Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats i Patrimoni Digitals | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es requereixen coneixements previs d'informàtica o programació, tret de familiaritat amb equips informàtics a nivell d' usuari avançat. Els coneixements previs en matemàtics son els propis de l' ensenyament secundari obligatori.
Es aconsellable una certa familiaritat amb temes humanístics i/o culturals.
Coneixements d' anglès que permeti la lectura de textos.
En aquesta assignatura es presenta el marc històric i teòric per al treball en Humanitats i Patrimoni Digitals, tot posant èmfasi en aspectes com la preservació de la memòria històrica i la rellevància de la cultura per resoldre els reptes socials. Pel que fa als continguts, s’introdueix l’alumnat en la formalització del discurs narratiu en Humanitats, i s’analitza la diferència entre conceptes bàsics com Dada, Informació i Coneixement.
L’assignatura serveix com a introducció i fonament als instruments informàtics habitualment utilitzats en la digitalització i edició de textos, en la digitalització del so i la música, així com en la digitalització del patrimoni històric i artístic. Igualment, s’inicia la discussió sobre aspectes històrics i teòrics de la disciplina.
S’introdueix l’alumnat als aspectes fonamentals del processament digital de la informació i a l’anàlisi quantitativa i qualitativa de dades culturals.
S’inicia una discussió deontològica rigorosa sobre les Tecnologies Digitals Sostenibles, amb l’objectiu de reflexionar sobre la dimensió ètica en les Humanitats Digitals. Es discuteixen els reptes actuals que suposa l’ús de les Intel·ligències Artificials en àmbits culturals i humanístics.
Introducció a la idea d’Humanitats Digitals
Textualitats Digitals
So i Música digitals
Art Digital
Arqueologia Digital
Arquitectura Digital
Filosofia Digital
Intel·ligència Artificial i Humanitats
Ètica i Sostenibilitat
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a | 36 | 1,44 | CA05, KA03, KA05, KA06, SA08, SA37 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula | 34 | 1,36 | CA05, KA04, KA05, SA06, SA07, SA37 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal. Consulta bibliogràfica. | 60 | 2,4 | CA04, CA05, KA03, KA04, KA06, SA06, SA07, SA08, SA37 |
Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques amb ordinadors i programari específic dirigides per el/la professor/a.
Les classes es fan en aula especial d'informàtica.
Lectura comprensiva de textos.
L' estudiant haurà de dedicar un esforç autònom a la consulta de bibliografia especialitzada. Una part de la documentació està en anglès.
Betas a classe, moderats pel professorat, sobre els temes mpes trascendents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació de comentaris de text | 30% | 5 | 0,2 | CA04, CA05, KA03, KA04, KA05, KA06, SA06, SA07, SA08, SA37 |
Presentació d'un treball crític de reflexió mitjançant Intel.ligència Artificial Generativa | 40% | 10 | 0,4 | CA04, CA05, KA03, KA04, KA05, KA06, SA06, SA07, SA08, SA37 |
Presentació per escrit de debats sobre temes rellevants | 30% | 5 | 0,2 | CA04, CA05, KA03, KA04, KA05, KA06, SA06, SA07, SA08, SA37 |
La metodologia d’avaluació d’aquesta assignatura de màster es basa en la participació activa i reflexiva de l’alumnat. Es valorarà la seva capacitat d’anàlisi mitjançant comentaris escrits sobre articles i referències bibliogràfiques proposades pel professorat. A més, els estudiants elaboraran resums crítics dels debats fets a classe, on hauran d’expressar i argumentar la seva pròpia postura en relació amb les opinions contràries, demostrant capacitat de diàleg i pensament crític. Un altre element clau de l’avaluació serà la realització d’un exercici crític que impliqui l’ús d’eines d’Intel·ligència Artificial Generativa aplicades a un dels temes tractats durant el curs. Aquest treball haurà d’incloure una reflexió sobre els límits i potencialitats d’aquestes tecnologies dins el camp de les Humanitats Digitals. Els detalls concrets sobre el format, criteris i terminis d’aquest exercici seran explicats i debatuts a classe pel professorat.
Es permet avaluació única. A demanar seguint el procediment aprovat pel Deganat de la facultat de Lletres
En el moment de realització de cada activitat d’avaluació, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Procediment de recuperació: Només el treball final (segon cas d' estudi) es re-avaluable. Aquesta decisió es prendrà a cada cas desprès de una entrevista personalitzada de l'estudiant amb el professor.
La data de lliurament de la re-avaluació també es prendrà cas per cas, i de comú acord entre el professor i l'estudiant.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat algun dels exercicis.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura es recomana l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
La bibliografia detallada s'oferirà mitjançant el Campus Virtual UAB-MOOC.
Obres generals d'especial importancia:
Per aquesta primera assignatura no hi ha un software recomanat especial.
Utilització de Programes d'intel,ligència artificial Generativa
ChatGPT, https://chat.openai.com/
LeChat https://mistral.ai/
PerplexityAI, https://www.perplexity.ai
Claude, https://claude.ai/
DeepSeek, https://deepseek.com/
Gemini, https://gemini.google.com/
Cohere, https://cohere.com
Sherpa.ai, https://sherpa.ai/
BotXO, https://botxo.ai/
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |