Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per tal de treure el màxim profit del contingut del curs, és altament recomanable que l'alumnat tingui coneixements previs sobre el desenvolupament evolutiu típic, amb especial èmfasi en el desenvolupament del llenguatge. També és convenient que coneguin les principals característiques dels trastorns específics del desenvolupament del llenguatge, ja que aquests coneixements serviran de base per entendre millor les particularitats que es presenten en el marc de la discapacitat i en els Trastorns de l'Espectre de l'Autisme (TEA).
Proporcionar a l'estudiant coneixements actualitzats del fenotip conductual, especialment en l'àrea de llenguatge i parla de dos trastorns del neurodesenvolupament: la discapacitat intel·lectual i els trastorns de l'espectre de l'autisme. Així mateix s'abordaran aspectes d'intervenció específics per a aquests trastorns.
Aquesta assignatura abordarà dos trastorns del neurodesenvolupament: la discapacitat intel·lectual i els trastorns de l'espectre de l'autisme (TEA). A cada tema es treballaran els aspectes fonamentals relacionats amb la seva conceptualització teòrica, els procediments i instruments d’avaluació, així com les estratègies d’intervenció més adequades en funció de les necessitats individuals.
L’enfocament del curs s’estendrà al llarg del cicle vital, analitzant com es manifesten i evolucionen aquests trastorns des de la infantesa fins a l’edat adulta. S’hi tindrà molt en compte la perspectiva de gènere, amb l’objectiu de reconèixer diferències en el diagnòstic, l’expressió simptomàtica i l’accés als suports.
Així mateix, es presentaran els avenços recents en recerca científica per tal de dotar l’alumnat de coneixements actualitzats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 31,5 | 1,26 | CA12, CA13, KA11, KA12, SA17, SA18, SA19, SA20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | KA12, SA20 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de casos, estudi | 104,5 | 4,18 | CA12, CA13, KA11, KA12, SA17, SA18, SA19, SA20 |
ACTIVITAT DIRIGIDA
Classes teòriques
Classes magistrals amb suport de TIC. L’estudiantat discutirà les tècniques d’exploració utilitzades i emetrà un diagnòstic de manera argumentada, basant-se en criteris teòrics i clínics. Com a part de l’activitat, es visionaran vídeos de casos reals o simulats, els quals serviran com a base per a l’observació sistemàtica de conductes, la identificació d’indicadors rellevants i l’aplicació de protocols d’avaluació. A partir d’aquesta anàlisi, l’estudiantat haurà de formular un pla d’intervenció adequat a les necessitats detectades, justificant les seves decisions amb fonaments empírics i adaptacions contextuals.
ACTIVITAT SUPERVISADA
Tutories: Tutories de seguiment de la realització dels treballs plantejats
ACTIVITAT AUTÒNOMA
- Lectura d’articles, redacció de treballs, estudi, etc.
- Lectura comprensiva de documents diversos (informes, protocols d’avaluació, etc) i articles
- Anàlisi de casos
- Estudi: Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 | 40% | 5 | 0,2 | CA13, KA12, SA17, SA19 |
EV2 | 40% | 5 | 0,2 | CA12, CA13, KA11, SA17, SA18, SA20 |
EV3 | 20% | 2 | 0,08 | CA12, KA12, SA18 |
L'avaluació de l'assignatura té la següent estructura:
- EV1: Entrega d'un treball escrit individual (40% nota).
- EV2: Entrega d'un treball escrit individual (40% nota).
- EV3: L'assistencia de almenys el 80% de sessions i participació a les activitats (20% nota)
Es considerarà NO AVALUABLE l'alumne/a que hagi lliurat menys del 40% del pes de l'assignatura
L'assignatura està suspesa si havent presentat un 40% o més d'evidències la nota és menor de 5.
L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota mitjana de 5 o més de les evidències.
Les notes finals de l'assignatura s'expressaran amb un únic decimal, i amb això es realitzarà l'arrodoniment al següent nombre enter en el cas que aquest arrodoniment permeti un canvi qualitatiu de la nota quan tan sols està a una dècima
Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tenir dret a les proves de recuperació l'estudiant ha de tenir almenys un 3,5 de nota. No es podrà accedir a les proves de recuperació per pujar nota en cas d'estar ja aprovat.
Tipus de Retorn |
EV i TIPUS |
SETMANA |
Escrit |
EV1 Rúbrica) |
9 |
Escrit | EV2 (Rúbrica) | 14 |
Tutoria |
EV1, EV2 (sol·licitant hora previa) |
9,14 |
Ús de la IA
Ús prohibit: en aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL (Cap d'aquestes refrències es pot considerar com a manual de l'assignatura)
AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español deDocumentación sobre Discapacidad.
BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.
CALLEJA REINA,M (2021) Necesidades complejas de comunicación y enfermedades minoritarias. Mc Graw-Hill- Madrid
GARAYZÁBAL,E.,FERNÁNDEZ,M.,DÍEZ-ITZA,E (2010) Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Síntesis. Madrid
HAGERMAN, R.J i HAGERMAN, P. (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research. The Johns Hopkins University Press. Baltimore.
LOPEZ,MA (2017) Intervención logopédica en el síndrome de X frágil. EOS MAdrid
O’BRIEN, G. & YULE, W. (1995) Behavioural Phenotypes. MacKeith Press. Cambridge University Press.
POSTIGO,E, CALLEJA,M i GABAU,E (2018) Disability and communication.Madrid Mc Graw Hill Education
PUYUELO et al. (1999) Casos clínicos en logopedia 2. Barcelona Ed Masson
PUYUELO et al. (2001) Casos clínicos en logopedia 3. Barcelona Ed Masson
TORRES J, CONESA MI, BRUN C (2003) Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales. Ed Ceac
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
AAIDD Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2021) Discapacidad intelectual: Definición, diagnóstico, clasificación y sistemas de apoyo, 12.ª edición
PEDROSA,E (2008) Criatures d’un altre planeta Barcelona. Ed. La Magrana.
Enlaces web
https://www.orpha.net/es/disease
https://ssbp.org.uk/syndrome-sheets/
http://www.dincat.cat
https://sindromewilliams.org/
https://autismo.org.es/
No aplicable
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |