Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Alteracions del Llenguatge en els Trastorns de l'Espectre Autista i la Discapacitat Intel·lectual

Codi: 45533 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Debora Perez Garcia
Correu electrònic:
debora.garcia@uab.cat

Equip docent

Sonia Vilaltella Verdes

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per tal de treure el màxim profit del contingut del curs, és altament recomanable que l'alumnat tingui coneixements previs sobre el desenvolupament evolutiu típic, amb especial èmfasi en el desenvolupament del llenguatge. També és convenient que coneguin les principals característiques dels trastorns específics del desenvolupament del llenguatge, ja que aquests coneixements serviran de base per entendre millor les particularitats que es presenten en el marc de la discapacitat i en els Trastorns de l'Espectre de l'Autisme (TEA). 

 


Objectius

Proporcionar a l'estudiant coneixements actualitzats del fenotip conductual, especialment en l'àrea de llenguatge i parla de dos trastorns del neurodesenvolupament: la discapacitat intel·lectual i els trastorns de l'espectre de l'autisme. Així mateix s'abordaran aspectes d'intervenció específics per a aquests trastorns.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA12 (Competència) Dissenyar estratègies per a la intervenció sobre els trastorns de l'espectre autista i la discapacitat intel·lectual a partir de l'avaluació i de les variables individuals i socials concurrents.
  2. CA13 (Competència) Comunicar clarament conclusions i coneixements avançats sobre els trastorns de l'espectre autista i la discapacitat intel·lectual a públics especialitzats i no especialitzats.
  3. KA11 (Coneixement) Identificar els estats afectius i els processos vivencials de les persones afectades pels trastorns de l'espectre autista i la discapacitat intel·lectual i de les seves famílies.
  4. KA12 (Coneixement) Reconèixer les evidències sobre els trastorns de la comunicació i del llenguatge obtingudes d'altres disciplines científiques.
  5. SA17 (Habilitat) Fer servir instruments i tècniques d'avaluació i d'exploració per a la recerca sobre intervenció en els trastorns de l'espectre autista i la discapacitat intel·lectual.
  6. SA18 (Habilitat) Fer servir els elements rellevants de l'anamnesi i l'entrevista inicial per a la recerca sobre l'avaluació en els trastorns de l'espectre autista i la discapacitat intel·lectual.
  7. SA19 (Habilitat) Fer servir les evidències sobre els trastorns de l'espectre autista i la discapacitat intel·lectual obtingudes per diferents professionals de disciplines científiques.
  8. SA20 (Habilitat) Planificar els entorns i les actuacions per facilitar la inclusió de les persones afectades pels trastorns de l'espectre autista i la discapacitat intel·lectual.

Continguts

Aquesta assignatura abordarà dos trastorns del neurodesenvolupament: la discapacitat intel·lectual i els trastorns de l'espectre de l'autisme (TEA). A cada tema es treballaran els aspectes fonamentals relacionats amb la seva conceptualització teòrica, els procediments i instruments d’avaluació, així com les estratègies d’intervenció més adequades en funció de les necessitats individuals.

L’enfocament del curs s’estendrà al llarg del cicle vital, analitzant com es manifesten i evolucionen aquests trastorns des de la infantesa fins a l’edat adulta. S’hi tindrà molt en compte la perspectiva de gènere, amb l’objectiu de reconèixer diferències en el diagnòstic, l’expressió simptomàtica i l’accés als suports. 

Així mateix, es presentaran els avenços recents en recerca científica per tal de dotar l’alumnat de coneixements actualitzats

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 31,5 1,26 CA12, CA13, KA11, KA12, SA17, SA18, SA19, SA20
Tipus: Supervisades      
Tutories 2 0,08 KA12, SA20
Tipus: Autònomes      
Anàlisi de casos, estudi 104,5 4,18 CA12, CA13, KA11, KA12, SA17, SA18, SA19, SA20

ACTIVITAT DIRIGIDA

Classes teòriques

Classes magistrals amb suport de TIC. L’estudiantat discutirà les tècniques d’exploració utilitzades i emetrà un diagnòstic de manera argumentada, basant-se en criteris teòrics i clínics. Com a part de l’activitat, es visionaran vídeos de casos reals o simulats, els quals serviran com a base per a l’observació sistemàtica de conductes, la identificació d’indicadors rellevants i l’aplicació de protocols d’avaluació. A partir d’aquesta anàlisi, l’estudiantat haurà de formular un pla d’intervenció adequat a les necessitats detectades, justificant les seves decisions amb fonaments empírics i adaptacions contextuals.

 

ACTIVITAT SUPERVISADA

Tutories: Tutories de seguiment de la realització dels treballs plantejats 

 

 ACTIVITAT AUTÒNOMA

- Lectura d’articles, redacció de treballs, estudi, etc.

- Lectura comprensiva de documents diversos (informes, protocols d’avaluació, etc) i articles

- Anàlisi de casos

- Estudi: Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 40% 5 0,2 CA13, KA12, SA17, SA19
EV2 40% 5 0,2 CA12, CA13, KA11, SA17, SA18, SA20
EV3 20% 2 0,08 CA12, KA12, SA18

 

L'avaluació de l'assignatura té la següent estructura:

- EV1: Entrega d'un treball escrit individual (40% nota).

- EV2: Entrega d'un treball escrit individual (40% nota).

- EV3: L'assistencia de almenys el 80% de sessions i participació a les activitats (20% nota)

 

Es considerarà NO AVALUABLE l'alumne/a que hagi lliurat menys del 40% del pes de l'assignatura

L'assignatura està suspesa si havent presentat un 40% o més d'evidències la nota és menor de 5.

L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota mitjana de 5 o més de les evidències. 

Les notes finals de l'assignatura s'expressaran amb un únic decimal, i amb això es realitzarà l'arrodoniment al següent nombre enter en el cas que aquest arrodoniment permeti un canvi qualitatiu de la nota quan tan sols està a una dècima

Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tenir dret a les proves de recuperació l'estudiant ha de tenir almenys un 3,5 de nota. No es podrà accedir a les proves de recuperació per pujar nota en cas d'estar ja aprovat.

 

Tipus de Retorn

EV i TIPUS

SETMANA

Escrit

EV1 Rúbrica)

 9
Escrit EV2 (Rúbrica)  14

Tutoria

EV1, EV2 (sol·licitant hora previa)

 9,14

 

Ús de la IA

Ús prohibit: en aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL (Cap d'aquestes refrències es pot considerar com a  manual de l'assignatura)

AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español deDocumentación sobre Discapacidad.   

BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.

CALLEJA REINA,M (2021) Necesidades complejas de comunicación y enfermedades minoritarias. Mc Graw-Hill- Madrid

GARAYZÁBAL,E.,FERNÁNDEZ,M.,DÍEZ-ITZA,E (2010) Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Síntesis. Madrid 

HAGERMAN, R.J i HAGERMAN, P. (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research.  The Johns Hopkins University Press. Baltimore.  

LOPEZ,MA (2017) Intervención logopédica en el síndrome de X frágil. EOS MAdrid 

O’BRIEN, G. & YULE, W. (1995) Behavioural Phenotypes.  MacKeith Press. Cambridge University Press.

POSTIGO,E, CALLEJA,M i GABAU,E (2018) Disability and communication.Madrid Mc Graw Hill Education

PUYUELO  et al. (1999) Casos clínicos en logopedia 2. Barcelona Ed Masson       

PUYUELO  et al. (2001) Casos clínicos en logopedia 3. Barcelona Ed Masson

TORRES J, CONESA MI, BRUN C (2003) Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales. Ed Ceac 

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

AAIDD Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2021) Discapacidad intelectual: Definición, diagnóstico, clasificación y sistemas de apoyo, 12.ª edición

PEDROSA,E (2008) Criatures d’un altre planeta  Barcelona. Ed. La Magrana.

 

Enlaces web

 https://www.orpha.net/es/disease

https://ssbp.org.uk/syndrome-sheets/

http://www.fcsd.org   

http://www.dincat.cat  

http://www.nas.org.uk  

http://www.rett.es/    

https://sindromewilliams.org/

https://autismo.org.es/

https://22q.es/

https://xfragil.cat/es/

https://www.sindromepraderwilli.org/


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda