Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Avançats de Llengua i Literatura Catalanes | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir coneixements fonamentals sobre la sintaxi de la llengua catalana. Ésser capaç de llegir articles científics en anglès.
Aconseguir que els estudiants s'interessin per l'estudi de la gramàtica de la llengua catalana i, més específicament, per l'estudi de fenòmens relacionats amb l'expressió de la negació en català i altres fenòmens d'interfície.
“Fenòmens d’interfície sintàctica-semàntica en català”
“Fenòmens d’anàlisi sintàctica i semàntica de la negació en català” (M.T. Espinal)
Classe 1. L’expressió de la negació. Valors fonamentals
Classe 2. Tipus de marcadors negatius
Classe 3. No i no...pas
Classe 4. Canvis diacrònics en la negació.
Classe 5. Polaritat, polaritat negativa i concordança negativa
Classe 6. Termes polars en català en comparació amb altres llengües de l’entorn
Classe 7 i classe 8. Termes de concordança negativa en català en comparació amb altres llengües de concordança negativa
Classes 9. Negació expletiva en català en comparació amb altres fenòmens d’expletivitat de les llengües naturals
Classe 10. Interacció sintaxi-prosòdia en l’expressió de la negació
Classe 11. Interacció prosòdia-gest en l’expressió de la negació
Classe 12. Exercici escrit fet a l’aula
“L’ambigüitat i els requisits d’interfície” (Jordi Fortuny)
Classe 1. L’ambigüitat: definició i exemples bàsics
Classe 2. Presentació i discussió de la lectura I a càrrec dels estudiants
Classe 3. El programa minimista i les interfícies
Classe 4. Presentació i discussió de la lectura II a càrrec dels estudiants
Classe 5. Ambigüitat, vaguetat, generalitat de sentit i sensibilitat al context
Classe 6. Presentació i discussió de la lectura III a càrrec dels estudiants
Classe 7. L’ambigüitat al nivell morfolèxic
Classe 8. Presentació i discussió d’article IV a càrrec dels estudiants
Classe 9. L’ambigüitat al nivell sintàctic
Classe 10. Presentació i discussió d’article V a càrrec dels estudiants
Classe 11. Presentació i discussió d’article VI a càrrec dels estudiants
Classe 12. Exercici escrit fet a l’aula
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i la seva preparació | 34 | 1,36 | KA16, KA18, SA21 |
Tipus: Supervisades | |||
Recerca | 30 | 1,2 | CA14, CA15, KA17 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació examen | 17 | 0,68 | SA20, SA22 |
Aquest curs combinarà l'explicació de fenòmens d'interfície sintaxi-semàntica i sintaxi-pragmàtica, amb un treball de recerca supervisat, la realització d'exercicis pràctics i exposicions orals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dos exercicis finals (un per bloc), un treball de recerca supervisat i una presentació oral | 25% + 25% + 25% + 25% | 44 | 1,76 | CA14, CA15, KA16, KA17, KA18, SA20, SA21, SA22 |
L'avaluació d'aquest curs es basarà en tres ítems: dos exercicis escrits a final de curs (25% + 25%), presentacions orals (25%) i treballs de recerca supervisats (25%).
Brochhagen, Thomas & Gemma Boleda. 2022. When do languages use the same word for different meanings? The Goldilocks principle in colexification. Cognition 226.
Déprez, V. & M.Teresa Espinal (eds.) (2020), The Handbook of Negation. Oxford: OUP.
Fortuny, Jordi. 2024. Structural ambiguity and the architecture of language. Studia Linguistica 1: 35-63.
Fortuny, Jordi, Pau Francesch, Neus Nogué & Lluís Payrató. 2025. L’ambigüitat: nous camins, velles fronteres. Barcelona: Edicions UB.
Martines, J. et al. (eds.). Gramàtica del català antic / Old Catalan Grammar. València: Publicacions de la Universitat de València.
Solà, J. et al. (eds.) (2008), Gramàtica del Català Contemporani. Barcelona: Empúries.
Wasow, Thomas, Amy Perfors & David Beaver. 2005. The Puzzle of Ambiguity. Dins Orhan Orgun & Peter Sells (eds.), Morphology and the Web of Grammar. Stanford: CSLI Publications.
No és pertinent
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |