Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Avançats de Llengua i Literatura Catalanes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
Aquesta assignatura ofereix eines i coneixements bàsics per a la correcta comprensió dels reptes de la llengua catalana en les societats multilingües i digitals modernes. S’hi tracten qüestions de caràcter global (les llengües a les xarxes socials, el caos i la manipulació informatius, les identitats de gènere, la cultura de la cancel·lació, el relat polític, etc.) i, sobretot, les de caràcter local, especialment els condicionants polítics, legals i demogràfics de l’ús del català, els mitjans de comunicació, la gestió del multilingüisme a les aules i a les xarxes socials, l’ensenyament i l’aprenentatge de segones llengües, la catosfera, la creació de continguts digitals en català, l’alternança de codi, la interferència lingüística o la introducció i l’adaptació de préstecs.
1. La situació jurídica de la llengua catalana: condicionants polítics i legals
Durada: 2 sessions
Contingut: presentació crítica del marc jurídic de la llengua catalana en els diferents territoris de l’àmbit lingüístic, amb un èmfasi en l’abast i els límits de la doble oficialitat i la regulació dels usos lingüístics als territoris de l’Estat espanyol, incloent-hi la “regressió normativa i jurisprudencial” de 2010 ençà. (El cas específic de la regressió a l’ensenyament s’aborda amb detall al punt 3.)
2. Demografia i demolingüística als territoris de llengua catalana
Durada: 4 sessions
Contingut: presentació crítica dels condicionants demogràfics que afecten l’ús (habitual o secundari) del català, amb un èmfasi en la transmissió intergeneracional de la llengua i la seva situació entre els joves.
3. La llengua catalana en l’ensenyament: balanç i reptes
Durada: 5 sessions
Contingut: presentació crítica dels models lingüisticoescolars dels territoris de llengua catalana, amb un èmfasi en la regressió normativa i jurisprudencial que afecta l’ús del català a l’escola, les característiques i resultats del model desplegat a Catalunya, i el paper del català en l’educació superior en un context d’internacionalització.
4. La llengua catalana als mitjans de comunicació i les xarxes socials
Durada: 4 sessions
Contingut: presentació crítica de la situació de la llengua catalana en el mercat comunicatiu, amb un èmfasi enla capacitat (o no) dels mitjans per a articular la comunitat lingüística i en els reptes i oportunitats de les xarxes socials.
5. La llengua catalana al món digital: vitalitat, diglòssia o extinció digital?
Durada: 2 sessions
Contingut: presentació crítica de la situació de la llengua catalana al món digital, amb un èmfasi en l’amenaça de l’extinció digital i les polítiques públiques per impedir-la.
6. La qualitat de la llengua catalana en l’era digital: elaboració o degradació?
Durada: 2 sessions
Contingut: presentació crítica de l’estat del corpus de la llengua catalana a l’era digital, amb un èmfasi en els reptes de l’ampliació terminològica (en el marc de la tensió entre la genuïnitat i la urgència comunicativa) i en la degradació de la llengua patrimonial en l’actual context de globalització i contacte de llengües.
7. La continuïtat de la comunitat lingüística: entre la consolidació i la desestructuració
Durada: 3 sessions
Contingut: presentació crítica de la situació actual i les perspectives de futur de la comunitat lingüística catalana, amb un èmfasi en el paper de l’autoritat lingüística (les autoritats lingüístiques) en un marc pluricèntric, les dinàmiques de desestandardització i reestandardització, i la compartimentació de facto de la comunitat pels models i normes d’ús diferencials.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició de temes, pràctiques d'aula i exercicis de reforç per grup | 24 | 0,96 | KA24, KA25, KA26, SA25, SA26, SA27, SA28 |
Tipus: Supervisades | |||
Feina tutoritzada | 26 | 1,04 | CA18, CA19, CA20, KA24, KA25, KA26, SA25, SA26, SA27, SA28 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria - Lectura crítica de textos - Anàlisi de dades - Redacció de treballs | 55 | 2,2 | CA18, CA19, CA20, KA24, KA25, KA26, SA25, SA26, SA27, SA28 |
Classes expositives, discussió d'articles, presentació oral de treballs i altres activitats pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi demolingüística | 25% | 5 | 0,2 | CA18, CA20, KA24, KA25, SA25, SA26 |
Assaig sobre el futur de la comunitat lingüística | 25% | 5 | 0,2 | CA18, CA19, CA20, KA24, KA25, KA26, SA25, SA26, SA27, SA28 |
Diagnòstic sobre el món digital | 25% | 5 | 0,2 | CA18, CA19, CA20, KA24, KA25, KA26, SA25, SA26, SA27, SA28 |
Dictamen sobre un cas pràctic (educació) | 25% | 5 | 0,2 | CA18, CA20, KA24, KA25, SA25, SA26 |
Avaluació continuada
L’avaluació continuada consisteix en quatre activitats (dues es faran a classe i dues més, a casa) que aportaran, cadascuna, el 25% de la nota final:
Redacció d’una anàlisi demolingüística (extracció i interpretació de dades).
Redacció d’un dictamen a partir d’un cas pràctic sobre llengua i escola.
Elaboració d’una diagnosi del català en el món digital i redacció d’una proposta d’intervenció.
Redacció d’un assaig sobre la consolidació o la desestructuració de la comunitat lingüística en l’era digital.
Proves de recuperació
Per poder presentar-se a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. A més a més, l'alumnat ha d'haver obtingut una qualificació final d'entre 3,5 i 4,9.
Avaluació única
L’estudiant pot sol·licitar l’avaluació única d’aquesta assignatura. En aquest cas, caldrà que lliuri totes les activitats d’avaluació previstes en la data que es fixarà i que realitzi a l’aula les dues activitats d’avaluació presencials.
En el cas de l’avaluació única, per poder presentar-se a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat del conjunt d'activitats d’avaluació. A més a més, l'alumnat ha d'haver obtingut una qualificació final d'entre 3,5 i 4,9.
Observacions generals
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d'avaluació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés
disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Aquells actes d'avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les einesvirtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/odiscussions d'exercicis a través de Teams, assegurant que tot l'estudiantat hi pot accedir.
IA
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Ballester, Maria (2025): «El marc regulador de l’ensenyament de i en català, entre la fluctuació normativa i la judicialització dels conflictes». Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, 83, 71-93. https://doi.org/10.58992/rld.i83.2025.4407
Cunliffe, Daniel (2019): «Minority Languages and Social Media». Dins Hogan-Brun, Gabrielle; O’Rourke, Bernadette (eds.): The Palgrave Handbook of Minority Languages and Communities. Londres: Palgrave Macmillan.
Enquesta d'usos lingüístics de la població 2023. 2023. Llengua catalana
Generalitat de Catalunya (2025): Pacte Nacional per la Llengua. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Política Lingüística.
Junyent, Carme (amb Bel Zabala) (2020): El futur del català depèn de tu. Barcelona: La Campana.
Massaguer, Marina (2024): «No-catalanoparlants internacionals a Catalunya: mobilitat, desigualtats i llengua catalana». Revista de Llengua i Dret - Journal of Language and Law, 81, 32-50. https://doi.org/10.58992/rld.i81.2024.4177
Massaguer, Marina; Flors-Mas, Avel·lí; Vila, F. Xavier (2021):Català, youtubers i instagramers. Un punt de partida per promoure l’ús de la llengua. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura.
Pradilla, Miquel Àngel; Marí, Isidor (coord.) (2022): Un marc sociolingüístic igualitari per a la llengua catalana. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura.
Pradilla, Miquel Àngel (2024). Normativitat, (re)estandardització i glotopolítica. Noves mirades des de la sociolingüística catalana. València: Universitatde València.
Sendra, Montserrat (2025): Contra la diglòssia digital. Polítiques públiques orientades a promoure la presència de les llengües minoritzades i minoritàries al món digital. Barcelona / Brussel·les: Fundació Irla / Coppieters Foundation.
Serra, Joan M. (2024): L’ús parlat del català. En un tombant decisiu. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Spolsky, Bernard (2009): Language Management. Cambridge: Cambridge University Press.
Vila, F. Xavier (2019): «Models de política lingüística i els seus condicionaments sociolingüístics: aplicacions al cas de Catalunya». Revista d’Estudis Autonòmics i Federals - Journal of Self-Government, 30, 97-145.
Paquet Microsoft Office o similar.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |