Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats i Patrimoni Digitals | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es requereixen coneixements previs d’informàtica o programació, excepte certa familiaritat amb equips informàtics a nivell d’usuari avançat. Els coneixements previs en matemàtiques són els propis de l’educació secundària obligatòria.
Es recomana certa familiaritat amb temes humanístics i/o culturals.
Coneixements d’anglès que permetin la lectura de textos.
L’assignatura introdueix el concepte de Patrimoni Cultural, Artístic i Històric, així com l’estat actual de la recerca en preservació i divulgació, fent èmfasi en el marc legal i deontològic establert per la UNESCO i l’ICOMOS.
S’aborda el tema de la reconstrucció/recreació del passat per mitjans digitals, introduint els fonaments de les tècniques de modelització geomètrica i visualització assistida per ordinador. L’alumnat realitza pràctiques en tècniques de fotogrametria i escàner 3D i aprèn l’ús de programari especialitzat per a la modelització 3D i l’animació de models virtuals.
Un cop assimilades les tecnologies i els instruments informàtics, l’alumne aborda la temàtica de la difusió d’aquests models, explorant les possibilitats divulgatives i científiques de l’Arqueologia Virtual i analitzant el concepte de Museu Virtual a través de diversos casos d’estudi.
Introducció a la digitalització del patrimoni. Marc normatiu. Criteris de bones pràctiques
Fotogrametria 3D. Teoria i mètodes
Fotogrametria 3D. Pràctiques
Escàner 3D. Teoria i mètodes
Escàner 3D. Pràctiques a l’aula
Edició de geometria 3D. Blender
Animació Unreal
Documentació 3D i repositoris digitals
Museus virtuals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a classes teòriques impartides pel professorat | 18 | 0,72 | CA09, CA10, KA10, KA11, KA12, SA14 |
Pràctiques de laboratori amb equipament informàtic | 18 | 0,72 | CA08, SA12, SA13, SA14 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques suplementaries de laboratori i d' aula | 34 | 1,36 | CA08, KA10, SA12, SA13, SA14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal. Consulta bibliogràfica | 60 | 2,4 | CA08, CA09, CA10, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
Assistència a classes teòriques dirigides pel professor o la professora.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques amb ordinadors i programari específic dirigides pel professor o la professora.
Les classes es duen a terme en una aula informàtica especial.
Lectura comprensiva de textos.
L’estudiant haurà de dedicar un esforç autònom a la consulta de bibliografia especialitzada. Part de la documentació està en anglès.
Debats a classe, moderats pel professorat, sobre els temes més rellevants
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació exercicis pràctics demanats pel professorat | 40% | 10 | 0,4 | CA08, SA12, SA13, SA14 |
Presentació comentaris de text | 30% | 5 | 0,2 | CA08, CA09, CA10, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
Presentació d' un treball crític utilitzant Intel.ligència Artificial Generativa | 30% | 5 | 0,2 | CA08, CA09, CA10, KA10, KA11, KA12, SA12, SA13, SA14 |
La metodologia d’avaluació d’aquesta assignatura de màster es basa en la participació activa i reflexiva de l’alumnat. S’avaluarà la seva capacitat d’anàlisi mitjançant comentaris escrits sobre articles i referències bibliogràfiques proposades pel professorat. A més, els estudiants elaboraran resums crítics dels debats realitzats a classe, on hauran d’expressar i argumentar la seva pròpia postura en relació amb opinions contràries, demostrant capacitat de diàleg i pensament crític. Un altre element clau de l’avaluació serà la realització d’un exercici crític que impliqui l’ús d’eines d’Intel·ligència Artificial Generativa, aplicades a un dels temes tractats durant el curs. Aquest treball haurà d’incloure una reflexió sobre els límits i les potencialitats d’aquestes tecnologies en l’àmbit de les Humanitats Digitals. Els detalls concrets sobre el format, els criteris i els terminis d’aquesta activitat seran explicats i debatuts a classe pel professorat.
Es permet l’avaluació única, prèvia sol·licitud i seguint el procediment aprovat pel Deganat de la Facultat de Lletres.
En el moment de realització de cada activitat d’avaluació, el professorat informarà l’alumnat (a través de Moodle) sobre el procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Procediment de recuperació: només el treball final (segon cas d’estudi) és recuperable. Aquesta decisió es prendrà en cada cas després d’una entrevista personalitzada de l’estudiant amb el professor o professora.
La data de lliurament de la recuperació també es fixarà cas per cas i per acord mutu entre el professorat i l’estudiant.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat algun dels exercicis exigits.
En cas que l’estudiant cometi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa en la qualificació d’una activitat d’avaluació, aquesta activitat serà qualificada amb un 0, amb independència del procediment disciplinari que es pugui iniciar. Si es produeixen diverses irregularitats en les activitats d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final serà un 0.
En aquesta assignatura es recomana l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’estudiant en l’anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de:
(i) identificar quines parts han estat generades amb IA;
(ii) especificar les eines utilitzades, i
(iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i comportarà que l’activitat sigui qualificada amb un 0 i no pugui ser recuperada, o sancions més greus en els casos de més gravetat.
Més referencies es proporcionaran a través del UAB Campus Virtual-MOOC
Obres generals:
Adane, A., Chekole, A., & Gedamu, G. (2019). Cultural heritage digitization: Challenges and opportunities. International Journal of Computer Applications, 178(33), 1-5.
Cieslik, E. (2020). 3D digitization in cultural heritage institutions guidebook. Univeristy of Maryland: Baltimore, MD, USA.
D'Amico, S., & Venuti, V. (Eds.). (2022). Handbook of Cultural Heritage Analysis. Cham: Springer.
Gervasi, O., Perri, D., Simonetti, M., & Tasso, S. (2022, July). Strategies for the digitalization of cultural heritage. In International Conference on Computational Science and Its Applications (pp. 486-502). Cham: Springer International Publishing.
Hou, Y., Kenderdine, S., Picca, D., Egloff, M., & Adamou, A. (2022). Digitizing intangible cultural heritage embodied: State of the art. Journal on Computing and Cultural Heritage (JOCCH), 15(3), 1-20.
Luximon, A., & Luximon, Y. (2021). New technologies—3D scanning, 3D design, and 3D printing. In Handbook of Footwear Design and Manufacture (pp. 477-503). Woodhead Publishing.
Mason, M., & Vavoula, G. (2021). Digital cultural heritage design practice: a conceptual framework. The Design Journal, 24(3), 405-424.
Pieraccini, M., Guidi, G., & Atzeni, C. (2001). 3D digitizing of cultural heritage. Journal of Cultural Heritage, 2(1), 63-70.
Münster, S., Utescher, R., & Ulutas Aydogan, S. (2021). Digital topics on cultural heritage investigated: how can data-driven and data-guided methods support to identify current topics and trends in digital heritage?. Built Heritage, 5, 1-13.
Rahaman, H. (2021). Photogrammetry: what, how, and where. Virtual Heritage, 25.
Stylianidis, E. (2020). Photogrammetric survey for the recording and documentation of historic buildings. Cham, Switzerland: Springer.
Blender, https://www.blender.org/
Unreal, https://www.unrealengine.com/
Sketchfab, https://sketchfab.com/
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |