Habilitat) Avaluar l'impacte de les diferents polítiques socials des de la perspectiva de gènere, de l'eficiència, l'ètica, la responsabilitat social i la sostenibilitat.
  9. SA07 (Habilitat) Analitzar els processos de disseny de polítiques públiques orientades al progrés social.
  10. SA08 (Habilitat) Avaluar l'impacte social de les diferents temàtiques susceptibles de ser tractades en un projecte de recerca.

Continguts

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Métodes d'Estimació d'Impacte Causal en Polítiques Públiques:

  1. Principals reptes en l’estimació causal de l’impacte de les polítiques públiques
  2. Avaluacions aleatorietzades.
  3. Diferència en diferències
  4. Propensity score matching
  5. Disseny de regressió discontínua
  6. Endogeneitat i variables instrumentals
  7. Experiments naturals i quasi-naturals.

 Economia i Polítiques de les Infraestructures i de la Inversió Pública:

  1. Introducció: importància econòmica de les infraestructures: Impacte econòmic deles infraestructures públiques: efectes de la demanda i de l’oferta, efectes nets i derivats, efectes d’abandonament i efectes distributius.
  2. Infraestructures i creixement econòmic:  Models utilitzats per investigar la relació entre la infraestructura i l'activitat econòmica: models de sortida d'entrada, models economètrics.
  3. Presa de decisions sobre subministrament d’infraestructures: Anàlisi de costos i beneficis i més enllà.
  4. Models de gestió de la infraestructura públic-privada: El problema del monopoli en la provisió d’infraestructures i el ventall de solucions possibles. Subministrament públic d’infraestructures i motius de privatització.
  5. Subministrament d’infraestructures amb contractes i concessions privades: Contractes privats. Les concessions d’infraestructures i el problema de la renegociació. Col·laboracions publicoprivades (PPP).
  6. Regulació i competència de les infraestructures: Regulació d'infraestructures: taxade rendiment i límit de preus. Separació vertical i introducció de la competició. Regulació de les infraestructures liberalitzades.

Economia i Polítiques d'Educació:

1. Introducció a l'economia de l'educació
   1.1  Definició i àmbit
   1.2  Creixement del capital humà
   1.3  El rendiments de l'educació
   1.4  Perspectives globals sobre l'educació
2. Funcions de producció d'educació
   2.1 Introducció a les funcions de producció d'educació
   2.2 Especificacions de les funcions de producció educatives a la literatura
   2.3 Mesurament dels resultats educatius
 3. Innovació en educació
   3.1 Impacte de la tecnologia en els resultats educatius
   3.2 Mètodes d'innovació pedagògica
   3.3 Competències educatives rellevants y com reforçar-les
 4. Desigualtats educatives
   4.1 Status socioeconòmic i resultats educatius
   4.2 Diferències per gènere i minories
   4.3 Polítiques per a afrontar les desigualtats educatives
5. Política educativa i finançament
   5.1 El paper del govern en el finançament i la regulació
   5.2 Models de finançament i equitat
   5.3 Federalisme fiscal i educació
   5.4 Autonomia dels centres educatius


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectures amb suport de TIC 37,5 1,5
Resolució d'exercicis 37,5 1,5
Tipus: Supervisades      
Tutories i monitorització del treball dels estudiants 62,5 2,5
Tipus: Autònomes      
Estudi, Lectures, Resolució d'exercicis, Assajos 79,5 3,18

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Les activitats que permetran als estudiants aprendre els conceptes bàsics inclosos en aquest curs són :

1. Classes teòriques en les quals el/la professor/a explica els conceptes principals.

L’objectiu d’aquesta activitat és introduir les nocions bàsiques i guiar l’estudiant en els procés d’aprenentatge.

 2. Problemes

En algunes assignatures s’inclouen llistats d’exercicis que els estudiants han de resoldre individualment o en grup. Aquesta activitat té un objectiu doble. D’una banda, els estudiants treballen els conceptes teòrics explicats a l’aula i, de l’altra banda, mitjançant aquesta pràctica desenvolupen les habilitats necessàries per a resolució de problemes.

 3. Classes pràctiques

El propòsit d’aquesta activitat és comentar i resoldre qualsevol dubte que els estudiants puguin haver tingut resolent els exercicis. D’aquesta forma seran capaços d’entendre i corregir els errors que hagin pogut cometre durant aquest procés.

 4. Redacció d’assaigs

En algunes assignatures els estudiants redacten assaigs sobre temes proposats.

5. Hores de tutories

Els estudiants compten amb hores de tutories en les quals el/la professor/a els ajuda a resoldre els dubtes que puguin tenir. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen: Economia i polítiques de les infraestructures i la inversió pública 21.66% 2 0,08 CA10, CA11, SA07, SA08
Examen: Economia i Polítiques d'Educació 21.66% 2 0,08 CA10, CA11, KA11, KA13, KA14
Examen: Mètodes d'estimació d'impacte causal en polítiques públiques 21.66% 2 0,08 CA10, CA11, KA10, KA14, SA08
Exercicis i assajos 35% 27 1,08 CA10, CA11, KA10, KA11, KA12, KA13, KA14, SA06, SA07, SA08

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

1. L'assignatura es composa de diferents parts impartides per diferents professors/es. La nota final de l'assignatura s’obté com a mitjana de les notes de cada un dels blocs a que integren l'assignatura.

  • Es considera que s’ha superat satisfactòriament l'assignatura si:
    • la nota de cada bloc dins de l'assignatura és superior o igual a 3.0 (en una escala de 0 a 10), i
    • la nota final de l'assignatura és superior o igual a 5.0 (en una escala de 0 a 10).

IMPORTANT: S’espera que l’alumnat assisteixi a totes les classes. Tant l’assistència com la participació a l’aula comptaran en l’avaluació final de cada assignatura.

  • Si una assignatura no s’ha superat, els coordinadors del MEBA demanaran al/la estudiant de presentar-se a l’examen de recuperació d’aquells blocs que, segons la valoració dels coordinadors i els/les professors/es, li puguin permetre superar l'assignatura. Si l’estudiant aprova l'assignatura després de/ls examen/s de recuperació, la nota de l'assignatrua serà convenientment actualitzada. Altrament, prevaldrà la nota obtinguda inicialment. Els resultats després dels examens de recuperació compliran aquestes dues restriccions:
    • La nota màxima per a qualsevol bloc recuperat és 5.5; i
    • La nota final de l'assignatura després de les recuperacions no pot ser superior a 6.8.

 El calendari dels exàmens de recuperació es donarà a conèixer juntament amb les notes dels examens finals

2. La nota – entre 0 i 10 – per a cada bloc serà calculada per cada professor/a d’acord amb el seu criteri i l’actuació de l’estudiant. Com a norma general, el 35% de la nota correspondrà a l’avaluació contínua realitzada durant el curs i el 65% provindrà de l’examen final de cada bloc. La duració i el tipus d’examen final es fixa per part de cada professor/a.

3. Els exàmens finals són obligatoris. Els exàmens de recuperació només s’adrecen a aquells/es estudiants que prèviament hagin fet l’examen final i l’hagin suspès. 


Bibliografia

Referèncias generals

  • Khandker, Shahidur R.; Koolwal, Gayatri B.; Samad, Hussain A.. 2010. Handbook on Impact Evaluation : Quantitative Methods and Practices. World Bank.https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/2693 License: CC BY 3.0 IGO.
  • Angrist, J. and Pischke, J.-S, 2008, Mostly Harmless Econometrics An empiricist’s Companion, Princeton University Press.
  • Angrist, J. and Pischke, J.-S, 2014, Mastering Metrics: The Path from Cause to Effect, Princeton University Press.
  • Shenyang Guo and Mark W. Fraser, 2010, Propensity Score Analysis, Statistical Methods and Applications, Sage Editorial.
  •  Aschauer, D. A. Is public infrastructure productive? Journal of Monetary Economics 23, 177-200, 1989.
  • Auriol, E C. Crampes and A. Estache, Regulating Public Services , Cambridge University Press, 2021.
  • Bom, P.D. and Ligthart, J.E.  What have we learned from three decades of research on the productivity of public capital?, Journal of Economic Surveys, 28 (5), 889-916, 2014.
  • E. Engel, R. Fischer and A. Galetovic, The Economics of Public-Private Partnerships. A basic guide, 2014
  • Gómez-Ibáñez, J. A., Regulating infrastructure. Monopoly, contracts anddiscretion, Harvard University Press, 2003.
  • Gramlich, E.M. Infrastructure investment: A review essay. Journal of Economic Literature, Vol. XXXII, 1176-1196, 1994.
  • Guasch, J.L. Granting and Renegotiating Infrastructure Concessions: Doing it Right, The World Bank, 2004.
  • Kessides, I. N., Reforming infrastructure: privatization, regulation, and competition, Oxford University Press – The World Bank, 2004.
  • Romp W. and de Haan, J., Public Capital and Economic Growth: A Critical Survey, Perspektiven der Wirtschaftspolitik 8 (Special Issue): 6–52, 2007.
  • Straub, S., Infrastructure and Development: A Critical Appraisal of the Macro-level Literature, The Journal of Development Studies, vol. 47(5), 683-708, 2011.
  • World Bank, World Development Report 1994: Infrastructure For Development. Oxford University Press, New York. Overview and Chapter 1, 1-36, 1994.

 Referències específiques

  • Cada professor proporcionará referències especifiques per a cada tema al llarg del curs.

Programari

STATA


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès segon quadrimestre matí-mixt