Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Obra i Lectura

Codi: 45504 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Avançats de Llengua i Literatura Catalanes OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Santamaria Roig
Correu electrònic:
nuria.santamaria@uab.cat

Equip docent

(Extern) Jordi Marrugat i Domènech

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements de qualsevol grau d'humanitats en literatura, especialment literatura catalana. 


Objectius

En acabar el curs, l'estudiant haurà adquirit les eines i les metodologies necessàries per desenvolupar de manera autònoma la lectura d'obres literàries complexes de tendència clàssica i avantguardista. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA21 (Competència) Produir articles, monografies, informes de lectura i materials de divulgació sobre obres i autors de la literatura catalana.
  2. CA22 (Competència) Investigar, mitjançant l'anàlisi en profunditat, obres literàries catalanes de totes les èpoques en contextos acadèmics, pedagògics i de divulgació.
  3. CA22 (Competència) Investigar, mitjançant l'anàlisi en profunditat, obres literàries catalanes de totes les èpoques en contextos acadèmics, pedagògics i de divulgació.
  4. KA27 (Coneixement) Relacionar les obres d'anàlisi amb altres obres de l'autor, de la seva època o d'altres tradicions literàries.
  5. KA28 (Coneixement) Identificar els contextos històrics, socials i culturals en què es produeixen i difonen les obres literàries.
  6. KA28 (Coneixement) Identificar els contextos històrics, socials i culturals en què es produeixen i difonen les obres literàries.
  7. KA29 (Coneixement) Reconèixer les bases metodològiques per a l'anàlisi acadèmica de textos literaris tenint en compte l'època i gènere literari.
  8. SA29 (Habilitat) Aplicar les metodologies d'anàlisi de textos literaris d'acord amb la seva època i gènere literari.
  9. SA30 (Habilitat) Seleccionar la bibliografia per a l'estudi d'autors i obres de la literatura catalana.

Continguts

BLOC UB (Jordi Marrugat)

I. Josep Carner i Poesia (1957) 

1. El desenvolupament de la poesia de Josep Carner. 

2. La poètica de Josep Carner.

3. Lectura de Poesia (1957), de Josep Carner.

 

BLOC UAB (Núria Santamaria) 

II. La poesia escènica de Joan Brossa.

1. La quarta dimensió del poema. 

2. Exploracions escèniques. El cas de Quiriquibú (1945, rev. 1962)

3. El teatre regular: El sabater (1957) i El dia del profeta (1961) 

4. Eixamplaments espectaculars: accions musicals, fregolismes, strip-steases i jocs coreogràfics. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives i seminaris 20 0,8 CA22, KA27, KA28, KA29, SA29
Tipus: Supervisades      
Debats i tutories 15 0,6 CA21, CA22, KA27, KA28, KA29, SA29, SA30
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectures, elaboració i presentació d'exercicis. 15 0,6 CA21, CA22, KA27, KA28, KA29, SA29, SA30

El mòdul combina les classes teòriques, la lectura i anàlisi de documents diversos sobre la matèria i l'elaboració i exposició d'exercicis.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a les classes 30% 22,5 0,9 KA27, KA28, KA29, SA29
Exercici escrit 35% 26,25 1,05 CA21, CA22, KA27, KA28, KA29, SA29, SA30
Exposició oral 35% 26,25 1,05 CA21, CA22, KA27, KA28, KA29, SA29, SA30

BLOC 1: 

Assitència i participació (15%)

Presentació oral (35%)

BLOC 2:

Assitència i participació (15%)

Exercici escrit (35%)

 

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA)

en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta

d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions

majors en casos de gravetat


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA PROVISIONAL 


BLOC 1

Aulet, Jaume (1991). L’obra de Josep Carner. Barcelona: Teide. “El Blau Marí”, 13.

— (1992). Josep Carner i els orígens del Noucentisme. Barcelona: Curial i Publicacions de l’Abadia de Montserrat. “Textos i Estudis de Cultura Catalana”, 26.

Balaguer, Josep M. (1998). «Algunes consideracions generals sobre la literatura des de la fi del Noucentisme fins al final de la guerra», pàg. 119-134. Dins: Gabriel, Pere (dir). Història de la cultura catalana. Vol. IX: República, autogovern i guerra 1931-1939. Barcelona: Edicions 62.

Diversos autors (1992), Catalan Review, vol. VI, núm. 1-2.

Ferraté, Joan (1994). Papers sobre Josep Carner. Barcelona: Empúries. “Biblioteca Universal Empúries”, 70.

Marrugat, Jordi (2015). Josep Carner 1914. La poesia catalana al centre de la modernitat europea. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat. “Biblioteca Serra d’Or”, 485.

— (2020). «Josep Carner», dins Jordi Castellanos i Jordi Marrugat (dir.), Història de la literatura catalana, vol. VI (Modernisme. Noucentisme. Avantguardes), Barcelona: Enciclopèdia Catalana, Barcino i Ajuntament, 2020, pàg. 481-536.

Subirana, Jaume (2000). Josep Carner: l’exili del mite (1945-1970). Barcelona: Edicions 62. “Biografies i Memòries”, 45.

BLOC 2

Bordons, Glòria; Costa, Lis; Figueras, Eva (eds.) (2021) Joan Brossa. Els arbres varien segons el terreny. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.

Borràs, M. Lluïsa; Palomer, Pilar (1996) Joan Brossa o les paraules són les coses. Barcelona: Fundació Miró / Polígrafa.

Fàbregas, Xavier (1973) «Joan Brossa en terra de meravelles». Dins: Joan Brossa. Poesia escénica (1945-1954), vol. 1. Barcelona: Edicions 62, pàg.5-58.

Guerrero, Manuel (ed.) (2001) Joan Brossa o la revolta poètica. Generalitat de Catalunya / Fundació Joan Miró.

London, John (2010) Contextos de Joan Brossa: l’acció, la imatge i la paraula. Barcelona: Publicacions i Edicions de la UB.

Marrugat, Jordi (2009) El saltamartí, de Joan Brossa: les mil cares del poeta. Tarragona: Arola.

Planas, Eduard (2002) La poesia escènica de Joan Brossa. Barcelona: Associació d’Investigació i Experimentació Teatral, 2002.

Viana, Amadeu (2000)  «Joan Brossa: idees verdes incolores dormen furiosament. El significat del teatre?». Llengua & Literatura, núm. 11, pàg.. 139-197.


Programari

...


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català segon quadrimestre tarda