Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Externes

Codi: 45520 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Humanitats i Patrimoni Digitals PR 1

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Oriol Vicente Campos
Correu electrònic:
oriol.vicente@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements propis del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En general, es demanen coneixements a nivell de grau en disciplines de Ciències Humanes i/o Socials. La formació també pot ser útil a professionals graduats / des en informàtica que es vulguin especialitzar en l'ús de tecnologies digitals en l'àmbit de les Humanitats i estudis culturals. Es demana familiaritat amb els ordinadors i de paquets ofimàtics més usuals. Tot i que no és obligatori, es recomana una formació prèvia, a nivell bàsic, en l'ús de bases de dades informatitzades, cartografia assistida per ordinador, fotografia digital i estadística.


Objectius

El Mòdul "Pràctiques Externes" preveu la realització obligatòria de pràctiques específiques en diverses institucions culturals públiques i privades, on l'alumnat pot exercir la pràctica de diferents activitats relacionades amb els coneixements adquirits i les capacitats desenvolupades durant la docència teòrica-pràctica. Les activitats pràctiques s'ajusten d'un estipulat en el procés PC3. Gestió de pràctiques externes al Sistema de Garantia Interna de Qualitat (SGIQ) de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB. D'acord amb el procés de declaració del SGIQ, els objectius formatius de les pràctiques externes al seu fill:

1. Permetre que l'alumnat apliqui i compleixi els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg de la formació acadèmica.

2. Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional en que l' alumnat haurà d'operar, contrastant i aplicant els coneixements i les competències adquirides.

3. Afavorir l'adquisició de competències tècniques, metodològiques, personals i grupals que es preparen al graduat / a per a l'exercici d'activitats professionals.

4. Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció de l'alumnat en el mercat de treball i millorar la seva ocupació futura.

5. Afavorir l' adquisició i posada en pràctica de valors d'innovació, creativitat i emprenedoria.

Donat el caràcter obligatori de les pràctiques, la coordinació de la titulació es compromet a proporcionar una plaça adequada en una institució cultural ogrup d'investigació, atenent al possible els interessos i sol·licituds de l'alumnat, però atenent a les disponibilitats i records de col·laboració subscrits cada any amb diferents institucions. En el cas que més d' un estudiant estiguin interessats en una mateixa plaça en institució o grup concret, la coordinació de la titulació, en col·laboració amb la comissió de docència i la institució implicada habilitaran un mecanisme de concurrència que té en compte els coneixements tècnics de l'estudiant, el seu expedient acadèmic i la seva experiència professional prèvia.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA21 (Competència) Dissenyar una solució tecnològica concreta, vàlida i eficient per resoldre un repte sociocultural específic.
  2. CA22 (Competència) Avaluar l'eficàcia de les tecnologies digitals per resoldre el repte plantejat.
  3. CA22 (Competència) Avaluar l'eficàcia de les tecnologies digitals per resoldre el repte plantejat.
  4. CA23 (Competència) Comunicar, tant a un públic especialitzat com no especialitzat, aspectes relacionats amb la utilitat de les noves tecnologies de la informació i la comunicació en un projecte determinat.
  5. CA26 (Competència) Formular propostes per promocionar l'equitat de gènere en un estudi sobre humanitats i patrimoni cultural.
  6. KA23 (Coneixement) Identificar les necessitats tecnològiques específiques d'institucions de la memòria (arxius, biblioteques i museus), empreses culturals o grups de recerca.
  7. KA24 (Coneixement) Seleccionar la tecnologia digital que permeti resoldre de manera eficient el repte plantejat.
  8. SA29 (Habilitat) Utilitzar les tecnologies de digitalització de sons, text, imatge o objecte en l'àmbit d'un cas d'estudi concret.
  9. SA30 (Habilitat) Aplicar les tecnologies d'edició digital de textos, imatges o models geomètrics en l'àmbit d'un estudi de cas concret.
  10. SA31 (Habilitat) Combinar les tecnologies interactives persona-ordinador en l'àmbit d'un estudi de cas concret.

Continguts

La Facultat de lletres de la UAB manté acords de col·laboració per pràctiques docents amb diverses institucions culturals que aniran canviant cada any. També existeix la possibilitat de realitzar les pràctiques en laboratoris d' investigació de la UAB. A inicis de curs es convocarà a l' alumnat amb el llistat de places disponibles i dels temes i projectes que es poden realitzar a cada una. Si un estudiant creu que es pot fer alguna activitat pràctica a una institució que no està al llistat inicial, s' avaluarà la possibilitat de signar un acord amb l' institució. Si no es pogués signar en el temps disponible, l' alumne haurà de triar alguna activitat de entre les ofertes.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentació inicial del treball a realitzar 2 0,08
Tipus: Supervisades      
Realització de l'activitat pràctica 46 1,84
Tipus: Autònomes      
Documentació 3 0,12

Realització de Treballs pràctics en matèria digital, ja sigui en la institució cultural escollida, en instal·lacions de les universitats o a elecció de l'alumnat, en comú acord amb el personal responsable de la institució. Davant la possible interrupció de les activitats presencials per raó de força major, el professorat publicarà les alternatives i les comunicarà a la institució col·laboradora i a l'alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de progrés de l'alumnat elaborat pel personal responsable en la institució. 33% 33 1,32 CA21, CA22, CA23, CA26, KA23, KA24, SA29, SA30, SA31
Lliurament a la institució i professorat coordinador dels informes i memòries per part de l'alumnat. 33% 33 1,32 CA22, KA24, SA29
Realització de les pràctiques. 34% 33 1,32 CA21, CA22, CA23, CA26, KA23, KA24, SA29, SA30, SA31

Aquesta assignatura no permet avaluació única.

L'alumne que hagi realitzat les pràctiques a satisfacció de l' institució obtindrà 3.3 punts del total de 10 amb que es puntua a l'assignatura. En funció de les faltes d'assistència i l'estat de finalització de l' activitat, el personal de l' institució podrà reduir aquesta anotació.

Les pràctiques seran avaluades pel personal responsable de la institució que supervisa l' activitat de l'alumnat. El seu informe adreçat al professorat coordinador de les pràctiques afegirà altres 3.3 punts a la nota final.

L' alumnat elaborarà i lliurarà a l' institució i al professorat coordinador un informe raonat de l' activitat realitzada i de l' aprenentatge que consideri ha assolit amb la seva realització. Aquest informe, avaluat pel coordinador/a del mòdul atorgarà altres 3.4 punts a la nota final.

En el moment de finalització de l' activitat, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

L'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi fet un 50 % de les activitats pràctiques especificades a l' inici.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

En cas que les pràctiques no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Qualsevol incidència, problemàtica o observació de l'alumnat respecte a la relació amb la institució on es realitzen les pràctiques haurà de ser informada al cooordinador/a del mòdul en primera instància.


Bibliografia

No rellevant en aquest mòdul


Programari

L' elecció del programari es farà depenent de l' activitat.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PEXTm) Pràctiques externes i pràcticum (màster) 99 Català/Espanyol anual matí-mixt