Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Desenvolupament del Llenguatge i els Aprenentatges en el Dèficit Auditiu

Codi: 45535 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Cambra Verges
Correu electrònic:
cristina.cambra@uab.cat

Equip docent

Rocio Daniela Concha Ortiz

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

S'aconsella repassar els continguts del mòdul 45530 - Trastorns Específics de l'Aprenentatge i del Desenvolupament del Llenguatge.


Objectius

Ampliar la formació professional oferint continguts teòrics i pràctics que possibilitin l'especialització en la intervenció dels trastorns de la comunicació i del llenguatge derivats del dèficit auditiu.
 

Resultats d'aprenentatge

  1. CA17 (Competència) Dissenyar estratègies per potenciar els aprenentatges en persones amb dèficit auditiu a partir de l'avaluació i de les variables individuals i socials concurrents.
  2. CA18 (Competència) Comunicar clarament conclusions i coneixements avançats sobre les alteracions de la comunicació i del llenguatge derivades del dèficit auditiu a públics especialitzats i no especialitzats.
  3. KA14 (Coneixement) Identificar els estats afectius i els processos vivencials de les persones amb dèficit auditiu i de les seves famílies.
  4. KA15 (Coneixement) Reconèixer les evidències sobre el desenvolupament del llenguatge i dels aprenentatges en el dèficit auditiu obtingudes d'altres disciplines científiques.
  5. SA24 (Habilitat) Fer servir les evidències sobre el dèficit auditiu i l'aprenentatge obtingudes per altres professionals de disciplines científiques.
  6. SA25 (Habilitat) Planificar els entorns i les actuacions per facilitar la inclusió de les persones afectades per alteracions de la comunicació i del llenguatge derivades del dèficit auditiu.

Continguts

1. El context familiar de l'infant amb dèficit auditiu.
 
2. Comunicació i llenguatge de l'infant amb dèficit auditiu en el seu context familiar.
 
3. Intervenció i consells a la família.
 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria i debat 15 0,6 CA17, CA18, KA14, KA15, SA24
Tipus: Supervisades      
Anàlisi de casos pràctics 3 0,12 CA17, CA18, SA24, SA25
Tipus: Autònomes      
Cerca evidencies cientifiques 15 0,6 KA14, KA15, SA24
Elaboracio informe resoloució de cassos 6 0,24
Estudi de casos clínics 15 0,6
Lectura critica de evidencies científiques 20 0,8 SA24
Tutories 1 0,04 CA17, SA25

La metodologia d'aquest mòdul inclou:
 
  • Classes: exposició i debat els continguts del temari basats en l'evidència científica
  • Anàlisi de casos pràctics d'infants amb dèficit auditiu en interacció amb les seves famílies
  • Tutories per aclarir dubtes
  • Treball autònom: lectura crítica d'articles i documents bibliogràfics, i redacció de treballs.
 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Debat 20% 0 0 CA18, KA15, SA24
EV2: Resolució d'un cas pràctic 35% 0 0 CA17, CA18, KA14, SA24, SA25
EV3: Prova escrita 45% 0 0 CA17, CA18, KA14, KA15, SA25

L'avaluació d'aquest mòdul es realitzarà a partir de tres evidències d'aprenentatge:
EV1: Debat presencial d'actualització teòrica (20%),
EV2: Exercici pràctic  a partir d'un cas (35%), 
EV3: Prova escrita individual i presencial (45%), 
Tipus de retorn:
El retorn de les evidències serà la següent:
EV1: A l'aula , setmana 5, 
EV2: Rubrica, setmana 7, 
EV3: tutoria, setmana 9, segon semestre  
 
Mòdul superat: l'estudiant supera el mòdul si s'ha presentat a les tres evidències i obté una calificació mínima de 5 punts (escala 0-10) com a suma ponderada de cadascuna de les evidències d'aprenentatge EV1, EV2, EV3". 
 
L'alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o inferior a 4 punts (40%) constarà en actes com a "no avaluable".
 
Prova de recuperació: podrà optar a la recuperació de les evidències aquella persona que no hagi assolit els criteris per superar el mòdul però que hagi obtingut una nota igual o superior de 4.
 
Ús prohibit: “En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i potcomportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Bibliografia

Adamson, L. B., Caughy, M., O., Bakeman, R., Rojas, R., Owen, M., T., Tamis-LeMonda, C., S., Pacheco, D., Pace, A., & Suma, K. (2021). The quality of mother toddler communication predicts language and early literacy in Mexican American children from low-income households. Early Childhood Research Quarterly, 56, 167-179. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.03.006

Bakar, Z. A., Brown, P. M., & Remine, M. D. (2010). Sensitivity in Interactions between Hearing Mothers and their Toddlers with Hearing Loss: The Effect of Cochlear Implantation. Deafness & Education International, 12(1), 2–15. https://doi.org/10.1179/146431510X12626982043525

Brown, P. M, & Watson, L. M. (2017) Language, play and early literacy for deaf children: the role of parent input. Deafness & Education International, 19(3-4), 108-114.

https://doi.org/10.1080/14643154.2018.1435444

Curtin, M., Dirks, E., Cruice, M., Herman, R., Newman, L., Rodgers, L., & Morgan, G. (2021). Assessing Parent Behaviours in Parent–Child Interactions with Deaf and Hard of Hearing Infants Aged 0–3 Years: A Systematic Review. Journal of Clinical

283 Medicine, 10(15), 3345. http://dx.doi.org/10.3390/jcm10153345

Fagan, M. K., Bergeson, T. R., & Morris, K. J. (2014). Synchrony, complexity and directiveness in mothers’ interactions with infants pre- and post-cochlear implantation. Infant Behavior & Development, 37(3), 249–257. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2014.04.001

Landry, S. H., Smith, K. E., Swank, P. R., Zucker, T., Crawford, A. D., & Solari, E. F. (2012). The effects of a responsive parenting intervention on parent-child interactions during shared book reading. Developmental Psychology, 48(4), 969–986.

https://doi.org/10.1037/a0026400

Lavellia, M., Majorano, M., Guerzoni, L., Murri, A., Barachetti, C., & Cuda, D. (2018). Communication dynamics between mothers and their children with cochlear implants: Effects of maternal support for language production. Journal of Communication Disorders, 73, 1–14.

https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2018.03.001

Majorano, M., Guidotti, L., Guerzoni, L., Murri, A., Morelli, M., Cuda, D., & Lavelli, M. (2018). Spontaneous language production of Italian children with cochlear implants and their mothers in two interactive contexts. International Journal of Language & Communication Disorders, 53(1), 70–84.

https://doi.org/10.1111/1460-6984.12327

Quittner, A. L., Cruz, I., Barker, D. H., Tobey, E., Eisenberg, L. S., & Niparko, J. K. (2013). Effects of Maternal Sensitivity and Cognitive and Linguistic Stimulation on Cochlear Implant Users’ Language Development over Four Years. The Journal of Pediatrics, 162(2), 343–348.e3.

https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2012.08.003

Zhang, B., Qiu, J., Yu, Y., Hu, C., Zhu, Z., Yu, C., Yin, L., & Zhong, M. (2020). Influence of family environment on the development of speech and language in prelingually deaf children after cochlear implantation. Clinical Otolaryngology, 45(4), 466–470. https://doi.org/10.1111/coa.13525

 

 

 


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol segon quadrimestre tarda