Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Recepció i Innovació en la Literatura Catalana

Codi: 45498 Crèdits: 5
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Avançats de Llengua i Literatura Catalanes OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Vall Solaz
Correu electrònic:
francesc.vall@uab.cat

Equip docent

(Extern) Anna Alberni Jordà

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Comprendre la construcció d'un moviment, en relació amb la tradició.

Vincular els moviments literaris i la recepció que se'n fa als respectius contextos històrics.

Reconèixer les peculiaritats de l'assimilació i la recreació.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA06 (Competència) Produir articles, monografies, informes i materials de divulgació sobre la recepció d'altres literatures en la literatura catalana.
  2. CA07 (Competència) Idear activitats de recerca o de divulgació cultural per fomentar la comprensió de les relacions de la literatura catalana amb altres tradicions literàries.
  3. CA07 (Competència) Idear activitats de recerca o de divulgació cultural per fomentar la comprensió de les relacions de la literatura catalana amb altres tradicions literàries.
  4. CA08 (Competència) Produir estudis sobre els factors culturals, històrics, socials i de gènere que condicionen la configuració de la tradició i el cànon literaris.
  5. CA08 (Competència) Produir estudis sobre els factors culturals, històrics, socials i de gènere que condicionen la configuració de la tradició i el cànon literaris.
  6. KA07 (Coneixement) Relacionar obres literàries catalanes de totes les èpoques amb autors, obres i corrents del cànon occidental.
  7. KA08 (Coneixement) Identificar els principals períodes i moviments culturals i literaris de la literatura occidental fins al segle XXI.
  8. KA09 (Coneixement) Reconèixer les principals formes de recepció, assimilació i recreació de les tradicions literàries pròpies i alienes en la literatura catalana de totes les èpoques.
  9. KA09 (Coneixement) Reconèixer les principals formes de recepció, assimilació i recreació de les tradicions literàries pròpies i alienes en la literatura catalana de totes les èpoques.
  10. SA11 (Habilitat) Analitzar autors, obres i moviments de la literatura catalana de totes les èpoques parant atenció a la seva relació amb altres literatures.
  11. SA12 (Habilitat) Aplicar mètodes d'anàlisi històrica a l'estudi de la recepció d'autors del cànon occidental en la literatura catalana.
  12. SA13 (Habilitat) Interpretar obres, autors i moviments de la literatura catalana de totes les èpoques en el seu context històric.
  13. SA13 (Habilitat) Interpretar obres, autors i moviments de la literatura catalana de totes les èpoques en el seu context històric.

Continguts

Bloc 1. La poesia catalana medieval i els seus models romànics

1. La lírica medieval i el sistema dels gèneres: context romànic

2. L’herència dels trobadors en la poesia catalana: temes, forma, llengua

3. Gramàtica de la poesia: la cortesia com a sistema de valors

4. La veu femenina: de les trobairitz a la Reina de Mallorca

5. La tradició manuscrita: text verbal i text musical

6. Guillaume de Machaut i la moda musical francesa

7. Dante i el dolce stil novo

8. Recepció i innovació als segles XIV-XV

9. Gilabert de Pròixida

10. Andreu Febrer

11. Jordi de Sant Jordi

12. Ausiàs March

 

Bloc 2. La literatura catalana i l'existencialisme

1. La metodologia comparatista

2. La filosofia existencial i l’existencialisme

3. Els condicionants històrics

4. Les vies de propagació

5. L’evolució de la incidència

6. La presència en altres camps

7. Els estudis literaris

8. L’assaig

9. La poesia

10. La narrativa

11. El teatre

12. Manuel de Pedrolo

13. Maria Aurèlia Capmany


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i debat 35 1,4 KA07, KA08, KA09, SA11, SA12, SA13
Tipus: Supervisades      
Cometari oral o escrit 30 1,2 CA07, CA08
Tipus: Autònomes      
Documentació, lectura i estudi 30 1,2 KA07, KA08, KA09, SA11, SA12, SA13

Classe inversa.

Explicacions sobre el context històric, les tendències culturals i els aspectes més rellevants dels gèneres, els autors i les obres.

Anàlisi i discussió de qüestions problemàtiques i dels textos.

Tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació en el bloc 1 (l'assistència es determinarà d'acord amb la presencialitat establerta per la normativa i valdrà el 15 % de la nota de l'assignatura) 25% 5 0,2 CA07, CA08, KA07, KA08, KA09, SA11, SA12, SA13
Participació en el bloc 2 (l'assistència es determinarà d'acord amb la presencialitat establerta per la normativa i valdrà el 15 % de la nota de l'assignatura) 25% 5 0,2 CA06, CA07, CA08, KA07, KA08, KA09, SA11, SA12, SA13
Treball del bloc 1 25% 10 0,4 CA06, CA08, KA07, KA08, KA09, SA11, SA12, SA13
Treball del bloc 2 25% 10 0,4 CA06, CA08, KA07, KA08, KA09, SA11, SA12, SA13

Les activitats d'avaluació i els terminis es concretaran a classe. A més, aquesta informació constarà al Campus Virtual (almenys la relativa a la part de la UAB), igual que les puntuacions de les activitats d'avaluació, que es podran revisar com s'indiqui.

S’obtindrà la qualificació de «No avaluable» si no s’ha lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

D'acord amb la normativa de la UAB, «en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat  que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació [còpia, plagi, suplantació d’identitat...], es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0».

No es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA). Incloure fragments generats amb IA en qualsevol treball serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos greus.

No es podran recuperar les activitats en què s'hagin comès irregularitats i, en l'avaluació continuada,  la participació i, en l'única, els comentaris de text.

Si s'ha obtingut una qualificació almenys de 3,5 en l'avaluació i, en l'avaluació continuada, s'han completat, com a mínim, 2/3 parts del percentatge de les activitats d'avaluació i, en l'avaluació única, s’han lliurat totes, es tindrà dret a la recuperació.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació)  a  les possibilitats  que ofereixen les  eines virtuals. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Avaluació única

Comentaris de textos del bloc 1 (25%)

Comentaris de textos del bloc 2 (25%)

Treball del bloc 1 (25%)

Treball del bloc 2 (25%)

Els procediments de recuperació i revisió seran els de l’avaluació continuada.


Bibliografia

Bloc 1: La poesia catalana medieval i els seus models romànics

1.1. Lectures obligatòries

Dossier de textos La poesia catalana medieval i els seus models romànics.

1.2. Obres de consulta: edicions, estudis, manuals

Badia, Lola, Poesia catalana del segle XIV. Edició i estudi del Cançoneret de Ripoll, Barcelona: Quaderns Crema, 1983.

Cabré, Lluís; Marcel Ortín, «Lectura de la poesia d’Ausiàs March», Lola Badia (dir.), Història de la Literatura Catalana. Literatura medieval (II), Barcelona: Enciclopèdia Catalana / Editorial Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2014, p. 371-397.

Cabré, Miriam, «La lírica d’arrel trobadoresca», Lola Badia (dir.), Història de la Literatura Catalana, Literatura medieval (I), Dels orígens al segle XV, Barcelona: Enciclopèdia catalana / Editorial Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2013, p. 219-296.

Di Girolamo, Costanzo, «L’eredità dei trovatori in Catalogna», Filologia Antica e Moderna, 9 (1995), p. 7-21.

Di Girolamo, Costanzo, «La versification catalane médiévale entre innovation et conservation de ses modèles occitans», Revue des Langues Romanes, 107 (2003), p. 41-74.

Dronke, Peter, La lírica en la Edad Media, Barcelona: Ariel, 1995.

Febrer, Andreu, Poesies, edició de Martí de Riquer, Barcelona: Barcino (ENC), 1951.

Sant Jordi, Jordi de, Poesies, edició crítica d’Aniello Fratta, Barcelona: Barcino (ENC), 2005.

March, Ausiàs, Poesies, edició de Pere Bohigas, revisada per Amadeu-J. Soberanas i Noemí Espinàs, Barcelona: Barcino (ENC), 2005 (primera edició 1959).

March, Ausiàs, Per haver d’amor vida, edició de Francesc J. Gómez i Josep Pujol, Barcelona: Barcino, 2008.

March, Ausiàs, Un male strano. Poesie d’amore. A cura di Cèlia Nadal Pasqual e Pietro Cataldi, Torino: Einaudi, 2020.

Pagès, Amédée, La poésie française en Catalogne du XIIIe siècle à la fin du XVe, Toulouse/Paris: Privat/Didier, 1936.

Próixita, Gilabert, Poesies, edició de Martí de Riquer, Barcelona: Barcino (ENC), 1954.

Riquer, Martí de., Història de la literatura catalana. Part antiga, Barcelona: Ariel, vol. I-IV, 1964.

Riquer, Martí de, Los trovadores. Historia literaria y textos, 3 vol., Barcelona: Planeta,  1975.

Riquer, Martí de i Lola Badia, Les poesies de Jordi de Sant Jordi: cavaller valencià del segle XV, València: Tres i Quatre, 1984.

 

Bloc 2: La literatura catalana i l'existencialisme

2.1. Lectures obligatòries

Dossier de textos (traducció catalana per M. A. Capmany de L’existentialisme est un humanisme, de Jean-Paul Sartre, i fragments d’altres assaigs d’autors estrangers i diverses mostres de la incidència d’aquesta tendència enla cultura catalana, particularment  en  la literatura i, en especial, en els escriptors destacats en el temari).

Sartre, Jean-Paul, Huisclos (original o traducció de Manuel de Pedrolo). N'hi ha diverses representacions a Internet.

Camus, Albert, L’étranger (original o traducció de Joan Fuster).

Pedrolo, Manuel de,  «La mà contra l’horitzó», Novel·les curtes. II. 1956-1958, Barcelona: Edicions 62, 19882, p. 237-346.

—, «Homes i No» Homes i No. Cruma, pròleg i edició d’Antoni Carbonell, Barcelona: Edicions 62, 2011, p. 77-144 / Teatre 1. 1954-1958, Barcelona, Edicions 62, 1999, p. 171-230.

http://www.catedramariustorres.udl.cat/materials/biblioteca/visor2.php?tipus=cont&autor=pedr004&codi=3453&ordre=edicio

Representació: http://www.rtve.es/alacarta/videos/altres-programes-darxiu/arxiu-tve-catalunya-lletres-catalanes-homes-no/2699759

Capmany, Maria Aurèlia, «El temps passa sobre un mirall», Obra completa 4. Narrativa breu, a cura de Guillem-Jordi Graells, Barcelona: Columna, 1996, p. 77-82.

—, «El desert dels dies», Obra completa 5. Teatre, a cura de Guillem-Jordi Graells, Barcelona: Columna, 1998, p. 89-130.

2.2. Obres de consulta

Bou, Enric (dir.), Panorama crític de  la literatura catalana. VI. Segle XX. De la postguerra a l’actualitat, Barcelona: Vicens Vives, 2009.

Broch, Àlex (dir.), Diccionari dela literatura catalana, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008. https://www.enciclopedia.cat.

Bou, Enric (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. VI. Segle XX. De la postguerra a l’actualitat, Barcelona: Vicens Vives, 2009.

Castellanos, Jordi; Marrugat, Jordi (dir.), Història de la literatura catalana. Volum VII. Literatura contemporània (III). Del 1922 al 1959, Barcelona: Enciclopèdia Catalana / Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2021.

Gabriel, Pere (dir.), Història de la cultura catalana, vol. X, Barcelona: Edicions 62, p. 1998.

Molas, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana, vol. X-XI, Barcelona: Ariel, 1987-1988.

Riquer i Permanyer, Borja (dir.), Història, política, societat i cultura dels Països Catalans, vol. X-XI, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1997-1998.

Samsó, Joan, La cultura catalana: entre la clandestinitat i la represa pública, 2 vol., Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1994.

https://traces.uab.cat

Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Any Maria Aurèlia Capmany, https://cultura.gencat.cat/ca/temes/commemoracions/2018/anymariaaureliacapmany/inici.

Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Any Manuel de Pedrolo, https://cultura.gencat.cat/ca/temes/commemoracions/2018/anymanueldepedrolo/inici/index.html.

2.3. Aproximacions panoràmiques al tema

Gallén, Enric, «Notes sobre la introducció de l’existencialisme. Sartre i elteatrea Barcelona (1948-1950)», Els Marges, 26 (1982), p.120-126. http://www.raco.cat/index.php/Marges/article/view/108229/157838.

Vall, Xavier, ««L’existencialisme en la literatura catalana durant el franquisme», Catalonia, 7 (2010), p. 1-7. https://journals.openedition.org/catalonia/7125.

 


Programari

Cap d'específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català primer quadrimestre tarda