Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gramàtica i Interfícies en el Sistema Lingüístic Català

Codi: 45501 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Avançats de Llengua i Literatura Catalanes OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Espinal Farre
Correu electrònic:
teresa.espinal@uab.cat

Equip docent

(Extern) Jordi Fortuny

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir coneixements fonamentals sobre la sintaxi de la llengua catalana. Ésser capaç de llegir articles científics en anglès.


Objectius

Aconseguir que els estudiants s'interessin per l'estudi de la gramàtica de la llengua catalana i, més específicament, per l'estudi de fenòmens relacionats amb l'expressió de la negació en català i altres fenòmens d'interfície.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA14 (Competència) Elaborar estudis sobre fenòmens d'interfície entre diferents components de la gramàtica.
  2. CA15 (Competència) Fer anàlisis de fenòmens lingüístics fonètics, fonològics, morfològics, sintàctics i semàntics en un estudi relacionat amb la llengua catalana.
  3. KA16 (Coneixement) Identificar els components gramaticals que intervenen en els diferents fenòmens lingüístics.
  4. KA16 (Coneixement) Identificar els components gramaticals que intervenen en els diferents fenòmens lingüístics.
  5. KA17 (Coneixement) Categoritzar els diferents elements d'un estudi que intervenen en els fenòmens lingüístics.
  6. KA18 (Coneixement) Relacionar entre si fenòmens lingüístics fonètics, fonològics, morfològics, sintàctics i semàntics de la llengua catalana.
  7. SA20 (Habilitat) Aplicar els diversos marcs teòrics de tractament de les dades lingüístiques a l'estudi de la llengua catalana.
  8. SA21 (Habilitat) Relacionar fenòmens lingüístics del català amb fenòmens d'altres llengües.
  9. SA22 (Habilitat) Comparar propietats lingüístiques de diferents varietats geogràfiques de la llengua catalana.

Continguts

“Fenòmens d’interfície sintàctica-semàntica en català”

“Fenòmens d’anàlisi sintàctica i semàntica de la negació en català” (M.T. Espinal)

Classe 1. L’expressió de la negació. Valors fonamentals

Classe 2. Tipus de marcadors negatius

Classe 3. No no...pas

Classe 4. Canvis diacrònics en la negació. 

Classe 5. Polaritat, polaritat negativa i concordança negativa

Classe 6. Termes polars en català en comparació amb altres llengües de l’entorn

Classe 7 i classe 8. Termes de concordança negativa en català en comparació amb altres llengües de concordança negativa

Classes 9. Negació expletiva en català en comparació amb altres fenòmens d’expletivitat de les llengües naturals

Classe 10. Interacció sintaxi-prosòdia en l’expressió de la negació

Classe 11. Interacció prosòdia-gest en l’expressió de la negació

Classe 12. Exercici escrit fet a l’aula

 

“L’ambigüitat i els requisits d’interfície” (Jordi Fortuny)

Classe 1. L’ambigüitat: definició i exemples bàsics 

Classe 2. Presentació i discussió de la lectura I a càrrec dels estudiants

Classe 3. El programa minimista i les interfícies

Classe 4. Presentació i discussió de la lectura II a càrrec dels estudiants    

Classe 5. Ambigüitat, vaguetat, generalitat de sentit i sensibilitat al context

Classe 6. Presentació i discussió de la lectura III a càrrec dels estudiants

Classe 7. L’ambigüitat al nivell morfolèxic

Classe 8. Presentació i discussió d’article IV a càrrec dels estudiants

Classe 9. L’ambigüitat al nivell sintàctic

Classe 10. Presentació i discussió d’article V a càrrec dels estudiants

Classe 11. Presentació i discussió d’article VI a càrrec dels estudiants

Classe 12. Exercici escrit fet a l’aula


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i la seva preparació 34 1,36 KA16, KA18, SA21
Tipus: Supervisades      
Recerca 30 1,2 CA14, CA15, KA17
Tipus: Autònomes      
Preparació examen 17 0,68 SA20, SA22

Aquest curs combinarà l'explicació de fenòmens d'interfície sintaxi-semàntica i sintaxi-pragmàtica, amb un treball de recerca supervisat, la realització d'exercicis pràctics i exposicions orals. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Dos exercicis finals (un per bloc), un treball de recerca supervisat i una presentació oral 25% + 25% + 25% + 25% 44 1,76 CA14, CA15, KA16, KA17, KA18, SA20, SA21, SA22

L'avaluació d'aquest curs es basarà en tres ítems: dos exercicis escrits a final de curs (25% + 25%), presentacions orals (25%) i treballs de recerca supervisats (25%).

 


Bibliografia

Brochhagen, Thomas & Gemma Boleda. 2022. When do languages use the same word for different meanings? The Goldilocks principle in colexification. Cognition 226.

Déprez, V. & M.Teresa Espinal (eds.) (2020), The Handbook of Negation. Oxford: OUP.

Fortuny, Jordi. 2024. Structural ambiguity and the architecture of language. Studia Linguistica 1: 35-63. 

Fortuny, Jordi, Pau Francesch, Neus Nogué & Lluís Payrató. 2025. L’ambigüitat: nous camins, velles fronteres. Barcelona: Edicions UB. 

Martines, J. et al. (eds.). Gramàtica del català antic / Old Catalan Grammar. València: Publicacions de la Universitat de València.

Solà, J. et al. (eds.) (2008), Gramàtica del Català Contemporani. Barcelona: Empúries.

Wasow, Thomas, Amy Perfors & David Beaver. 2005. The Puzzle of Ambiguity. Dins Orhan Orgun & Peter Sells (eds.), Morphology and the Web of Grammar. Stanford: CSLI Publications.


Programari

No és pertinent


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda