Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques d'Intervenció Psicosocial

Codi: 45433 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca i Intervenció Psicosocial PRO 1

Professor/a de contacte

Nom:
Alejandra Araiza Diaz
Correu electrònic:
alejandra.araiza@uab.cat

Equip docent

Joan Pujol Tarres
Joel Feliu Samuel Lajeunesse
Luz Maria Martinez Martinez
Jenny Cubells Serra
Marisela Montenegro Martinez
Mari Corominas Perez
Marta Padrós Castells
Isabel Pellicer Cardona
Maria Beatriz San Roman Sobrino
Cristina Zhang Yu
Andrea Miralda Banda
Lidia Arroyo Prieto

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És necessari estar cursant o haver superat els crèdits de l'especialitat d'Intervenció Psicosocial i Comunitària.


Objectius

  • Descriure de manera teòrica i argumentada els enfocaments per analitzar una intervenció psicosocial.
  • Definir les possibles conseqüències d'una intervenció psicosocial des de diferents perspectives.
  • Desenvolupar un comportament èticament responsable amb les persones, grups i organitzacions amb què s'interacciona en una intervenció psicosocial.
  • Analitzar rigorosament material empíric d'un procés d‟intervenció psicosocial.
  • Organitzar els resultats d'una intervenció psicosocial en un informe coherent i precís.
  • Participar activament i propositiva en equips d'intervenció psicosocial.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA27 (Competència) Presentar els resultats i conclusions de l'anàlisi d'una intervenció psicosocial adaptant-los a diversos públics i formats.
  2. KA26 (Coneixement) Definir de manera teòrica i amb arguments adequats els procediments per a l'anàlisi d'una intervenció psicosocial.
  3. SA23 (Habilitat) Definir les actuacions possibles que es derivarien d'una anàlisi d'un procés d'intervenció des de perspectives d'intervenció psicosocial diferents.
  4. SA24 (Habilitat) Desenvolupar un comportament èticament responsable amb les persones, els grups i les organitzacions amb els quals es té contacte durant la intervenció social.
  5. SA25 (Habilitat) Analitzar el material empíric obtingut en el procés de pràctiques amb principis epistemològics i metodològics rigorosos.
  6. SA26 (Habilitat) Organitzar els resultats d'una intervenció en un informe coherent i precís, adequat al camp psicosocial.
  7. SA27 (Habilitat) Participar amb idees i aportacions idònies als equips de treball del centre de pràctiques corresponent.

Continguts

Les pràctiques del Màster Oficial en Investigació i Intervenció Psicosocial (MURIP) ofereixen als estudiants l'oportunitat de vincular-se amb agents i processos dedicats a fomentar el benestar social i comunitari, promoure la inclusió social i dinamitzar processos de canvi social. A través dels continguts, el màster proporciona coneixements i experiències pràctiques que no només aborden problemàtiques immediates, sinó que també impulsen relacions participatives, inclusives i solidàries orientades a generar un impacte transformador i sostenible a llarg termini.

El desenvolupament de les pràctiques ha de reflectir un enfocament ètic, crític, analític i reflexiu en relació amb les activitats dutes a terme al centre de pràctiques. Aquestes pràctiques es duen a terme entre finals de gener i finals de juny, amb una dedicació entre 200 i 225 hores, sota la supervisió de dues tutores: una tutora interna (del centre de pràctiques) i una tutora externa (de la UAB), els quals avaluaran l'exercici en finalitzar el període de pràctiques.

El projecte i les activitats a realitzar al centre de pràctiques es definiran en col·laboració amb la tutora interna i es comunicaran a la tutora externa. La distribució d'hores s'ajustarà a les necessitats específiques del projecte en coordinació amb la tutora del centre. En acabar, l'estudiant elaborarà una memòria de pràctiques on analitzarà detalladament l'experiència viscuda i lliurarà un resum executiu al centre amb l'anàlisi elaborada.

L'estudiantat s'incorporarà en un projecte desenvolupat pel centre, complint les activitats professionals en funció dels objectius de la intervenció i aplicant els coneixements adquirits en relació amb la intervenciósocial.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats en el Centre 200 8 KA26, SA23, SA24, SA27
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 KA26, SA23, SA25, SA26
Tipus: Autònomes      
Diari de camp 7,5 0,3 SA23, SA24, SA25, SA27
Memòria 12,5 0,5 CA27, KA26, SA23, SA25, SA26

Es realitzaran entre 200 - 225 hores de pràctiques, depenent del conveni de col·laboració que es defineixi en cada cas.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe tutor/a acadèmic/a 10 % 0 0 KA26, SA23, SA25, SA26
Informe tutor/a centre 10 % 0 0 KA26, SA23, SA24, SA27
Memòria de pràctiques 80 % 0 0 CA27, KA26, SA23, SA24, SA25, SA26, SA27

Les activitats d'avaluació continuada consisteixen en

  • Memòria de pràctiques: informe individual escrit que inclourà una anàlisi de les pràctiques fetes, així com el diari de camp de la/l'estudiant.
  • Informe tutor/a del Centre: consisteix en una plantilla de valoració (quantitativa i qualitativa) de l'execució l'estudiant a les pràctiques.
  • Informe tutor/a de la UAB: es tracta d'una valoració quantitativa i qualitativa sobre l'aprofitament acadèmic de la/l'estudiant en relació amb les seves pràctiques.

No avaluable: Es considerarà l'estudiant no avaluable quan no s'aportin les tres activitats d'avaluació continuada.

Avaluació única. En tractar-se de pràctiques externes, no es contempla l'opció d'avaluació única.

Retorn (feedback): Es proporcionarà un retorn escrit de les tres activitats d'avaluació.

El retorn es realitzarà la setmana posterior a la finalització de les pràctiques, no més tard de la setmana 21. 

Ús de la intel·ligència artificial

A l'assignatura assumim que fareu ús d'eines d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part del vostre procés d'aprenentatge i en l'elaboració dels treballs. Vivim en un món en constant transformació, i la IA és una tecnologia que ja està redefinint molts àmbits de la nostra societat, incloent-hi el professional i l'acadèmic. És fonamental que, com a futurs professionals, aprengueu a interactuar amb aquestes tecnologies de manera efectiva i ètica. La vostra formació universitària constitueix un moment ideal perfamiliaritzar-vos amb la IA, explorar les seves capacitats i entendre les seves limitacions. L'objectiu no és que la IA substitueixi el vostre pensament crític o la vostra reflexió, sinó que es converteixi en una eina que potenciï la vostra capacitat d'anàlisi i la vostra productivitat. No obstant això, és crucial que l'ús de la IA es faci amb transparència i responsabilitat. A més, haureu d'incloure una reflexió crítica sobre com la IA ha influït en el vostre procés i en el resultat final de l'activitat. La vostra contribució personal en l'anàlisi i la reflexió ha de ser sempre significativa. L'ús de la IA en aquesta assignatura és una oportunitat per preparar-vos per un futur on la competència digital, incloent-hi l'ús de la IA, serà una habilitat clau. Aprofiteu aquest espai per experimentar, aprendre i integrar aquestes tecnologies de manera responsable en la vostra formació.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 


Bibliografia

Aquella recomanada pels diferents centres, necessària pel desenvolupament de les tasques.


Programari

S'afavorirà l'ús de Programari lliure sempre que sigui possible.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PEXTm) Pràctiques externes i pràcticum (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt