Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per al correcte desenvolupament del mòdul, es requerirà que l'alumnat tingui coneixements previs sobre els trastorns de la comunicació i del llenguatge oral i escrit, que puguin ser la base per a l'ampliació i actualització dels continguts teòric-pràctics que es treballaran en les sessions programades.
Proporcionar als estudiants els continguts teòrics i pràctics que possibilitin la seva qualificació i especialització en la investigació, el diagnòstic i la intervenció dels trastorns del desenvolupament del llenguatge, així com del llenguatge oral i escrit.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe expositiva, Debat, Aprenentatge basat en problemes: resolució de casos clínics | 31,5 | 1,26 | KA06, KA07, SA08, SA09 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 13 | 0,52 | CA05, SA09, SA10 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs escrits, preparació de presentacions orals de treballs, lectura d'articles i informes d'interès, estudi personal | 101,5 | 4,06 | CA05, CA06, SA07, SA08, SA09, SA10 |
El mòdul s'organitzarà en continguts teòrics, que es treballaran a partir d'activitats dirigides en format de classes expositives, i a partir d'activitats autònomes mitjançant la lectura d'articles i estudi personal. També té un fort contingut pràctic, que es treballarà a través de la resolució de casos clínics i el debat, on serà molt important el treball cooperatiu del grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Avaluació i elaboració d'un informe sobre un cas | 25 | 2 | 0,08 | CA06, SA07, SA08, SA09, SA10 |
EV2. Disenyar una intervenció basada en l'evidència | 50 | 2 | 0,08 | CA05, CA06, SA07, SA10 |
EV3. Examen d'opció múltiple | 25 | 0 | 0 | KA06, KA07 |
EV1: Avaluació i elaboració d’un informe sobre un cas (individual, 25% de la qualificació final). Es lliurarà la setmana 9.
EV2: Disseny d’una intervenció basada en l’evidència (en grup, 50% de la qualificació final). Es lliurarà la setmana 17.
EV3: Examen de preguntes d’opció múltiple individual. Es realitzarà la setmana 15.
L'assistència és obligatòria (mínim al 75% de les sessions), per tant, la no assistència significarà que l'assignatura no serà superada i la nota màxima serà un 4.5.
Tipus de Retorn |
EV i TIPUS |
SETMANA |
Escrit |
EV3 |
18 |
Eina digital |
EV1 y EV2. |
11-12 per a l'EV1 i 20 per a l'EV2. |
A l’aula |
|
|
Tutoria |
La nota global de l’assignatura serà la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda en cadascuna de les evidències d’aprenentatge.
Si la nota final del mòdul no arriba a 5 (sobre 10), caldrà recuperar les evidències no superades, és a dir, tornar a lliurar aquelles evidències d’aprenentatge que no hagin arribat a 5. La nota màxima que es pot obtenir després d’una recuperació és un 5 (sobre 10).
Els estudiants que no s’hagin presentat a cap de les evidències o aquells que s’hagin presentat a diverses evidències però el pes total d’aquestessigui inferior al 70% de la qualificació final obtindran la qualificació de "No avaluable".
Per a l’alumnat de segona o posterior matrícula, s’aplicarà la mateixa avaluació continuada. Per tant, no es preveu una avaluació mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Per a aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en qualsevol activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i podrà comportar penalitzacions parcials o totals en la qualificació de l’activitat, o penalitzacions superiors en casos greus.
Aparici, M., Cuberos, R., Salas, N., & Rosado, E. (2021). Linguistic indicators of text quality in analytical texts: Developmental changes and sensitivity to pedagogical work. Journal for the Study of Education and Development, 44(1), 9-46. https://doi.org/10.1080/02103702.2020.1848093
Camus Torres, A., & Aparici, M. (2025). Narrative skills of Catalan-Spanish bilingual children: Macrostructural and microstructural development and assessment. Applied Psycholinguistics, 46, e7. doi:10.1017/S0142716425000013
Ivern, I. (2015). Processos cognitius que intervenen en l'aprenentatge del llenguatge escrit i dislèxia. Aloma, 33 (1), 15-24.
Jiménez, J.E. (Ed.) (2012). Dislexia en español. Prevalencia e indicadores cognitivos, culturales, familiares y biológicos. Madrid: Pirámide.
Kristen, M.; Kamhi, A. (2010) Child Language Disorders. International Encyclopedia of Rehabilitation. Búfalo, N.Y.
Leonard, L. (2010). Specific language impairment. En P. Hogan (Ed.), The Cambridge encyclopedia of the language sciences (pp. 785-786). Cambridge, England: Cambridge University Press.
Lozano, E.; Galián, M.D.; Cabello, F. (2009). Intervención familiar en niños con Trastornos del Lenguaje. Electronic Journal of Educational Psychology, 19, 7(3), 1419-1448.
Mendoza, E. (2009). Las dificultades del lenguaje en adolescentes: un reto para la logopedia. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, Vol. 29, nº 4: 221-224.
Monfort, M., Juárez, A.; Monfort, I. (2004). Niños con Trastornos Pragmáticos del Lenguaje y la Comunicación. Madrid: Entha.
Montfort, I; Monfort, M.; Juárez-Sánchez, A. (2014). Investigación y práctica profesional en logopedia. Revista de Neurología, 58 (supl 1): S111-S115.
Paul, R. (2024). Language Disorders from Infancy through Adolescence. Assessment & Intervention. Mosby.
Pérez, E. (2018). Diagnóstico e intervención en la dislexia, la disortografia y la disgrafia. Lebón.
Pérez, E. (2013). Diagnóstico e intervención de las dificultades evolutivas del Lenguaje Oral. Lebón.
No aplicable.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |